ptb
Æresmedlem
Det forstår jeg, men jeg har allikevel litt vanskelig med å forstå treffsikkerheten med en slik form for fin-tuning - på gehøret. Det er lett å komme helt ut av tune, for å si det slik.hej ptb.
Det er bare bitte små justeringer jeg skriver om.
For å si det slik, så er det klart at det verktøy de fleste har til rådighet for justering, blir litt som om en kirurg skulle bruke samekniv fremfor skalpell, men å justere på "måfå" (etter antatt gehør på en vilkårlig del av platesiden) blir vel omtrent som å bruke sverd - med bind for øynene.
Jeg vil anta at de fleste spillere rundt om egentlig har "betydelige" avvik om vi skalerer det opp en del. Og her må jeg gjerne korrigeres om jeg nå er helt utenfor skiva!
Når vi snakker om 0-punkter, så er de som oftest oppgitt (begrenset) med 2 desimaler - dvs 0,01 mm. Det er grunn til å anta at de fleste protraktorer i utgangspunktet har et avvik. Jeg har, med det jeg har tilgjengelig av måleverktøy, konstantert at min Dr Feickert ser ut til å være innenfor 0,05 mm. Mer nøyaktig enn det har jeg ikke verktøy for å kunne måle.
Om man bruker en printe-out papir protraktor, der man må kutte til senterhull selv og har begrenset mulighet for korrekt kontrollmåling, vil det være nærliggende å tro at man fort kan ende opp med en protraktor der 0-punktene allerede har mer enn 0,1mm i avvik. I tillegg er selve 0-punktene en prikk på arket på ca +/- 0,05mm.
Hvor nøyaktige de alternative plast-protraktorene og andre alternative løsninger som finnes på markedet er, har jeg ingen anelse om.
Satt på (nål)spissen er man jo i utgangspunktet dømt til å mislykkes med slike grunnleggende avvik.
Vedlagte bilder viser oppsett av en av mine PU´r (som egentlig er et "spett" av ei nål). Mer nøyaktig enn dette anser jeg det som bortimot umulig å komme.
Ytre 0-punkt
Indre 0-punkt
Begge vist ved ca 20x forstørring.
Edit: For begge målepunkter er PU/cantilever så vinkelrett på rillene som det er mulig (for meg) å konstantere.
Sist redigert: