Bach_Man skrev:Har det ikke allerede vært en krangletråd om denne vederstyggeligheten.
Veldig godt sagt Roysen. Jeg hadde et par Cremona stående et halvt års tid og endte med klart å foretrekke mine MS5 nettopp fordi de håndterte dynamikk, homogenitet og båndbredde klart bedre enn Cremonaene, som var veldig mellomtonefokusert. Men på visse typer musikk lød de magisk, det ble bare for begrensende for meg.Roysen skrev:Dersom Fenice følger denne tradisjonen tror jeg vi har å gjøre med en høytaler som i hvert fall er nærmere mitt lydideal en tidligere modeller med mindre fokus på mellomtone og mer fokus på dynamikk, homogenitet og båndbredde.
Mvh
Roysen
...den ser ikke ut som en Sonus Faber. Og det er vel poenget med trådenbaluba skrev:Den er ikke like lekker og rendyrket møbel som eldre/andre modeller, men isolert sett er den jo ikke stygg. Glem for et øyeblikk at det er en Sonus Faber, så tipper jeg at designet tiltaler likevel.
Jeg er enig i det. Jeg liker utseendet på disse, men så har jeg vel alltid hatt sansen for litt massive ting, der form følger funksjon.Roysen skrev:Jeg synes også Fenice er flott å se på, dog på en annen måte enn tidligere SF modeller. Fenice har et mer robust, maskulint preg over seg.
Det jeg forsøker å si er vel at selv om tidligere SF høytalere har hatt et vakkert yttre, så har lyden hatt noen ankepunkter som jeg misstenker tildels har en sammenheng med formen. SF har hittil handlet mest om mellomtone.Parelius skrev:Kjenner vi til noen høyttalere hvor form ikke følger funksjon? Det gjelder kanskje de fleste
Stygge er de, okke som. Det er forresten mange høyttalere som er stygge.
Og da er SF kun en i megden blant flere...Før hadde de en henrivende mellomtone.. Det denne høytaleren kan vil høres på minst et dusin andre vil jeg tro...Og fikk jeg velge mellom de to høytalerne på siden her hadde jeg tatt Focal høytaleren...For meg å innrømme det, sier litt om hvilken fallitt det er at herr Serbelin ikke utøver sin magi over Sonus Faber mer..Roysen skrev:Det jeg forsøker å si er vel at selv om tidligere SF høytalere har hatt et vakkert yttre, så har lyden hatt noen ankepunkter som jeg misstenker tildels har en sammenheng med formen. SF har hittil handlet mest om mellomtone.Parelius skrev:Kjenner vi til noen høyttalere hvor form ikke følger funksjon? Det gjelder kanskje de fleste
Fenice derimot er laget som en kompromisløs cost-no-object statement høytaler. Den var da sannsynligivs nødt til å se nokså ulik ut for å kunne handle om mer enn bare mellomtone.
Form følger funksjon.
Mvh
Roysen
Da er vi veldig uenige. Før var SF kun for spesiellt interesserte. Dersom denne høytaleren spiller mer homogent og helhetlig vli den være et stort skritt i riktig retning for mange som er opptatt av mest mulig naturlig lyd og ikke av mest opptatt av utseeende og mellomtone.HCS skrev:Og da er SF kun en i megden blant flere...Før hadde de en henrivende mellomtone.. Det denne høytaleren kan vil høres på minst et dusin andre vil jeg tro...Og fikk jeg velge mellom de to høytalerne på siden her hadde jeg tatt Focal høytaleren...For meg å innrømme det, sier litt om hvilken fallitt det er at herr Serbelin ikke utøver sin magi over Sonus Faber mer..Roysen skrev:Det jeg forsøker å si er vel at selv om tidligere SF høytalere har hatt et vakkert yttre, så har lyden hatt noen ankepunkter som jeg misstenker tildels har en sammenheng med formen. SF har hittil handlet mest om mellomtone.Parelius skrev:Kjenner vi til noen høyttalere hvor form ikke følger funksjon? Det gjelder kanskje de fleste
Fenice derimot er laget som en kompromisløs cost-no-object statement høytaler. Den var da sannsynligivs nødt til å se nokså ulik ut for å kunne handle om mer enn bare mellomtone.
Form følger funksjon.
Mvh
Roysen
Tror ikke Extrema eierne , ei heller Stadivari eierne er enig med deg i at de har unaturlig lyd Roysen.. .. Personlig synes jeg at fargingen på disse gjorde de mer naturlige enn endel andre som var såkallt "nøytrale".. Virkeligheten er aldri nøytral for å si det slik 8).. Kan en få med utseende i en høytaler som lyder godt er vel det bare et pluss skulle en tro ??Roysen skrev:Da er vi veldig uenige. Før var SF kun for spesiellt interesserte. Dersom denne høytaleren spiller mer homogent og helhetlig vli den være et stort skritt i riktig retning for mange som er opptatt av mest mulig naturlig lyd og ikke av mest opptatt av utseeende og mellomtone.HCS skrev:Og da er SF kun en i megden blant flere...Før hadde de en henrivende mellomtone.. Det denne høytaleren kan vil høres på minst et dusin andre vil jeg tro...Og fikk jeg velge mellom de to høytalerne på siden her hadde jeg tatt Focal høytaleren...For meg å innrømme det, sier litt om hvilken fallitt det er at herr Serbelin ikke utøver sin magi over Sonus Faber mer..Roysen skrev:Det jeg forsøker å si er vel at selv om tidligere SF høytalere har hatt et vakkert yttre, så har lyden hatt noen ankepunkter som jeg misstenker tildels har en sammenheng med formen. SF har hittil handlet mest om mellomtone.Parelius skrev:Kjenner vi til noen høyttalere hvor form ikke følger funksjon? Det gjelder kanskje de fleste
Form følger funksjon.
Mvh
Roysen
For meg handler Franco Serblins kreasoner mest om utseende. For best mulig lyd må man lete andre steder.
Mvh
Roysen
Det er et bevisst valg sikkert å ikke gjøre det, lage mer homogen lyd.. Og du av alle Roysen , burde vite om uttrykket " eieglede" over et utsøkt produkt. Og som trane så riktig påpeker, stativhøytalere har sin force i gitte områder. Slik sett skal en være glad for gamle SF sin prioritering, finnes mange nok KJEDELIGE produsenter der ute hvor det låter spikerflatt rett og som det finnes altfor mange av.. Egenart og vilje til å gå egne veier er et stort pluss i denne industrien som hifi erRoysen skrev:Hverken Extrema eller Stradivari er homogene høytalere HCS. De er laget for tilfredsstille et marked som er mest opptatt av utseende og "designlyd".
For de pengene Serblins SF modeller koster burde det være mulig å lage høytalere som er mer kompromisløse med hensyn på lyd. Det er imidlertid valgt å legge mest vekt på utseende og heller gjøre kompromiser med lyden med mellomtonen som en parameter de ikke er villige til å inngå kompromiser med.
Mvh
Roysen
Dessverre er altfor få hifiprodusenter opptatt av utseende (utover en dyr og glossy finish).Roysen skrev:De er laget for tilfredsstille et marked som er mest opptatt av utseende og "designlyd".
All den stund de aller fleste HT plasseres som blikkfang i eierens stue oppfatter ikke jeg beskrivelser som "kompromisløse med hensyn på lyd" nødvendigvis i positiv retning. I virkelighetens verden må de aller fleste forholde seg til noen begrensninger og da er det å forhlde seg til kompromisser (eller rettere å gjøre de rette prioriteringer) en nødvendighet. Å være kompromissløs i en verden av begrensninger er like lite formålstjenlig som såkalt "nullvisjon" innen rusmisbruk, - man ender med suboptimale valg av virkemidler.Roysen skrev:For de pengene Serblins SF modeller koster burde det være mulig å lage høytalere som er mer kompromisløse med hensyn på lyd. Det er imidlertid valgt å legge mest vekt på utseende og heller gjøre kompromiser med lyden med mellomtonen som en parameter de ikke er villige til å inngå kompromiser med.
Det er helt fair at de bevisst har valgt å prioritere visuellt design på bekostning av lyd. Det som for meg blir litt snodig er når de også ønsker å lage en modell som har mer fokus på lyd og mindre på visuellt design, så blir de kritisert for det. SFs høytalere koster jo sine penger og i den prisklassen er det helt klart rimelig mange høytalere som er mer virkelighetstro i sin lydgjengivelse. Det er vel naturlig at SF som en høytaler produsent forsøker å nå ut til den delen av markedet som er opptatt av dette også.Trane skrev:Dessverre er altfor få hifiprodusenter opptatt av utseende (utover en dyr og glossy finish).Roysen skrev:De er laget for tilfredsstille et marked som er mest opptatt av utseende og "designlyd".
All den stund de aller fleste HT plasseres som blikkfang i eierens stue oppfatter ikke jeg beskrivelser som "kompromisløse med hensyn på lyd" nødvendigvis i positiv retning. I virkelighetens verden må de aller fleste forholde seg til noen begrensninger og da er det å forhlde seg til kompromisser (eller rettere å gjøre de rette prioriteringer) en nødvendighet. Å være kompromissløs i en verden av begrensninger er like lite formålstjenlig som såkalt "nullvisjon" innen rusmisbruk, - man ender med suboptimale valg av virkemidler.Roysen skrev:For de pengene Serblins SF modeller koster burde det være mulig å lage høytalere som er mer kompromisløse med hensyn på lyd. Det er imidlertid valgt å legge mest vekt på utseende og heller gjøre kompromiser med lyden med mellomtonen som en parameter de ikke er villige til å inngå kompromiser med.
Jeg tror SF gjennom årene har spredt musikkglede til langt flere (ikke minst utenfor hardcore hifi) med de klassikerne Franko Serblin stod bak enn om de hadde kjørt en kompromissløs high end filosofi.
Jeg sier ikke at høytaleren er kompromisløs/referanse/homogen. Det jeg sier er at dette er SFs bevisste forsøk på å lage et produkt som er kompromisløs/referanse/homogen i motsetning til de andre de har laget som bevisst har hatt større fokus på visuellt design og designlyd.Snickers-is skrev:Jeg er for det meste enig med deg her Roysen, men på hvilket grunnlag påstår du at de har laget en kompromissløs/referanse/homogen høyttaler? Har ikke du som oss andre egentlig bare sett bilder av dem foreløpig?
Intetsigende i forhold til et visuellt designmessig ståsted mener du?HCS skrev:Høytaleren er fortsatt stygg som nøkken... Og spiller den som resten av den industrille standarden så er den meildt sagt intetsigende som " statmentprodukt"...
Nye innpakninger er alltid flott. Det er som med kvinnerSnickers-is skrev:Vi får håpe du har rett i det Roysen. Spennende med nye ting uansett.
HCS skrev:Høytaleren er fortsatt stygg som nøkken... Og spiller den som resten av den industrille standarden så er den meildt sagt intetsigende som " statmentprodukt"...
Høytalere har vel et noe annet bruksområde i hvert fall for de aller fleste?Parelius skrev:Nye innpakninger er alltid flott. Det er som med kvinnerSnickers-is skrev:Vi får håpe du har rett i det Roysen. Spennende med nye ting uansett.
;DRoysen skrev:Høytalere har vel et noe annet bruksområde i hvert fall for de aller fleste?Parelius skrev:Nye innpakninger er alltid flott. Det er som med kvinnerSnickers-is skrev:Vi får håpe du har rett i det Roysen. Spennende med nye ting uansett.
Mvh
Roysen
Hvor fikk du den tanken fra; at kvinner og høyttalere har samme bruksområde. Men jeg har hørt at kvinner også er blitt brukt som troféer, så da nærmer vi ossRoysen skrev:Høytalere har vel et noe annet bruksområde i hvert fall for de aller fleste?Parelius skrev:Nye innpakninger er alltid flott. Det er som med kvinnerSnickers-is skrev:Vi får håpe du har rett i det Roysen. Spennende med nye ting uansett.
Mvh
Roysen