Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Så fort podiet blir ferdig er jeg klar til å bygge surroundkanalene. Det blir totalt 10 stk, 2 på hver sidevegg, 2 på bakvegg og 4 i taket (atmos). Alle med samme driver og kassevolum, men litt forskjellig formfaktor samt at frontplaten blir vinklet mest mulig mot lytteposisjon. Det blir derfor 5 ulike bokser og 2 av hver. Alle 10 blir helt skjult i vegger/tak, så da drister jeg meg til å snekre sammen disse selv noe jeg aldri har gjort før :rolleyes:

    IMG_4540.JPG


    Driveren er en 12" koaksial fra Beyma, samme type som sitter i AVShop sin nye serie Hamrammr.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Arbeidet med podiet går stadig fremover

    IMG_4542.JPG


    I tillegg kom 2 nye deler til rommet denne uken. JMLC-1175 ble hentet hos Sluket, og 140 kg. med relativt eksklusivt teppe kom i hus. Fargen tenker jeg vi avslører litt senere, kan si så mye som at det ikke er helt svart, men selvfølgelig en mørkere farge. Fantastisk kvalitet på dette teppet fra ITC (https://www.itcnaturalluxuryflooring.com/) og dertil høy pris, men sånn går det når man tar med sin bedre halvdel på teppeinnkjøp.

    IMG_4549.JPG
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    782
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gøy å se det skjer ting hos deg!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Gøy å se det skjer ting hos deg!
    Takk! Er virkelig i dytten for tiden og spesielt når man har løst det meste av utfordringer og ser lyset i enden av tunnelen. Fortsatt mye igjen, men tvinger meg selv til å legge ut ukentlige oppdateringer her og da kan man ikke bare ligge på sofaen ;)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Siste tiden har gått med til å finne komponenter til lerretsløsning. For å gjenta ambisjonene er de som følger:
    - Fast ramme med akustisk åpent lerret, ca. 4 meter bredde i 2,40:1 format
    - I film-modus er lerret synlig med svart maskering på alle sider
    - I musikk-modus er lerret borte fra synsfeltet og man kan beundre de flotte høyttalerne i front

    Unge Scrooge satt meg tidlig på ideen å kopiere ledd-port prinsippet fra garasjeporter og det blir noe lignende her ved at lerretet heises oppunder taket når det ikke er i bruk. Utfordringene har imidlertid vært flere:
    - Skinner og hjul må være tighte slik at lerretet ikke beveger på seg eller lager ulyd. Dvs. tradisjonelle garasjeportskinner og -hjul er uaktuelt
    - Vertikale skinner på hver side av lerret kan ikke være fastmontert, de må også ut av synsfeltet når lerretet er heist oppunder taket. De må med andre ord være frikoblet fra takskinnene og kunne flyttes til sidevegg når ikke i bruk og tilbake ut gå gulvet når lerretet skal senkes ned
    - Maskering på høyre/venstre side av lerret må også dras inn og ut fra sidevegg
    - Hvis mulig unngå skinner i gulvet

    Etter utallige timer med googling, flere prototyper og mye testing og hjernebry er hele designet klart.

    En grunnkomponent i systemet som består av noen fastmonterte skinner, noen bevegelige skinner og et stort lerret er en type aluminiumsprofil som brukes av mange DIY-ere som lager sine egne 3d-printere, cnc'er og andre ting. De kalles 2020 v-slot som henspeiler på dimensjonen 20x20mm ekstrudert alu-profil, men fås også som 20x40, 20x60, 20x80, 40x40 osv. Leveres ubehandlet eller svarte.

    1614161862535.png


    Fordelen med denne er at den er enkelt tilgjengelig til veldig gunstige priser og fås i lengder på over 4 meter. I tillegg får man hjul, braketter, hengsler og en mengde annet tilbehør som passer rett inn.

    1614161879389.png


    1614161889961.png


    1614161902465.png


    1614161909300.png


    Når man i tillegg har et ønske om at hele greia skal være motorisert blir det et antall step-motorer, lead screws (gjenget stang) og vogner som sørger for en helautomatisk løsning, alt kontrollert av en custom telefon/tablet app og en raspberry pi eller to som styrer elektronikken.

    1614161915941.png

    Alle detaljer av hele løsningen kommer i senere poster :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Nå snakker vi!!! Mangler bare digital indikering av stilling, på stort gubbete dot matrix display!!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Kort oppdatering av status:

    - 120 kg. med aluminiumsprofiler, step-motorer, skruer, lagre, hjul osv. er på vei fra 4 ulike nettbutikker. Bør være i hus om 2-3 uker og da starter bygging og dokumentering av lerretsløsning.

    - Aluminiumsdeler til hornriggene er ferdig tegnet, venter på produksjon

    - Det er gjort litt endringer på elektronikksiden; En Raspberry Pi vil fortsatt være hub'en i systemet, styrt av en custom telefon/tablet-app, men alle step-motorer og mikrobrytere blir styrt av en Arduino hvor jeg har litt mer kontroll på timing. Alt av lys i rommet styres fra samme app vha. DMX-protokollen.

    Rabler litt mer her i tilfelle noen er interessert :p I første omgang brukte jeg en del tid på å finne passende step-motorer eller servo-motorer til det automatiserte opplegget. Endte til slutt opp med såkalte "closed-loop-stepper" som er en kombinasjon av de to. Utgangspunktet er en step-motor helt lik alle andre step-motorer med typisk 1,8 grader pr. step, eller 200 pulser for en hel omdreining (og mulighet for mikrostepping). Closed-loop innebærer at motoren i tillegg har en encoder på samme måte som servo-motorer som sørger for at motoren alltid vil forsøke å bevege seg dit den får beskjed om. Denne sitter på akslingen og er integrert i driveren slik at det ikke krever mer mtp. styring (trenger bare direction høy/lav og pulser). En vanlig step-motor kan "misse" steps hvis den ikke er kraftig nok, mens en closed-loop fortsetter å gå mot ny posisjon og kan også gi tilbakemelding på om ny posisjon er nådd eller ikke. Ja takk, begge deler :D

    Jeg monterer i tillegg mikrobrytere i hver ende av skinnene i tilfelle strømmen går og systemet ved oppstart igjen ikke vet hvor det befinner seg. Gjelder å tenke på alle eventualiteter her.

    Mens jeg venter på alle delene tenker jeg å komme videre med surround- og atmos-høyttalerne. Må tegne de ferdig og deretter kappe MDF og lime sammen kassene.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    God påske alle sammen! Det meste er stengt så da passer det jo fint å frese MDF til surround-kanalene. Her er venstre sidehøyttaler testmontert for å sjekke om alt passer. Alle surround-kanalene blir vinklet svakt mot lytteposisjon. På grunn av maks. dybde på 250mm for å passe inn i resten av konstruksjonen måtte øverste del være plan, derav "bruddet" i frontplaten. Volumet blir identisk på alle 10 kassene, men alle er forskjellige på grunn av ulik vinkling basert på plassering i rommet.

    IMG_4597.JPG


    IMG_4596.JPG


    IMG_4595.JPG
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Tegninger av satelittene er endelig ferdig. Blir sendt over til produksjon nå og så tar det vel noen uker før de sendes til eloksering. Kan vi håpe på montering før sommerferien?

    Veldig fornøyd med designet hvor vi klarte å feste driverne i baffel uten å bruke krybber. De to øverste driverne kan i tillegg vinkles mot lytteposisjon.

    Stor takk til Emokid som innimellom jobb og familie skviset inn litt tid foran PC'en!!!

    Sat1.png


    Sat2.png
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dett er bare så utrulig tøft at jeg ikke klarer å sette ord på det WOW
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det som utspiller seg i denne tråden er nok et bevis på nivået på DIY på det øverste planet her i Norge.
    Respekt
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du bør snakke til deg selv da Sorzy! 😁😁😁
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ville nå sagt OMF at du også stiller i det øvre sjiktet av DIY, av det jeg kan bedømme fra din tråd, men dette er Sorzy sin tråd.
    Klart at for noen av oss falt du ned litt når hornriggen ble kastet 😎
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Siste tiden har gått med til å finne komponenter til lerretsløsning. For å gjenta ambisjonene er de som følger:
    - Fast ramme med akustisk åpent lerret, ca. 4 meter bredde i 2,40:1 format
    - I film-modus er lerret synlig med svart maskering på alle sider
    - I musikk-modus er lerret borte fra synsfeltet og man kan beundre de flotte høyttalerne i front

    Unge Scrooge satt meg tidlig på ideen å kopiere ledd-port prinsippet fra garasjeporter og det blir noe lignende her ved at lerretet heises oppunder taket når det ikke er i bruk. Utfordringene har imidlertid vært flere:
    - Skinner og hjul må være tighte slik at lerretet ikke beveger på seg eller lager ulyd. Dvs. tradisjonelle garasjeportskinner og -hjul er uaktuelt
    - Vertikale skinner på hver side av lerret kan ikke være fastmontert, de må også ut av synsfeltet når lerretet er heist oppunder taket. De må med andre ord være frikoblet fra takskinnene og kunne flyttes til sidevegg når ikke i bruk og tilbake ut gå gulvet når lerretet skal senkes ned
    - Maskering på høyre/venstre side av lerret må også dras inn og ut fra sidevegg
    - Hvis mulig unngå skinner i gulvet

    Etter utallige timer med googling, flere prototyper og mye testing og hjernebry er hele designet klart.

    En grunnkomponent i systemet som består av noen fastmonterte skinner, noen bevegelige skinner og et stort lerret er en type aluminiumsprofil som brukes av mange DIY-ere som lager sine egne 3d-printere, cnc'er og andre ting. De kalles 2020 v-slot som henspeiler på dimensjonen 20x20mm ekstrudert alu-profil, men fås også som 20x40, 20x60, 20x80, 40x40 osv. Leveres ubehandlet eller svarte.

    Vis vedlegget 699786

    Fordelen med denne er at den er enkelt tilgjengelig til veldig gunstige priser og fås i lengder på over 4 meter. I tillegg får man hjul, braketter, hengsler og en mengde annet tilbehør som passer rett inn.

    Vis vedlegget 699787

    Vis vedlegget 699788

    Vis vedlegget 699789

    Vis vedlegget 699790

    Når man i tillegg har et ønske om at hele greia skal være motorisert blir det et antall step-motorer, lead screws (gjenget stang) og vogner som sørger for en helautomatisk løsning, alt kontrollert av en custom telefon/tablet app og en raspberry pi eller to som styrer elektronikken.

    Vis vedlegget 699791
    Alle detaljer av hele løsningen kommer i senere poster :)
    Er dette fra Aluflex?
    De er vel de største i Norge på dette.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Er dette fra Aluflex?
    De er vel de største i Norge på dette.
    Aluflex ser ut til å være mer rettet mot industri og ikke hobby og har trolig dertil høyere priser på delene (antar jeg). Jeg fikk et tilbud fra Hepco Motion som er store på industrielle løsninger (https://www.hepcomotion.com/product...ms-and-segments/prt2-precision-track-systems/), og de prisene var helt hinsides.

    Det systemet jeg bruker heter v-slot og selges av mange nettbutikker, primært mot hobbyister og diy'ere som bygger sine egne 3d-printere og små cnc-er. Alu-profiler i full lengde (4-5 meter) og mesteparten av delene kjøpte jeg fra Danmark (makersupplies.dk). Har også handlet deler til dette systemet fra creative3d.no, openbuildspartstore.com, bulkman3d.com, ratrig.com og ooznest.co.uk.

    Så fort jeg er ferdig med å lime surround-kasser blir det masse bilder fra alu-prosjektet :)

    IMG_4628.JPG
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde sjekket med Aluflex.
    Det er en veldig høy kvalitet på deres varer.
    Har brukt de en del på jobben.
    Katalogen deres er veldig stor.
    Har også brukt dette til rack jeg har laget.
    Ja men slikt koster penger, ingen tvil om det 😄
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Selv om sommeren er her jobbes det sakte men sikkert i rommet. Har prøvemontert sidekanalene.

    IMG_4661.JPG


    IMG_4660.JPG


    Neste nå er bygging av sideveggene i rommet. Har planlagt 4 kolonner med 25cm dybde og 5 felt med 15cm dybde.

    Sidevegg 1.jpg


    Kolonnene er 35cm brede og rommer akkurat sidehøyttalerne på bildene over. Feltene i mellom er 120cm brede og blir delt inn i 60cm høyre rammer (nummerert i bildet under).

    Sidevegg 2.jpg


    Alle kolonner og rammer blir kledd med akustisk stoff og det blir mulighet for akustiske tiltak bak hver av disse rammene.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Ting tar tid... Det ble litt forsinkelse i produksjon av alu-deler til høyttalerne mine, men jeg har fått beskjed om at disse blir ferdige i neste uke. Har i mellomtiden brukt tid på å finne lydkort/dac som dekker behovene til aktiv drift av alle høyttalerne. Landet på denne boksen:

    Horus-Front.png


    Setter inn 6 stk. DA-kort og får dermed 48 analoge utganger sammen med 24 AES/EBU I/O. Mange gode reviews og det faktum at jeg kan styre master volum på denne og dermed unngå å gjøre dette tidligere i kjeden ble avgjørende.
     
    Sist redigert:

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Forsterkere

    Jeg mangler forsterkere til de aktive hornriggene mine. Tenker jeg kan starte litt forsiktig mtp. budsjett og heller oppgradere senere. Dette er oppsettet:

    Fostex T500A mk II
    TAD 2002 med jmlc-1175 horn
    TAD 4003 med jmlc-350 horn
    GPA-515-G med j-horn

    Sat1.png


    Har behov for 4x3=12 kanaler. Vil ikke sette noen øvre grense på budsjett, men er på jakt etter produkter som gir god verdi for pengene. All elektronikk står i teknisk rom så utseende spiller ingen rolle. Noen som har forslag?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg driste meg til å nevne Vera Audio p150/600, som er basert på Purifi sin forsterkermodul?

    Den har selvsagt unødvendig mye effekt i forhold til ditt bevov for kompresjonsdriverne.

    Samtidig er forvrengningen og støynivået i referanseklasse. Det i kombinasjon med justerbar gain og kontroll på popping, gjør at den også passer utmerket til å drive horn.

    Purifimodulen operer med svært liten varmeutvikling. Så vi må kunne forvente stabil drift i mange år med denne forsterkeren.

    Seks slike er selvsagt langt fra gratis, men isolert sett må den kunne regnes som mye forsterker for pengene.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Kan jeg driste meg til å nevne Vera Audio p150/600, som er basert på Purifi sin forsterkermodul?

    Den har selvsagt unødvendig mye effekt i forhold til ditt bevov for kompresjonsdriverne.

    Samtidig er forvrengningen og støynivået i referanseklasse. Det i kombinasjon med justerbar gain og kontroll på popping, gjør at den også passer utmerket til å drive horn.

    Purifimodulen operer med svært liten varmeutvikling. Så vi må kunne forvente stabil drift i mange år med denne forsterkeren.

    Seks slike er selvsagt langt fra gratis, men isolert sett må den kunne regnes som mye forsterker for pengene.
    Takk for tips, helt enig i at forvrenging ved lav effekt og støynivå er sentrale parametre gitt driverne mine. Jeg spurte faktisk Orso for noen dager siden om de hadde planer for en Vera-boks med flere kanaler, men det ligger nok litt fram i tid. Med mindre jeg kan få de til å lage et par custom rack-monterte kabinett med flere moduler da...

    Finnes det i det hele tatt noen fornuftig prisede kl. A med relativt lav effekt og lavt støygulv? Har jo lagt merke til at mange hornbaserte oppsett sverger til kl. A...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du kan jo bygge noe Ncore 400 selv.
    Fjerner du en motstand i kretsen halveres gain til 13dB (eller noe slikt).
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Purifi modulene er tilgjengelige løse med rett hyggelig mengde rabatt og vil tro at de sammen med Neurochrome buffere og hypex PSU vil gi veldig mye for pengene. Da kan man samle kanaler etter behov i den størrelse boks man ønsker å bruke samt få brukt den type tilkoblinger man ønsker.
    Neurochrome lager også noen chip amper som noen skryter av . Selv håper jeg på et høstprosjekt med 6 purfi/neurochrome/hypex kanaler til mine horn.
    Men jeg spiller jo ikke akkurat i din liga men tror en slik diy løsning kan yte svært bra og gi stor fleksibilitet. Når det er sagt er nok Vera helt i toppen pt for de av oss som ikke ønsker å krydre lyden med forsterkerne
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, helt enig i at forvrenging ved lav effekt og støynivå er sentrale parametre gitt driverne mine. Jeg spurte faktisk Orso for noen dager siden om de hadde planer for en Vera-boks med flere kanaler, men det ligger nok litt fram i tid. Med mindre jeg kan få de til å lage et par custom rack-monterte kabinett med flere moduler da...

    Finnes det i det hele tatt noen fornuftig prisede kl. A med relativt lav effekt og lavt støygulv? Har jo lagt merke til at mange hornbaserte oppsett sverger til kl. A...
    Hvis du inkluderer rør, så finnes det vel en god del (?) Personlig holder jeg meg til transistorbaserte forsterkere, og gjerne Nelson Pass diy løsninger. Du trenger vel egentlig ikke mer en en 10-20 w pr. driver (?) Som andre har nevnt, purifi, ncore og noen chipamp baserte saker er vel relativt budsjettvennlige (?) I den andre (?) enden, så har jo Accuphase mye fint...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser på muligheten nå til å konvertere mine EVAL1 Purifi moduler med Neurochrome buffer, men også velge spenningskilde for å regulere output.
    Purifi modelen aksepter ned mot 25VDC operasjons spenning, noe som gir en klar reduksjon i watt over å bruke "standard" Hypex på 2x64VDC. (SMSP1200A400)

    Jeg er sikker på Tom hos Neurochrome kan bygge deg en multikanals forsterker med sine egne forsterker moduler tilpasset ditt bruk inn i rack kabinetter.

    Andre alternativer:

    Apollon Audio har multikanals forsterkere i sitt sortiment basert på Purifi og stereotrinn på Purifi, Hypex og Ice moduler.


    Nord Aoucstics har alt fra mono til multikanalere med Purifi og Hypex varianter

    Bryston familien til å dekke klasse AB (Bryston har blitt mye brukt i Studio oppsett)

    Passlabs for main stream class A og A/B

    Firstwatt velges etter ønsket oppførsel / alternativ design metoder.
    Ikke se på Nelson Pass sin ACA da den forvrenger bare du ser på den (NP sitt design valg)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Mange takk for input så langt! Skal sjekke alternativene, men tenker det blir noe ferdig eller egenbygget flerkanalskabinett. Og når jeg regner etter trenger jeg så mye som 24 kanaler siden jeg også kjører aktiv deling på de 10 surround- og atmos-ht'ene:

    6 kanaler til SBA
    6 kanaler til Slobs
    12 kanaler til left/center/right
    12 kanaler til surround
    8 kanaler til atmos

    Jeg har 20 kanaler allerede (5 stk. Powersoft quattrocanali til SBA/Slobs/surround-LF) og mangler da som sagt 24 kanaler. Hvis jeg bygger noe selv eller kjøper noe moderat priset flerkanals kan jeg jo teste dette på frontrekka og hvis det ikke holder mål flytte de over til surround/atmos hvor de trolig gjør en god nok jobb...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn