Da får jeg melde inn broren min i Squeezeboxens venneforening. En Squeezebox Classic og en Boom Box ble installert i går kveld. Ikke uten viderverdigheter, dog. Jeg hadde prøvd greiene hjemme hos meg, og hadde påtatt meg å installere nyanskaffelsene - broderen er, som tidligere meddelt i denne tråden, en uhelbredelig datavegrer. Kan ingenting, og vil ingenting lære. Nåja - det blir påskudd til å treffes, det. Som sagt: greiene var testet og funnet i orden (kjøpt brukt, "selvfølgelig") - og jeg forventet "a piece of cake" - men første motgang var at Squeezeboxen nektet å oppdatere seg. Den fikk kontakt med nettverket, og det lyste opp i "trykk på brightness for å oppdatere firmware", men så ble det full stopp.
Det viste seg at routeren var problemet. Den hadde så lav overføringskapasitet at overføringshastigheten ikke lot seg registrere. Vi fikk koblet Squeezeboxen til en nettradiokanal via Squeeze Network, utenom SqueezeCenter - men vi fant ikke en eneste kanal som hadde så lav bitrate at den lot seg streame uforstyrret gjennom routeren. Heldigvis hadde broderen en ny router liggende - den som han skulle ha installert for et halvt år siden eller så - broderen har som sagt datavegring. Det gjorde vei i vellinga - på et lite blunk virket alt som det skulle. Ikke det at selve installasjonen av routeren gikk på et lite blunk - det lille blunket kom rett etter av routeren omsider var oppe og gikk.
Kjempefornøyd ny venn av Squeezebox - det er alt jeg kan si. En FM/DAB-tuner som broderen hadde kjøpt for dyre dommer, ble prompte frakoblet - så nå kan vi krysse av for enda en tuner-løs person her i landet. Han insisterer inntil videre på å spille fysiske CDer - men vi får nå se hvor lenge det varer når han i løpet av en dag eller to får seg en liten harddisk (kopi av min, som i ikke ubetydelig grad inneholder musikk jeg har fått låne av ham) med FLAC-filer av favorittmusikken.
Det får meg til å gjette på at de problemene som jeg så energisk forsøkte å beskrive her for en ukes tid siden, også skyldte routerproblemer. Etter at jeg byttet router - til D-Link DIR-655 - har jeg nemlig (bank i bordet!) ikke opplevd et eneste problem. Verken med de tre Squeezeboxene mine, eller med den nye Squeezebox Radio. Unntatt det lille irritasjonsmomentet - som jeg har tatt opp med Logitech - at Home Menu endrer seg på Radio hvis jeg går inn på mysqueezebox.com og deretter svitsjer tilbake til Squeeze Server.
Det er nesten til å leve med, det siste - men bare nesten. Det skal bare ikke være sånn.