Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.009
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har følgende på min linux server:

morten@slimserver:/proc$ cat cpuinfo
    processor : 0
    vendor_id : AuthenticAMD
    cpu family : 15
    model : 79
    model name : AMD Sempron(tm) Processor 3000+
    stepping : 2
    cpu MHz : 1599.951
    cache size : 256 KB
    fdiv_bug : no
    hlt_bug : no
    f00f_bug : no
    coma_bug : no
    fpu : yes
    fpu_exception : yes
    cpuid level : 1
    wp : yes
    flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 syscall nx mmxext fxsr_opt rdtscp lm 3dnowext 3dnow up pni cx16 lahf_lm extapic cr8_legacy
    bogomips : 3199.90
    clflush size : 64
    power management: ts ttp tm stc
    Og det er ikke noe problem i det hele tatt.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Valentino skrev:
    Flagellanten har nå krøpet til korset og innstallert SC på en gammel Zeptolaptop igjen. Litt kortere latenstid nå enn med SC på en ReadyNAS Duo, ja...
    Q: Inguz på en laptop med 1.6GHz prosessor og 1GB RAM. Går det?
    Inguz selv sier +2GHz prosessorspeed, men jeg hadde tenkt kun litt basal EQ-lek, så kanskje?
    Det spørs vel hva slags prosessor det er. Antall Ghz forteller langtfra alt vet du.
    Inguz' 2 GHz minimumskrav relaterer til en pentium 4 type prosessor.

Vil tro at hvis du har en slank installasjon med lite annet som bruker CPU kraft, kan nok til og med flagellanter få det til å funke.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Q.E.D, antar jeg. Bittelitt løft i nedre mellomtone/øvre bass bare. En dråpe mer oomph.
    Halleluja! Jeg har tonekontroller igjen! Det har jeg ikke hatt siden Tandberg 3038 tidlig på nittitallet, hehe.

Edit: Pentium M sier prosessoren at den er.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, du kan prøve. Jeg har 1,99 Ghz AMD Athlon 3300+ og 2 GB ram, og i oppgavelinjen viser Inguz svingninger fra 6-20 %, men ser jeg på ytelse ligger den i øyeblikket på 13-27%. Når en ny sang starter er der hits på 70% men det daler fort igjen.

Edit: dette var svar på ditt innlegg på side 56, sorry.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Prøver her også jeg..

Har nå kjøpt meg Nokia 5800, og lurte på hvordan, og om det går - og bruke denne på SB'n?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    SC har et innebygd touch skin. Har ikke testet det selv så vet ikke hvor bra det funker.
    Prøv å legge inn følgende i telefonens nettleser:
    http://SC_IP_adresse:9000/touch/
    Hvor SC_IP_adresse er ip adressen til maskinen på ditt lokale nettverk som kjører squeezecenter.

Mulig det går an å få ipeng skinet til å fungere også. Altså de gamle skin baserte ipeng versjonene (f.eks v 0.5.3), ikke de nye (v1.0 og oppover) som er rene iphone applikasjoner.
    http://penguinlovesmusic.de/ipeng-the-iphone-skin-for-squeezecenter/download-ipeng/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde lenge lyst på et SB oppsett på soverommet også. Og har tenkt endel på hva jeg burde kjøpe som passet til dette. Forsterker og noen små høyttalere.

Men etter å ha tenkt litt over det hele kom jeg frem til at jeg nok ville få mye bedre lyd ved å benytte forsterkeren og DACen jeg har stående i stuen. Så et langt men diskret kabelstrekk fra forsterkeren (som støtter 2 ht-utganger) til noen små men vellydende Tannoyer og det hele funker som en drøm. Så det eneste jeg trenger å gjøre er å skifte til soveromsutgangen på forsterkeren og ta med Controlleren. Den er jo grei slik at den opererer på WiFi og ikke trenger å være i samme rom som SBen, og har volumkontroll og batteritid som holder lenge.

:)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    Temaet har vært diskutert andre steder også, og som vanlig finner man gode argumenter for begge deler...

http://forums.audioholics.com/forums/showthread.php?t=2862

Et sitat fra en annet nettforum:

Guys,

Tos-link vs. coaxial electrical digital connection is an emotive subject. There are many who claim to hear differences, and that's OK, but when questioned, their listening tests are flawed or not conducted blind, in which case all bets are off.

From a technical standpoint, it is impossible for any of the bitstream formats (MPEG-Audio, Dolby Digital and DTS) to be effected in any way by the type of digital interface used. They either work, or they don't.

The transmission of PCM is a little different because square waves are formed from smaller waveforms (fractals would be a good analogy) and one can argue that the wider the bandwidth the better, which is where coaxial links win out.

However, the influence this has on a system is infinitesimal and cannot be detected during controlled blind testing. Moreover, a coaxial link may actually be the cause of a system ground-loop, and that's something to be avoided.

I wouldn't worry about whether or not one connection format is any better than another, simply concentrate on using a cable that is well-constructed, properly shielded, makes a good, firm connection and in the case of coaxial, is the correct impedance (75ohms).

Stuart M. Robinson
    SMR Group – http://www.smr-group.co.uk/

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    890
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som har testa Boom? Den ser jo ut til å være et spennende soveromsanlegg...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ludo skrev:
    Er det noen av dere som har testa Boom? Den ser jo ut til å være et spennende soveromsanlegg...
    Har hørt litt på den, men den blir for liten og puslete til dette formålet, i allefall til annet enn lydbøker og tyteradio, men til musikk kommer den til kort. Som radio på kjøkkenbordet er den derimot ideell.

M

marsboer

Gjest
    Ludo skrev:
    Jepp, har en Boom hjemme. Til og med dama og svigermor bruker denne for å høre på nettradio helt uoppfordret. Tror den har stått på omtrent kontinuerlig siden jeg fikk den i hus rundt juletider. Et utrolig bra bygget kvalitetsprodukt rett og slett!

gorg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Tenker på å kjøpe Netgear ReadyNas Duo. Enten med hdd installert, eller kjøpe en selv.
    Er billigere å kjøpe en TB disk selv og installere enn å kjøpe Duo med 500GB installert ser jeg...

Noen som har det her??

Må man installere squeezecenter på noe vanskelig vis eller hvordan er det?
    Søkte men ble ikke noe klokere..

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    En del her som kjører på NAS er det ikke?
    Svar da ;)

De som har prøvd NAS virker som er litt misfornøyd med ytelse, men det er kanskje relatert til ram størrelse?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Veel.... antar du spør etter noen som kjører squeezecenter på en NAS? Har selv musikken liggende på en eldre brødrister (NAS) fra NetGear men kjører squeezecenter på en eldre stasjonær pc. Denne pc'en står på 24/7 og må bare restartes av og til.
    Jeg fik kjøpt selve "brødristeren" for 199 kr (var nok feilpriset! ;D) og kjøpte disker løst i etterkant når jeg fant bra tilbud på disse.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    gorg skrev:
    Tenker på å kjøpe Netgear ReadyNas Duo. Enten med hdd installert, eller kjøpe en selv.
    Er billigere å kjøpe en TB disk selv og installere enn å kjøpe Duo med 500GB installert ser jeg...

Noen som har det her??

Må man installere squeezecenter på noe vanskelig vis eller hvordan er det?
    Søkte men ble ikke noe klokere..
    Ville heller valgt en PC, alternativt kan du jo gå for en Windows Home Server, det er mye raskere og du har flere muligheter m.t.p pluggins, romkorreksjon etc.
    Nå er sikker NAS boksene blitt bedre etter at jeg prøvde den, for da var det vanvittig treigt, men det er mer plunder med NAS diskene og SC installering

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjørte SqueezeCenter på ReadyNAS Duoen min til å begynne med, men byttet til en gammel laptop etterhvert. Musikfilene ligger selvfølgelig på NASen fremdeles. Og våre foto og filmopptak. Og den kjører printserveren vår.

Det ble litt vel tregt betjeningsmessig med SC kjørende på Duoen, til og med for meg. Det krever (krevde?) også litt unixkommandolinjerytteri når man skal ha på plass den høyst nødvendige MusicInfoSCR-pluginen ved hver softwareoppgradering.

SC ligger på når du kjøper Duoen, og det er lett både å få SC i gang og å innstallere nye oppdateringer. Det som er krøllete er at ved hver oppdatering stryker operativsystemet dine personlige innstillinger, og da må man jo trykke litt i SC etterpå.

MORTIS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Antall liker
    5
    kan man bruke denne duet som forforsterker tilkoblet dac og effektrinn tro?

mvh morten

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det funker som bare juling.
    Bare sjekk at du har så noenlunde samsvar mellom DACens utgangsnivå og effektforsterkerens gain.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei
    Har bestilt en synology 207+ NAS samt 2x500G Harddiscer
    (ganske rimelig fra en kamerat) dette skal jeg ha til den gamle squeezern min.
    Noen som har erfaring med denne ? Ulemper?
    Noen som har prøvd abrahamsen DACen til denne squeezern?
    Mvh Jan I

MORTIS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Antall liker
    5
    TAKK SKAL DERE HA....ble preget av tråden her,har nylig kjøpt med squeezebox duet.så moro har jeg ikke hatt det siden første "jvc" cd spiller var i hus ;) har noen spørsmål:hvordan få fram cd coveret på fronten på fjernkontrollen til dueten? er litt blank på dette med musikk i best mulig kvalitet.har rippet inn cd på min laptopp og der står det at den har bit frekvens på 128?er ikke det dårlig da?har nå 33 album og bruker kun 1.68gb lagringsplass.er dette riktig.takk for all hjelp :)er forøvrig imponert over lyden i denne boksen,abrahamsen dac er på vei.

mvh morten

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Da bør du stoppe videre ripping til du har instillingene på plass.... Du ripper sannsynligvis i MP3, men helt enig i at dette ofte kan gi god kvalitet ;)

Hvilket rippeprogram bruker du?

M

marsboer

Gjest
    MORTIS skrev:
    TAKK SKAL DERE HA....ble preget av tråden her,har nylig kjøpt med squeezebox duet.så moro har jeg ikke hatt det siden første "jvc" cd spiller var i hus ;) har noen spørsmål:hvordan få fram cd coveret på fronten på fjernkontrollen til dueten? er litt blank på dette med musikk i best mulig kvalitet.har rippet inn cd på min laptopp og der står det at den har bit frekvens på 128?er ikke det dårlig da?har nå 33 album og bruker kun 1.68gb lagringsplass.er dette riktig.takk for all hjelp :)er forøvrig imponert over lyden i denne boksen,abrahamsen dac er på vei.

mvh morten
    Det er ingen tvil om at du har rippet CDene dine til et komprimert "lossy" format. Dvs at du får dårligere lyd enn opprinnelig på CD-plata fordi informasjon fjernes for å få ned størrelsen på filene.

På 1.68gb vil du få rundt 4 enkeltcd-album når du ripper med de riktige formatene, dvs et lossless format. Eksempler på slike er FLAC (et fritt format), ALAC (Apple sitt format), WMA-lossless (Microsoft sitt format).
    Hvilke av disse du bør velge avhenger av hvilke programmer du liker å bruke til avspilling av musikk på PCen (WMA-lossless for Windows Media PLayer, ALAC for itunes og FLAC for alt annet), hvis ikke er FLAC et trygt valg vanligvis, og i hvertfall for Squeezeboxen sin del.

MORTIS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Antall liker
    5
    hei igjen .jeg ripper over til itunes.vet ikke så mye om dette men skjønner nå at jeg kan glede meg til mer.må jeg laste ned noe? jeg putter rett og slett i cd i laptopp og pc gjør alt selv.

mvh morten

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    I så fall: Valg (Mac) / Innsillinger (Windows) -> Generelt -> Importinnstillinger -> Apple Lossless (koprimert, men full kvalitet) eller AIFF (ukomprimert). Velg Apple Lossless da det egentlig ikke finnes noe argument for ikke å komprimere filene.

Som marsboer sier er Apple Lossless Apple sitt format med de begrensninger dette evt vil medføre. Jeg tror ikke dette vil bety noe for deg da Squeezeboxen støtter dette formatet. Dette kan uansett senere konverteres til FLAC om man senere finner Apple Lossless som uhensiktsmessig - uten kvalitetstap.

Lykke til :)

MORTIS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Antall liker
    5
    hei

supert.tror jeg har klart dette nå.nå står det på fjernkontrollen til dueten:filformat AIFF,BITHASTIGHET 1411 CBR(KONVERTERT TIL705.6KBPS ABR),SAMPLINGFREKVENS 44.1 KHZ,SAMPLINGSTØRELSE 16 BIT.begynner jeg og nærme meg nå best mulig lyd?synes ihvertfall det ble noe bedre her selv :)

mvh morten

gorg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Valentino skrev:
    Jeg kjørte SqueezeCenter på ReadyNAS Duoen min til å begynne med, men byttet til en gammel laptop etterhvert. Musikfilene ligger selvfølgelig på NASen fremdeles. Og våre foto og filmopptak. Og den kjører printserveren vår.

Det ble litt vel tregt betjeningsmessig med SC kjørende på Duoen, til og med for meg. Det krever (krevde?) også litt unixkommandolinjerytteri når man skal ha på plass den høyst nødvendige MusicInfoSCR-pluginen ved hver softwareoppgradering.

SC ligger på når du kjøper Duoen, og det er lett både å få SC i gang og å innstallere nye oppdateringer. Det som er krøllete er at ved hver oppdatering stryker operativsystemet dine personlige innstillinger, og da må man jo trykke litt i SC etterpå.
    Takk for svar, og takk til de andre som svarte.

Tror heller jeg bruker en pc jeg allerede benytter som en slags server. Kjøper kanskje et HDD kabinett.. får se.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.385
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg kjørte i et par uker med en liten ASUS Eee med en påhengt USB-disk (pga problemer med SATA-RAIDet), og det virket forsåvidt greit, bortsett fra at det var vanskelig å rippe fra en annen maskin til USB-disken over nettverket. Har i etterkant fikset på den gamle "filserveren" og bruker igjen en gammel stasjonærmaskin som server. Mye bedre, raskere og sikrere; backup går elegant og kjapt.

B

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    En del her som kjører på NAS er det ikke?
    Svar da ;)

De som har prøvd NAS virker som er litt misfornøyd med ytelse, men det er kanskje relatert til ram størrelse?
    Jeg kjører med NAS og må si meg fornøyd. For en stund siden koblet jeg meg til NAS via en bærbar. (har inst. sc der på NAS altså) Og det var irriterende tregt å gjøre forandringer. Har nå inst. 1G ram på NAS og håper det vil hjelpe. Akkurat nå kjører jeg sc på den stasjonære på det andre nettverket jeg har (på en annen ekst. disk), og det går i værtfall raskt.
    På NAS kjører jeg x raid og synes/tror det er en kjempeløsning. Hvis noe går galt med en disk, så er det bare å sette inn en ny disk, så ordner det seg selv. Lett å ta med seg er den også.
    Mener det var et bra tilbud på Netgear NAS duo disk denne uken på komplett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du etterhvert si om du synes SC er kjapt nok på ReadyNASen din med 1GB RAM ombord, prnesse?

MORTIS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2003
    Antall liker
    5
    jeg lurer på om det er mulig og få albumbilder over til fjernkontrollen på squeezebox duet?evt hvordan?

mvh morten

M

marsboer

Gjest
    Disse dukker vel opp automatisk så lenge du har sørget for å tagge filene med albumart eller alternativt legge en folder.jpg fil i album-mappene (er noen andre filnavn som funker også, f.eks cover.jpg) med album-bildet. Den siste metoden er å anbefale siden det gir raskere tagging og man slipper å lagre albumbildet i hver eneste låt på albumet.

Dette kan vanligvis gjøres automatisk av de fleste oppegående programmer som henter album-art o.l fra nett, men jeg vet ikke hvordan det er med itunes. Det kan sikkert la seg løses og det er sikkert noen itunesguruer her som kan forklare hvordan man får itunes til å automatisk legge korrekt folder.jpg i hver albummappe på disken.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Kan du etterhvert si om du synes SC er kjapt nok på ReadyNASen din med 1GB RAM ombord, prnesse?
    Ja, men det blir nok etterhvert ;) Har for mange prosjekter på gang i heimen. Tror jeg har havnet i tidsklemma. :eek:

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    hva er fordelen med squeezeplay beta i forhold til andre?
    Mvh Jan I

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er så noenlunde stabil, og man får coverart. Ser ut som Duets display.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Har i helgen installert squeezecenter og ExcactAudioCopy på svigerfars pc. Han hadde Itunes fra før, og squeezecenter integerte bra mot dette! (Bruker ikke Itunes selv). Han var såpass imponert/fornøyd med oppsettet slik vi har med Squeezebox/Transporter at det måtte han også ha! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn