SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja det er virkelig en flott tråd og godt å se at noe kan kose seg med kabler uten å bli sablet ned :) Har også gode resultater med kable bytter

    mvh
    Takk for hyggelig ord gutter. For meg er kabler et nødvendig onde - fordi de som regel er så utrolig overpriset. Hele bransjen stinker lang vei. Derfor er det hyggelig å finne noe som faktisk gjør det de skal - overføre signalet uten noe som hest kludder - og det til en betalbar pris (et kupp til bruktpris).

    Jeg ser jo at enkelte som nekter for at det er forskjell sitter med en gammel integrert 60 watter fra 80-90 tallet , og noen rimelige stativhøyttalere. Man bør kanskje forstå at så lenge utstyret er det svakeste ledd er det lite eller ingen forskjell på kabler. Bruk derfor pengene på musikk eller andre ting . Men, er utstyret transparent nok så er det ikke tvil i mine ører at det er mer enn nyanser mange ganger mellom sølv , kobber, solid core, flere ledere eller whatever. Kvalitet på plugger og loddinger bidrar også.

    Men konklusjonen må bli - hører du ikke forskjell , så spar bryderiet og bruk pengene på noe annet. Er vel ikke værre enn det.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    The Watch

    Italiensk Prog-band også kjent som et Genesis tribute band. Men, de står godt på egne bein med eget materiale - og selv om man kan høre de har spilt mye Genesis er det intet plagiat.

    Begynner allerede å venne meg til den nye "huslyden". Vi snakker ikke natt og dag her, men det låter litt friskere , renere og med bedre definisjon.
    Man må bare ikke forvente samme store kicket hver dag man fyrer anlegget da man fort venner seg til en forandring. Tror mange går i fella der når man har skaffet noe nytt - man blir sulten på mer så fort den første begeistringen har lagt seg. Jeg har blitt ganske bevisst på hva jeg søker , og har vel forlengst passert "bra nok". Men, på tross av det er det morsomt å gjøre noen små tweaks i blant.


    watch.jpg



     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Om vinylen har sine svake punkter så spiller det slik at man får fot for musikken i alle fall - og det er jo hva det dreier seg om. Dessuten blir jeg aldri lei av å knipse bilder av spilleren. Det i seg selv er nesten grunn til å beholde den til evig tid 🤭

    Lydmessig synes jeg riggen fikk et løft også med sølvkabel mellom Pre og Power. Finner ikke lenger noen betoning eller punkt å sette fingeren på slik jeg gjorde tidligere. Hva skal jeg finne på nå da :unsure: , tja - får vel nyte musikken rett og slett ☺🎶

    Veldig mange trekker vel mot Horten i helgen , men jeg blir nok en hjemesitter i år også. All ære til de som organiserer og stiller ut altså. Det er jo ikke ofte man får et slikt overblikk over hva som finnes i markedet. Bare meg som ikke er i byttemodus . Budsjettet ble sprengt for en stund med Tambaqui , men det er vel et signal om at jeg er veldig happy med tingenes tilstand også.

    4.jpg
    3.jpg
    2.jpg
    1.jpg
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    722
    Antall liker
    899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om vinylen har sine svake punkter så spiller det slik at man får fot for musikken i alle fall - og det er jo hva det dreier seg om. Dessuten blir jeg aldri lei av å knipse bilder av spilleren. Det i seg selv er nesten grunn til å beholde den til evig tid 🤭

    Lydmessig synes jeg riggen fikk et løft også med sølvkabel mellom Pre og Power. Finner ikke lenger noen betoning eller punkt å sette fingeren på slik jeg gjorde tidligere. Hva skal jeg finne på nå da :unsure: , tja - får vel nyte musikken rett og slett ☺🎶

    Veldig mange trekker vel mot Horten i helgen , men jeg blir nok en hjemesitter i år også. All ære til de som organiserer og stiller ut altså. Det er jo ikke ofte man får et slikt overblikk over hva som finnes i markedet. Bare meg som ikke er i byttemodus . Budsjettet ble sprengt for en stund med Tambaqui , men det er vel et signal om at jeg er veldig happy med tingenes tilstand også.

    Vis vedlegget 953834 Vis vedlegget 953835 Vis vedlegget 953836 Vis vedlegget 953837
    De er jo mulighet for dagstur? Toget til moss, for så ferga, går vis på samme bilett.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    7.364
    Sted
    Under stjernene
    Ferja er gratis for gående . Bare meg som ikke er i messemodus . Etter mer enn 50 år med hi-fi er jeg liksom ikke så søkende på nye ting lenger.
    Ferja er gratis for gående . Bare meg som ikke er i messemodus . Etter mer enn 50 år med hi-fi er jeg liksom ikke så søkende på nye ting lenger.
    Det er lov å komme i mål
    Anbefales forresten ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Donald Fagen

    The Nightfly låter fantastisk på CD . Aldri hørt den spille så luftig, uanstrengt og nyansert på noe tidligere oppsett. Tambaqui har en evne til å skille alt fra hverandre så man hører hver stemme i en koring osv. Og den tryller fram alle klangfarger i et instrument , hele tiden i et stort og luftig rom - vel og merke hvis ikke skiva er komprimert ihjel... Noe som var tilfelle med neste jeg satte på , nemlig Morph the Cat. Nivået er mye høyere, og borte er det luftige lydbildet på Nightfly. Fant Morph the Cat i 24 bit på Qobuz, og den var faktisk en del bedre enn CD'en som rett og slett er en fæl mastering i mine ører.


    WEB_Image_Donald_Fagen_The_Nightfly_(US_Version)_(_0603497844876-514873736_plid_132779.jpg


    R-3292462-1324295332.jpg

     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kanskje Donald Fagen sitter å depper på Morph the Cat coveret grunnet den komprimerte lyden 🤭 Akustisk jazz spiller uansett himmelsk her nå , så da kan jeg alltids leve med at noe dårlig studioarbeid faller igjennom. Mulig det låter fett på en bilstereo , men det holder ikke for min del. Men , kanskje noen synes det låter bra her også - det handler mye om personlige preferanser . :rolleyes:

    Denne derimot er en bra test . Her øses det på med både jazz-storband og strykekvartett. Ganske så komplekse komposisjoner og lydbilder. Mesterer anlegget dette så vil jeg si det ikke står på utstyret men heller innspillingen / masteringen om noe faller igjennom lydmessig.


    a0821459904_10.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har kikket på noen spillelister folk har lagt ut fra Horten , og stiller meg litt undrende til utvalget. Men , det er kanskje snittet av hva folk hører på ? Sikkert min musikksmak som er endel særere enn det som spilles mest i de 1000 hjem.

    Tror også hvordan vi lytter / opplever lyd (og musikk) er veldig individuelt - noe jeg så vidt har diskutert med et par venner i det siste også. Valg av utstyr avhenger nok i høy grad av hva vi hører på - og hvordan vi hører. Så det er ikke rart at preferansene er forskjellige rundt om .

    En artikkel om temaet her: Vi lytter ikke lenger som før - Institutt for musikkvitenskap (uio.no)

    Konsertopptak med Allan Holdsworth her en forblåst ettermiddag !


    ah.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Supertweeter - eller bare tweeter ?

    Etter å ha kjørt med rene sølvkabler i signalveien en ukes tid er det lettere å oppsummere hva de gjør - eller snarere ikke gjør.
    Føler de er totalt gjennomsiktige og at alt slipper igjennom uten filter. Med supertweeter kan det derfor bli litt voldsomt i toppen hvis innspillingen er litt "på" i det området. Ikke fordi kabelen gir noen boost i toppen, den er like klar og åpen hele veien , men man blir oppmerksom på alt annet som bidrar til det totale lydbilde. Har en komponent en farging så får du det antagelig midt i trynet. Er oppsettet av god kvalitet og med bra tonal balanse , vel - så vil det skinne enda mer. Har derfor kjørt et par dager uten tweetere nå - og det ser ut til at de kan pensjoneres i dette oppsettet i alle fall. Kanskje de er greie og ha på hylla hvis hørselen svikter i toppen med årene :rolleyes:



    st.jpg
    h.jpg





     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En CD her - en CD der.....

    Bunkene har en tendens til å vokse hver gang jeg passerer @Hifi&Vinyl . Er vel det man kaller årsak og virkning.


    cd.jpg


    Fremdeles mye bra hardware i butikken. Den Pioneer Powerampen er nydelig 🤩

    McIntosh 275 er et ikon .


    hv2w.jpg
    hv3w.jpg





     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steven Wilson - The Harmony Codex

    Så var den her i full lengde. Skal ikke uttale meg for mye før jeg har hørt den noen ganger, men liker den bedre en den forrige pop-flørten .

    Ellers er det nytt album fra Miho Hazama som jeg gleder meg til å sjekke ut , samt ett og annet som er lagt i spillelista.


    molamolaweb.jpg


    EDN1220_Packshot_1500x1500-3.jpg


     

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    373
    Sted
    Vest-Agder
    Coltrane

    Et par godbiter for 15 kroner stk. Det er deilig å være CD freak noen ganger.


    Vis vedlegget 953190


    Måtte bare sende deg over denne linken , da denne karen sier hva han mener om cd vs vinyl . Tror ganske så sikkert han vet hva han prater om , da det er vel snart ikke et band som ikke har brukt Mr. Wilson til å remastre/remixe sine kataloger!.....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.462
    Antall liker
    36.049
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Måtte bare sende deg over denne linken , da denne karen sier hva han mener om cd vs vinyl . Tror ganske så sikkert han vet hva han prater om , da det er vel snart ikke et band som ikke har brukt Mr. Wilson til å remastre/remixe sine kataloger!.....
    Med en god DAC vil jeg si CD er nærmere mastertapen - og han jobber jo med lydproduksjon til daglig , så ikke så merkelig egentlig at han foretrekker CD vs. vinyl.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn