Musikkmannen
Musikk i fokus
Må være en høyhastighetspickup med nitropatroner...Hvordan i all verden kan en pickup forårsake hastighetsvariasjoner av betydning, Grumpy?
Må være en høyhastighetspickup med nitropatroner...Hvordan i all verden kan en pickup forårsake hastighetsvariasjoner av betydning, Grumpy?
Iflg målinger så var det ikke hastighetsavvik. Skulle jeg ha gjettet ville jeg ha gjettet på problemer med løs nålefane e.l hvis hastigheten er korrekt.Hvordan i all verden kan en pickup forårsake hastighetsvariasjoner av betydning, Grumpy?
Pickupen foraarsaker selvsagt ikke hastighetsvariasjoner. -Det hoeres bare slik ut. De fleste mobilapper vil alltid vise et avvik til sammenligning med et digitalt tachometer, eller loesninger som du nevner for maalinger. Derfor antok jeg at hastigheten paa spilleren var stabil og korrekt. Da er det ikke mange feilkilder igjen. Pickup og headshell er kanskje de mest nearliggende a undersoeke foerst ;~)Hvordan i all verden kan en pickup forårsake hastighetsvariasjoner av betydning, Grumpy?
Rega P3Har plutselig et problem med snurreren. Det virker som den har et problem med wow-and-flutter. Det merkelige er at tallerkenen snurrer jevnt mellom 33.1 - 33.3 RPM ved måling med en app på mobilen.
Forslag????
Det får jeg ikke målt siden jeg må legge mobilen på tallerkenen. Tar ikke sjansen siden den kan deise bort i PU'en.Endrer hastigheten seg når nålen senkes ned i rillene?
Mao - starter dette avviket (vandringen) av hastighet først når nålen går i rillene?
Jeg kan forestille meg at piano kan gi svai ved oppstartstransienter med en sånn feil. Såpass trøkk er det ved anslag på et piano at det kan gi en rask økning i friksjonen et øyeblikk, at det kan 'strekke' cantileveren i fartsretningen, og deretter sette systemet i sving. Men f.eks. orgel eller synth, strykere og denslags ville nok slippe unna på nesten samme måte som et testsignal i form av en vedvarende sinus.Med lang cantilever som er skjev sidelengs og har mykt oppheng så skal det ikke mye til før en hører svai i et piano f.eks. som er noe av det verste dersom en har ujevnheter.
Med en Decca p.u. ville jeg derimot sett etter mulige problemer på reim/overføring.
Hvordan fungerer tachometeret, da? En 'telling' per runde? Da teller man i så fall omtrent en gang pr. 1,8 sekunder på 33 1/3. Det er vel det relative gehøret som plager oss hvis vi hører svai, og da er det variasjoner heller enn gjennomsnittshastigheten det handler om. Jeg levde lenge uten å plages med en spiller som gikk en god del for fort før jeg skaffet meg smarttelefon og Feickert-appen, men den gikk med like jevn hastighet før justeringen som etter.Pickupen foraarsaker selvsagt ikke hastighetsvariasjoner. -Det hoeres bare slik ut. De fleste mobilapper vil alltid vise et avvik til sammenligning med et digitalt tachometer, eller loesninger som du nevner for maalinger. Derfor antok jeg at hastigheten paa spilleren var stabil og korrekt. Da er det ikke mange feilkilder igjen. Pickup og headshell er kanskje de mest nearliggende a undersoeke foerst ;~)Hvordan i all verden kan en pickup forårsake hastighetsvariasjoner av betydning, Grumpy?
Prinsdal, var det ikke? Jeg har en Feickert testplate du kan låne av meg på Holmlia. Appen er gratis, og jeg trenger ikke plata selv før på tirsdag etter planen.Det får jeg ikke målt siden jeg må legge mobilen på tallerkenen. Tar ikke sjansen siden den kan deise bort i PU'en.Endrer hastigheten seg når nålen senkes ned i rillene?
Mao - starter dette avviket (vandringen) av hastighet først når nålen går i rillene?
Den bremsekraften har sannsynligvis lite å stille opp med mot remdrevne tallerkener i alt over fluevekt-klassen.Strikkspiller + slem p.u + høyt stifttryk = hørbart drag og hastighetsproblemer. Ensidig testtone er ikke så interessant, når rillene i en lp modulerer p.u. hardt i kraftige bassrike partier bremses det friskt.
Men her handler det vel ikke om at tallerkenen får hastighetsvariasjoner med varierende friksjon mellom plata og pickupen. Det ville jo i så fall blitt akkurat like ille uansett tilstand til pickupen. Det er vel heller snakk om at en pickup med skjev nålfane på en måte blir kortere/for mindre overheng enn en som er rett, at økt friksjon retter den ut, og at dette på en måte gir varierende overheng, som igjen gir ujevn rillehastighet (jeg synes fortsatt det høres en smule rart ut at det skal være hørbart som svai).Den bremsekraften har sannsynligvis lite å stille opp med mot remdrevne tallerkener i alt over fluevekt-klassen.Strikkspiller + slem p.u + høyt stifttryk = hørbart drag og hastighetsproblemer. Ensidig testtone er ikke så interessant, når rillene i en lp modulerer p.u. hardt i kraftige bassrike partier bremses det friskt.
Enda bedre, jeg bor på Holmlia selv (Vestskrenten). Skal ta en sjekk de neste dagene (får gjester i morgen, ellers temmelig hektisk med jobb og to småbarn). Sender deg en PM en dag og håper at testplata er tilgjengelig da. Takker for tilbudet!Prinsdal, var det ikke? Jeg har en Feickert testplate du kan låne av meg på Holmlia. Appen er gratis, og jeg trenger ikke plata selv før på tirsdag etter planen.Det får jeg ikke målt siden jeg må legge mobilen på tallerkenen. Tar ikke sjansen siden den kan deise bort i PU'en.Endrer hastigheten seg når nålen senkes ned i rillene?
Min erfaring kommer nok til kort, da jeg ikke har hørt noen skikkelig tung pickup medskikkelig høyt nåletrykk, men jeg føler meg ignorant nok til å stole på at 12,25 Kg tallerken har nok treghetsmoment til å ikke bry seg om hva en medium pickup måtte finne på.Jeg har ved selvsyn hørt hvordan en tung pickup har hatt innvirkning. Utelukk ikke dette med mindre du er sikker, Dazed.
Siterer meg selv for at folk vet hva jeg babler om.Har plutselig et problem med snurreren. Det virker som den har et problem med wow-and-flutter. Det merkelige er at tallerkenen snurrer jevnt mellom 33.1 - 33.3 RPM ved måling med en app på mobilen.
Forslag????
Hæh? Med teskje, takk!Ockhams razor.
Hvis det høres ut som du har svai i platespilleren, så er den mest sannsynlige forklaringen at du har svai i platespilleren.
Ja, det er den eneste fordelen også, som enkelt negeres ved å ha ordentlig strikk og solid tallerken.Fordel med DD spiller. Slipper strikken som kan skape slike problemer
Historien gjentas til glede for nye lesere gunner.Ok, ok, jeg tar det på min kappe. Burde selvsagt satt meg bedre inn i vintage-hifi. MEA CULPA!
Til mitt forsvar, er jeg en ungfol ift dere.