Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Da har jeg brukt opp feriepengene på det som trolig er den dyreste enkeltkomponenten i dette prosjektet. Surround-prosessor med digitale AES/EBU utganger. Ikke akkurat rocket science å tilby digitale utganger, men jeg tipper de må prise det såpass aggressivt for å tillate dette ift. copyright og hdmi. Hvis massene fikk dette i en rimelig boks hadde aldri rettighetshaverne tillatt det. Uanz nå blir det digital lyd fra film, via. Audiolense filter og til Horus DAC'en :D


    isp.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Denne boksen såg egentlig litt skummel ut.
    :devilish:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Den er ikke så veldig skummel, faktisk meget enkel å sette opp. Og kundeservice i verdensklassen fra gjengen i Frankrike.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Takk for alle tips, har gjort en del research de siste dagene. Foreløpig heller jeg mot å skru sammen Modushop kabinett med ferdige forsterkermoduler og strømforsyninger.

    Av forsterkermoduler er det flere å velge mellom. Purifi med buffer er en kandidat. I tillegg liker jeg Neurochrome sine Modulus-186 til mellomtone/diskant og Modulus-686 til mellombass og surround-bass. Modulus er kl. AB og har såvidt jeg kan tolke deres publiserte målinger også veldig bra specs:

    Modulus-186 (https://neurochrome.com/products/modulus-186)
    Modulus-686 (https://neurochrome.com/products/modulus-686)

    Modulus trenger ikke buffer siden de har høy inngangsimpedans, mens Purifi må ha buffer siden Merging sitt DA kort har 90 ohm impedans. I tillegg er jeg anbefalt å bruke beskyttelseskrets på kompresjonsdriverne (https://neurochrome.com/products/guardian-86).

    Skal bruke noen dager på å vurdere alternativene. Og finne alt av komponenter som skal til: Kabinett til rack, strømforsyning, kabling, kontakter etc.

    Hvis noen har tips eller erfaringer å dele er jeg alltid takknemlig for innspill :D
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har du eller andre sett noe på Icepower sin xxxx AS moduler (?) Noen som har noe erfaring med de (?) Tenker da kun til (sub) bass. AS modulene har innebygd power, så en trenger kun selve modulen. Enkeltvis var de ganske dyre, men kjøper man en eske, så blir stkprisen ganske mye billigere. En 7-pakke med 1200 AS2 mener jeg havnet på rundt 2700,- ink. moms pr. stk (?) Www.icepower.dk
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Har du eller andre sett noe på Icepower sin xxxx AS moduler (?) Noen som har noe erfaring med de (?) Tenker da kun til (sub) bass. AS modulene har innebygd power, så en trenger kun selve modulen. Enkeltvis var de ganske dyre, men kjøper man en eske, så blir stkprisen ganske mye billigere. En 7-pakke med 1200 AS2 mener jeg havnet på rundt 2700,- ink. moms pr. stk (?) Www.icepower.dk
    Jeg har ikke sett på disse da jeg allerede har skaffet meg forsterkere til de to bass-systemene mine (Powersoft). Nå er jeg kun på jakt etter 32 kanaler til mellomtone og diskant :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.505
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og da har du myyye å velge i, du trenger jo ikke allverdens med effekt.
    Har sett på neurochrome sin moduler selv, men jeg har et par Nelson Pass diy klasse a 25 w forsterkere på byggebenken. Tiltenkt diskant / mellomtone + øvre bass. Jeg jakter på noe til subbassene, og da trenger jeg litt mer enn 25 w pr. element...
    Følger med interesse med på hva du ender opp med...
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Icepower ASX50 på alle surroundkanalene, de låter bra de.
    Jeg ville virkelig ha sett på kl D når du skal ha så mange kanaler, da det blir enorme forskjeller i varme.
    Hypex har jo også noen svært gode moduler som i utgangspunktet er OEM, men de er å få tak i hvis du vet hvor du skal lete.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Tilbake fra sommerferie er det på tide med litt fremdrift i prosjektet. Forsterkervalget er tatt, takk for alle innspill. Jeg endte opp med et delvis selvbygg, dvs. kjøper komponenter / ferdige kretskort og setter det sammen selv i kabinett. Har ikke fått alle delene enda, men halvparten av leveransen fra Modushop kom i dag ;-)

    Modushop.png


    Det blir totalt 8 stk. 4U kabinetter (Dissipante 04/400N 4U 4mm). Siden disse skal stå i rack måtte jeg velge modellen som har 1mm. stål bakplate. Usikker på om jeg skal lage hullene til kontakter selv eller få noen til å gjøre dette. Hver bakplate skal ha plass til 4 XLR, 4 Speakon, 3,5mm jack og nettkontakt (firkantet hull). Tynt stål er noe dritt å jobbe med og 8 plater blir mange hull. Tror kanskje løsningen er vannskjæring...

    Flere detaljer rundt type forsterker, strømforsyning osv. kommer senere :D
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Imponerende det du er i gang med, mange fine løsninger som er godt gjennomtenkt og utført. Har samme kabinettet (5U) du nå skal i gang med, selv fikk jeg Modushop til å lage bakplatene så det er eventuelt en mulighet.
    20150101_142000.jpg
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Imponerende det du er i gang med, mange fine løsninger som er godt gjennomtenkt og utført. Har samme kabinettet (5U) du nå skal i gang med, selv fikk jeg Modushop til å lage bakplatene så det er eventuelt en mulighet.
    Vis vedlegget 740640
    Takk! Imponerende rom og selvbygg du har, ser at du har gjort mye av det jeg er i ferd med å gjøre, det kan bli nyttig :)

    Dissipante med rack-ører har kun stål bakplate og Modushop skriver at "This service is for aluminum panels only and cannot be provided for steel panels." Hvis ikke hadde jeg fått de til å bore/frese alle hull.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Takk! De gjør det ikke på stålplater nei, da er nok vannskjæring eller lignende rette måten. Blir som du sier mye jobb med så mange hull.
    Ser frem til du får koblet opp og testet surround kanalene, har sett på de en stund selv og tror de vil gjøre jobben bra.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Endelig kom kolli nr 2 fra Modushop, en uke etter første kolli (de ble sendt samtidig)...

    IMG_4859.JPG


    IMG_4858.JPG


    Har også kjøpt inn Speakon, XLR, strømbryter med diode til frontpanelet, 3,5mm minijack til 12v trigger og nettkontakt med sikringer og hovedbryter.

    IMG_4860.JPG


    Nå må jeg tegne layout bakplate og sende disse til fresing/vannskjæring.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Forrige bilde pakket opp... Broadsorber fra RPG i 120x120cm og 60x120cm (https://www.rpgacoustic.com/broadsorbor-panel/)

    IMG_4877.JPG


    Disse er tenkt på sidevegg, 2 store og en liten på hver side. Føler meg ganske sikker på denne investeringen, men ytterligere tweaking av akustiske tiltak blir etter at målinger er gjort.

    Fant også ut at rackskapet jeg hadde ble for lite så fikk levert et ekstra i går, nå har jeg akkurat nok plass til alle boksene som skal inn her :D

    IMG_4873.JPG
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Steike for et prosjekt.
    Ingen tvil om at du er en dyktig håndverker :)

    Jeg er imponert, følger med videre her. Dette blir rått!
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Endelig kom kolli nr 2 fra Modushop, en uke etter første kolli (de ble sendt samtidig)...

    Vis vedlegget 742137

    Vis vedlegget 742136

    Har også kjøpt inn Speakon, XLR, strømbryter med diode til frontpanelet, 3,5mm minijack til 12v trigger og nettkontakt med sikringer og hovedbryter.

    Vis vedlegget 742138

    Nå må jeg tegne layout bakplate og sende disse til fresing/vannskjæring.
    Artig prosjekt ja, har selv bygd flere amps med Modulus-286, låter fint. Har også prøvd meg på Purify bygg. Kort fortalt syns jeg Modulus amps aldri skufffer, de låter behagelig med et bredt lydbilde. TomC kan sine ting og er alltid rask til å svare på spørsmål. Hvordan har du tenkt å lage trigger koblingen, kjøpe noe ferdig eller?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Artig prosjekt ja, har selv bygd flere amps med Modulus-286, låter fint. Har også prøvd meg på Purify bygg. Kort fortalt syns jeg Modulus amps aldri skufffer, de låter behagelig med et bredt lydbilde. TomC kan sine ting og er alltid rask til å svare på spørsmål. Hvordan har du tenkt å lage trigger koblingen, kjøpe noe ferdig eller?
    Takk for innspill! Betryggende at andre også har gode erfaringer med Neurochrome Modulus. Når det gjelder 12V trigger lager jeg dette selv. Hjernen i systemet blir en Raspberry Pi som jeg kontrollerer fra en custom telefon/tablet app. Pi'en kommuniserer med en Arduino mega som har drøssevis med gpio og som styrer 12V triggerne. Selv om alle forsterkerne har soft start lager jeg en sekvens som starter de etter hverandre. I tillegg logikk slik at surroundforsterkerne kun slås på i kino-modus osv.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Du og du, RPi styring med Arduino må jo være en super løsning i ditt oppsett. For meg med enkle amps her og der blir nok det litt drøyt. Det blir artig å følge oppbyggingen av ditt system og legg gjerne ut litt mer info om oppsett.
    Hvor fikk du kjøpt 3,5 mm jack socket?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Til info har jeg også god erfaring med Neurochrome, dette blir bra :D
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Rammeverk på sidevegg er ferdig. Utenpå dette kommer rammer kledd med akustisk transparent stoff. Men først må jeg lage samme opplegg på den andre sideveggen.

    Demping av førsterefleksjon (3,6m x 1,2m) er eneste tiltak så langt inntil målinger er på plass og man får et inntrykk av akustikken i rommet.

    IMG_4965.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.643
    Torget vurderinger
    23
    Gode prosjekter TAR tid!!! Jeg blir heller ikke til jul...🙁
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.643
    Torget vurderinger
    23
    Ferdig, that is...
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Rammer på den andre veggen er nå ferdig. Neste oppgave er taket. Men først skal jeg fikse surroundkanalene på bakvegg. Hjemmekinoeksperten BEF foreslo å felle inn bak-kanalene og det var en knallgod ide. Dette hadde vært fort gjort når jeg bygde bakveggen, men nå ble det plutselig litt mer knot...

    IMG_5137.JPG


    IMG_5138.JPG


    Artig å stikke hodet inn her og rope... rimelig dødt ;-)

    IMG_5148.JPG


    Gjenstår å trekke kabler, fyllmasse i kabinettet, sette inn driver og sage ut et felt i BAD-panelet hvor det kommer høyttalerstoff flush med resten av veggen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og - omtrent når tar du sikte på å være "ferdig"?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn