Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    stejorge skrev:
    Batch konvertering med dbpoweramp er gjort på et blunk, den kan konvertere hele folderen med et par klikk.
    Tagging er jo litt mer tidkrevende, men det er like godt å gjøre det med en gang, før eller siden vil du irritere deg så mye mye over manglende/dårlige tag´s at du vil begynne på jobben uansett. Det er bedre å gjøre det nå en å vente til du har 1 TB med data.
    Tag´s er imo viktig å gjøre riktig, det vil gjøre bruker opplevelsen mye bedre og spare deg for mye frustrasjon og ekstra arbeid senere.
    Misforstå meg rett. Dette er musikk jeg har fått fra nære venner og familie.
    Det er ikke sluppet inn i samlingen ennå, og jeg går alltid gjennom tags og cover før de får være med på orntli. Fant heldigvis tidlig ut hvor viktig dette med tags er og det er ikke mye ugress blant mine drøyt 42000 spor nå. :)
    Men som å luke ugress så spretter det plutselig frem noe som må ryddes i.... ;D
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    2.874
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Er på vei inn i PC-basert avspilling, og ble tipset om denne tilnærmingen (under "avanserad").

    http://www.audiopro.se/inspiration/njut-av-trådlöst-ljud-i-olika-uppsättningar

    Så vidt jeg forstår kan man her benytte softwaren fra Logitech uten å ha noe av hardwaren. Er det
    noen som har noen erfaring med denne tilnærmingen? (Jeg beklager om dette er tatt opp tidligere i
    tråden, men jeg orker ikke å bla gjennom 181 sider for å finne ut av det).

    Jeg ser for meg avspilling fra en stasjonær PC (Dell) og styring fra en smarttelefon (Galaxy S2).
    Signalet fra PCen skal overføres via en lang USB-kabel til Abrahamsen DAC.

    Er det noen feller her?

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    2.874
    Sted
    Kongsberg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gunnar_Brekke skrev:
    RoDa skrev:
    Velkommen til fremtiden.
    Funker sikkert dette, men jeg må spørre hvorfor?
    En Touch koster ca 1900,- og dekker behovet ditt. ;)

    Denne er kun overføring og koster mer?
    http://www.soundgarden.no/digital-frihet/tradlos-lyd/audio-pro-wf100-tradlos-lyd-sort.html
    Hei.

    Har ikke tenkt å benytte meg av trådløs overføring.

    Kostnaden blir derfor kun Kr. 23,- for appen
    pluss kostnaden for en eventuell USB-kabel...

    mvh
    Gunnar Brekke
    Hæ? Må du ikke ha denne Audio-pro saken?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gunnar_Brekke skrev:
    Dazed skrev:
    Enig. La PC-en stå, og kjøp en Touch.
    Hei.

    PCen må vel være med uansett eller?

    mvh
    Gunnar Brekke
    Nei. Men du må ha noe å lagre på. Usb-disk eller NAS.
    Velger du å ha PC ved anlegget så velger du å ha støy og "PC-lyd".
    Befriende å slippe unna det synes jeg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gunnar_Brekke skrev:
    Dazed skrev:
    Enig. La PC-en stå, og kjøp en Touch.
    Hei.

    PCen må vel være med uansett eller?

    mvh
    Gunnar Brekke
    Ja og nei.

    Hvis du har lydfilene dine på PC-en, må den være påslått og kjøre Logitech Media Server, så squeezebox-en kan streame musikken derfra, men du kan ha filene på en USB-disk som er plugget i rompa på Squeezebox-en også. (Dette gjelder Touch.) Den beste løsningen er imidlertid å ha en dedikert server utenfor hørselsvidde fra lytteposisjon. Denne kan enten være en vanlig stasjonær PC, en dedikert server-PC eller en liten NAS-boks. Selv bruker jeg sistnevnte. Koster ikke nødvendigvis stort, og fungerer flott.

    Husk backup av musikken din!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei.

    Er på vei inn i PC-basert avspilling, og ble tipset om denne tilnærmingen (under "avanserad").

    http://www.audiopro.se/inspiration/njut-av-trådlöst-ljud-i-olika-uppsättningar

    Så vidt jeg forstår kan man her benytte softwaren fra Logitech uten å ha noe av hardwaren. Er det
    noen som har noen erfaring med denne tilnærmingen? (Jeg beklager om dette er tatt opp tidligere i
    tråden, men jeg orker ikke å bla gjennom 181 sider for å finne ut av det).

    Jeg ser for meg avspilling fra en stasjonær PC (Dell) og styring fra en smarttelefon (Galaxy S2).
    Signalet fra PCen skal overføres via en lang USB-kabel til Abrahamsen DAC.

    Er det noen feller her?

    mvh
    Gunnar Brekke
    Hei Gunnar
    Var demoen min i 2009 av harddisk basert musikk vha Squeezebox så dårlig at du helst vil unngå Logitech eller? ;)
    Ting har forøvrig blitt enda enklere siden den gang så bare stup uti det :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror du kan installere LMS og bruke Squeezeplay for å spille av.
    Men jeg vet ikke om du kan bruke LMS uten noen form for spiller tilkoblet?
    (Squeezeplay er et program som fungerer som en Squeezebox-enhet)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Tror du kan installere LMS og bruke Squeezeplay for å spille av.
    Men jeg vet ikke om du kan bruke LMS uten noen form for spiller tilkoblet?
    (Squeezeplay er et program som fungerer som en Squeezebox-enhet)
    Softwaren i linken er en squeezebox-emulator som gjør at en PC later som den er en Squeezebox. Funker sikkert, men er jo hverken like smekker eller supersmooth som en Touch. ;) Hvis PC-en som skal brukes står innen en 5 meters usb-kabels rekkevidde fra dac-en og ikke høres fra lytteposisjon, er det sikkert en brukbar løsning.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Tror du kan installere LMS og bruke Squeezeplay for å spille av.
    Men jeg vet ikke om du kan bruke LMS uten noen form for spiller tilkoblet?
    (Squeezeplay er et program som fungerer som en Squeezebox-enhet)
    Softwaren i linken er en squeezebox-emulator som gjør at en PC later som den er en Squeezebox. Funker sikkert, men er jo hverken like smekker eller supersmooth som en Touch. ;) Hvis PC-en som skal brukes står innen en 5 meters usb-kabels rekkevidde fra dac-en og ikke høres fra lytteposisjon, er det sikkert en brukbar løsning.

    Da blir det digital ut fra PCen som ved en hvilket som helst vanlig USB-dac?
    Bør jo funke som en start for gamle Brekke før han kjører igang orntli med SBT og TT 3.0 ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Da blir det digital ut fra PCen som ved en hvilket som helst vanlig USB-dac?
    Bør jo funke som en start for gamle Brekke før han kjører igang orntli med SBT og TT 3.0 ;D
    Ja, så hvis han ikke skal sette opp det der på alle husets PC-er så de kan bruke squeezebox-serveren, er det jo strengt tatt like greit med et hvilket som helst avspillerprogram som kan fjernstyres fra smarttelefonen, og med filene på en usb-disk, server eller PC.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Gunnar_Brekke skrev:
    Så vidt jeg forstår kan man her benytte softwaren fra Logitech uten å ha noe av hardwaren.
    Squeezeplay som andre har nevnt virker... sånn da. Men det er etter min mening en dødfødt vei å gå - bortsett fra til litt testing da. Dels har Squeezeplay aldrig vært offisielt supportert - dels er det knot å få f.eks. høyopløste formater til å funke. Lettere måter å gjøre dette på hvis PC likevel skal brukes som spiller. Det aller letteste er å kjøpe en Touch da.

    Noen bruker LMS uten Logitechs egne spillere, til å streame til UpNP kompatible enheter - dem fins det mange av. Mange mener Squeezebox er blandt det beste man kan få om man bare ser på selve streaming-delen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    God Jul i stua..!

    Jaggu har ikke nissen hørt meg i år også. Jeg fikk en Squeezebox Touch til jul i år!!!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    bjornh skrev:
    God Jul i stua..!

    Jaggu har ikke nissen hørt meg i år også. Jeg fikk en Squeezebox Touch til jul i år!!!
    Grattis!!!!

    TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! TT3.0 !! Peis på!!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.485
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Geir Kristiansen skrev:
    TT3.0 er oppe å går ;D
    Handlingens mann!!! 8)
    Roda må være nesten mere fornøyd med denne TTTTT.. saken en jeg var med forbedringene i min Weiss controller. Alle tråder jeg åpner så er det tttttt...som gjelder ;D ;D ;D Nesten så jeg for lyst til å kjøpe bare for å prøve ;D ;D ::)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Roda må være nesten mere fornøyd med denne TTTTT.. saken en jeg var med forbedringene i min Weiss controller. Alle tråder jeg åpner så er det tttttt...som gjelder ;D ;D ;D Nesten så jeg for lyst til å kjøpe bare for å prøve ;D ;D ::)
    Egentlig er det bare skiten for Gud bor på Fagernes og i2s er sjølvaste kongen.
    Men som en passelig løsning for folk flest er det helt greit, dersom det er eneste mulighet .... ;D ;D ;D

    Til revolver så begynner det å funke helt greit i alle fall.
    Totalkost på digitalløsningen her i huset er ca 10k nypris. ;)
    (+ 4 k for server)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer kort på; hva består modd'en til TT3.0 av? -jeg trenger litt detaljer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Jeg lurer kort på; hva består modd'en til TT3.0 av? -jeg trenger litt detaljer.
    Fyr som kan linux har justert litt på settings i noen dotfiles, laget en frontend som kan slå justeringene hans av og på uten å åpne en teksteditor på de individuelle config-filene, og fått helgenstatus i levende live.

    Teorien er vel at man deaktiverer hardware og software man ikke trenger, slik at de prosessene man trenger og som er viktige for lydgjenggivelsen får mest mulig prosessortid. Det høres for meg litt søkt ut, men opplegget får så bra skussmål at jeg synes det er verdt innsatsen å prøve, sånn i tilfelle.

    Om det virker eller om det er grønn tusj? Jeg har planer om å finne det ut snart. ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Fyr som kan linux har justert litt på settings i noen dotfiles, laget en frontend som kan slå justeringene hans av og på uten å åpne en teksteditor på de individuelle config-filene, og fått helgenstatus i levende live.

    Teorien er vel at man deaktiverer hardware og software man ikke trenger, slik at de prosessene man trenger og som er viktige for lydgjenggivelsen får mest mulig prosessortid. Det høres for meg litt søkt ut, men opplegget får så bra skussmål at jeg synes det er verdt innsatsen å prøve, sånn i tilfelle.

    Om det virker eller om det er grønn tusj? Jeg har planer om å finne det ut snart. ;)
    Fyr som bor i særp har vært litt sarkastisk, ikke prøvd ut TT3.0, men slenger meldinger likevel ;D ;D
    Du får det til å høres ut som han har kokt sammen litt greier og laget en hvit saus. Siden det virker som du kan mye Linux så hadde det vært mer interessant om du prøver dette og ser på hva han har gjort med sine endringer.

    Soundcheck har ikke fått mye helgenstatus. Han har derimot fått mye pes. Mest fra folk som - som meg selv - ikke prøver, men synser om hvorfor man ikke skal prøve. ;)

    Legger ved tt-fila som havner i /usr/bin etter installasjonen og som (tror jeg) er der selve endringene finnes.
    (Min fil har endret PRIOIRQ47 til 41 kontra originalens 40)
     

    Vedlegg

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Nokon som veit om det går an å få Squeezebox til å skjøne at Beethoven, Ludwig van, Ludwig van Beethoven, Ludwig Van Beethoven og Ludwig van Beethoven 1770-1827 er same mann? Eller er ein nøydd å rydde i tags for å få orden på det?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    kjetinho skrev:
    Nokon som veit om det går an å få Squeezebox til å skjøne at Beethoven, Ludwig van, Ludwig van Beethoven, Ludwig Van Beethoven og Ludwig van Beethoven 1770-1827 er same mann? Eller er ein nøydd å rydde i tags for å få orden på det?
    Rydde tags er veien å gå.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Fyr som bor i særp har vært litt sarkastisk, ikke prøvd ut TT3.0, men slenger meldinger likevel  ;D ;D
    ;D Intet vondt ment.

    RoDa skrev:
    Du får det til å høres ut som han har kokt sammen litt greier og laget en hvit saus. Siden det virker som du kan mye Linux så hadde det vært mer interessant om du prøver dette og ser på hva han har gjort med sine endringer.
    Jeg sa det litt flåsete med vilje, for jeg synes det er litt overkill at han snakker om "intellectual property" osv når det han gjør bare er å justere på config-filer i linux-kernelen og noe av softwaren, (Faktisk provoserer det meg litt, siden hele poenget med Linux er "open source", "free software" og at all "intellectual property" bør være "public domain", men dette er jo en helt annen diskusjon.), men jeg sier ikke at det ikke har noe for seg. Jeg er f.eks. fullstendig på linje med at hardware som ikke brukes bør deaktiveres.

    Om dette gir noen hørbare forskjeller i lydkvalitet, skal jeg teste for meg selv. Jeg har bare ikke kommet så langt. Jeg skal først trekke en cat5-kabel til squeezebox-en, og jeg finner ikke det lange boret mitt til å lage høl i veggen, så der er jeg nå. Skal kjøpe et bor på biltema, så trekke kabel, så oppgradere squeezebox server og firmware, og SÅ skal jeg prøve.

    Soundcheck har ikke fått mye helgenstatus. Han har derimot fått mye pes. Mest fra folk som - som meg selv - ikke prøver, men synser om hvorfor man ikke skal prøve.  ;)
    Bare ertet litt. :)

    Dette skal jeg faktisk prøve selv, selv om jeg også synes det høres litt søkt ut at det skal føre til så store lydforskjeller å endre prosessortid-prioriteten til noen drivere bittelitt i forhold til hverandre. Jeg kommer tilbake til det.
     

    Osamede

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2011
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    kjetinho skrev:
    Nokon som veit om det går an å få Squeezebox til å skjøne at Beethoven, Ludwig van, Ludwig van Beethoven, Ludwig Van Beethoven og Ludwig van Beethoven 1770-1827 er same mann? Eller er ein nøydd å rydde i tags for å få orden på det?
    Lit som å forvente at PCen skal skjønne at Oslo og Kristiana er samme sted. Man må være utrolig disciplined med metatagging.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Osamede skrev:
    kjetinho skrev:
    Nokon som veit om det går an å få Squeezebox til å skjøne at Beethoven, Ludwig van, Ludwig van Beethoven, Ludwig Van Beethoven og Ludwig van Beethoven 1770-1827 er same mann? Eller er ein nøydd å rydde i tags for å få orden på det?
    Lit som å forvente at PCen skal skjønne at Oslo og Kristiana er samme sted. Man må være utrolig disciplined med metatagging.
    No meinte eg ikkje at PCen skulle skjøne det sjølv, men at det kanskje var ein stad der ein kunne skrive inn ein definisjon som Beethoven, Ludwig van=Beethoven=osv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter med å få SB Touch til å koble seg til det trådløse nettverket her. Men den støtter kun WPA, og ikke WPA2 som vi bruker her.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Med tanke på at min Transporter (fra Slimdevices æraen!) Boom og Radio har brukt WPA2 med AES kryptering her hjemme i flere år så kan jeg nærmest garantere at Touch støtter WPA2.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    Ikke snakk om at SBT ville på Dlink nettverket her, men WPS (Wi-Fi Protected Setup) funket.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    Tok du en factory reset på SBT og gikk igjennom installasjonsprosedyren trinn for trinn?
    Har vært ute for dette tidligere hos en kompis at SBT komplett nektet å koble seg på det trådløse nettet men en reset fikset biffen ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Frem og tilbake er dobbelt så langt.

    Yngstemann stakk av med min Squeezebox Radio for et par måneder siden - og jeg trodde faktisk at jeg skulle klare meg uten en Radio. Men den gang ei..... Her om dagen ymtet kona frempå om at det kunne være kjekt med litt musikk på badet - når man ligger i badekaret og slapper av etter en lang tur. Åpne låvedører - det er min spesialitet - og i dag ble det derfor kjøpt inn en splitter ny Squeezebox Radio. Den er i full sving og har nå nettopp fått sin ilddåp på badet - og jeg kommer ikke over det: denne lille boksen spiller utrolig bra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    Liotheles skrev:
    Tok du en factory reset på SBT og gikk igjennom installasjonsprosedyren trinn for trinn?
    Har vært ute for dette tidligere hos en kompis at SBT komplett nektet å koble seg på det trådløse nettet men en reset fikset biffen ;)
    Jeg fulgte 1. gangs oppsettet, men fikk koblet SBT opp på nettet gjennom WPS (Wi-Fi Protected Setup) -som i seg selv gikk som en lek.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.234
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det foretrukne programmet for ripping? -noe jeg skal være særlig observant på?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn