Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Opphavsrettighetsproblematikken skal nå være løst, siste herreavdelingen podcast er ihvertfall komplett med musikk. Sendes i 127k VBR kvalitet, helt OK.

Det er endel programmer som ikke legges ut som podcaster men som er tilgjengelige gjennom NRKs nettradio, ofte i høyere kvalitet enn podcastene. Disse kan man høre på via squeezebox/transporter ved hjelp av Wave Input plugin til squeezecenter. Denne pluginen streamer utgangen på lydkortet på PC'en, så alt som spilles på PCen streames videre.

Funker kjempefint til alt som ikke kan spilles av SB direkte. Har f.eks har stor glede av NRKs festivaldekning fra i sommer, streamet til transporteren.

Se:

http://wiki.slimdevices.com/index.php/WaveInput_plugin

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=35718&page=18
    Takk for tips, Veggen!

Du mente vel "Denne pluginen streamer inngangen på lydkortet på PC'en" ? Så du har en FM-tuner plugget i Squeezecenter-PCen for å oppnå det du beskriver?

Urix podcastene ligger i .mp4 format. Noen som har satt seg inn i hva som må gjøres for å kunne spille av det formatet?

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    coolbiz skrev:
    Du mente vel "Denne pluginen streamer inngangen på lydkortet på PC'en" ? Så du har en FM-tuner plugget i Squeezecenter-PCen for å oppnå beskriver?
    Nei, jeg har ingen FM tuner. ???
    Wave Input pluginen fanger opp alt som går gjennom PC'ens lydkort, koder til flac og streamer til SB.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Veggen skrev:
    Nei, jeg har ingen FM tuner. ???
    Wave Input pluginen fanger opp alt som går gjennom PC'ens lydkort, koder til flac og streamer til SB.
    Jeg har visst litt tungt for det i dag. :)
    OK, så du bruker dette til nettradioer som ikke kan mottas direkte på squeezeboxen, men som kan spilles på PC (f.eks. med eget avspillingsprogram fra "radiostasjonen") ? Hvordan mottok du de festivalprogrammene fra NRK som du nevnte?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da skjønner jeg. Tenkte ikke på nett-TV ::)

Antar at denne nett-TV lyden ikke lar seg synkronisere med bildet pga bufringen i skviseboksen.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Stemmer, det blir et sekunds forsinkelse gjennom systemet.
    Spiller ingen rolle for min del ettersom jeg kun hører på konsertene.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    832
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som har oppgradert fra squeezecenter 7.1 til 7.3 på win xp plattform?
    Knirkefritt?
    Hva er bedre på 7.3?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Liotheles skrev:
    Noen her som har oppgradert fra squeezecenter 7.1 til 7.3 på win xp plattform?
    Knirkefritt?
    Hva er bedre på 7.3?
    Jeg har oppgradert til 7.2.1 og den fungerer veldig bra. Jeg visste ikke at 7.3 var releaset.

mvh,
    OS

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    832
    Torget vurderinger
    4
    Nei, 7.3 er visst bare i prerelease foreløpig ser jeg. Tror den blir bra da ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Håper det blir orden på volumkontrollen på AES/EBU-utgangen på Transporter i 7.3. Da kan jeg bruke digitalinngangen på bassequalizeren min.

M

marsboer

Gjest
    Valentino skrev:
    Håper det blir orden på volumkontrollen på AES/EBU-utgangen på Transporter i 7.3. Da kan jeg bruke digitalinngangen på bassequalizeren min.
    Av ren nysgjerrighet: Hva er det som ikke fungerer med dagens utgave?

goxboxlive

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2008
    Antall liker
    1
    Jeg har søkt men kunne ikke finne noe emner om dette.

Er det noen som har fått til last.fm til å fungere på duet? Jeg får bare beskjed om at jeg ikke er autorisert og må logge meg inn hos squeezenetwork.com for å bli autorisert.
    Jeg har logget meg inn der samt lagt inn min last.fm konto, men det hjelper overhodet ikke. Får fortsatt den samme meldingen.

<b>Glem det</b>
    Glem det, jeg fikk det til. Løsningen var å sette nasjonalitet i profilen min hos last.fm til ett godkjent land. Jeg satt opp UK og da funket det. Men jeg måtte allikevel inn på sqeeznetwork.com for å få godkjenning fra last.fm.

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Kan man få Album cover til og vises på kontrollen til Duet`en??
    Og er det mulig og legge inn andre screensaver eller wallpaper?

goxboxlive

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2008
    Antall liker
    1
    Triangle VS Atoll skrev:
    Kan man få Album cover til og vises på kontrollen til Duet`en??
    Og er det mulig og legge inn andre screensaver eller wallpaper?
    Album cover fungerer fint på Duet. Det vises når sangen blir avspilt. Det skal også la seg gjøre å endre på bakgrunn.
    Screensavers støttes også, gå inn i instillinger plugins på serveren din så kan du se at det er screensavers der.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, har satt opp Analoge VU-metere som screensaver ved avspilling på Transporter. Skikkelig nostalgisk Tandbergbåndopptakerfølelse. Litt McIntoshstuk også.
    Og når Gardiner og gjengen gjør Bach ligger nålene lavt omkring -20dB med enkelte utslag. Jeg har sett peaker på 0dB med denne musikken...

Atkinson, Stereophile:
    The cute VU-style meters registered a sinewave at –8dBFS as "0dB"

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    832
    Torget vurderinger
    4
    Triangle VS Atoll skrev:
    hifiguru skrev:
    Synes "oppetiden" stinker på duet, er endel til og fra og den er alltid tom om jeg ikke har satt den i dockingen når den har ligget på bordet ubrukt noen dager. Ingen andre som bruker den i mellomtiden altså! :p
    Har sendt mail til forhandler som jeg kjøpte Duet`en av, spørsmål om ekstra batteri osv, Tenkte og slå på tråen til Logitech og høre med di også. Får eg tak i batteri til en fornuftig pris, så kommer eg bare te la den stå i Dockingen, tappe batterien en gang i blandt for og holde det sån noe lunne i drift. Men vil finne ut om det er lett/mulig og få tak i nytt batteri først, så eg isje dreper det som følgte med og ender med unødvenig store kostnadder..
    Fant du ut noe om prisen på batteri?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    Da har jeg skaffet meg en Duet, tiden vil vise hvor vennlig det blir.

panfam

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    4
    Hei

Er ny på denne gruppa. Har lest igjemmom alle innleggene men finner ikke svar på mitt problem. Jeg benytter SC 7.0.1 på min Transporter. Jeg har rippet all musikk med Windows Mediaplayer (bara WAW). Problemet mitt er at når jeg skal spille av et album så vil ofte den siste melodien (filen) ikke komme frem i SC og dermed heller ikke bli spilt. Når jeg går inn og ber om å spille fra "folder'en" kommer alle låtene med og da ser jeg at den siste filen er merket med "unknown artist" mens alle de andre filene har artistnavn.

Dette problemet har jeg ikke når jeg spiller fra windows mediaplayer. Har noen andre vært borti dette problemet?

Hvorfor bruker ingen av dere mediaplayeren til å rippe? Er det pga at det ikke er mulig å rippe i FLAC? Eller er det Bill Gates eller begge deler :)

Er det noe poeng i å rippe i FLAC fremfor WAW (annet enn å spare diskplass)?

Trond W

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du sparer diskplass, og også nettverksbåndbredde ved avspilling.

Problemet ditt er ukjent for meg. Selv opplever jeg trøbbel med avkuttede filer når jeg konverterer fra wma til flac med dBpoweramp. (wma funker ikke når SC kjører på Netgear ReadyNAS, derfor konverterer jeg).

C

Cyber

Gjest
    Noen her som har tips til rimelige, kjappe NASer til bruk med Squeezebox duet eller classic?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    cybervision_ skrev:
    Noen her som har tips til rimelige, kjappe NASer til bruk med Squeezebox duet eller classic?
    Jeg har i alle fall vært svært fornøyd med min ReadyNAS DUO, den får du vel nå til under 2K uten disker.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    Holder på med å koble opp Duet for første gang nå, og alt ser ut til å gå greit med ett problem:

- Kontrolleren rapporterer at den ikke klarer å koble til serveren for å oppdatere firmware.

Hva kan dette komme av, den hadde da ingen problem med å finne, laste ned og innstallere den siste programvaren?

C

Cyber

Gjest
    noruego skrev:
    cybervision_ skrev:
    Jeg har i alle fall vært svært fornøyd med min ReadyNAS DUO, den får du vel nå til under 2K uten disker.
    Legger du inn SSODS på den, eller hvordan legger man inn software?

Har hatt Synology 107+, men syntes den bråkte endel, og var litt laggy til tider, men er jo ok priset på 1600.

Andre tips?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    cybervision_ skrev:
    noruego skrev:
    cybervision_ skrev:
    Legger du inn SSODS på den, eller hvordan legger man inn software?

Har hatt Synology 107+, men syntes den bråkte endel, og var litt laggy til tider, men er jo ok priset på 1600.

Andre tips?
    Er sant og si ikke sikker på hva SSODS er, men hva gjelder programvare kommer ReadyNAS med en rekke applikasjoner ferdig innstallert, inkludert iTunes Server og Squeezesenter. Du styrer selv hvilke du vil kjøre, og hvordan, gjennom et meget brukervennlig GUI. Å legge til ny programvare er også såre enkelt.

DUO er så stille at det ikke ville vært noe problem å ha den stående ved anlegget. Den lager litt lyd ved oppstart, men det er også det hele.

C

Cyber

Gjest
    noruego skrev:
    Er sant og si ikke sikker på hva SSODS er, men hva gjelder programvare kommer ReadyNAS med en rekke applikasjoner ferdig innstallert, inkludert iTunes Server og Squeezesenter. Du styrer selv hvilke du vil kjøre, og hvordan, gjennom et meget brukervennlig GUI. Å legge til ny programvare er også såre enkelt.

DUO er så stille at det ikke ville vært noe problem å ha den stående ved anlegget. Den lager litt lyd ved oppstart, men det er også det hele.
    Ok, og har du den på 24/7, eller når du skal bruke den? Hvor lang tid tar det fra du fyrer den opp til du kan spille av? Har du duet eller classic, og går det kjapt å manøvrere biblioteket?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    cybervision_ skrev:
    noruego skrev:

Ok, og har du den på 24/7, eller når du skal bruke den? Hvor lang tid tar det fra du fyrer den opp til du kan spille av? Har du duet eller classic, og går det kjapt å manøvrere biblioteket?
    Ja, min er på 24/7 og koblet via en APC UPS som både sikrer data mot strømbrudd men ikke minst gjør DUOen betraktelig kjappere. Om den er avslått så tar det kanskje halvannet minutt til den er oppe og går. Kjøpte meg en SB Duet nå i helgen, så jeg har ikke fått testet den ut i særlig grad ennå, men den fant da DUOen umiddelstraks.

C

Cyber

Gjest
    Og du kan bla kjapt i sanger og få albumbildene opp umiddelbart?

:)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg endelig fikk oppgradert til siste RAIDar-versjon og SC 7.2.1 på min ReadyNAS Duo går det riktig så kjapt. Jeg betalte 2500 for min Duo med én 500GB disk. Greit å komme i gang på det viset (men å skru fast en disk er en nobrainer). 1TB-speildisken og UPS (Netgear-velsignede begge to) er på vei.
    Etter at jeg har fått orden på dBpoweramp går også WMA til FLAC-konvertering som den skal. WMA kan ikke leses når SC kjører på ReadyNAS fordi operativsystemet ikke er Windows men en Unix/Linux-variant.

Cybervision, Dette er ikke noe å lure på lenger. Få deg en Readynas Duo.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    Valentino skrev:
    Etter at jeg endelig fikk oppgradert til siste RAIDar-versjon og SC 7.2.1 på min ReadyNAS Duo går det riktig så kjapt. Jeg betalte 2500 for min Duo med én 500GB disk. Greit å komme i gang på det viset (men å skru fast en disk er en nobrainer). 1TB-speildisken og UPS (Netgear-velsignede begge to) er på vei.
    Etter at jeg har fått orden på dBpoweramp går også WMA til FLAC-konvertering som den skal. WMA kan ikke leses når SC kjører på ReadyNAS fordi operativsystemet ikke er Windows men en Unix/Linux-variant.

Cybervision, Dette er ikke noe å lure på lenger. Få deg en Readynas Duo.
    Forøvrig, det er bare å titte på SlimDevices egne sider for nedlasting så ser man at ReadyNAS har en egen posisjon som NASer for SB.

C

Cyber

Gjest
    Og den forer Duet med bilder også kjapt, jeg ser bare for meg at den vil være litt treig med albumbilder.

Jeg trenger ikke mer enn 500 GB, har snart rippet alle CDene i .flac 768 kbit og det tar jo ikke mer enn 60 gb ca...

Hvor mange tusen CDer har dere egentlig?

Jeg forstår heller ikke denne raid greia, åssen funker det egentlig? Det kommer ikke noen ny ReadyNAS snart da?

Kan den brukes til noe annet på samme tid?

Er det slik at man kan kople den til en rimelig router og lagre på den trådløst fra den bærbare?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den kan være printserveren din. Filmserveren din. FTPserveren din. Og fotoserveren din. Og sikkert mer.

RAID gir deg sikkerhet. I tilfellet Duo to harddisker som har samme informasjon. Ryker en disk kan du nappe den ut og sette inn en ny mens Duo kjører.

Yes, man kan koble den til en rimelig router og lagre på den trådløst fra den bærbare. Den bærbare gir deg også grensesnittet. Det er så flott atte!

C

Cyber

Gjest
    Valentino skrev:
    Den kan være printserveren din. Filmserveren din. FTPserveren din. Og fotoserveren din. Og sikkert mer.

RAID gir deg sikkerhet. I tilfellet Duo to harddisker som har samme informasjon. Ryker en disk kan du nappe den ut og sette inn en ny mens Duo kjører.

Yes, man kan koble den til en rimelig router og lagre på den trådløst fra den bærbare. Den bærbare gir deg også grensesnittet. Det er så flott atte!
    Men 3000 kroner da?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare vent til guttungen heller frokostjuice i laptopen din...

C

Cyber

Gjest
    Valentino skrev:
    Guttunge?

Jeg har alt på en ekstern disk allerede, men ikke NAS, og primæroppgaven skal være å servere musikk og info til en SB.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    cybervision_ skrev:
    Valentino skrev:
    Guttunge?

Jeg har alt på en ekstern disk allerede, men ikke NAS, og primæroppgaven skal være å servere musikk og info til en SB.
    Tja, viss du tror 500GB vil holde for deg i den overskuelige fremtid, og synes 3K er for mye penger, så kan du jo eventuelt sikre den eksterne du har ved å kjøpe en like stor som du speiler. Da vil du naturligvis fortsette å gå glipp av fordelene til en NAS, men det er ditt valg.

C

Cyber

Gjest
    noruego skrev:
    cybervision_ skrev:
    Valentino skrev:
    Guttunge?

Tja, viss du tror 500GB vil holde for deg i den overskuelige fremtid, og synes 3K er for mye penger, så kan du jo eventuelt sikre den eksterne du har ved å kjøpe en like stor som du speiler. Da vil du naturligvis fortsette å gå glipp av fordelene til en NAS, men det er ditt valg.
    Får se om jeg får til en god pris på en :)

For da kan jeg vel kople den til PS3en også og ha den som bildefremviser?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.880
    cybervision_ skrev:
    noruego skrev:
    cybervision_ skrev:
    Valentino skrev:
    Guttunge?

For da kan jeg vel kople den til PS3en også og ha den som bildefremviser?
    Ja, naturligvis.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn