Roysen skrev:
HCS skrev:
Roysen skrev:
Parelius skrev:
Kjenner vi til noen høyttalere hvor form ikke følger funksjon? Det gjelder kanskje de fleste
Stygge er de, okke som. Det er forresten mange høyttalere som er stygge.
Det jeg forsøker å si er vel at selv om tidligere SF høytalere har hatt et vakkert yttre, så har lyden hatt noen ankepunkter som jeg misstenker tildels har en sammenheng med formen. SF har hittil handlet mest om mellomtone.
Fenice derimot er laget som en kompromisløs cost-no-object statement høytaler. Den var da sannsynligivs nødt til å se nokså ulik ut for å kunne handle om mer enn bare mellomtone.
Form følger funksjon.
Mvh
Roysen
Og da er SF kun en i megden blant flere...Før hadde de en henrivende mellomtone.. Det denne høytaleren kan vil høres på minst et dusin andre vil jeg tro...Og fikk jeg velge mellom de to høytalerne på siden her hadde jeg tatt Focal høytaleren...For meg å innrømme det, sier litt om hvilken fallitt det er at herr Serbelin ikke utøver sin magi over Sonus Faber mer..
Da er vi veldig uenige. Før var SF kun for spesiellt interesserte. Dersom denne høytaleren spiller mer homogent og helhetlig vli den være et stort skritt i riktig retning for mange som er opptatt av mest mulig naturlig lyd og ikke av mest opptatt av utseeende og mellomtone.
For meg handler Franco Serblins kreasoner mest om utseende. For best mulig lyd må man lete andre steder.
Mvh
Roysen
Hei Roysen, føler vel at dine innspill omkring SF, setter SF i litt - ufortjent - dårlig lys i forhold til hva tilhengere av Sonus Faber lyden mener representerer dette høytaler-merket.
Mellomtone her og mellomtone der. Har selv lyttet på mange monitorhøytalere, da jeg liker disse best. Har et par Acoustic Energy AE-1 som nå spiller i anlegg to, dette var min første gode lydåpenbaring. Så har jeg spilt lenge med Monitor Audio GS-10, rett og slett fantastisk høytaler til prisen (10 000), testet så Focal Be montitor, deretter Diablo, hadde denne i en måned før jeg fikk in Monitor Audi sin siste PL-100. Alle tre låt fabelaktig, PL-100 kanskje litt øretrettende. Så demolyttet jeg til SF sin siste Cremona Auditor M, den høytaleren var den eneste av de ovennevne som ikke ble slitsom å lytte til etter 1-2 timer, samtidig like luftig som PL-100, men vel så viktig, tight tung bass som ingen av de ovennevte greide å dra frem. Mellomtonen var god den, men oppløsningen i diskant og tyngden i bassen hørte jeg ikke tilsvarende fra de andre. Det at høytaleren kanskje blir et design-ikon en gang, er mer add-ons for meg. Godt at vi lyttere har ulike preferanser.
Nacka