Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HKviking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    120
    Antall liker
    14
    R.E.S. skrev:
    coolbiz skrev:
    Skal vel ha fint lite å si dersom du slaver Transporteren fra klokken i Deliusen, R.E.S. I teorien, ihvertfall.
    Dette her er gresk for meg ???

    Betyr det at jeg må ha ha to koblinger mellom Deliusen og Transporteren?

    Ser at Transporteren har digital inngang for både xlr, bnc, optisk og rca. Kan jeg slave Transporteren uansett type digital-kabel?

    Roy
    Jeg koblet opp min CD spiller med kunn en optisk kabel til min Transporter og valgte extern klokke (i.e. min Denon spiller). Da brukte den klokken fra min CD spiller.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    hvis jeg forstår det rett, så må jeg altså inn i Transporterens innstillinger og sette BNC-inngangen som "word clock in"?

    I tillegg må jeg ha en digital-kabel ut fra Transporteren og inn i Deliusen.


    Transporter -> digitale lydsignaler (optisk, koaksial eller balansert kabel) -> dCS Delius

    Transporter <- word clock (bnc-kabel) <- dCS Delius

    Har jeg forstått det riktig da, tro...

    Roy
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    H.R skrev:
    Audio Optimum skrev:
    coolbiz skrev:
    Hvilket plassbehov har du, Audio Optimum?

    Netgear ReadyNAS PRO er vel bortimot den ultimative NAS til formålet, men den er ikke billig, og har større kapasitet enn hva de fleste behøver.
    Har ca. 400 cd`r som er rippet i EAC ( loseless) og tenker vel at hvis jeg sier ca. 800 i første omgang så er vel det omentrent det jeg har behov for.. Har en restanse i samlingen på 300 som ikke er lagt inn..

    Saken er den at jeg ikke vet hvor mye jeg trenger... ???

    mvh
    Kjell
    Du budre med dette fylle opp til rundt 500GB med ca 1100 plater.
    Kan bekrefte at PRO'en fungerer veldig bra.

    Ang plassbehov... i dag er det musikken som skal inn, og så kommer du på at du har digitalkamera og at bildene kan legges inn på NAS'en og evt deles ut derfra ved behov. (TV'en vår viser bilder direkte fra NAS'en via DLNA teknologien). Deretter kommer du på at det ikke bare er kjekt å få ut alle CD'ene fra stuen, men også BD/DVD'ene og går i gang med å rippe disse slik at de kan streames fra NAS'en. Og så erfarer du at en backup av laptop/pc er kjekt å ha. Og så kommer eventuellt noen andre i familien og spør etter plass til å lagre ting og tang fordi hans/hennes pc er full og du setter opp et dynamisk share til hvert familiemedlem for privat bruk.. Deretter..

    (Beklager, litt OT i SB/Transporter tråden, men.. lagringsplass er alltid greit å ha.)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Er det noen her som kjører Transporter via Delius og kan si noe om hvilke endringer som skjer lydmessig?

    Skal hente en Delius i kveld...

    Roy
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Var det noe å hente på å bruke Delius istedenfor den innebygde DACen i Transporteren, R.E.S.?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da får jeg melde inn broren min i Squeezeboxens venneforening. En Squeezebox Classic og en Boom Box ble installert i går kveld. Ikke uten viderverdigheter, dog. Jeg hadde prøvd greiene hjemme hos meg, og hadde påtatt meg å installere nyanskaffelsene - broderen er, som tidligere meddelt i denne tråden, en uhelbredelig datavegrer. Kan ingenting, og vil ingenting lære. Nåja - det blir påskudd til å treffes, det. Som sagt: greiene var testet og funnet i orden (kjøpt brukt, "selvfølgelig") - og jeg forventet "a piece of cake" - men første motgang var at Squeezeboxen nektet å oppdatere seg. Den fikk kontakt med nettverket, og det lyste opp i "trykk på brightness for å oppdatere firmware", men så ble det full stopp.

    Det viste seg at routeren var problemet. Den hadde så lav overføringskapasitet at overføringshastigheten ikke lot seg registrere. Vi fikk koblet Squeezeboxen til en nettradiokanal via Squeeze Network, utenom SqueezeCenter - men vi fant ikke en eneste kanal som hadde så lav bitrate at den lot seg streame uforstyrret gjennom routeren. Heldigvis hadde broderen en ny router liggende - den som han skulle ha installert for et halvt år siden eller så - broderen har som sagt datavegring. Det gjorde vei i vellinga - på et lite blunk virket alt som det skulle. Ikke det at selve installasjonen av routeren gikk på et lite blunk - det lille blunket kom rett etter av routeren omsider var oppe og gikk.

    Kjempefornøyd ny venn av Squeezebox - det er alt jeg kan si. En FM/DAB-tuner som broderen hadde kjøpt for dyre dommer, ble prompte frakoblet - så nå kan vi krysse av for enda en tuner-løs person her i landet. Han insisterer inntil videre på å spille fysiske CDer - men vi får nå se hvor lenge det varer når han i løpet av en dag eller to får seg en liten harddisk (kopi av min, som i ikke ubetydelig grad inneholder musikk jeg har fått låne av ham) med FLAC-filer av favorittmusikken.

    Det får meg til å gjette på at de problemene som jeg så energisk forsøkte å beskrive her for en ukes tid siden, også skyldte routerproblemer. Etter at jeg byttet router - til D-Link DIR-655 - har jeg nemlig (bank i bordet!) ikke opplevd et eneste problem. Verken med de tre Squeezeboxene mine, eller med den nye Squeezebox Radio. Unntatt det lille irritasjonsmomentet - som jeg har tatt opp med Logitech - at Home Menu endrer seg på Radio hvis jeg går inn på mysqueezebox.com og deretter svitsjer tilbake til Squeeze Server.

    Det er nesten til å leve med, det siste - men bare nesten. Det skal bare ikke være sånn.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    coolbiz skrev:
    Var det noe å hente på å bruke Delius istedenfor den innebygde DACen i Transporteren, R.E.S.?
    Jeg har knapt nok hatt tid til å finlytte, men førsteinntrykket kan tyde på større gjennomsiktighet i lyden, bedre dynamikk og mer kropp i mellomtonen. Låter faktisk litt mer analogt.

    Må bare få unna noen andre hifi-tester for Hjemmekino før jeg kan sette meg ned og finlytte skikkelig.

    Roy
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    R.E.S. skrev:
    Er det noen her som kjører Transporter via Delius og kan si noe om hvilke endringer som skjer lydmessig?

    Skal hente en Delius i kveld...

    Roy
    Har ikke erfaring selv, men mener at en av OAS'erne har brukt Transporter sammen med Delius/Purcell. Han slavet Transporteren til Deliusen og dette skal visstnok være ganske avgjørende. Skal se om jeg klarer å lete frem hvem det var... Ellers kan en telefon til Thomas (Høium) være ganske greit. Han har erfaring med Transporter og dCS. Vermin hadde jaff snakket med ham om det, og blitt anbefalt komboen koblet som forsøkt beskrevet overfor..
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    gut_man skrev:
    R.E.S. skrev:
    Er det noen her som kjører Transporter via Delius og kan si noe om hvilke endringer som skjer lydmessig?

    Skal hente en Delius i kveld...

    Roy
    Har ikke erfaring selv, men mener at en av OAS'erne har brukt Transporter sammen med Delius/Purcell. Han slavet Transporteren til Deliusen og dette skal visstnok være ganske avgjørende. Skal se om jeg klarer å lete frem hvem det var... Ellers kan en telefon til Thomas (Høium) være ganske greit. Han har erfaring med Transporter og dCS. Vermin hadde jaff snakket med ham om det, og blitt anbefalt komboen koblet som forsøkt beskrevet overfor..
    Jeg klokker Transporter fra Delius, om det er det du mener.

    Roy
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Mener jeg forleden dag så noen instillinger for støtte av "Wake on LAN" i Squeezeserver/Squeezebox instillingene, men finner de ikke nå. Kan noen veilede meg på om disse finnes eller jeg bare surrer?

    Bakgrunnen er at jeg har satt opp min NAS til å ha oppetid 06-23 på hverdager og tenkte å benytte "Wake on LAN" funksjonaliteten dersom det ble radio/musikkspilling senere/tidligere en dette. Når fruen er tilbake i jobb så kan man jo også sette opppetid til 15-23 og bruke "Wake on Lan" til å ta den opp for radiolytting under frokosten. :) Dette vil jo være mye mer "miljøvenlig" en å la NAS stå på hele døgnet. Sparer litt på levetiden på diskene gjør man vel også.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt som du nevner under mine mange vandringer rundt i SqueezeServer-menyene - som jeg burde kjenne ganske godt nå etter mine mange turer innom alle kriker og kroker i løpet av den siste uken.

    Fra det ene til det andre: En liten pussig sak som jeg oppdaget i dag - mens jeg likevel er innom: Jeg satt nettopp ved PCen min og skulle sette på litt musikk i stuen for å ha i bakgrunnen - valgte spiller "Stue", som spilleren heter - hvorpå det helt overraskende begynte å spille på kjøkkenet. Valgt spiller svitsjet raskt fra "Stue" til "Squeezebox Radio" i SqueezeServer-displayet på PCen. Rare greier - mye rart har skjedd her tidligere, men ikke dette. Skulle det bli slutt på å kunne sitte ved PCen og styre Squeezeboxene, også, nå? Så viste det seg bare at jeg - av en eller annen mystisk grunn - hadde tre versjoner av SqueezeServer oppe på PCen samtidig. Da gikk det i stå for spillervelgerknappen. Med bare én utgave av SqueezeServer oppe, er alt tilbake til det normale.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Terka skrev:
    Mener jeg forleden dag så noen instillinger for støtte av "Wake on LAN" i Squeezeserver/Squeezebox instillingene, men finner de ikke nå. Kan noen veilede meg på om disse finnes eller jeg bare surrer?
    Squeezeboxen sender automatisk WoL til den IP addressen den sist fant squeezeboxserver på. Ingen konfigurasjon er nødvendig annet enn evt. på serveren. Se forøvrig: http://wiki.slimdevices.com/index.php/Wake_on_LAN
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    coolbiz skrev:
    Terka skrev:
    Mener jeg forleden dag så noen instillinger for støtte av "Wake on LAN" i Squeezeserver/Squeezebox instillingene, men finner de ikke nå. Kan noen veilede meg på om disse finnes eller jeg bare surrer?
    Squeezeboxen sender automatisk WoL til den IP addressen den sist fant squeezeboxserver på. Ingen konfigurasjon er nødvendig annet enn evt. på serveren. Se forøvrig: http://wiki.slimdevices.com/index.php/Wake_on_LAN
    Takk for info! Da var det sikkert på slimdevides-formet jeg leste det for en stund siden.
    iPeng programmvaren på iPod Touch som vi bruker som fjernkontroller støtter også WoL så da skal dette testes ut! :D
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Wordclock er stilt til slave på Delius-dacen, men jeg finner ingen måte å sette BNC-inngangen på Transporteren til Wordclock. Gjør den det automatisk, eller er det en innstilling jeg ikke finner?

    Roy
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tror Transporter gjør det automatisk, men er ikke 100% sikker. Derimot er jeg temmelig sikker på at Word Clock ikke skal settes til slave på Delius; det er jo den som skal være master!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    coolbiz skrev:
    Tror Transporter gjør det automatisk, men er ikke 100% sikker. Derimot er jeg temmelig sikker på at Word Clock ikke skal settes til slave på Delius; det er jo den som skal være master!
    Jeg lurte også på det. Men skal jeg da sette den til 44.1 eller 48?

    Roy
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    R.E.S. skrev:
    Wordclock er stilt til slave på Delius-dacen, men jeg finner ingen måte å sette BNC-inngangen på Transporteren til Wordclock. Gjør den det automatisk, eller er det en innstilling jeg ikke finner?

    Roy
    Hei, det gjøres i SW - dvs du må gå inn i menyen under slimserver (eller hva den nå heter) og se etter wordclock setting. Jeg har selv benyttet delius sammen med transporter og de passer godt sammen. Mvh

    Edit - ved avspilling av std CD datakvalitet skal den settes til 44,1. Spiller du data med annen rate så fungerer Delius bare i master mode om raten er 48. Ved alle andre rater må du slave dacen til transporter.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer som achri-d sier. Innstillingen i web-grensesnittet heter "clock source".

    Klokken skal snurre på 44.1 dersom materialet du spiller har en samplerate på enten 44.1 (rippede CDer) eller 88.2. Klokken settes til 48 for å spille 48 (vanlig på nettradio) eller 96kHz.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    coolbiz skrev:
    Det stemmer som achri-d sier. Innstillingen i web-grensesnittet heter "clock source".

    Klokken skal snurre på 44.1 dersom materialet du spiller har en samplerate på enten 44.1 (rippede CDer) eller 88.2. Klokken settes til 48 for å spille 48 (vanlig på nettradio) eller 96kHz.
    OK -du har sikkert rett, det er et år siden jeg hadde transporter og da fungerte ikke annet enn 44,1 og 48 klokkestyrt, for alle andre rater var jeg nødt til å slave dacen til transporter. De har vel kanskje implementert noe i sw som simulerer en multisync pll eller lignende i transporter. Mvh.

    Edit - en presisering.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    coolbiz skrev:
    Det stemmer som achri-d sier. Innstillingen i web-grensesnittet heter "clock source".

    Klokken skal snurre på 44.1 dersom materialet du spiller har en samplerate på enten 44.1 (rippede CDer) eller 88.2. Klokken settes til 48 for å spille 48 (vanlig på nettradio) eller 96kHz.
    Glimmers, da tror jeg at jeg har fått det til. Har satt innstillingene slik i Squeezebox Server:

    Klokkesignalkilde: wordclock-inndata
    Klokkemodus: effektsløyfe: usynkront: ekstern prosessor er master
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tror? :)
    Dersom slavingen er aktiv vil hele greia miste sync dersom du napper ut klokkekabelen.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    coolbiz skrev:
    Tror? :)
    Dersom slavingen er aktiv vil hele greia miste sync dersom du napper ut klokkekabelen.
    Her går det på tro og kjærlighet, og håper den smileyen din betød at jeg hadde gjort riktig.

    Lyden er i hvert fall bra.

    Delius er satt til "master", og innstillingene på Transporteren er som over.

    Roy
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg bladd litt løst i tråden her med innlegg fra desember- var vel da SB Touch skulle lanseres...
    Noen som vet mer event. har erfaringer kontra Classic/Duet?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Et par hifivenner som har vurdert Touch, har fått beskjed i et par butikker at den ikke vil være tilgjengelig før uti mars - underforstått mars 2010. Tidligst. Tror man.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker for svar gutter.

    Da er valget muligens:
    - Vente
    - SB Duet
    - SB Classic

    Vil bare komme igang med HDbasert avspilling (begrenset budsjett tiil dette)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.643
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Classic. Dueten har grov volumkontroll (og Hergers vidunderplugin for volumdisplay virker ikke), mens Classic stepper 0.5 dB.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Det KAN hende du har "OD`d on squeezebox" ;D GODT mulig SW-utviklerne ikke så for seg at noen skulle bli glad i SB som du ;)

    Ulf-B skrev:
    Jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt som du nevner under mine mange vandringer rundt i SqueezeServer-menyene - som jeg burde kjenne ganske godt nå etter mine mange turer innom alle kriker og kroker i løpet av den siste uken.

    Fra det ene til det andre: En liten pussig sak som jeg oppdaget i dag - mens jeg likevel er innom: Jeg satt nettopp ved PCen min og skulle sette på litt musikk i stuen for å ha i bakgrunnen - valgte spiller "Stue", som spilleren heter - hvorpå det helt overraskende begynte å spille på kjøkkenet. Valgt spiller svitsjet raskt fra "Stue" til "Squeezebox Radio" i SqueezeServer-displayet på PCen. Rare greier - mye rart har skjedd her tidligere, men ikke dette. Skulle det bli slutt på å kunne sitte ved PCen og styre Squeezeboxene, også, nå? Så viste det seg bare at jeg - av en eller annen mystisk grunn - hadde tre versjoner av SqueezeServer oppe på PCen samtidig. Da gikk det i stå for spillervelgerknappen. Med bare én utgave av SqueezeServer oppe, er alt tilbake til det normale.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Da har jeg nettopp bestilt 3stk squeezebox boom ;D
    Tenkte jeg skulle tipse menigheten her at mpx selger dem for 895,- pr.stk!!!!!
    Hvis ikke det er løp og kjøp pris, så vet ikke jeg.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    janghell skrev:
    Da har jeg nettopp bestilt 3stk squeezebox boom ;D
    Tenkte jeg skulle tipse menigheten her at mpx selger dem for 895,- pr.stk!!!!!
    Hvis ikke det er løp og kjøp pris, så vet ikke jeg.
    Løp-og-kjøp-3-stk-pris :) Takk for tipset.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    bhaagensen skrev:
    janghell skrev:
    Da har jeg nettopp bestilt 3stk squeezebox boom ;D
    Tenkte jeg skulle tipse menigheten her at mpx selger dem for 895,- pr.stk!!!!!
    Hvis ikke det er løp og kjøp pris, så vet ikke jeg.
    Løp-og-kjøp-3-stk-pris :) Takk for tipset.
    Bare hyggelig det :)
    Så prisen i dag tidlig, men tenkte at det måtte være feilprising. Ringte til dem ut på dagen og fikk da beskjed om at de hadde kampanje på dem, så da var det ikke så mye å lure på ;D. To til meg og en til en kompis.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Jøss det var noe til kampanje, under halv pris. :eek:
    Fin til barnerommet og terrassen.
    Herved bestilt!
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker for tips, en på vei hit ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Et eller annet sier meg at til den prisen vil lageret tømmes fort.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    HoJ skrev:
    Et eller annet sier meg at til den prisen vil lageret tømmes fort.
    Fremdeles 100+ på lager :D. Lurer på hvordan dette vil påvirke bruktprisene....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn