Hallo folkens, på tide å fortelle hvordan dette prosjektet endte. Ble det et ok rom eller ble det en jævlig dyr kjellerbod. Følg med hver søndag framover :-o
Først ut: Lerret
Jeg visste det var ambisiøst å få til en løsning hvor lerretet "forsvinner" når man er i musikk-modus. Og dette viste seg å by på en del utfordringer. Først noen bilder av konstruksjonen:
Lite felt over og under som blir kledd med ht-stoff. Stort felt i midten hvor jeg spenner opp en Dreamscreen duk.
Nærbilde av vogner og skinner
For å løfte lerretet oppunder taket og ned igjen bruker jeg en garasjeportåpner. Jeg er avhengig av lav byggehøyde og kom over denne
Konseptet her er en skinne som i mitt tilfelle blir skrudd rett i taket. Selve portåpneren beveger seg fram og tilbake i denne skinnen og er som sagt ganske kompakt og liten.
Skinne montert i taket. Det som er litt kult er at kjedet spennes opp fra hver ende og kobles til +DC, mens selve skinnen er jord.
Video av motorenhet uten deksel
Åpneren alene blir for svak, så torsjonsfjærer ble kjøpt inn. Monterte i tillegg en avstiver på midten.
Alt ok så langt. Men så begynte utfordringene å komme:
Profilene jeg hadde valgt ble for svake når lerret ble heist oppunder taket slik at de svaiet i overkant mye og belastet sideskinner og -vogner.
Kjøpte deretter inn kraftigere profiler. Satt opp frontrekka for å dobbeltsjekke alt og fant ut at den vertikale delen av rammen som nå var blitt en del tykkere kom i konflikt med satelitter når man satt i stolene på hver side. Kan ikke ha det slik at bare ss har bra lyd. Litt klønete å ikke ha dobbeltsjekket dette.
Løsningen ble å øke størrelsen på rammen/lerretet for å unngå å komme foran venstre/høyre høyttaler. Men da ble bildet alt for stort (i hvertfall for meg). Eneste løsning og noe jeg egentlig har hatt lyst på siden starten: Maskering
Som om lerretsløsning ikke var komplisert nok allerede. Mer om motorisert maskering senere.
I tillegg var ikke vognene jeg hadde laget bra nok i overgangen mellom vertikal og horisontal skinne. Litt ujevn overgang og de låser seg. Her er bilde av vognene:
Løsningen ble å lage nye vogner:
Doble hjul på begge sider løser problemet med at den vrir seg og kniper. Utfordringen med doble hjul er selvfølgelig at disse ikke kan stå på linje siden vi har en 90 graders bend mellom vertikal og horisontal skinne. Løsningen er å trekke de to innerste hjulene litt nærmere hverandre beregnet ut fra radien på bendet. Fungerte gull, problem løst.
Deretter virket ikke torsjonsfjærene slik jeg hadde håpet. Problemet her er at det miderste "leddet" i garasjeport-lerretet mitt er mye større enn de andre leddene og veldig stort i forhold til 90 graders overgangen. I hver ende, dvs. når lerretet er nesten nede eller nesten helt oppe skal det ganske mye krefter til for å flytte på det fordi det blir nesten 90 grader mellom 2 ledd. I disse to endeposisjonene er det ikke mye hjelp å få fra fjæren da den enten er "brukt opp" eller maks. strammet. Jeg trenger noe som hjelper til hele veien. Det ble også mye belastning på hengsler mellom leddene når portåpner trekker/dytter i det øverste leddet.
Fant en løsning på dette også...