SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En plate som er høyt verdsatt av mange her på forumet. Mitt forhold til denne ble litt ødelagt i utgangspunktet med alt for mye fokus på LYD. Bra lyd skulle jo være et pluss, men det ble mye oppheng i disse effektene osv. Men, nå som skiva har noen år på baken og bikkja er historie , så har jeg et mer avslappet forhold til det hele. Dette på tross av at det spiller bedre enn jeg hørt den i denne stua noen gang. Jeg imponeres stadig over hva CD Box RS2T tryller frem av godlyd fra en sølvskive. Stemmer er mye mer organisk/levende - man får rett og slett mer av alt. Detaljer / definisjon / klang / rom / perspektiv.

    RW.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dro frem The Pros and Cons of Hitch Hiking fra glemselen for noen uker siden, litt nostalgisk å høre den igjen med Clapton på gitar. Det stopper der med RW for meg, Radio K.A.O.S husker jeg som en stor nedtur (tror ikke jeg har spilt den siden det året den kom ut) og atd er jeg ganske så likegyldig til.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Q-Sound effektene på denne plata er jo et fint, medhjelpende "verktøy" i forbindelse med høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon.
    Ja, Q-sound effektene forbløffer rett og slett. Jeg foretrekker å ikke sitte for nærme høyttalere , men får 180 graders lydbilde hvis jeg lener meg litt fremover. Er vel få grader unna 180 når jeg sitter der jeg trives best.
    Bruker ellers klassisk som en av referansene til høyttalerplassering. Kor / solister / orkester osv. er et bra verktøy å bruke. For meg er holografi i lydbildet et must for å skape en troverdig illusjon.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ble inspirert av tråden til @_RoDa_ til å trekke frem en skive jeg ikke har hørt på lenge. Her ble det mye nostalgi. Utgitt i 1991 , samme år jeg kjøpte og flyttet inn i huset jeg bor. Husker mange stunder med denne spilt over Audio Research SP8B , Quicksilver KT88 monoblokker og Quad esl63. Hørte MYE på den de første årene og erindrer et varmt og dypt lydbilde. Vel, varmen og dybden er ennå der, men det er lagt til uendelig mye mer detaljer med oppsettet jeg har nå. Nesten som å høre en remix i forhold til hvordan jeg husker den , men CD plata er den samme. Det brukes Q-sound på denne innspillingen , noe som bidrar til et stort lydbilde. Det strekker seg utover høyttalerene i bredden , men ikke så ekstremt som Roger Waters bruker det på Amused to Death.
    Uansett, jeg synes dette er en av de beste Sting skivene, og får sørge for å ikke gjemme den like godt i hylla igjen :)

    sting.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjøpte den skiva da jeg hadde utenlandstjeneste og spilte den mye på et lite kompakt anlegg fra Sony. Tenker jeg etter husker jeg fortsatt den lille melodien med gitar :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Stemmen funker for det meste synes jeg, men han gaper over litt for mye noen ganger. På skiva If on a Winter's Night prøver han seg på gammel musikk , og der tryner stemmen hans fullstendig . Det gjelder å kjenne sin begrensning , og noen ganger overlate ting til andre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ble inspirert av tråden til @_RoDa_ til å trekke frem en skive jeg ikke har hørt på lenge. Her ble det mye nostalgi. Utgitt i 1991 , samme år jeg kjøpte og flyttet inn i huset jeg bor. Husker mange stunder med denne spilt over Audio Research SP8B , Quicksilver KT88 monoblokker og Quad esl63. Hørte MYE på den de første årene og erindrer et varmt og dypt lydbilde. Vel, varmen og dybden er ennå der, men det er lagt til uendelig mye mer detaljer med oppsettet jeg har nå. Nesten som å høre en remix i forhold til hvordan jeg husker den , men CD plata er den samme. Det brukes Q-sound på denne innspillingen , noe som bidrar til et stort lydbilde. Det strekker seg utover høyttalerene i bredden , men ikke så ekstremt som Roger Waters bruker det på Amused to Death.
    Uansett, jeg synes dette er en av de beste Sting skivene, og får sørge for å ikke gjemme den like godt i hylla igjen :)

    Vis vedlegget 689624
    He,he jeg likte veldig godt de to første studio albumene til Sting som ble spilt mye, men nedturen begynte her for meg. Ten Summoner's Tales var vel det siste albumet jeg som kjøpte (greit nok). Etter dette og sammen med at han skulle redde verden så mistet jeg helt interessen, og har vel ikke hørt noe interessant fra ham siden. Andy Summer (også fra Police) har derimot (imo) gitt ut noen interessante album, men han har jo ikke den media appellen som Sting har (hadde).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    He,he jeg likte veldig godt de to første studio albumene til Sting som ble spilt mye, men nedturen begynte her for meg. Ten Summoner's Tales var vel det siste albumet jeg som kjøpte (greit nok). Etter dette og sammen med at han skulle redde verden så mistet jeg helt interessen, og har vel ikke hørt noe interessant fra ham siden. Andy Summer (også fra Police) har derimot (imo) gitt ut noen interessante album, men han har jo ikke den media appellen som Sting har (hadde).
    Enig at de første er best. Summers har en del interessant, mener han gjorde noe med Robert Fripp også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Enig at de første er best. Summers har en del interessant, mener han gjorde noe med Robert Fripp også.
    Ja, tror jeg har en ep med dem sammen (eller var det en lp). The Dream of the Blue Turtles var den siste lpen jeg kjøpte til full prs før jeg gikk over til cd. Etter det kjøpte jeg bare lper p.g.a pris (nice price) før jeg etter mange år gikk over til å kjøper fullpris lper igjen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ny PC med proff skjerm innstalert. Denne skal jeg kose meg med . Tester ut PaintShop Pro Ultimate i 30 dager som redigeringsverktøy. Kunne vel tenke meg Photoshop, men de har bare abonnement tjeneste nå så vidt jeg vet - og det blir høye kostnader i forhold til bruk .

    810_9761crop web.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg driver også å snuser på nytt redigeringsprogram etter å ha hoppet fra PC over på MacBook Pro. .Testet ut DxO PhotoLab 4.0. Det var mye bra der og det gir en stålkontroll på det meste av detaljer, men synes ikke jeg kom i mål. Synes fremdeles at Nikon's gamle Capture NX passet bedre til lynnet mitt. Det behandlet RAW direkte uten å måtte lagre TIFF eller JPEG får å redigere og hadde mange tilsvarende funksjoner. Elegant å legge på filter og justere. Spent på hvilke erfaringer du gjør deg. :unsure::)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg driver også å snuser på nytt redigeringsprogram etter å ha hoppet fra PC over på MacBook Pro. .Testet ut DxO PhotoLab 4.0. Det var mye bra der og det gir en stålkontroll på det meste av detaljer, men synes ikke jeg kom i mål. Synes fremdeles at Nikon's gamle Capture NX passet bedre til lynnet mitt. Det behandlet RAW direkte uten å måtte lagre TIFF eller JPEG får å redigere og hadde mange tilsvarende funksjoner. Elegant å legge på filter og justere. Spent på hvilke erfaringer du gjør deg. :unsure::)
    PaintShop virker å ha mye av det samme som går igjen fra flere leverandører. Masse dill-dall man ikke trenger hvis ikke man skal lage fantacy bilder til Instagram.
    Jeg er nok veldig old school når det kommer til foto. Kjøpte min første speilrefleks for ca 45 år siden, og lærte å fotografere med manuelle kameraer. Tross dagens automatiserte verden liker jeg fremdeles å måle lys og kjøre manuelt. Man har best kontroll over lyset og uttrykket man ønsker å skape på den måten.
    Det jeg først og fremst bruker under redigering er justering av hvitbalanse , samt noe finjustering i skygger osv. Et kamera er ikke i nærheten å matche dynamikken som synet vårt klarer. Vi kan kikke ut av vinduet i et relativt mørkt rom og oppleve både rommet og dagslyset ute som mye jevnere enn det er. Gjennom et kamera vil en av delene bli utvisket i lys eller mørke. Men dagens digitale bilder kan allikevel justeres til hente frem detaljer i mørke / skygge som er undereksponert. Med film kunne man til en viss grad gjøre dette i et mørkerom , så redigerings programmer blir vel egentlig et avansert digitalt mørkerom.

    Jeg har fremdeles 29 dager på meg til å bli kjent med programmet. Vet det finnes tilleggsfiler som kan kjøpes også som kanskje gjør det ennå mer interessant .
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker fremdeles et eldgammelt Photoshop Elements 9 på pcen, er så godt kjent med det og kommer ikke å bytte før jeg må - fungerer perfekt på Win 10 enda merkelig nok, er vel 10 år gammelt program 😁
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Antar at du har testet Adobe også?
    Vet abonnement får mye pepper, men for meg er det verdt pengene med sky og synk til ipad/iphone.
    klarer du deg uten LR classic og photoshop er det en ok pris med 1TB skylagring

    Selv er jeg stuck på classic pga størrelsen på bibliotek og funksjoner. Men synker fremdeles favorittene til skyen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Antar at du har testet Adobe også?
    Vet abonnement får mye pepper, men for meg er det verdt pengene med sky og synk til ipad/iphone.
    klarer du deg uten LR classic og photoshop er det en ok pris med 1TB skylagring

    Selv er jeg stuck på classic pga størrelsen på bibliotek og funksjoner. Men synker fremdeles favorittene til skyen.
    Hadde en gammel versjon av Photoshop som jeg kan få lagt inn på PC,en igjen. Greia med PaintShop pro er at man kjøper den for engangssum som nå kun er 799 kroner på tilbud for ultimate versjonen. Den inneholder blant annet noe de kaller AfterShot 3 for RAW format. Hele pakka er NESTEN Adobe på billigsalg . Faktisk så billig at jeg tror jeg kommer til å hoppe på tilbudet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Spennende.

    Jeg tror jeg hadde PaintShop en gang i forrige århundre eller noe 😁
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Ser den, jeg er hekta på katalogen i lightroom. Photoshop har jeg ikke brukt.
    Sikkert lurt å ikke bli dratt inn i Adobe økosystemet om man klarer det 😀
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bill Bruford har vel egentlig alltid vært en jazz-trommis. Med Earthworks så tok han steget inn i jazzen for alvor.. Låter fremdeles friskt med en egen signatur.

    Bill-bruford.jpg


    R-14700835-1579916371-7189.jpeg.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg driver også å snuser på nytt redigeringsprogram etter å ha hoppet fra PC over på MacBook Pro. .Testet ut DxO PhotoLab 4.0. Det var mye bra der og det gir en stålkontroll på det meste av detaljer, men synes ikke jeg kom i mål. Synes fremdeles at Nikon's gamle Capture NX passet bedre til lynnet mitt. Det behandlet RAW direkte uten å måtte lagre TIFF eller JPEG får å redigere og hadde mange tilsvarende funksjoner. Elegant å legge på filter og justere. Spent på hvilke erfaringer du gjør deg. :unsure::)
    Jeg kjøpte Corel PaintShop Pro Ultimate og ut fra det jeg har rukket å kikke på så finner man neppe noe bedre eller like bra uten å punge ut betydelig mer. Etter å ha lastet ned prøveversjonen forsøkte jeg å kjøpe fra samme sted, men det ble bare surr i forhold til betaling. Kansellerte derfor orderen og bestilte via amazon.uk. Fikk da programmet på DVD med serienummer til de forskjellige programmene. Total kostnad ca 850 kroner levert på døra med DHL. Herved anbefalt med utropstegn !
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte Corel PaintShop Pro Ultimate og ut fra det jeg har rukket å kikke på så finner man neppe noe bedre eller like bra uten å punge ut betydelig mer. Etter å ha lastet ned prøveversjonen forsøkte jeg å kjøpe fra samme sted, men det ble bare surr i forhold til betaling. Kansellerte derfor orderen og bestilte via amazon.uk. Fikk da programmet på DVD med serienummer til de forskjellige programmene. Total kostnad ca 850 kroner levert på døra med DHL. Herved anbefalt med utropstegn !
    Gratulerer med nytt redigeringsprogram!! :D(y)
    Da er det ikke tvil om annet enn at jeg laster ned en prøveversjon.Tid for å teste ut PSP. Husker det fra utallige år siden.
    Takk for tips og rapport! :giggle:(y)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok veldig old school når det kommer til foto. Kjøpte min første speilrefleks for ca 45 år siden, og lærte å fotografere med manuelle kameraer. Tross dagens automatiserte verden liker jeg fremdeles å måle lys og kjøre manuelt. Man har best kontroll over lyset og uttrykket man ønsker å skape på den måten.
    Det jeg først og fremst bruker under redigering er justering av hvitbalanse , samt noe finjustering i skygger osv. Et kamera er ikke i nærheten å matche dynamikken som synet vårt klarer.
    Dette kunne jeg ha skrevet også, min første speilrefleks var en Canon AE-1 Program, men kjøpte etterhvert også en eldre helmanuell FTb. Lærte meg
    det grunnleggende på disse. Etterhvert ble det også eget mørkerom, med gammelt utstyr jeg fikk av en eldre kollega.

    Har i dag lastet ned en litt eldre utgave av Photoshop, og teller på knappene ift et abonnement - mest fordi det eldre PS-programmet ikke lenger greier å
    laste opp RAW-filer etter det seneste kameraskiftet mitt.
    Men teller som sagt på knappene, fordi jeg hovedsakelig bruker PS til de samme operasjonene jeg gjorde i mørkerommet før. Antar at jeg bruker maks 5%
    av programmet...

    /Morten
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.770
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dette kunne jeg ha skrevet også, min første speilrefleks var en Canon AE-1 Program, men kjøpte etterhvert også en eldre helmanuell FTb. Lærte meg
    det grunnleggende på disse. Etterhvert ble det også eget mørkerom, med gammelt utstyr jeg fikk av en eldre kollega.

    Har i dag lastet ned en litt eldre utgave av Photoshop, og teller på knappene ift et abonnement - mest fordi det eldre PS-programmet ikke lenger greier å
    laste opp RAW-filer etter det seneste kameraskiftet mitt.
    Men teller som sagt på knappene, fordi jeg hovedsakelig bruker PS til de samme operasjonene jeg gjorde i mørkerommet før. Antar at jeg bruker maks 5%
    av programmet...

    /Morten
    Canon FTb var også en av mine favoritter. Brukte det + F1 (den første helmanuelle) i mange år. FTb hadde mye til felles med F1 bortsett fra utskiftbar søker osv. F1 ville sannsynligvis holdt i minst en halv mill. eksponeringer og fungerte i både arktisk og ørken klima :)

    Høres ut som AfterShot 3 ville dekke de fleste av dine redigeringbehov. Programmet følger pakka jeg kjøpte - PaintShop Pro 2021 Ultimate.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette kunne jeg ha skrevet også, min første speilrefleks var en Canon AE-1 Program, men kjøpte etterhvert også en eldre helmanuell FTb. Lærte meg
    det grunnleggende på disse. Etterhvert ble det også eget mørkerom, med gammelt utstyr jeg fikk av en eldre kollega.

    Har i dag lastet ned en litt eldre utgave av Photoshop, og teller på knappene ift et abonnement - mest fordi det eldre PS-programmet ikke lenger greier å
    laste opp RAW-filer etter det seneste kameraskiftet mitt.
    Men teller som sagt på knappene, fordi jeg hovedsakelig bruker PS til de samme operasjonene jeg gjorde i mørkerommet før. Antar at jeg bruker maks 5%
    av programmet...

    /Morten
    Pentax Spotmatic her. Gikk stort sett i Tri-X. :D
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nytt redigeringsprogram!! :D(y)
    Da er det ikke tvil om annet enn at jeg laster ned en prøveversjon.Tid for å teste ut PSP. Husker det fra utallige år siden.
    Takk for tips og rapport! :giggle:(y)
    Videre vurdering av PSP stoppet av seg selv. Ikke Mac-støtte. 😜 Kikket litt på hva programmet kunne. Minner om PhotoShop.
    Mange avanserte redigeringsmuligheter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn