Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Får drive litt blogg virksomhet :rolleyes:

Da er turen bestilt og ordnet med bil.. Blir Cruise med Fjordline fra Bergen imorgen, Fredag.. 2 netter på Hotel Square i København sentrum til Mandag!
    Så blir en fin fest og omvisning i Køben! (Aldri vært i København før)

Så videre med Fjordline sin Superspeed på Mandagen til Kristiansand og en ca 6 timers kjøretur hjem til vårt kjære vestland! ;)

Da har jeg ett par Infinity Kappa 9, og en Marantz 2100 tuner til samling i bagasjen :) + noen brett med div. snop :cool:

Blir en fin weekend!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.952
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, blir spennende om du klarer å sparke liv i dem. Er vel skikkelige heste spark som gjelder :) Godt tur!

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med Kappa 9. En fantastisk høyttaler som jeg har hørt flere ganger. Hadde lillebroren Kappa 8 i flere år, og er kanskje den jeg har vært mest glad i av alle mine HT...

Som TOMZ, er også jeg spent på hva du skal drive Kappa 9 med. Disse høyttalerne har en EKSTREMT vanskelig last, og er en forsterkerkiller av dimensjoner. De bør også ha kvalitetsforsterkere for å blomstre lydmessig. Det var noe kritikere hang seg oppi dengang Kappa 9 ble presentert: Høyttalerne ble kritikerroste, men trengte desverre svinedyr og strømsterk elektronikk for å oppnå god lyd. Slik jeg ser det skulle du ha beholdt din gamle Krell KSA, eller skaffe den Treshold'en du har sett på. En av disse hadde vært perfekt match.

Lykke til. Følger spent med videre….

mvh

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det! Er på hotellet i Køben nå, ca midt i sentrum! Overraskende flott by, mitt første besøk her! Blå himmel og sol hjelper også på!

Når det gjelder hva jeg skal drive dem med (Kappa 9) så vet jeg ikke enda, men har lest at en kan oppgradere/bytte delefilteret, og få enda bedre lyd, og lettere last for forsterkerne. Det er vell også litt forskjell på 9A og 9.

Vet faktisk ikke hvilken verison jeg har fått tak i, men 9 ble kun produsert i 87 så sjangsen er størst for at det er 9A.

Kan jeg ta knekken på rør blokkene ved å prøve de? Er usikker på hvordan SET forsterkere takler laster.. ?

Mvh

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kan være en ide å få tak i et DP sluttrinn. Da er du på trygg grunn.
    Tror lasten går ned mot 1 ohm i deler av frekvensspennet. Uten en strømsterk forsterker får du nok ikke ut det lydmessige potensiale. Ville undersøkt nøye før jeg satt på rørtrinnet - spurt produsenten om det var trygt. Forøvrig gratulerer med noen flott.e høyttalere.
    Keep us posted.

Final

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.267
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Spørs om det holder med bare en DP (kommer jo selvfølgelig an på hvilken en bruker da)
    Disse er vel ikke lettere og drive enn B&W 801d og der holder det ikke med PA1000w DP pa på bassene.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Impedanskurvene er skrekkelige på Kappa 9

0.8 Ohm ved 40 Hz krever som nevnt helt spesielle kraftreserver. Som nevnt ville jeg forsøkt å få tak i noen eldre Krell eller Treshold. De håndterer Kappaene godt…SET forstekerne dine vil sikkert få lyd i høyttalerne, men du vil ikke få potensialet ut av dem.

Selv brukte jeg Nakamishi PA7EII STASIS (Nelson Pass) på mine Kappa 8. Den fungerete tilfredsstillende. Adyton'en jeg hadde først, knelte.

mvh

Vedlegg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Et lite spørsmål - lærerik denne tråden her. Hva slags konstruksjon bør effekttrinnet ha? Finnes det preferanser her, f eks at klasse A er bedre enn AB, at man bør unngå klasse D eller......??? Er rør bra eller fy???

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Takker så meget for info og tips !
    Angående hva som er å foretrekke på så tungdrevne saker har jeg _lest_ meg til at store klasse A forsterkere er å foretrekke, må jo være stabile langt ned..

men hva jeg skal drive de med er ikke avklart.. første pri var å få tak i ett fint par! Har forsatt ønske på sikt å skaffe noen monstrøse monoblokker ala Krell KAS, men det blir nok garantert noe enklere og billigere først. :)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Angående hva som er å foretrekke på så tungdrevne saker har jeg _lest_ meg til at store klasse A forsterkere er å foretrekke, må jo være stabile langt ned..

men hva jeg skal drive de med er ikke avklart.. første pri var å få tak i ett fint par! Har forsatt ønske på sikt å skaffe noen monstrøse monoblokker ala Krell KAS, men det blir nok garantert noe enklere og billigere først. :)
    Krell KAS 2 er min favorittforsterker. Leste forøvrig et nylig intervju med Dan D'agostino hvor han fikk spørsmål om hvilken forsterker som var hans Krell-favortitt; Han nølte litt, men om han skulle trekke frem noen så var det nettopp KAS 2:)

mvh

Vedlegg

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Krell KAS 2 er min favorittforsterker. Leste forøvrig et nylig intervju med Dan D'agostino hvor han fikk spørsmål om hvilken forsterker som var hans Krell-favortitt; Han nølte litt, men om han skulle trekke frem noen så var det nettopp KAS 2:)

mvh
    Krell KAS 2 er jo såklart også noe jeg godt kunne tenke meg! Men KAS er jo enda råere, og er vell naturlig å ville ha "den største" ? :rolleyes: Men alt kommer jo til pris og tilgjengelighet! Må uansett spare opp kronasjer før jeg trenger tenke på hva jeg vil driver de med, selv om jeg har noen på blokka som jeg _ønsker_ men de koster, så jeg skal se litt rundt etter ting som ikke er fullt så dyre og kjente, men vil kunne gjøre jobben!

Forøvrig har jo Kappa 9A en bryter bakpå, som gjør at de blir litt snillere mot forsterkerne! (Det er dette som er forskjell fra 9 og 9A)

Forrige eier har ikke hatt lokket man må ta av for å komme til bryteren av, merkelappen hang på enda ;)

Kom hjem igår kveld!
    Lite bilde på til! De er større en jeg trodde! :rolleyes:

P1011019.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.755
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer med fete høyttalere :) Må innrømme at jeg syns de så mindre ut enn jeg husker dem, fra de få gangene jeg har hørt dem for lenge siden. Det låt bra i mine ører den gangen, med en Dynamic Precision 250 watts mosfet forsterker, men ville valgt Krell uten å blunke til de her hvis jeg fikk sjansen.

Er det noe feil med bildet, eller er det en svart buet strek på polydome'n på den bakerste Kappa'en?

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med fete høyttalere :) Må innrømme at jeg syns de så mindre ut enn jeg husker dem, fra de få gangene jeg har hørt dem for lenge siden. Det låt bra i mine ører den gangen, med en Dynamic Precision 250 watts mosfet forsterker, men ville valgt Krell uten å blunke til de her hvis jeg fikk sjansen.

Er det noe feil med bildet, eller er det en svart buet strek på polydome'n på den bakerste Kappa'en?
    Takktakk! :) Skal absolutt lese litt og sjekke ut DP! Ser det er mange som har brukt/bruker det!

Det er ikke noe feil, det er en.. sukk.. transport skade! Glemte å feste noe jeg la bak i bilen og den veltet i en sving oppå høyttaleren, selv om trekket var på, så tålte ikke domen det, og den sprakk :(

Er i kontakt med folk som har en ny så det vil bli fikset, er kun selve "koppen" som er ødelagt heldigvis!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Søte små kreasjoner du har fått deg... :cool:.. Turd å teste rør ampen din på disse nye ? Brukte selv Kora 100SB på Martin Logan summit. Og de er nede i 0,7 ohm. Men det er på 20khz, og der en en ikke ofte. Utifra det jeg leser av delefilteret på disse er det ikke så enkelt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.755
    Sted
    Smurfeland
    Beklager, ikke meningen å rippe opp ferske sår med den dome'n. :) Alltid utrolig irriterende når sånt skjer, men som du tydeligvis har funnet ut allerede så skulle det gå fint å få tak i erstatning på svartebørsen. Syns det er kult at disse fortsatt brukes, er jo dette som er de gromme Kappahøyttalerne, de som kom senere var liksom litt veikere og hadde ikke den samme sjarmen IMO. Digger de buete hjørnene med de tynne eikestavene.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Grattis Spissøy. Dette blir bra. Synd med Polydomen, men det ordner seg vel...

Ang normal/extended bryter finnes den på både 9 og 9A. Jeg husker at på mine Kappa 8 hadde den derimot liten innvirkning. Min Adyton hadde ikke strømreserver til å holde bassene uansett bryterstilling, så ikke forvent at denne løser alle problemer...

Lykke til med forsterkerjakt, og som sagt vil dine LM monoblokker ganske sikkert fungere ok til du finner dine KAS:)

mvh

PS.

Tar opp igjen linken til Infinty Classics dersom du (evt andre Infinity venner) ikke kjenner denne. Supert nettsted;

Infinity Classics - Klaus Pohlig

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Søte små kreasjoner du har fått deg... :cool:.. Turd å teste rør ampen din på disse nye ? Brukte selv Kora 100SB på Martin Logan summit. Og de er nede i 0,7 ohm. Men det er på 20khz, og der en en ikke ofte. Utifra det jeg leser av delefilteret på disse er det ikke så enkelt.
    Takktakk! ;) Har ikke koblet de opp enda, holder på med rengjøring og støvtørking, de er full av støv ettersom forrige eier har bare hatt de stående i mange år.
    Nå derimot er de ferdig rengjort og skal prøve å spille på de imorgen! ;)

Delefilteret er ett problem, har googlet masse, så var klar over det før jeg kjøpte dem! Har dog lest,og sett at det selges nye komplette delefiltre til de på Ebay. som visstnok skal gjøre lyden mye bedre, og enklere last! :) Hadde vært gøy å prøve ut ettervert!

Beklager, ikke meningen å rippe opp ferske sår med den dome'n. :) Alltid utrolig irriterende når sånt skjer, men som du tydeligvis har funnet ut allerede så skulle det gå fint å få tak i erstatning på svartebørsen. Syns det er kult at disse fortsatt brukes, er jo dette som er de gromme Kappahøyttalerne, de som kom senere var liksom litt veikere og hadde ikke den samme sjarmen IMO. Digger de buete hjørnene med de tynne eikestavene.
    Hehe, ingenting å beklage seg for! Tenkte det var noen som kom til å se det, og hadde planer om å nevne det :) Slike ting fikser seg lett, tror ikke desse hadde vært byttet heller siden 89, så det er kanskje på tide ;)

Jeg synes også Kappa 6/7/8/9 er de ekte Kappa'ene, fantastisk flotte!
    Og mitt eksemplar er veldig godt holdt! 26 år gamle!
    Trekkene er hele og uten hull, kun små skrammer noen plasser på treverket! At jeg er 2 eier er også litt kult.:cool:

Grattis Spissøy. Dette blir bra. Synd med Polydomen, men det ordner seg vel...

Ang normal/extended bryter finnes den på både 9 og 9A. Jeg husker at på mine Kappa 8 hadde den derimot liten innvirkning. Min Adyton hadde ikke strømreserver til å holde bassene uansett bryterstilling, så ikke forvent at denne løser alle problemer...

Lykke til med forsterkerjakt, og som sagt vil dine LM monoblokker ganske sikkert fungere ok til du finner dine KAS:)

mvh

PS.

Tar opp igjen linken til Infinty Classics dersom du (evt andre Infinity venner) ikke kjenner denne. Supert nettsted;

Infinity Classics - Klaus Pohlig
    Takktakk! :) Ja var synd med den, men ser at det er ett firma på Nesttun som fikser elementer, så skal ringe de imorgen og høre!

Trodde det var Normal/Extended bryteren som var forskjell på 9/9A ? Var det eneste som kom opp når jeg googlet, men leser i brosjyren nå at det ikke står noe der heller.. Noen som vet forskjell på 9/9A ? 9 ble jo kun produsert i 87. :)

Har lest mye på den linken der! Masse god info, og fine bilder! :)

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.985
    Gartulerer med legendariske høyttalere Spissoy :cool:
    Moro at "gammalt" pent brukt "ræl" fremdeles kan brukes :rolleyes: ;)
    Kappa 9 fungerer glitrende sammen med Dynamic Precision forsterkeri i mine ører, bare for å ha sagt det.
    Får du tak i en pent brukt DP6.4 (eventuelt 2 for biamping som Zomby Woof) og en ikke ueffen forforsterker, kan mye penger være spart i forhold til den våte Krell KAS 2 drømmen. Men hver forsiktig med bruk av rør forforsterker på DP 6.4. Her bør du sjekke godt opp hva som passer impedansmessig.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gartulerer med legendariske høyttalere Spissoy :cool:
    Moro at "gammalt" pent brukt "ræl" fremdeles kan brukes :rolleyes: ;)
    Kappa 9 fungerer glitrende sammen med Dynamic Precision forsterkeri i mine ører, bare for å ha sagt det.
    Får du tak i en pent brukt DP6.4 (eventuelt 2 for biamping som Zomby Woof) og en ikke ueffen forforsterker, kan mye penger være spart i forhold til den våte Krell KAS 2 drømmen. Men hver forsiktig med bruk av rør forforsterker på DP 6.4. Her bør du sjekke godt opp hva som passer impedansmessig.
    Takk for det! :) Synes selv det er skikkelig stas å få tak i ett så fint par!

Har lest litt om DP og ser jo at det er ett godt og rimeligere alternativ enn mye annet! Det var jo en kraftig sak til salgs her på sentralen for litt siden, skulle ha slått til på den! (87 kg ? ) ;)

Har fått lyd nå! Og jeg er liker virkelig det jeg hører, kjører kun med Marantz PM11S3 nå! Er ikke så høyt volum, men får ett ok lydnivå!

Lurer på å koble rørforsterkerene til High, og Marantzen til Low ikveld.. Marantzen har jo Pre-out :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Noen bilder.. Brukte en fin kost på støvsugeren og støvsugde filten rundt elementene.
    Har også vasket elementene!

Snapchat-2915351608343431030.jpg

Snapchat-3917844501345293887.jpg

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Noen som har fler tips til forsterkere som kan drive mine Kappa 9A? :)

Ligger jo noen riiimelig fete -LAMM M1.2 ref- til salgs men prisen er en smule høy for meg :cool:

Av merker jeg følger med og undersøker er:

-DP
    -Krell
    -Mark Levinson
    -Threshold
    -LAMM

Lysten på å bruke en på bass, og noe annet på toppen, om det lar seg gjøre greit med tanke på gain osv :)

Er nok DP som er mest aktuelt pr dags dato pga pris og tilgjengelighet! :)

Er DP PA1 noe ? Eventuelt DPA600 som også er til salgs her på Sentralen?
    Eller hva med PA forsterkere fra for eks Crown ?

Setter stor pris på alle tips og råd! :)

Sist redigert:

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Nakamichi Stasis 7 ... Nakamichi PA-7 Amplifier – Old School | TONEAudio MAGAZINE

Skal DP , utgått og dødt merke på lista takket være EC :-( , så burde vel strengt talt Adyton også på lista ?

Jeg brukte som tidligere nevnt Nakamichi PA7EII på mine Kappa 8. Meget prisgunstig og god forsterker som fungerte bra på K8. Eldre (tidlig 90 tall) Adyton er jeg skeptisk til, må isåfall være deres PA forsterkere.

Ser du nevner Mark Levinson. Eufonia som var norsk Infinity importør på 80 og 90 tallet brukte Nakamichi og Mark Levinson på sine HT. Har ved flere anledningner hørt ML No.23 og denne skulle passe godt til K9.

Ellers er HCS' forslag med Parasound (John Curl) et glimrende alternativ.

mvh

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Du må nok til med ML33
    Tro meg, jeg har sjekket om det er noen tilgjengelig i Europa ;) Men de koster forsatt litt for mye! og, da har jeg ett mega plass problem.
    Skulle gjerne ha sett dine en dag ! :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Ikke sikker du er interessert i å kjøpe/bygge DIY, men Holton takler laster under 2 ohm. Leiki her på sentralen bygger veldig fine konstruksjoner.

HPA-NXV800L Dual Die Lateral MOSFET Amplifier Module – Holton Precision Audio
    Joda, DIY er interessant det så lenge kabinettene ser bra ut også! :) Men de må være stabil ned til 1ohm, og en liten stund under også.
    Vil tro det koster en del å bygge?

Nakamichi Stasis 7 ... Nakamichi PA-7 Amplifier – Old School | TONEAudio MAGAZINE

Skal DP , utgått og dødt merke på lista takket være EC :-( , så burde vel strengt talt Adyton også på lista ?
    Nakamichi føres opp på listen! Glemte det merket! :) Adyton har jeg bak i tråden sett at har knelt ved så lave laster?

En annen , prisgunstig , kandidat..Parasound HCA 3500

Parasound HCA-3500 power amplifier | Stereophile.com
    Parasound HCA-3500 skal jeg lese og sjekke ut! Takk for tips!

Kanskje Usher sine forsterkere også kan gå? Siden de er kopier av Threshold? Anyone?

Jeg brukte som tidligere nevnt Nakamichi PA7EII på mine Kappa 8. Meget prisgunstig og god forsterker som fungerte bra på K8. Eldre (tidlig 90 tall) Adyton er jeg skeptisk til, må isåfall være deres PA forsterkere.

Ser du nevner Mark Levinson. Eufonia som var norsk Infinity importør på 80 og 90 tallet brukte Nakamichi og Mark Levinson på sine HT. Har ved flere anledningner hørt ML No.23 og denne skulle passe godt til K9.

Ellers er HCS' forslag med Parasound (John Curl) et glimrende alternativ.

mvh
    Blir mye quoting her nå, men gjør det så jeg slipper så mange innlegg :)

Skal absolutt lytte til dere som har/har hatt gamle Infinity'er, og det er mye god info jeg har fått til nå! Må takke dere alle for det! :)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har funnet noen godbiter i Tyskland!

Krell KSA-250! Forgjengeren til min gamle KSA-300s.

4KW i 0.5ohm - 2kw i 1ohm osv dobling helt til 250w i 8ohm.

Denne saken på må vell være noe som kan lage litt liv?

kgaagk.jpg

mmmm.jpg

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Eventuelt.. Kanskje? Monoblokker er alltid tøffest.. ! :rolleyes:

Mark Levinson 20.5 monoblokker.

400w i 2ohm. 100w 8ohm, er en del svakere en Krell da.. Er heller ikke oppgitt effekt i 1ohm.

4484425626_g.jpg

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18

400w i 2ohm. 100w 8ohm, er en del svakere en Krell da.. Er heller ikke oppgitt effekt i 1ohm.

Vis vedlegget 316972

Ja, tar du et av disse alternativene er du i mål:)

No 20,5 var referanse i flere redaksjoner gjennom et 10-år. En udødelig klassiker...

KSA' en er bare RÅ.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Ja, tar du et av disse alternativene er du i mål:)

No 20,5 var referanse i flere redaksjoner gjennom et 10-år. En udødelig klassiker...

KSA' en er bare RÅ.
    Gøy å høre! Disse er ikke så dyre heller, men det koster jo litt å kjøre til Tyskland, blir alltid litt dyrere enn planlagt slike turer :rolleyes:

Det er veldig godt å ha ett forum som dette til å stille spørsmål ved slike produkter jeg er på nå, da jeg ble født når høyttalerne mine ble lagd.. (1989 - ;) )

Har også funnet følgende som er litt interessant, og litt billigere:

-Krell KSA-150 (mindre modell av 250'en jeg allerede ser på)
    -Krell KSA-100s
    -Mark Levinson 333, 331 og 335 er alle tilgjengelig.. Hva er egentlig forskjell her, og er denne tidsepoken fra ML god?

Krell FBP300 er også tilgjengelig.. men finner lite om den.

Bare for å nevne det så ligger det ett par Krell KAS-2 til salgs også. men koster litt mer enn jeg kan bruke nå:( (ca 46'000.-)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Gøy å høre! Disse er ikke så dyre heller, men det koster jo litt å kjøre til Tyskland, blir alltid litt dyrere enn planlagt slike turer :rolleyes:

Det er veldig godt å ha ett forum som dette til å stille spørsmål ved slike produkter jeg er på nå, da jeg ble født når høyttalerne mine ble lagd.. (1989 - ;) )

Har også funnet følgende som er litt interessant, og litt billigere:

-Krell KSA-150 (mindre modell av 250'en jeg allerede ser på)
    -Krell KSA-100s
    -Mark Levinson 333, 331 og 335 er alle tilgjengelig.. Hva er egentlig forskjell her, og er denne tidsepoken fra ML god?

Krell FBP300 er også tilgjengelig.. men finner lite om den.

Bare for å nevne det så ligger det ett par Krell KAS-2 til salgs også. men koster litt mer enn jeg kan bruke nå:( (ca 46'000.-)
    Skal du ha Krell, sats på KSA 250. Modellene etter KSA generasjonene er ikke så interessante IMO.

Ang ML, så hadde jeg No27.5 midt på 90-tallet. Veldig veldig god. Da 20-serien ble erstattet av effektene i 33x serien, synes jeg noe av ML-magien forsvant. Unntaket er No.33 som er legendarisk.

Du går uansett ikke feil med disse merkene. Slå til på det beste tilbudet, men husk du trenger strømreserver:)

Mvh

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Har hørt mange timer idag, og de spiller overraskende bra med Marantz'en! Den dobler hele veien, men hvor langt vet jeg ikke.. Den blir meeeget varm nå iforhold til med Avantgarde ;)

Er ikke superhøyt, men godt lyttenivå! Har enda ikke prøvd å plassere de, satt de bare fremfor horna, men det låter veldig bra! Fantastisk detaljerte, den bakovervendte diskanten er spennende også. Har ikke justert noe på EQ panelet bakpå.

Litt kult at det er 7 elementer pr høyttaler. Ikke mange som har så mange forskjellige elementer idag!

Jeg er vertfall veldig fornøyd allerede før jeg har fått på ett lite atomkraftverk! ;)

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Er ikke bare utstyr som skjer her i gården, kan virke slik, men nyter musikk, som tross alt er det viktigste her! :)
    Bestilte en liten bursdagspresang til meg selv nå, en del CD'er o.l som jeg ikke har.

kommer også nytt album fra Mumford & Sons, liker de svært godt! så det blir gøy å få.
    Som dere ser er det godt blandet! :) Tool, Dire Straits, Slipknot, Kaizers Orchestra osv. :cool:
    bestlling.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.985

Vis vedlegget 316972
    Nå ble jeg helt blank i øya Spissoy.
    Dette er fantastiske saker akkurat som SOA sier.
    Veldig enig i dette med observasjon av "in house" lyden som forsvinner når ting blir overtatt av andre osv.
    Selv var jeg helt på knea etter en ML 23.5 i mange år, men studier og lav inntekt nektet plent og samarbeide.

Kanskje danske Gamut også må opp på listen din over verdige kandidater til å drive Kappaene?
    Noe sier meg at de monoblokkene med 2 stk monster MOSFET transistorer på utgangen sparker.
    Billig er det så avgjort ikke, men i siste HiFi News & RR blir anmelder smått fuktig på unevnlige steder av å teste det nye monoblokk settet.

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.095
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Nå ble jeg helt blank i øya Spissoy.
    Dette er fantasiske saker akkurat som SOA sier.
    Veldig enig i dette med observasjon av "in house" lyden som forsvinner når ting blir overtatt av andre osv.
    Selv var jeg helt på knea etter en ML 23.5 i mange år, men studier og lav inntekt nektet plent og samarbeide.

Kanskje danske Gamut også må opp på listen din over verdige kandidater til å drive Kappaene?
    Noe sier meg at de monoblokkene med 2 stk monster MOSFET transistorer på utgangen sparker.
    Billig er det så avgjort ikke, men i siste HiFi News & RR blir anmelder smått fuktig på unevnlige steder av å teste det nye monoblokk settet.
    ;);)

Nye forsterkere blir dessverre alt for dyrt :(
    Mark Levinson hadde vært fantastisk å tatt inn, men de koster så mye mer enn Krell KSA-250 at jeg tror nok det blir en Krell..

Sendte mail og fikk svar at han ville gi meg 300 Euro (2500.- NOK) i rabatt til drivstoff ;)

Det er da snakk om 1600 Euro(ca 14'000.- NOK) forskjell på Krell og Mark Levinson..
    Det blir litt mye da dette anlegget er tenkt å være old school nr.2 anlegg! ;)

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.952
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du begynner å gi tung hifi et ansikt for tiden, spissøy :) Kjekt å følge med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn