soundscape
Æresmedlem
Solen gikk i dekning i det jeg kom til skogen i dag , så det ble et (nesten) sort/hvitt landskap i 10 kuldegrader.
Q-Sound effektene på denne plata er jo et fint, medhjelpende "verktøy" i forbindelse med høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon.En plate som er høyt verdsatt av mange her på forumet... osv
He-he, skiva er nok spilt mye mer hos hertugen enn hos meg, men det var et hyggelig gjenhør da.https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/through-the-looking-glass-evo-iiis.59312/post-3213328
Tilfeldigheter, eller er dere betalt av Roger?
Ellers takk for en fin tråd og vakre bilder. Skulle gjerne hatt samme utsikt fra min sweetspot
Ja, Q-sound effektene forbløffer rett og slett. Jeg foretrekker å ikke sitte for nærme høyttalere , men får 180 graders lydbilde hvis jeg lener meg litt fremover. Er vel få grader unna 180 når jeg sitter der jeg trives best.Q-Sound effektene på denne plata er jo et fint, medhjelpende "verktøy" i forbindelse med høyttalerplassering og plassering av lytteposisjon.
He,he jeg likte veldig godt de to første studio albumene til Sting som ble spilt mye, men nedturen begynte her for meg. Ten Summoner's Tales var vel det siste albumet jeg som kjøpte (greit nok). Etter dette og sammen med at han skulle redde verden så mistet jeg helt interessen, og har vel ikke hørt noe interessant fra ham siden. Andy Summer (også fra Police) har derimot (imo) gitt ut noen interessante album, men han har jo ikke den media appellen som Sting har (hadde).Jeg ble inspirert av tråden til @_RoDa_ til å trekke frem en skive jeg ikke har hørt på lenge. Her ble det mye nostalgi. Utgitt i 1991 , samme år jeg kjøpte og flyttet inn i huset jeg bor. Husker mange stunder med denne spilt over Audio Research SP8B , Quicksilver KT88 monoblokker og Quad esl63. Hørte MYE på den de første årene og erindrer et varmt og dypt lydbilde. Vel, varmen og dybden er ennå der, men det er lagt til uendelig mye mer detaljer med oppsettet jeg har nå. Nesten som å høre en remix i forhold til hvordan jeg husker den , men CD plata er den samme. Det brukes Q-sound på denne innspillingen , noe som bidrar til et stort lydbilde. Det strekker seg utover høyttalerene i bredden , men ikke så ekstremt som Roger Waters bruker det på Amused to Death.
Uansett, jeg synes dette er en av de beste Sting skivene, og får sørge for å ikke gjemme den like godt i hylla igjen
Vis vedlegget 689624
Enig at de første er best. Summers har en del interessant, mener han gjorde noe med Robert Fripp også.He,he jeg likte veldig godt de to første studio albumene til Sting som ble spilt mye, men nedturen begynte her for meg. Ten Summoner's Tales var vel det siste albumet jeg som kjøpte (greit nok). Etter dette og sammen med at han skulle redde verden så mistet jeg helt interessen, og har vel ikke hørt noe interessant fra ham siden. Andy Summer (også fra Police) har derimot (imo) gitt ut noen interessante album, men han har jo ikke den media appellen som Sting har (hadde).
Ja, tror jeg har en ep med dem sammen (eller var det en lp). The Dream of the Blue Turtles var den siste lpen jeg kjøpte til full prs før jeg gikk over til cd. Etter det kjøpte jeg bare lper p.g.a pris (nice price) før jeg etter mange år gikk over til å kjøper fullpris lper igjen.Enig at de første er best. Summers har en del interessant, mener han gjorde noe med Robert Fripp også.
PaintShop virker å ha mye av det samme som går igjen fra flere leverandører. Masse dill-dall man ikke trenger hvis ikke man skal lage fantacy bilder til Instagram.Jeg driver også å snuser på nytt redigeringsprogram etter å ha hoppet fra PC over på MacBook Pro. .Testet ut DxO PhotoLab 4.0. Det var mye bra der og det gir en stålkontroll på det meste av detaljer, men synes ikke jeg kom i mål. Synes fremdeles at Nikon's gamle Capture NX passet bedre til lynnet mitt. Det behandlet RAW direkte uten å måtte lagre TIFF eller JPEG får å redigere og hadde mange tilsvarende funksjoner. Elegant å legge på filter og justere. Spent på hvilke erfaringer du gjør deg.
Hadde en gammel versjon av Photoshop som jeg kan få lagt inn på PC,en igjen. Greia med PaintShop pro er at man kjøper den for engangssum som nå kun er 799 kroner på tilbud for ultimate versjonen. Den inneholder blant annet noe de kaller AfterShot 3 for RAW format. Hele pakka er NESTEN Adobe på billigsalg . Faktisk så billig at jeg tror jeg kommer til å hoppe på tilbudet.Antar at du har testet Adobe også?
Vet abonnement får mye pepper, men for meg er det verdt pengene med sky og synk til ipad/iphone.
klarer du deg uten LR classic og photoshop er det en ok pris med 1TB skylagring
Sammenlign priser og planer | Adobe Creative Cloud-fotoplan
Utforsk Adobe Creative Cloud-fotoplanene. Sammenlign priser og funksjoner og finn den planen som passer for deg.www.adobe.com
Selv er jeg stuck på classic pga størrelsen på bibliotek og funksjoner. Men synker fremdeles favorittene til skyen.
Jeg kjøpte Corel PaintShop Pro Ultimate og ut fra det jeg har rukket å kikke på så finner man neppe noe bedre eller like bra uten å punge ut betydelig mer. Etter å ha lastet ned prøveversjonen forsøkte jeg å kjøpe fra samme sted, men det ble bare surr i forhold til betaling. Kansellerte derfor orderen og bestilte via amazon.uk. Fikk da programmet på DVD med serienummer til de forskjellige programmene. Total kostnad ca 850 kroner levert på døra med DHL. Herved anbefalt med utropstegn !Jeg driver også å snuser på nytt redigeringsprogram etter å ha hoppet fra PC over på MacBook Pro. .Testet ut DxO PhotoLab 4.0. Det var mye bra der og det gir en stålkontroll på det meste av detaljer, men synes ikke jeg kom i mål. Synes fremdeles at Nikon's gamle Capture NX passet bedre til lynnet mitt. Det behandlet RAW direkte uten å måtte lagre TIFF eller JPEG får å redigere og hadde mange tilsvarende funksjoner. Elegant å legge på filter og justere. Spent på hvilke erfaringer du gjør deg.
Gratulerer med nytt redigeringsprogram!!Jeg kjøpte Corel PaintShop Pro Ultimate og ut fra det jeg har rukket å kikke på så finner man neppe noe bedre eller like bra uten å punge ut betydelig mer. Etter å ha lastet ned prøveversjonen forsøkte jeg å kjøpe fra samme sted, men det ble bare surr i forhold til betaling. Kansellerte derfor orderen og bestilte via amazon.uk. Fikk da programmet på DVD med serienummer til de forskjellige programmene. Total kostnad ca 850 kroner levert på døra med DHL. Herved anbefalt med utropstegn !
Dette kunne jeg ha skrevet også, min første speilrefleks var en Canon AE-1 Program, men kjøpte etterhvert også en eldre helmanuell FTb. Lærte megJeg er nok veldig old school når det kommer til foto. Kjøpte min første speilrefleks for ca 45 år siden, og lærte å fotografere med manuelle kameraer. Tross dagens automatiserte verden liker jeg fremdeles å måle lys og kjøre manuelt. Man har best kontroll over lyset og uttrykket man ønsker å skape på den måten.
Det jeg først og fremst bruker under redigering er justering av hvitbalanse , samt noe finjustering i skygger osv. Et kamera er ikke i nærheten å matche dynamikken som synet vårt klarer.
Så denne i RoDas tråd også, og nå her. Lenge siden jeg spilte den sist, har den også på sølvskive. Gikk bort og trakk den en cm ut nå, skal jaggu
Canon FTb var også en av mine favoritter. Brukte det + F1 (den første helmanuelle) i mange år. FTb hadde mye til felles med F1 bortsett fra utskiftbar søker osv. F1 ville sannsynligvis holdt i minst en halv mill. eksponeringer og fungerte i både arktisk og ørken klimaDette kunne jeg ha skrevet også, min første speilrefleks var en Canon AE-1 Program, men kjøpte etterhvert også en eldre helmanuell FTb. Lærte meg
det grunnleggende på disse. Etterhvert ble det også eget mørkerom, med gammelt utstyr jeg fikk av en eldre kollega.
Har i dag lastet ned en litt eldre utgave av Photoshop, og teller på knappene ift et abonnement - mest fordi det eldre PS-programmet ikke lenger greier å
laste opp RAW-filer etter det seneste kameraskiftet mitt.
Men teller som sagt på knappene, fordi jeg hovedsakelig bruker PS til de samme operasjonene jeg gjorde i mørkerommet før. Antar at jeg bruker maks 5%
av programmet...
/Morten
Pentax Spotmatic her. Gikk stort sett i Tri-X.Dette kunne jeg ha skrevet også, min første speilrefleks var en Canon AE-1 Program, men kjøpte etterhvert også en eldre helmanuell FTb. Lærte meg
det grunnleggende på disse. Etterhvert ble det også eget mørkerom, med gammelt utstyr jeg fikk av en eldre kollega.
Har i dag lastet ned en litt eldre utgave av Photoshop, og teller på knappene ift et abonnement - mest fordi det eldre PS-programmet ikke lenger greier å
laste opp RAW-filer etter det seneste kameraskiftet mitt.
Men teller som sagt på knappene, fordi jeg hovedsakelig bruker PS til de samme operasjonene jeg gjorde i mørkerommet før. Antar at jeg bruker maks 5%
av programmet...
/Morten
Videre vurdering av PSP stoppet av seg selv. Ikke Mac-støtte. Kikket litt på hva programmet kunne. Minner om PhotoShop.Gratulerer med nytt redigeringsprogram!!
Da er det ikke tvil om annet enn at jeg laster ned en prøveversjon.Tid for å teste ut PSP. Husker det fra utallige år siden.
Takk for tips og rapport!
Kult! Jeg prøvde litt forskjellig, men holdt meg hovedsakelig til Ilford FP-4.Pentax Spotmatic her. Gikk stort sett i Tri-X.
Pentax ME her, i 1979. Bruker fortsatt for det meste PentaxPentax Spotmatic her. Gikk stort sett i Tri-X.