Du mener å benytte f.eks Modex bredåpndet plate med noe slikt som 5cm flexi-a over? Evnt noe lignende. Planen min er jo å gjøre dette, men det blir hardt pengemessig. Slike plater er jo ikke akkurat direkte billig, og det blir jo fort 2-3 plater på hver vegg. Gulv, tak og begge sidevegger. Dette vil jo bli en del kostnader. Tror det må bli en gradvis oppgradering. Men det er tanken jeg tenkt selv også. Hva vil du anbefale at jeg gjør først? Refleksjonene eller Modex superedge i hjørnene? Går det forresten an å få de edge fellene skreddersydd til å være 1.1m høye per stk?
Tror uansett dette må være på lang sikt. Men tviler ikke på at det er en bedre løsning.
Tenkte på tre muligheter:
1. Modex Broadband med 2-3 cm porøs materiale foran
2. Modex Plate med 7-8 cm porøs material foran
3. Broadsorber, muligens med 2-3 porøs materiale foran
I alle fall tilfellene kan f.eks Auralex skumgummi (Wedges eller Pyrmaid) brukes foran, da noe slikt trolig vil senke refleksjonene best.
Jeg synes det bør måles først. Ikke noe poeng å velge løsning 1 eller 2 dersom det ikke er behov for absorbsjon under 100 Hz ved refleksjonspunktene. Løsning 3 blir veldig mye billigere. En 10 cm Broadsorber, som er et nytt produkt, ser ut til dempe rimelig effektivt ned til minst 100 Hz. Det kan være en gamechanger i markedet hvor man kan oppnå brendbåndet refleksjonsdemping med mye mindre dybde, men er litt usikker på hvor bra den demper over 12KHz.
Her har du en sammenligning mellom 5 cm tykke ulike produkter. Disse målingene bør man kanskje ta med en klype salt (usikker på målemetoden), men den viser uansett hvor mye bedre enn 5 cm Broadsorber fungerer nedover i frekvens. Og den kommer også i 7,5 og 10 cm tykkelse.
Vis vedlegget 349267
I forhold til refleksjoner vs Edge, så er det et valg som bør baseres på målinger i rommet slik at man vet hva det er behov for. Det er mulig å øke/redusere Edge med 10 cm i høyden uten problemer. Må i så fall undersøke om det er mulig med mer enn det.