SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Å fan srm ble sent før jeg kom meg til enden, men klarte ikke å stoppe. Makan til spenning, oberst tråd og heftig lekkert bygg. No skal jeg i seng, lykke til videre, ble abonnement på meg ;)

• Liker
    Reaksjoner: SRM

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.484
    Torget vurderinger
    23
    Ingen Cava til maten da !.....
    Gratulerer, utrolig flott fremtoning ! Nå skjønner jeg bedre hva vi snakket om over karamellpuddingen på gjestgiveriet på Gjøvik.
    -------- og vekta gir kun sunne øvelser for en kontorist ;)
    Jo, takk for det, og takk for sist Mr. Sand.:)

Man skulle jo nesten ikke tro det var mulig, men nå har jeg klart å ødelegge noe igjen. Under feilsøking så kom jeg bordi noe jeg ikke skulle med pinnene på multimeteret. :p Fant i hvert fall delvis ut av feilen. Er noe med XLR ut på prampen min og inn på denne som ikke stemmer. Koblet til XLR overganger inn på F5 og brukte vanlig single ended kabel fra preamp. Det løste problemet. Kan dra på nå, men bare med en kanal riktignok. I den andre er det full kortsluttning. Pån igjen altså...:rolleyes:
    Ta loddebolten fra SRM! :D

• Liker

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Gratulerer, utrolig flott fremtoning ! Nå skjønner jeg bedre hva vi snakket om over karamellpuddingen på gjestgiveriet på Gjøvik.

Man skulle jo nesten ikke tro det var mulig, men nå har jeg klart å ødelegge noe igjen. Under feilsøking så kom jeg bordi noe jeg ikke skulle med pinnene på multimeteret. :p Fant i hvert fall delvis ut av feilen. Er noe med XLR ut på prampen min og inn på denne som ikke stemmer. Koblet til XLR overganger inn på F5 og brukte vanlig single ended kabel fra preamp. Det løste problemet. Kan dra på nå, men bare med en kanal riktignok. I den andre er det full kortsluttning. Pån igjen altså...:rolleyes:
    Ting skjer med diy, ingen tvil om det. Jeg også tenkte at beskyttelseskondensatorer er for pingler, men må vel muligens krype til korset nå etter at jeg fikk blåskjerm på pc-en og sendte 400w fra hypexen rett inn i diskantene uten delefiltre. Gnistra godt for å si det slik og nye membraner på vei:rolleyes:

Og hvem diy høyttaler mekker med noen konstruksjoner under beltet har ikke kjørt drillen gjennom et membran? Det hører med;)

Ellers flott konstruksjon. Sikler fælt her!

• Liker

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    En likeretter er jo ikke det verste å bytte. Men likevel litt kjedelig.
    Du bør investere i en variAC. Så opdages fejl før det bliver katastrofe.
    Jeg klarer meg uten da jeg har bare en stakkars transistor pr kanal. Bruker vernebriller, hjelm, hørselvern og vernesko.. :)
    Om SRM har variac veit jeg ikke, men det er ikke et dumt tips, men en slik sak koster vel pæng den også..
    Evt lyspære i serie trikset kan også benyttes.
    Men tror SRM har kontroll jeg, han er en flink kar slik jeg ser det. :)
    Mye flinkere enn meg i hvertfall!
    Han skriver tidligere at han har brukt lyspæretrikset. Dette et i mitt syn tryggere enn variac da det også begrenser strømmen som kan gå i kretsen. :)
    Her et det gjerne følgefeil etter at det har gått veldig mye strøm (ref defekt likeretter). Når slikt har skjedd er det ofte lurt å bytte alle halvledere i kretsen da de andre gjerne har fått en smell og blitt svekket selv om de måler ok like etterpå.

Den slags feil viser seg ofte lenge etter at lyspære eller variac har blitt koblet bort.

Sist redigert:

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Å fan srm ble sent før jeg kom meg til enden, men klarte ikke å stoppe. Makan til spenning, oberst tråd og heftig lekkert bygg. No skal jeg i seng, lykke til videre, ble abonnement på meg ;)
    Blir som med gode tv serier dette, liker maratontitting. Du har vel ikke tatt juleferie:p

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kan vel snart begynne å lure litt på det. Kontroll altså. Definitivt flink til å ødelegge.:rolleyes:

Takk, hyggelig at noen finner dette underholdene.;)

Ta loddebolten fra SRM! :D
    Kan godt gå over eletronikken din å jeg? En lett service.:cool:

Ting skjer med diy, ingen tvil om det. Jeg også tenkte at beskyttelseskondensatorer er for pingler, men må vel muligens krype til korset nå etter at jeg fikk blåskjerm på pc-en og sendte 400w fra hypexen rett inn i diskantene uten delefiltre. Gnistra godt for å si det slik og nye membraner på vei:rolleyes:

Og hvem diy høyttaler mekker med noen konstruksjoner under beltet har ikke kjørt drillen gjennom et membran? Det hører med;)

Ellers flott konstruksjon. Sikler fælt her!
    Jeg tenkte at slike isolerte pinner på multimeteret var for pingler, men tror jeg skal benytte meg av de neste gang.;)
    Hvis man vrir på Fluke pinnene så kommer det ut en isolerende kappe slik at bare spissen på pinnene bli igjen. Ellers takk for ros.
    F7051285-01.jpg

Jeg klarer meg uten da jeg har bare en stakkars transistor pr kanal. Bruker vernebriller, hjelm, hørselvern og vernesko.. :)
    Om SRM har variac veit jeg ikke, men det er ikke et dumt tips, men en slik sak koster vel pæng den også..
    Han skriver tidligere at han har brukt lyspæretrikset. Dette et i mitt syn tryggere enn variac da det også begrenser strømmen som kan gå i kretsen. :)
    Her et det gjerne følgefeil etter at det har gått veldig mye strøm (ref defekt likeretter). Når slikt har skjedd er det ofte lurt å bytte alle halvledere i kretsen da de andre gjerne har fått en smell og blitt svekket selv om de måler ok like etterpå.

Den slags feil viser seg ofte lenge etter at lyspære eller variac har blitt koblet bort.
    Bruker lyspæretrikset ja. Det er helt sikkert lurt å skifte alle halvledere som du sier, så jeg blir å gjøre det.

Blir som med gode tv serier dette, liker maratontitting. Du har vel ikke tatt juleferie:p
    Nå blir det pause uansett om jeg vil eller ei, men har kanskje også behov for å få det litt på avstand. Det er på tide å sette ned farten og slutte med slike idiotiske tabber. Etter den siste gangen nå så orker jeg ikke en gang bruke energi på å irritere eller ergre meg. Jeg har rolig og sindig plukket det fra hverandre slik at det er klart for fortsettelsen, men det blir ikke før det kommer nye deler. Jeg får så dårlig følelse av å lodde inn og ut komponenter for mange ganger. Printene har ikke godt av det, og det blir ikke strøkent. Tror jeg bestiller opp alt nytt og bygger en komplett ny kanal. Må få deler fra US, så da går det nok noen dager. :)

Ellers var å kjøpte meg en MI1 og MI5 i dag.:D Flotte saker som spiller meget bra. Vel, kanskje ikke mye å se på, men ellers er de flotte! Lurer på å montere softstart i MI5 siden den tar sikringa hver gang jeg skal skru den på.

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ta en velfortjent pause! :)

Isolerte pinner er smart. Gjerne også teipe skrujern om det er trangt når en skal justere.
    (leker ikke etterpåklok, det er godt ment!) :)

Malmin amp er kjekke greier! Grattis! Fortell gjerne litt om MI5, har null kjennskap om denne og det står ingenting på hjemmesiden.
    Holder det kanskje med en termistor for å roe oppstart? Bare et innspill. :)

• Liker

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.629

Ikke nødvendigvis rigtigt. En variac med Ampere meter mener jeg klart er bedst. Hvis der går uforklarligt mye strøm eller du kombinerer med at måle spændinger diverse steder så er det klart mere sikkert.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Malmin amp er kjekke greier! Grattis! Fortell gjerne litt om MI5, har null kjennskap om denne og det står ingenting på hjemmesiden.
    Har egentlig ikke noe særlig kjennskap til MI5 selv. Bipolar, ganske kraftig virker det som. Rundt 2x150W hvis jeg skal tippe. Komplett dual mono.
    Han jeg kjøpte MI settet av hadde hatt det siden nytt, og han hadde hatt det inne til oppgradering 2-3 ganger i følge han selv. Glemte i forbifarten å spørre om detaljer ang oppgraderingene, men det jeg har lagt merke til er at MI 1 har innebygget trafo mot for originalt ekstern. Også ganske sikker på at det sitter en stepped attenuator i denne, og det er det vel ikke originalt. Skal få tatt bilde av de på både inn og utsiden og poste i tråden.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra! :)
    Ja, bilder er alltid kjekt. Tenker hele MI banden hadde satt pris på det! :)
    Glem termistor ideen jeg hadde, tror det er en dårlig løsning på en A/B amp.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Her er MI 1. Jeg har allerede en MI pre liggende, men var ikke sikker på hva det var. Fant ut at det er samme som jeg allerede har liggende, men i annet kabinett.

SAM_2572.jpg

SAM_2573.jpg

SAM_2568.jpg

SAM_2571.jpg

Like på innsiden bortsett fra inngangsvelger, noen resistorer og volumpot.

SAM_2565.jpg

Bekreftelse på mine misstanker. En flott NLE 11! Ikke dårlig. :)

SAM_2566.jpg

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Her er MI 5. Sitter faktisk en softstart der. Ingen DC beskyttelse. Det bør en forsterker ha etter min mening. To trafoer, anslagsvis 400-500VA stk. 40000uf pr kanal.

SAM_2576.jpg

SAM_2577.jpg

SAM_2578.jpg

SAM_2579.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det der må da være en flott førjulspresang til deg selv!! :)

Stepped att. er vel ikke så ofte en ser. Mulig en oppgradering ja.

Den powerampen er det sikkert muskler i! Tipper den ikke akkurat var billig da den var bygget!
    Dette er vel etterhvert klassikere som er verdt å ta vare på!
    Har du testet? Låter det bra?

Tipper MI tråden hadde satt pris på bildene (hinthint!) :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det der må da være en flott førjulspresang til deg selv!! :)

Stepped att. er vel ikke så ofte en ser. Mulig en oppgradering ja.

Den powerampen er det sikkert muskler i! Tipper den ikke akkurat var billig da den var bygget!
    Dette er vel etterhvert klassikere som er verdt å ta vare på!
    Har du testet? Låter det bra?

Tipper MI tråden hadde satt pris på bildene (hinthint!) :)

Er på telefon nå, og det er så klønete brukergrensesnitt at jeg gidder ikke poste bildene der nå. Kan godt gjøre det du hvis du vil, ellers kan jeg fikse det i morgen. :) Tidlig jobb i morgen, så det er sengetid for meg.
    Har så vidt testet MI5, og førsteinntrykket er i hvert fall bra. Blir nok mer testing nærmere helga. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare slapp av! Ta det når du har tid og lyst. Du må da ha gleden selv! :)
    Sweet dreams!!

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vært stille her en stund nå. Har ikke gjort stort, men har i hvert fall fått prosjekteret og planlagt litt. Sakene på bildet inngår i nytt prosjekt og det kommer nok mer om dette etter hvert. F5 Turbo står på vent, men ser for meg at jeg får den opp å gå igjen innen et par måneders tid.

Vedlegg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du vert på IKEA og kjøpt kjøkken..? :)

• Liker

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har du vert på IKEA og kjøpt kjøkken..? :)
    Vel, det blir i hvert fall byggesett. Litt sånn halvfabrikat siden noe av det er satt bort til en som kan det.:rolleyes:

aha! pol-varer? ;)
    Bruker egentlig å bli nok polvarer i andre sammenhenger, så nei...;)

Gir virkelig et solid inntrykk disse.

Vedlegg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker SRM skal subbe aldri så lite! :)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Forsiktig nå så ikke vi får en polforskyvning :p

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare ikke polet forsvinner skal vi klare litt forskyvning ;)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Går greit her siden systembolaget ligger et steinkast unna ;)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tror oks81 er inne på noe. :) Har riktignok bare halvparten av elementene enda, men mdf plater er ferdig kappet. Skal hente platene på søndag, så bygging starter nok da. Inselwind var snill å både handle og kappe MDF for meg. :)

Ang polet så har jeg i hvert fakll sikret meg for to-tre uker, så ingen umiddelbar krise.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Totalt 12stk! Tøft!
    Er det LROY?

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Er lite harryhandel på dere skjønner jeg, her et bilde av forrige helgs fangst på systembolaget.

Joda godt bakoverlent så bildet får gå online i horisontalen.

Vedlegg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bor så langt unna systembolaget at skal det svare seg må jeg ha lastebil. Men da blir det vist ulovlig... :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ytterst i havgapet..... ja, da kjenner jeg mentaliteten siden jeg bor slik til også ;)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    E no som regel ikke så tøst at det e noe problm 8)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da tror jeg du er home safe med det valget, ikke at jeg har erfaring, men det jeg ser i andre tråder :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Da tror jeg du er home safe med det valget, ikke at jeg har erfaring, men det jeg ser i andre tråder :)

Føler meg veldig trygg på det valget ja. Kapasitetsmessig vil det bli langt over mine krav, men tanken er lav forvregning.
    Har også en liten tanke om diy på de frekvenser som er over L26ROY.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker det vil bli veldig bra! :)
    Blir det to basstårn helt fra gulv til tak?

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tenker det vil bli veldig bra! :)
    Blir det to basstårn helt fra gulv til tak?
    Ja. Blir 220cm høye tårn med bredde på 35cm og dybde på 45cm. I underkant av 40l til hver driver.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Knalltøft! Du skal vel ikke drive de med turbon... ;)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Får vel finne noe som er litt mer egnet. :) Ikke bestemt hva det blir, men det blir nok ganske sikkert klasse d.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Bra det ble liv her igjen, gleder meg til å se resultatet, samt høre hvordan du opplever resultatet.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.883
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bessel avstemming ? Bra, du har fått en god oppdragelse og vil fremstå som en hedersmann på Toten ;D
    Det går mot full jubalong på "Dreiwasser" skjønner jeg.

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn