Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Lager en ny post med dette her (redigert bort fra #959)

Drømnen er jo som sagt med tiden håp om å få tak i Krell KAS, eller de enda større Krell KRS200 blokkene!

Ligger ett sett KRS200 til 10'000.- Dollar i statene.. :( og ett sett KAS til 17'500.- Dollar...

Bilde av de sammen med Krell KAS, bare for å vise hvor store KRS200 er:
    oamariga.JPG

Må bare legge ekstra trykk på drøm.. Men en realistisk en, for prisene er betalbare for en vanlig arbeider med litt prioriteringer!

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har fler tips til forsterkere som kan drive mine Kappa 9A? :)

Ligger jo noen riiimelig fete -LAMM M1.2 ref- til salgs men prisen er en smule høy for meg :cool:

Av merker jeg følger med og undersøker er:

-DP
    -Krell
    -Mark Levinson
    -Threshold
    -LAMM

Lysten på å bruke en på bass, og noe annet på toppen, om det lar seg gjøre greit med tanke på gain osv :)

Er nok DP som er mest aktuelt pr dags dato pga pris og tilgjengelighet! :)

Er DP PA1 noe ? Eventuelt DPA600 som også er til salgs her på Sentralen?
    Eller hva med PA forsterkere fra for eks Crown ?

Setter stor pris på alle tips og råd! :)
    Jeg vet ikke om de kappa 9 er veldig tungdrevne?
    Selv kjører jeg 2 stk. dp A1s ebw på Epicon 8 Det er stålkontroll uten antydning til forvregning selv ved høyt volum. Så om Kappa 9a ikke er sykt vanskelige å drive så trår du ikke feil med A1s

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Ligger jo noen riiimelig fete -LAMM M1.2 ref- til salgs men prisen er en smule høy for meg :cool:

-DP
    -Krell
    -Mark Levinson
    -Threshold
    -LAMM

Lysten på å bruke en på bass, og noe annet på toppen, om det lar seg gjøre greit med tanke på gain osv :)

Selv kjører jeg 2 stk. dp A1s ebw på Epicon 8 Det er stålkontroll uten antydning til forvregning selv ved høyt volum. Så om Kappa 9a ikke er sykt vanskelige å drive så trår du ikke feil med A1s
    De dupper under 1-ohm i bassen, så vil si de er relativt tungdrevne.. ! :) Derfor jeg jakter på kraftverk ;)
    Har sett på DP, kjenner ikke til A1s, men nyere DP blir uansett for dyrt :)

Fantastisk flott anlegg du har der fbh1!

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Nå kommer grunnen til at jeg faktisk i det hele tatt har en så stor TV

Manchester United - Real Madrid! Var ute på jobb første kamp, så kom heldigvis hjem igjen til retur kampen :cool:
    Vis vedlegget 186609

Her ser dere at høyttalerne er flyttet langt frem, og på bildet viser også noe av akustikken jeg har fått i hus.
    Vis vedlegget 186610

Ett bilde på morgenkvisten tatt fra terrassen! Vakkert med vindmøller :rolleyes:
    Vis vedlegget 186611

Mvh
    Der har du jo bildet til akustikk plate nr 1 Sett den fremfor vinduet så har du rektig utsikt også :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Manchester United - Real Madrid! Var ute på jobb første kamp, så kom heldigvis hjem igjen til retur kampen :cool:
    Vis vedlegget 186609

Her ser dere at høyttalerne er flyttet langt frem, og på bildet viser også noe av akustikken jeg har fått i hus.
    Vis vedlegget 186610

Ett bilde på morgenkvisten tatt fra terrassen! Vakkert med vindmøller :rolleyes:
    Vis vedlegget 186611

Mvh
    Der har du jo bildet til akustikk plate nr 1 Sett den fremfor vinduet så har du rektig utsikt også :)
    Hehe! :) er ett veldig fint bilde! Morsomt med tilbakeblikk fra den gang anlegget var litt mindre :D også en av grunnene til at jeg har denne tråden!

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 186609

Vis vedlegget 186610

Vis vedlegget 186611

Mvh
    Hehe! :) er ett veldig fint bilde! Morsomt med tilbakeblikk fra den gang anlegget var litt mindre :D også en av grunnene til at jeg har denne tråden!
    Har lest meg til side 11 i tråden din og må si du har vært ivrig og kjøpelysten frm til nå, blir spennende å fortsette.
    Å jeg må si som så mange andre, lekkert naust-HUS på alle måter. :)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Spennende å følge reisen din Spissøy. Du er i ferd med å realisere hifidrømmene jeg hadde som highend-novise på slutten av 80 tallet…

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5

-DP
    -Krell
    -Mark Levinson
    -Threshold
    -LAMM

De dupper under 1-ohm i bassen, så vil si de er relativt tungdrevne.. ! :) Derfor jeg jakter på kraftverk ;)

Mitt stalltips er en DP PA402. Dette er siste generasjon fra PA serien, MEN teknisk og lydmessig helt i nakken på A1b og A1s... bare med mere power. Disse gir 450w i 8 ohm og 800w i 4 og 1500 i 2 Ohm. Ingen fare for at DP slik som denne svetter pga lasten. En ht som er notorisk håpløs (enda verre enn kappa), er Martin Logan CLS. DP takler slike aldeles utmerket. Disse dukker opp av og til på brukten. Vet om slike har skiftet eier for <15k i helt strøken tilstand i nyere tid.

mvh Kai

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3

-DP
    -Krell
    -Mark Levinson
    -Threshold
    -LAMM

Takker så mye for det :)
    Har nå lest gjennom hele tråden din og det er inponerende mengder med flott utstyr du har, har hatt og testet, flott tråd.
    Blir greit å spørre deg etterhvert med all din erfaring :)
    Ellers er kaap som kommer med stalltips ang. dp en å lytte til, han har både dp og stall :)
    Er også han som står bak dpguiden som ligger på nett.
    Personlig håper jeg jo å få se dp i stua di, ha en fortsatt flott helg!

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takker for mange innspill! Har vært veldig nyttig og meget spennende å lese om flotte forsterkere.!

Jeg fant manualen fra Krell på KSA-250, og der står det:

"The KSA-250 willdeliver 500 watts per channel into 4 ohms, 1,000 watts per channel into 2 ohmsand 2,000 watts per channel into 1 ohm. The KSA-250 is capable of drivingimpedances below 1 ohm."

Med dette så føler jeg at Krell KSA-250 er ett trygt valg, og en "rimelig" inngangsbillett til krefter som er tilgjengelig på markedet idag, er ingen DP'er som har blitt anbefalt er tilgjengelig!

Så da har jeg reservert en Krell KSA-250 hos en i Tyskland! ;)
    Dermed kan jeg poste bildet av den aktuelle forsterkeren på nytt!
    kgaagk.jpg

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skal du færa nedover og hente den selv eller ? :D. Tøff du altså :). Moro å se at du "gutzer" på :D.

EDIT: HVordan blir det med MVA og slik på sånne produkter?

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Grattis med atomkraftverk:rolleyes: synd det ikke blir dp i stua på enda en stund :p

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med godt valg. Med all respekt å melde blir DP ganske sjarmløst på Kappa 9 ift klassiske amerikanske High-End kraftverk. IMO :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Skal du færa nedover og hente den selv eller ? :D. Tøff du altså :). Moro å se at du "gutzer" på :D.

EDIT: HVordan blir det med MVA og slik på sånne produkter?

Ja jeg kjører nok nedover selv! Liker slike bilturer nedover, er jo en litt annen standard på vegnettet der enn vi har i Norge! ;)

Har kjørt bil til Spania før, så noen timer ned i Tyskland går nok helt greit! :)

Angående MVA og slike ting nevner jeg minst mulig på åpne forum! :rolleyes:

Kielfergen denne gangen altså :)
    Tror ikke det blir Kiel pga da må jeg først til Oslo :) Har også tatt den turen før, veldig gøy, men var ikke i god form når vi var i land og skulle kjøre videre nedover ;)

Det blir nok Kristiansand - Hirthals, ca 3,5-4 timer så er man i Tyskland, skal ned til Frankfurt :)

Men jeg jobber onshore (2 uker på/3 uker av) og reiser på jobb nå på Torsdag, dermed må nok turen vente minst 2 uker! :)
    Men har overført ett depositum for å reservere den!

Gratulerer med godt valg. Med all respekt å melde blir DP ganske sjarmløst på Kappa 9 ift klassiske amerikanske High-End kraftverk. IMO :)
    Takker! :) Tror dette er ett godt valg selv! At den er nyoverhalt med nye kondensatorer osv. gjør meg også litt glad :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Mye som kan gjøre deg glad når det gjelder denne. En klassiker på mange måter. Og med den jernkontrollen i bassen som Krell har vært kjent for. Når er de innomhus ?

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer! Mye som kan gjøre deg glad når det gjelder denne. En klassiker på mange måter. Og med den jernkontrollen i bassen som Krell har vært kjent for. Når er de innomhus ?
    Thank you! :) Er svært spent selv om jeg har jo hatt KSA fra Krell tidligere, men da i "S" utgave som er nyere :)

Det tar nok dessverre litt tid før den er i Norge, da jeg reiser på jobb denne uken og blir da borte i 2 uker, men håper å få fikset en Tysklands tur på neste fri periode ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    36.483
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer igjen får jeg vel si Spissoy, det renner inn mye grovt snadder her nå;);)
    Solide amper det der, bør vel kontrollere Kappa 9 med venstre hånd vel:cool:

gismo

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Bra å se at det er noe(ns) som blir større og større. Hos meg blir'n mindre og mindre.....akk ja san....

Veldig fine bilder. fortsett med det. Kan jo legges inn i fototråden. :)

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer med nye høyttalere. De så meget gromme ut :)
    Blir spennende å se hva slags effekt du ender opp med på disse.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Bra å se at det er noe(ns) som blir større og større. Hos meg blir'n mindre og mindre.....akk ja san....

Hehe, tenkte på det her om dagen, men er godt å gå litt imot strømmen :) mye fokus på at ting skal ta liten plass, har heldigvis ikke kommet dit at det må det for min del :)

Rør-blokkene mine er faktisk tyngre en Krell'en jeg får i hus :cool: (men det er jo monoblokker..)

Takk for det! :)

Forsterker er allerede valgt, og det blir en Krell KSA-250 :)

Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.022
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg gleder meg!!!! :D. Krell er ekstremt bra greier, spesielt det gamle :).

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23

Hehe, tenkte på det her om dagen, men er godt å gå litt imot strømmen :) mye fokus på at ting skal ta liten plass, har heldigvis ikke kommet dit at det må det for min del :)

Rør-blokkene mine er faktisk tyngre en Krell'en jeg får i hus :cool: (men det er jo monoblokker..)

KSA-250 bør klare de nokså voksne høyttalerne du har nå ganske så bra vil jeg tro :) Noen bilder etterhvert hadde vært gull ;)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

KSA-250 bør klare de nokså voksne høyttalerne du har nå ganske så bra vil jeg tro :) Noen bilder etterhvert hadde vært gull ;)
    Den er oppgitt til å takle laster under 1 ohm (0.5) så håper den sparker liv i bassen ;)

Bilder er vell det jeg er flinkest på, så det kommer så snart jeg er i Tyskland :)

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23

Den er oppgitt til å takle laster under 1 ohm (0.5) så håper den sparker liv i bassen ;)

Bilder er vell det jeg er flinkest på, så det kommer så snart jeg er i Tyskland :)
    Bør klare å sparke liv i bassen da ja :) Så får du kose deg i tyskland ;)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Fikk tak i noe jeg tror er en veldig fin LP, en "Pink Floyd - Wish you were here", uåpnet og derav uspilt fra 1975 :) Fransk utgave. Cover og alt er forsatt forseglet!

pfpfgp.jpg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Fikk tak i noe jeg tror er en veldig fin LP, en "Pink Floyd - Wish you were here", uåpnet og derav uspilt fra 1975 :) Fransk utgave. Cover og alt er forsatt forseglet!
    Oyoy Spissoy nå lurer jeg på neste trekk, vinylrigg (oilrigg)
    Hehe, en oljerigg har jeg planer om å kjøpe.! Var nære i fjor eller var det året før, men måtte trekke meg av div. årsaker. Men drømmen lever enda. Så har begynt å kjøpe inn plater..

Fikk nylig inn førsteutgivelser av Eagles (en hel del av platene) Har også noen andre fine + en del eldre kollegaer som er villige til å selge plater fra 70-80 tallet som de selv kjøpte inn nye på den tiden! ;)

MEN... Må komplettere anleggene jeg har først.. Så får vi se.. ! :cool::rolleyes:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Lite nytt å melde, håper på å få hente Klipsch KSP-400 snart (trenger en litt stor bil) :rolleyes: og Tyskland turen kan se an til å bli i Juni en gang!

Ellers vil jeg bare anbefale ett album. "Jazz Side of The Moon" Pink Floyd i Jazz utgave, uten vokaler, liker det overraskende godt ;)

Ellers er Pre-ampen (LM Audio G-2) på en liten service, så gleder meg til å få fyrt igang monoblokkene igjen.. !
    Skal tørke støv av de før de blir fyrt opp! :rolleyes:

1432128961758.jpg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    To tips til, om du liker "rockejazz". Her er Led Zeppelin og Porcupine Tree jazza opp kraftig.
    MI0000784213.jpg
    KSCOPE318-COVER-300x300.jpg

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Er jo greit å ha litt vinyl klart, så man får testet når det endelig kommer til stykket.
    Lurer på mål på den difusoren du har bak sofaen, var den bra (ble det bedre), pris og hvor den ble handlet?

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    ^ Takk for tips Vermin! Skal sjekkes ut!;) Skal sies jeg er veldig glad i lyden av Saxofon :rolleyes:

Er jo greit å ha litt vinyl klart, så man får testet når det endelig kommer til stykket.
    Lurer på mål på den difusoren du har bak sofaen, var den bra (ble det bedre), pris og hvor den ble handlet?
    Ja kjøper gjerne ting man ikke kan kjøpe i butikk når man ønsker! :) Er også stor Eagles fan, så har kjøpt mange pressinger fra 70 tallet, liten samling der nå ;)

Diffusorene jeg har er fra Vicoustics. Finner mer info om dem på PROLYD AS - Prolyd . Hos meg fikk jeg ett løft i lyden da lyden ble meget tung etter at jeg fikk inn den store stoff/pute sofaen.. Så hos meg var den absolutt overraskende bra! Målene er vel 60x60cm pr plate. og de kommer i pakke med 6stk! :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Vært å luftet sykkelen nå ikveld.. Er flott å komme seg bort fra sjøkanten og opp på fjellet også her på Vestlandet! :cool:

IMAG0171.jpg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Tenker jeg kan komme med en liten plate anbefaling!
    Hører nå på "Mumford & Sons - Wilder Mind" Albumet.. Mumford & Sons er en av de nyere bandene jeg virkelig liker!

Kan for eks. anbefale sangen "Monster"

mumford-sons-wilder-mind.jpg

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger