Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpte WYWH remastret 2011, men vokalen er sikkert like ullen som det jeg husker fra gamle dager(70-tallet). Det er vel ikke alt som kan forbedres, opptaket er sikkert bestemmende.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mht The Wall, Final Cut, DSOTM og WYWH er de opprinnelige pressingene fra utgivesesåret hakket over disse re-issues. De øvrige PF-reissues har jeg ikke hørt/sammenliknet med de opprinnelige pressingene.
    To hakk, og kanskje ett til.
    F.. var i litt i seneste laget har just bestilt tw, fc, dsotm og wywh e d mulig, skulle tippet lotto heller og truffet like bra som jeg gjoerde det dårlig her da ;)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg bestilt en MCRU linear psu til platespilleren. Henter den når jeg skal på ferie i London til neste uke. Krysser fingrene for at den løfter lyden bitte litt. Tenkte å kjøpe en Michell tecno weight i samme slengen. Har lest at i Tottenham Court Road er det flere hifi butikker, noen som vet hvem av dem som selger tecno weight?

    Og ny DV20x2L på vei så blir det gode vinyltider i vente.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.175
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Da har jeg bestilt en MCRU linear psu til platespilleren. Henter den når jeg skal på ferie i London til neste uke. Krysser fingrene for at den løfter lyden bitte litt. Tenkte å kjøpe en Michell tecno weight i samme slengen. Har lest at i Tottenham Court Road er det flere hifi butikker, noen som vet hvem av dem som selger tecno weight?

    Og ny DV20x2L på vei så blir det gode vinyltider i vente.
    I Tottenham CR er det mest jalla elektro butikker trur ikke du finner noen Techno W der? Jeg kjøpte for mange år siden en av Walrus hifi men han er ikke lenger i London med butikk.
    Kanske sendt mail til Orange&Lemons, Grahams Hifi, Bartletts hifi og spurt om de kan hjelpe?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for tipset, skal ta en mail-runde med de butikkene som du har lista opp.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Bruker denne tråden da alt kan diskuteres. Har i dag en REGA RP6, hva ville vært neste steg på stigen som ville gitt meg et skikkelig løft. Maks pris 100 000,- Har blitt anbefalt AVID VOLVERE og siklet litt på Luxman PD 171A
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bruker denne tråden da alt kan diskuteres. Har i dag en REGA RP6, hva ville vært neste steg på stigen som ville gitt meg et skikkelig løft. Maks pris 100 000,- Har blitt anbefalt AVID VOLVERE
    Tror ikke du trenger å legge 100 lapper på bordet for å oppleve et løft, men likevel: Når du skal kline til såpass må du vel ha noen ønsker og preferanser å legge til grunn for anbefalingene?

    Hvilken pickup sitter i RP6-en din, og hvilket RIAA-trinn bruker du?

    Mener du 100K for drivverk, drivverk og arm, drivverk arm og pickup eller drivverk, arm, pickup og kanskje RIAA?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    For ikke å skyte helt i mørket, hva er du på jakt etter lydmessig?
    Jeg anbefaler, etterhvert nærmest oppskriftsmessig, at du tar en kikk på Wilson Benesch ACT 25. Koster halvparten av maksbeløpet ditt og er et helt avsindig funn til prisen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å skyte helt i mørket, hva er du på jakt etter lydmessig?
    Jeg anbefaler, etterhvert nærmest oppskriftsmessig, at du tar en kikk på Wilson Benesch ACT 25. Koster halvparten av maksbeløpet ditt og er et helt avsindig funn til prisen.
    Check.

    Da anbefaler jeg Nottingham, så er det gjort. ;)

    ...så mangler bare noen til å anbefale Rega RP10. :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er på jakt etter naturlig lyd, ikke spiss hi-end formel 1 lyd. Liker nok litt mørk lyd men må være oppløst allikevell. Veldig viktig at grunntone området er på plass. Må nok bytte riia også har en bare en Rega til kr 2700,- i dag. Har en duganes cd spiller i dag men musikkgleden er større når jeg spiller LP på RP6 med exact pu.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er en kjent sak at jeg liker Nottingham Analogue Studios. For 100 lapper får du f.eks. en Dais med Jelco SA-750LB og kanskje en Dynavector DV-XX2 Mk2. Da kommer RIAA-trinn i tillegg. En EAR 324, f.eks?

    ...men dette er jo hva jeg kunne valgt. Du burde farte litt rundt selv og se/høre forskjellige ting. ...og det er vanskelig nok, når man lytter til ukjente armer, drivverk, pickuper OG RIAA-trinn, for ikke å snakke om resten av anlegget.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.175
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg ville sett på en Transrotor Z3 TMD med Jelco/SME arm. Finnes en vennetråd for Transrotor før mere info.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.714
    Antall liker
    1.523
    Torget vurderinger
    2
    Dahar jeg et lite spørsmål i forbindelse med min nyeste anskaffelse en Kuzma Stabi 2 platespiller. Den kunne fåes (når den var ny) med en ekstern strømforsyning, denne er ikke alltid lett å finne/få fatt i i etterkant. Kan man f.eks. benytte en Heed Orbit (som denne) til denne spilleren, er det noen som har erfaringer med dette?

    Er det noen som har tanker rundt hvilke lydmessige gevinster/tap jeg kan forvente? Spilleren spiller virkelig overbevisende slik den er uten ekstern power/hastighetsregulator, men jeg synes det er fristende med elektronisk endring av hastighet i stedet for å måtte flytte beltet manuelt.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.015
    Antall liker
    17.707
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    For ikke å skyte helt i mørket, hva er du på jakt etter lydmessig?
    Jeg anbefaler, etterhvert nærmest oppskriftsmessig, at du tar en kikk på Wilson Benesch ACT 25. Koster halvparten av maksbeløpet ditt og er et helt avsindig funn til prisen.
    Legger du til RIAA og seff PU til WB C25, så havner du rundt 100k, ja. Da er du i havn!;)
    Men for all del, med et såpass voksent budsjett, så finnes det seff alternativer.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å skyte helt i mørket, hva er du på jakt etter lydmessig?
    Jeg anbefaler, etterhvert nærmest oppskriftsmessig, at du tar en kikk på Wilson Benesch ACT 25. Koster halvparten av maksbeløpet ditt og er et helt avsindig funn til prisen.
    Legger du til RIAA og seff PU til WB C25, så havner du rundt 100k, ja. Da er du i havn!;)
    Men for all del, med et såpass voksent budsjett, så finnes det seff alternativer.
    Har ikke noe ønske om å bruke så mye men erfart at det lønner seg å gjøre ting skikkelig med en gang. Dyrere å ikke bli fornøyd.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Bruker denne tråden da alt kan diskuteres. Har i dag en REGA RP6, hva ville vært neste steg på stigen som ville gitt meg et skikkelig løft. Maks pris 100 000,- Har blitt anbefalt AVID VOLVERE og siklet litt på Luxman PD 171A
    Det finnes uendelig mange bra løsninger innenfor et sånt budsjett, men jeg vil iallefall anbefale å sette av nok penger til Arm, PU og RIAA. Å svi av over 60k på (AVID Volvere eller Luxman) drivverk tror jeg ikke er beste balansen du kan velge innenfor budsjettet.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Var hjemme hos en som hadde Luxman pd 171A forrige uke, og spilleren var rålekker! Jeg er vanligvis ikke glad i klassiske spillere, men der og da siklet jeg fælt. Den så mye bedre ut in real life. Han venta på ny pickup så jeg fikk ikke hørt den. Men hadde jeg hatt penga ville jeg ha gått for Luxman, looks like a million dollar :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje fornuft i å bytte én ting om gangen også? Hva med å begynne med å kjøpe et godt RIAA-trinn?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flere steder. De låter flott, de. De er muligens kun MM?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Platespiller=Nottingham - Riaa=Trafomatic eller ARC.Riaa har jeg to alternativer beroende på pickup men prismessig så vinner Trafomatic.Jeg solgte mitt ARC Ref.2 til fordel for Trafomatic Ref.One Phono.Trafomatic spiller bedre på min pickup fra Acoustical Systems.Men alt i alt så handler det vel om smak å behag.Med en Nottingham spiller "trår" du ikke feil nesten uansett hvilken modell du velger.Dette er mine tips.Men det er jo så fort gjort å bruke 100k på vinylrigg at her bør du tenke og prøve å se hvilken platespiller du velger.Kanskje både det visuelle og framfor alt det lydmessige er jo viktige ting å tenke på.Tenk at dette er noe du skal beholde i lang tid fremover.
    Lykke til med valg.
    Mvh Kenneth
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Du har en del å gå på for å få rp6 din til å spille bedre også, for eksempel en Aria Riia vil løfte lyden, bedre pick up vil hjelpe betraktelig, RP6 kan oppgraderes også. Og det er ikke sikkert du blir så mye mer fornøyd med lyden fordi om du bytter til en betydelig dyrere spiller, kanskje kan du bli like fornøyd med den du har. Jeg har selv hørt flere dyre rigger som slettes ikke er vært pengene de koster, forskjellene kan fort bli ørsmå og prisen høy.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Noen som har hørt ARC sine riia? Tenker da på PH6.
    Har hatt PH5 og PH7. Svært gode riaa, og i et annet univers enn din Rega. PH6 har jeg hørt noen ganger og denne er nesten der oppe med PH7. Ganske greie bruktpriser på alle disse.

    PS. Vær obs på at de har litt lavt gain (57dB) for enklete PU, men det vil ikke være noe problem med din LS27.

    mvh
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner for alvor å klø i mine monofingrer og sonderer meg vel inn mot en AT33mono. Fins vel ikke bedre alternativer i det prisleiet?

    Hovedspørsmålet er hva jeg skal ha under, har tenkt ut tre alternativer:

    - kjøpe og sette opp en nummer2arm på eksisterende spiller (Gyrodec, har plass til ekstra arm)
    - sette den - i alle fall foreløpig - på en 20 år gammal Rega Planar 3 - med en Regaarm fra samme tid
    - evnt kjøpe ny spiller til den. Ser vel ikke for meg at regafjøla får permanent oppholdstillatelse. Den får nøye seg med arbeidstillatelse, ingen pensjonsrettigheter her (den er vel teknisk sett ikke min spiller, engang). En pen klassisk vintagespiller derimot.....

    Mon tro hva slags arm som kan gjøre bra nytte av den PUen?

    Har vel begynt å snuse på en 9-10 tommer Jelco, fins det bedre alternativer, evnt brukt?
    Arma må være sort og helst med avtakbar hodeskalle. Innkjøpet av arm haster ikke hvis PUen kan gjøre tjeneste i Regaen mens man venter på den rette arma.

    Har vel ikke tenkt å bruke mer enn ca 10k totalt, så 3-7 tusen for ei arm?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    haha, verst for dem det, hvis de er Rega du sikter til.

    Er normalt ikke så opptatt av hifi-utseendet jeg, men akkurat platespillere ønsker jeg mer klassisk design på. Det skal være en noenlunde firkantet kasse - av tre - og altså ikke være en fjøl. Jeg skal like å la øynene hvile på platetrilleren når den er i bruk. Kan godt ta med alle boreplattformene og en haug andre platespillere som også er totalt uaktuelle, sånn for balansens skyld. Rega er langt fra aleine.:)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Av og til har man lyst til å leke seg.
    Jeg hadde en Ortofon MC10 super liggende i skuffen. Tenkte å se om det kunne være potensiale i å strippe denne. Du verden.... hadde folket ant hva dette kunne gjøre.... det er helt tydelig at det skrøpelige huset i plast gjør med ugagn enn andre ting. Her jeg plutselig fått dynamikk som sier pang. Nyanser i instrumentklangen som går både VdH og Transfiguration i næringen.... Den er selvfølgelig ikke heeelt DER. Men den rykket virkelig opp noen hakk her. Må komme tilbake med flere inntrykk etterhvert, men dette var bare morro :D

    Bare litt pickup lek sånn på en helt vanlig onsdag....

    IMG_0164.jpg
    IMG_0165.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Kan man dra dette videre tro?
    Man kan sikkert dra det videre.Og det er jo artig når det går veien og lyden blir bedre.Det er nok dette som har fasinert meg med pickuper,riaa,platespillere og kabler.
    Man har nesten ubegrensede muligheter.Det er bare å prøve og finne.Det er artig at du deler dine oppdagelser med oss.
    Mvh Kenneth
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Tro om det går an å strippe en Ortofon Cadenza? Noen som har erfaring?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ I teorien kan det aller meste som er montert sammen av ulike bestanddeler demonteres tilbake til sine respektive bestanddeler, men - jeg kommer ikke til å benytte min som forsøksobjekt;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    På enkelte PUer er jo ting enkelt reversibelt, og mange er jo godt konstruerte i utgangspunktet. Det er derfor det er moro når man har liggende litt i ymse i "skuffen" som kan eksperimenteres med. Akkurat denne Ortofon MC10 Super hadde et skramlet plast hus. Det kunne nok også sikkert ni tidig fjernes for å kunne sette tilbake igjen. Men det var så sprøtt at plasten sprakk når jeg begynte. Var mye å hente på å fjerne plast skrammelet, som nok bidro til uønskede innvirkninger på selve PU.
    Må forske på muligheter for å kunne ta den videre. Fremdeles et stykke opp mot VdH og Transfiguration. Men det skjedde noe med åpenhet, klangbalanse og klangfarger som var meget positivt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Tro om det går an å strippe en Ortofon Cadenza? Noen som har erfaring?
    Null erfaring, men ut fra måten Cadenza er konstruert så medfører en stripping av den også en noe mer omfattende ombygging av «chassiset» til PUen, siden skruehullene er integrert i «sideplatene» på PU. Det ser heller ikke ut som det er noen noen enkel måte å demontere «sideplatene» og de er en integrert del av den «bærende» konstruksjonen:

    Red-3.jpg


    mvh
    KJ
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.409
    Antall liker
    40.586
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hvorfor skal stripping av pu ha noe innvirkning på lyden?
    Jeg vil gjerne ha en god forklaring :)

    mvh
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Du unngår at resonans forsterkes innenfor husets vegger og kastes tilbake til de bevegelige deler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn