Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.205
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    hej ptb.

Det er bare bitte små justeringer jeg skriver om.
    Det forstår jeg, men jeg har allikevel litt vanskelig med å forstå treffsikkerheten med en slik form for fin-tuning - på gehøret. Det er lett å komme helt ut av tune, for å si det slik:).

For å si det slik, så er det klart at det verktøy de fleste har til rådighet for justering, blir litt som om en kirurg skulle bruke samekniv fremfor skalpell, men å justere på "måfå" (etter antatt gehør på en vilkårlig del av platesiden) blir vel omtrent som å bruke sverd - med bind for øynene:eek:.

Jeg vil anta at de fleste spillere rundt om egentlig har "betydelige" avvik om vi skalerer det opp en del. Og her må jeg gjerne korrigeres om jeg nå er helt utenfor skiva!

Når vi snakker om 0-punkter, så er de som oftest oppgitt (begrenset) med 2 desimaler - dvs 0,01 mm. Det er grunn til å anta at de fleste protraktorer i utgangspunktet har et avvik. Jeg har, med det jeg har tilgjengelig av måleverktøy, konstantert at min Dr Feickert ser ut til å være innenfor 0,05 mm. Mer nøyaktig enn det har jeg ikke verktøy for å kunne måle.
    Om man bruker en printe-out papir protraktor, der man må kutte til senterhull selv og har begrenset mulighet for korrekt kontrollmåling, vil det være nærliggende å tro at man fort kan ende opp med en protraktor der 0-punktene allerede har mer enn 0,1mm i avvik. I tillegg er selve 0-punktene en prikk på arket på ca +/- 0,05mm.

Hvor nøyaktige de alternative plast-protraktorene og andre alternative løsninger som finnes på markedet er, har jeg ingen anelse om.

Satt på (nål)spissen er man jo i utgangspunktet dømt til å mislykkes med slike grunnleggende avvik:).

Vedlagte bilder viser oppsett av en av mine PU´r (som egentlig er et "spett" av ei nål:cool:). Mer nøyaktig enn dette anser jeg det som bortimot umulig å komme.

Ytre 0-punkt
    1605041738_0.jpg

Indre 0-punkt
    1605042014_0.jpg

Begge vist ved ca 20x forstørring.

Edit: For begge målepunkter er PU/cantilever så vinkelrett på rillene som det er mulig (for meg) å konstantere.

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    hej ptb.

Du glemmer hvad jeg skrev.
    Når du justerer, er det på en stillestående skive med øjnene som censor.
    Fintuning er "justering in action", med ørerne som censor, og jeg tror de fleste grejer at høre, om lyden bliver bedre eller dårligere.

Det er ikke et spørgsmål om samekniv, bananer eller andre ramedier, og ikke om at justere i blinde på "måfå".

Man justerer ind efter kunstens regler.
    Jeg har selv en Feickert og syntes den er meget bra.

Men når du stopper en justering, fordi dine øjne synes, nu ser det bra ud,
    så fortsætter jeg en smule længere, lige for at høre, om det bliver endnu bedre, og hvis ikke, vender jeg tilbage.

Nu du er så "afhængig" af værktøj:
    Hvordan klarer du en vta-justering?
    Hvordan finder du frem til underlag, reol, kombination af arm, plint, pu osv,
    hvis ikke du må bruge ørerne?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en Grace 707 mk.II arm som skal få en MM pickup. Armen er ganske lett:

Forslag til en relativt billig pick-up som vil passe? Ortofon Red? Ortofon Blue?

Det står en MC pick-up i armen nå, men jeg har for tiden ikke MC-forsterker, og min C-J har MM phono-trinn. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å spille mye vinyl, men når jeg har en platespiller er det for dumt å ikke koble den opp.

Forslag? Ikke over 2500-3000 kr.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Om man "finjusterer" vinkelen på ett sted på platen, gjør det andre ting andre steder på platen.

Jeg skjønner at du mener å finjustere bort/kompensere for toleransene i pickupen, for å treffe de riktige nullpunktene bedre, men med all behørig respekt tror jeg det er umulig.

Hvis man endrer vinkelen slik at man flytter eller endog fjerner nullpunkter, mener jeg sannsynligheten for å øke den gjennomsnittlige forvrengningen over platesiden er veldig nær 100%. Jeg foretrekker i alle fall forutsigbarheten i å stille inn etter protraktoren.

Du gjør naturligvis som du vil. :)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Jeg kan anbefale at læse Dr.Dong´s indlæg (om fintuning af dyr pu) på forrige side.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.070
    Torget vurderinger
    23
    Dong er akademiker og da blir det hele akademisk! :eek:

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Dazed.

Jeg benytter helt de samme værktøjer som dig.
    Jeg indstiller de forskellige parametre efter producenters anbefaling (ikke vta, den hæver jeg 4-6mm)
    Pu lignes med 2-vejs-protractor og når jeg har været en justerings-runde igennem, tager jeg en ny runde og derefter en ny runde igen osv, for på den måde, at komme så tæt som muligt på de "rigtige" steder.

Så begynder fintuningen, og her indgår for første gang, i justerings-proceduren, antiscate justering.

Selvom jeg er meget omhyggelig med grovopsættet, er det yderst sjældent (der nok aldrig sket), jeg ikke får en reel og nogen gange klækkelig forbedring af lyden, med lidt fintuning.
    Som oftest er det fanen (cantileveren) der skal flyttes, en meget lille smule, men tag ikke fejl, kan give en stor forbedring, især hvis det er det, som fjerner nasale og grimme ssss-lyde.
    Hele polemikken med vta må også afgøres med ørernes hjælp.
    Det er simpelthen ikke muligt at aflæse moduleringer med øjnene og med alle den analoge-hifi´s variabler. Må/skal man bare finde frem til den vta man bedst liker, med ørerne og alle andre justeringer, fortages efter det.

Og ja, de justeringer man fortager, står selvfølgelig hele pladesiden ud, og hvorfor er du red for det?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har en Grace 707 mk.II arm som skal få en MM pickup. Armen er ganske lett:

Forslag til en relativt billig pick-up som vil passe? Ortofon Red? Ortofon Blue?

Det står en MC pick-up i armen nå, men jeg har for tiden ikke MC-forsterker, og min C-J har MM phono-trinn. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å spille mye vinyl, men når jeg har en platespiller er det for dumt å ikke koble den opp.

Forslag? Ikke over 2500-3000 kr.
    Ta en kikk på Soundsmith og Nagaoka, der burde det være mulig å finne veldig gode alternativer. Grace laget jo selvfølgelig også MM-elementer, men de er gått ut for lengst, og oppnår litt vel entusiastiske priser brukt. Men om du ramler over en Grace F9E eller Ruby til anstendig pris, er det jo verdt å vurdere.
    Til å ikke bruke platespiller særlig ofte, må jeg si du har en veldig fin platespiller!!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det er nok ikke min spiller. :( Linn LP12 har jeg hatt lyst på lenge, men de er alt for dyre.
    Fant bildet på nettet. Men armen er den samme.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nåltrykk, antiskate, VTA/SRA og asimut holder seg konstant over platesiden, om man har en godt konstruert arm. HTA holder seg ikke konstant over platesiden.

Sist redigert av en moderator:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og ja, de justeringer man fortager, står selvfølgelig hele pladesiden ud, og hvorfor er du red for det?
    Vel, HVIS finjusteringer faktisk gjør at nålefanen treffer platerillene nærmer tangentielt i nullpunktene, vil de selvsagt være til det bedre. Det er bare at jeg tror det er vanskelig å få til på frihånd.

Hele poenget med å justere pickupen slik at man får to nullpunkter på platesiden, der nålefanen står tangentielt på rillene, er jo at pickupens vinkel endrer seg fra ytterst til innerst på plata. Nullpunktene beregnes slik at plassert for at gjennomsnittlig forvrengning på resten av plata, der nålefanen treffer rillene med en "vinkelfeil", skal bli lavest mulig. Endrer man vinkelen i nullpunktene vekk fra tangentielt på rillene der nullpunktene skal være, blir det uforutsigbart og sannsynligvis med høyere gjennomsnittlig forvrengning. ...og det gjør man sannsynligvis.

Jeg tror at det beste man kan gjøre er å prøve å line opp nålefanen (eller pickuphuset dersom nålefanen ser rett ut) i nullpunktene etter protractoren, og la det være med det.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Dazed.

Hvis man får forbedret lyden imellem nul-punkterne med lidt fintuning, holder det også vejen ud.
    Men, hvis ikke man er tryg med fintuning, er det bestemt ikke besværret værd, selvom øvelse gør mester.
    Man må selvfølgelig ikke blive så opslugt af fintuningen, at man misser det store hele, musikken.

Zomby Woof.

Scatingkraften (som ikke er en reel kraft) aftager indover.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    ps.

Hvis ikke nålen står rigtigt i nul-punkterne,
    står det jo endnu værre til udenfor.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed.

Hvis man får forbedret lyden imellem nul-punkterne med lidt fintuning, holder det også vejen ud.

Det er det det ikke gjør. Jfr. Forvrengnings-/vinkelfeil-kurvene som nylig ble postet i tråden.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Er det indlægget fra Zomby-Woof på forrige side du nævner?
    Men det er jo bare en måling, for de de forskellige pu-filosofier.
    Når først man har valgt "model", er det den model man spiller med hele vejen.
    At man kunne have fået et andet resultat, andet sted på pladen med en anden filosofi, hjælper sådanset ikke for den ene filosofi man har valgt.
    Her gælder det bare at optimere justeringen mest muligt.
    Det betyder to steder med nul vinkelfejl, alle andre steder dårligere i varierende grad.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    14
    Mye vil ha mer :)
    Jeg er særdeles fornøyd med min Ortofon pickup.
    Lurer litt på om jeg skal oppgradere til 2M Black stift. (4200 kr)
    Noen her som har erfaring med 2M black?
    Mulig det er på grensen av hva en billig ProJect spiller kan klare.
    Lasse.

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.190
    Torget vurderinger
    1
    Mye vil ha mer :)
    Jeg er særdeles fornøyd med min Ortofon pickup.
    Lurer litt på om jeg skal oppgradere til 2M Black stift. (4200 kr)
    Noen her som har erfaring med 2M black?
    Mulig det er på grensen av hva en billig ProJect spiller kan klare.
    Lasse.
    Hvis du skal kunne oppgradere til 2M Black ved bare å kjøpe stift, forutsetter det at det er en Bronze du har fra før.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det vil vel funke, med chassiset fra blue/red også, men ikke bli en fullverdig black?

...men jeg tror jeg hadde klint til med ny komplett pickup i stedet hvis jeg skulle oppgradere såpass.

Selv spilte jeg med Dynavector DV-10x5 på en Debut lenge, før jeg tok med meg pickupen til min neste spiller. Det spilte bra, det.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken har du nå igjen?
    Jeg har Ortofon Bronze nå.

(som jeg forresten er sjukt fornøyd med)

Fint om dere som svarer har hatt Ortofon Bronze og eller black.
    Og bra om dere sier/forteller hva dere synes om disse.
    Om det er verdt prisen osv.

(4200 kr er for meg en ukes lønn)

Hilsen
    Lasse :)

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da blir pickupen din en Black med ny nål, ja. Har faktisk ikke hørt noen av de to. Men jeg liker Ortofon, da, og jo mer jo bedre... :D

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Ljøpte meg en black, som erstattet en Rega Elys 40, veldig bra oppgradering syns jeg.
    hvordan det er i forhold til bronze vet jeg ikke.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    14
    Black er nok enda litt bedre en Bronze som jeg har.
    Men 4200 kr for en black stift er like mye som for den nye
    AT 150 SA pickup.
    Jeg skal prøve å få hørt den før jeg legger så mye i en stift.
    Lasse :)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva betyr egentlig dette?

«Den rette tonearmen balanserer stiften presist, og armen har ikke dreiemoment som kan påvirke stereobalansen, og siden den ikke vandrer sideveis blir wow- og flutter-forvrengninger minimert.»

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.666
    Torget vurderinger
    2

«Den rette tonearmen balanserer stiften presist, og armen har ikke dreiemoment som kan påvirke stereobalansen, og siden den ikke vandrer sideveis blir wow- og flutter-forvrengninger minimert.»
    Sony har misforstått en del? Om man da ikke skal tro at wow&flutter (pitch-variasjoner) skyldes at nålen vandrer mellom rillevegger?

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    2

mistenker en "lost in translation" situasjon her. Dersom armen ikke har dreiemoment, og stiften ikke vandrer vil den spore 100% perfekt, i en nanometer eller deromkring. Pickupen står jo fast i to av tre akser. (ikke Z-aksen.)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.421
    Torget vurderinger
    4
    Insane Record Collections and the People Who Own Them

_MG_8760.jpg

Joe Bussard sitting in his basement in Frederick, Maryland, with some of the rarest 78s in existence. The brown paper record jackets behind him are all uniformly discolored in the middle as a result of Joe’s hands sorting and searching through them for the past 60 years.

_MG_1986.jpg

_MG_9335.jpg

Sheila Burgel, a vinyl record collector from Brooklyn, New York, specializes in girl pop groups.

_MG_5539-Edit.jpg

Alessandro Benedetti of Monsummano Terme, Italy, holds the Guinness World Record for largest collection of colored vinyl records. Pictured here at home with his father Marinello, Alessandro is holding a mirrored vinyl copy of Ozzy Osbourne's album,Bark at the Moon.

_MG_5875-Edit-2.jpg

In January 2011, Paz traveled to Ghana with Frank Gossner. They met Philip Osei Kojo, an 80-year-old man from Mampong, who invited them to come to his house and take a look at his records, which he had not listened to in 30 years because he could not fix his record player. The first time they played the record was an unexpected emotional surprise.

_X1A6172.jpg

Miriam Lina and Billy Miller at Norton Records in Brooklyn, New York.

_MG_0052.jpg

Oliver Wang, a vinyl record collector, writer, and music journalist from Los Angeles, photographed with his vinyl collection at his home.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Altså. De har laga coveret på den nye til Nick Cave en centimeter større enn 'alt annet' begge veier. Og jeg spør: Hvorfor det?

IMG_0230.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.421
    Torget vurderinger
    4
    Fordi at da blir den stående fremme, på display, hele tiden.
    Bare synd at det fortjener ikke coveret.

Den strømmer fra Tidal nå. For første gang på ganske lenge høres Nick Cave ut som Nick Cave, ikke som en som spiller rollen som Nick Cave.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.960
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jozefina Lichtenegger EAT vil være tilstede på Hifi-messa i Gøteborg til helga.

"Jaha, gubbar, nu får ni flytta på Er en smula. Josefina Lichtenegger från European Audio Team kommer till mässan och berättar och spelar vinyl!
    EAT gör just nu en fantastisk resa med god publicitet. Kom och prata med Jozefina på mässan så förstår du varför.
    Du hittar henne i vestibulen på Park samt i Hificonsults rum."

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Joe Bussard (fra Wikipedia):
    "Joe Bussard (born Joseph E. Bussard, Jr., July 11, 1936 in Frederick, Maryland, United States) is an American collector of 78-rpm records.
    Bussard maintains a collection of more than 15,000 records, primarily of American folk, gospel, and blues from the 1920s and 1930s, believed to be one of the largest (and best quality) in the world.
    He was the subject of a documentary film, Desperate Man Blues, and his collection was mined for a compilation CD, Down in the Basement. He has gleefully shared his collection, which includes many only-known-copies of records (not to mention best-known-copies) with numerous reissue labels as well as with individuals for whom he has taped recordings from his collection for a nominal sum for decades."

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har plutselig et problem med snurreren. Det virker som den har et problem med wow-and-flutter. Det merkelige er at tallerkenen snurrer jevnt mellom 33.1 - 33.3 RPM ved måling med en app på mobilen.

Forslag????

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.070
    Torget vurderinger
    23
    Straffen for å ikke ha DD :cool: Ingen ting å gjøre dessverre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Første og enkleste trikset er å sjekke om det er tilstrekkelig friksjon mellom reim og anleggsflater. Ymse slag skitt kan gjøre den så sleip at den glipper. Gummi kan vaskes forsiktig med Zalo, skylles godt og tørkes forsiktig med en klut. Drivhjul, tallerken og denslags kan renses med sprit eller Jif vindusrens, gjerne på Q-tips.

Hvis ikke dette hjelper, så kan det være trøbbel med lager og denslags. Ikke lenger noen sak for fjerndiagnose, synes jeg.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.259
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har plutselig et problem med snurreren. Det virker som den har et problem med wow-and-flutter. Det merkelige er at tallerkenen snurrer jevnt mellom 33.1 - 33.3 RPM ved måling med en app på mobilen.

Forslag????
    Har nylig vårt borti samme problemstilling hvor det var en Lyra-pickup som var i ferd med å knele. Har du en reservepickup, prøv denne. Feilkilden kan selvsagt være annet også, men trolig sitter den høydemessig over tallerkenen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvordan i all verden kan en pickup forårsake hastighetsvariasjoner av betydning, Grumpy?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn