SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jeg skjønner godt at parene bør være matchet sånn i forhold til bias og offset, men ut over det så forstår jeg ikke hva det vil utgjøre. Lest på diyaudio at det vil påvirke gain, og da er det jo veldig viktig at det er likt på bege kanaler. Vil det påvirke gain, og kan noen forklare meg hvorfor?

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Bit i det sure eplet, og bestill et nytt matched par :). Vet du er utålmodig, skjønner det :). Gjorde selv en fadese med min pre-amp i forgårs kveld, bare å bestille nye deler fra Mouser, er allerede på vei. Fadesen jeg gjorde var SÅ flau, at jeg aldri kommer til å nevne det på dette forum !
    Slik er DIY-livet :D
    Mvh.
    Johnny

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Joda, bestille nye skal jeg, men jeg ønsker å forstå kretsen. Å forstå hvilken innvirkning dette har. Jeg ønsker å lære! :)
    Funderer allerede på neste prosjekt... :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Gjorde selv en fadese med min pre-amp i forgårs kveld, bare å bestille nye deler fra Mouser, er allerede på vei. Fadesen jeg gjorde var SÅ flau, at jeg aldri kommer til å nevne det på dette forum !
    Mvh.
    Johnny

Hmm... Hva gjorde du egentlig??:rolleyes: Synes det jeg gjorde var på grensen til flaut, men har kommet over det nå. ;)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Gjorde selv en fadese med min pre-amp i forgårs kveld, bare å bestille nye deler fra Mouser, er allerede på vei. Fadesen jeg gjorde var SÅ flau, at jeg aldri kommer til å nevne det på dette forum !
    Mvh.
    Johnny

Hmm... Hva gjorde du egentlig??:rolleyes: Synes det jeg gjorde var på grensen til flaut, men har kommet over det nå. ;)
    Kan bare si at min er flauere ! Sier ikke mer, kommer bare til å få så mye tyn av Sluket....... vet ikke om jeg tåler det ;).
    Lar den passere i stillhet....... Så lenge det finnes "reservedeler" å få kjøpt, er det håp !
    Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Der ser du SRM......Slukdjevelen får med seg alt ! Tør snart ikke være her mer !

230V rett inn på printet , du lissom, ikke særlig høye tanker du har om meg ?

Forgive father, I'm a sinner.
    Lover å bli et bedre menneske!

Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Stygg som faen er du ! Det kan ingen ta ifra deg ! Selvportrett, regner jeg med.
    Beware all, watch out for Slukdjevelen !

Mvh.
    Johnny

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.322
    Torget vurderinger
    23
    Legg merke til den neglebiterske holdningen - har med Ine123 og oppstart av elektronikk å gjøre :cool: Tør jeg foreslå en liten endring av nick, til f.eks.Ine 3-2-1.....

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Haha, for en gjeng!:D

For min del så lærte jeg noen uforutsette ting av feilen min. Det kommer godt med til neste gang. :)

Nå er nok alle feil funnet, og det er mulig å justere bias. Med de jfet jeg har så er det ikke mulig å justere bias høyt nok, så det er bare å vente til nye ankommer.

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden

Og da har vi bidratt med at den fine tråden til SRM har sporet fullstendig av.
    Men, essensen i det hele må være at vi alle gjør våre feil, og i de fleste tilfeller lar de seg rette ! Og godt er det ;).
    Stå på alle Diy'ere !

Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Legg merke til den neglebiterske holdningen - har med Ine123 og oppstart av elektronikk å gjøre :cool: Tør jeg foreslå en liten endring av nick, til f.eks.Ine 3-2-1.....

Tror jeg skal bytte nick til mine initialer : J.R
    Slem mann, watch out Sluket :mad:

Parts from Mouser on it's way to a town close to the border of Sweden !

Mvh.
    Johnny

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    "Men, essensen i det hele må være at vi alle gjør våre feil, og i de fleste tilfeller lar de seg rette".

Ja, det skal gudene vite, men å dele slik at vi andre kan lære noeav det, vil dere ikke??!

Er virkelig respekten for de tunge gutta (Sluket bla) her på sentralen så stor
    :)

Eivind S

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden
    Hei,
    skjønner du ikke en spøk/sjargongen ?
    Jeg lærte ingenting av min feil, siden jeg gjentok den :D
    Svar nok ?

Johnny

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Ytterst i havgapet...

Og da har vi bidratt med at den fine tråden til SRM har sporet fullstendig av.
    Men, essensen i det hele må være at vi alle gjør våre feil, og i de fleste tilfeller lar de seg rette ! Og godt er det ;).
    Stå på alle Diy'ere !

Mvh.
    Johnny
    Er ikke litt ( eller mye) av hensikten med DIY å ha det gøy ? :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.322
    Torget vurderinger
    23
    Den som aldri gjør feil lærer ikke stort. Den som gjør feil, lærer! Den som gjør mange feil lærer mye! Den som bare gjør feil lærer alt! Sånn ca.

BTW, DIY skal selvsagt være gøy også, i tillegg til å gi en god mestringsfølelse og forhåpentligvis et produkt som for byggeren har mere funksjonalitet og skreddersøm i seg enn "kjøpebrød" som en tante så foraktelig kalte bakervarer fra butikken.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    "Men, essensen i det hele må være at vi alle gjør våre feil, og i de fleste tilfeller lar de seg rette".

Ja, det skal gudene vite, men å dele slik at vi andre kan lære noeav det, vil dere ikke??!

Er virkelig respekten for de tunge gutta (Sluket bla) her på sentralen så stor
    :)

Eivind S
    Litt usikker på hva du sikter til, men lurer du på feilene jeg har gjort så står det meste i tråden. Jeg kan godt gi en detaljert utdypelse også, bare gi beskjed hvis du ønsker det. :)

Den som aldri gjør feil lærer ikke stort. Den som gjør feil, lærer! Den som gjør mange feil lærer mye! Den som bare gjør feil lærer alt! Sånn ca.

BTW, DIY skal selvsagt være gøy også, i tillegg til å gi en god mestringsfølelse og forhåpentligvis et produkt som for byggeren har mere funksjonalitet og skreddersøm i seg enn "kjøpebrød" som en tante så foraktelig kalte bakervarer fra butikken.
    Var redd det kun var utgangene som hadde tatt kvelden. Det viste seg heldigvis å være mer slik at jeg kunne lære litt også.;)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.771
    Sted
    Halden

Jeg skjønner fortsatt ikke, hva denne kontakten er til ? Er det ikke 6V power inn ? Ikke ?
    Mulig ? Ja, fult mulig.......bare for å legge ut et nytt bilde i min tråd. Altså en restart av noe som virker, for å legge ut et nytt bilde på sentralen.
    Så da har vel Lilia fått svar.

IMG_2703 Miss 2.jpg

Mvh.
    Johnny

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke fortalt om den gangen jeg 12 år gammel "Hmmmmm....denne 110/220 bryteren bak på PCèn....." KABOOOOMMMM!!!
    Og flere feil har det blitt! Heldigvis ingen sånn der radioaktiv lekasje feil menmen....

Stå på Johnny og SRM! Resultatet blir bra til slutt, og feilene blir bare julebord historier!

liliya

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    INE:"skjønner du ikke en spøk/sjargongen ?"

Registrerte du ikke smilefjeset mitt??

SMR: Var igrunnen nysgjerrig på den siste feilen som gjorde at det smalt.

Eivind S

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    INE:"skjønner du ikke en spøk/sjargongen ?"

Registrerte du ikke smilefjeset mitt??

SMR: Var igrunnen nysgjerrig på den siste feilen som gjorde at det smalt.

Eivind S
    Det var jeg som i ei ubetenksom stund justerte alt for høy bias. Jeg hadde 0,5-0,6A over hver mosfet. Det gikk ikke så lenge.:rolleyes:

Men nå er det liv! Siden jeg ikke hadde en passende LSJ74 så paralellkoblet jeg to. Det får duge til de nye ankommer fra diyaudio.
    WP_20161217_16_10_27_Pro.jpg

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så bra at det virker,litt kjip å vente på sj74 midt i julepost sesongen,har jo en tendens til og ta litt tid med posten da.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det var egentlig litt godt.:D
    Nå står den med 2,4A bias på hver kanal. Helt stabil bias, og 0VDC på utgangene. Lar den stå slik ei lita stund før jeg skrur den sammen og skal teste.:)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Brilliant griselekkert!! :)

66,5kg!!!!!!!!!!!!!!!!
    Håper du har forsikret ryggen din godt? :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Brilliant griselekkert!! :)

66,5kg!!!!!!!!!!!!!!!!
    Håper du har forsikret ryggen din godt? :)
    Hadde den på badevekta. Tok bilde, men i det jeg tok bilde slukket displayet. Gadd ikke gjøre løfteøvelsen om igjen for å få det dokumentert.;)
    Etter forsterkeren er helt ferdig blir neste diy prosjekt en passende plattform med hjul som forsterkeren kan stå på. :)

Men det ser ut til at det fortsatt er problemer som må løses. Spille helt fint på lavere voulm, men hvis man forsøker å dra på litt så fader lyden bort. Det gjelder begge kanaler. Som om det ikke er strøm nok. Har ikke feilsøkt noe enda. Må spise litt først. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger ikke få den på vekta for min del! Jeg tror deg! :)

Ånei! Enda mer kludder! Er litt merkelig med begge kanaler da..
    Feilsøkingsregel nr 1: Aldri på tom mage!! :)

• Liker
    Reaksjoner: SRM

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.855
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ingen Cava til maten da !.....
    Gratulerer, utrolig flott fremtoning ! Nå skjønner jeg bedre hva vi snakket om over karamellpuddingen på gjestgiveriet på Gjøvik.
    -------- og vekta gir kun sunne øvelser for en kontorist ;)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ingen Cava til maten da !.....
    Gratulerer, utrolig flott fremtoning ! Nå skjønner jeg bedre hva vi snakket om over karamellpuddingen på gjestgiveriet på Gjøvik.
    -------- og vekta gir kun sunne øvelser for en kontorist ;)
    Jo, takk for det, og takk for sist Mr. Sand.:)

Man skulle jo nesten ikke tro det var mulig, men nå har jeg klart å ødelegge noe igjen. Under feilsøking så kom jeg bordi noe jeg ikke skulle med pinnene på multimeteret. :p Fant i hvert fall delvis ut av feilen. Er noe med XLR ut på prampen min og inn på denne som ikke stemmer. Koblet til XLR overganger inn på F5 og brukte vanlig single ended kabel fra preamp. Det løste problemet. Kan dra på nå, men bare med en kanal riktignok. I den andre er det full kortsluttning. Pån igjen altså...:rolleyes:

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ellers må jeg jo nevne at softstarten fra Jims audio fungerer veldig bra. Starter opp 2000VA trafo med 564000uf kondensatorbank og fire choker på 10A kurs uten problem. :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.569
    Det er jo også lav spænding og med modstand i drosslerne. Ser pisse godt ud.

• Liker
    Reaksjoner: SRM

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo også lav spænding og med modstand i drosslerne. Ser pisse godt ud.
    Takk for det Drossel. :) Sitter å spiller musikk i mono med høytalerne koblet i paralell på en kanal. Gidder ikke mer før i morgen nå.:rolleyes:

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ene likeretteren hadde tatt kvelden. Kortslutning på AC inn.:confused: Får bare bestille en ny og vente...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En likeretter er jo ikke det verste å bytte. Men likevel litt kjedelig.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.569
    Haha, for en gjeng!:D

For min del så lærte jeg noen uforutsette ting av feilen min. Det kommer godt med til neste gang. :)

Nå er nok alle feil funnet, og det er mulig å justere bias. Med de jfet jeg har så er det ikke mulig å justere bias høyt nok, så det er bare å vente til nye ankommer.
    Der er vist nogle modstande som med fordel kan justeres

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En likeretter er jo ikke det verste å bytte. Men likevel litt kjedelig.
    Du bør investere i en variAC. Så opdages fejl før det bliver katastrofe.
    Jeg klarer meg uten da jeg har bare en stakkars transistor pr kanal. Bruker vernebriller, hjelm, hørselvern og vernesko.. :)
    Om SRM har variac veit jeg ikke, men det er ikke et dumt tips, men en slik sak koster vel pæng den også..
    Evt lyspære i serie trikset kan også benyttes.
    Men tror SRM har kontroll jeg, han er en flink kar slik jeg ser det. :)
    Mye flinkere enn meg i hvertfall!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn