Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dingsen fra DA Audio nevnes også mot slutten av artikkelen og ser ut til å ha det samme problemet. Rens med ultralyd er trolig det aller beste også her, hvis man vil være på den helt sikre siden.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Dingsen fra DA Audio nevnes også mot slutten av artikkelen og ser ut til å ha det samme problemet. Rens med ultralyd er trolig det aller beste også her, hvis man vil være på den helt sikre siden.
    Hvordan vasker man en stift med ultralyd? Jeg vasket en i en billig sak jeg fikk av kona og da gikk opphenget i oppløsning :( har vasket mye i den men stiften tålte det ikke
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt den Onzow Zero Dust, men er usikker nå. Trodde jo den var bedre enn børste og noe væske greier.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Flux HiFi lager en ultralyd-renser og tilsvarende fra Audio-Technica kan (ofte) finnes på eBay. Vaske hele pickupen i en ultralyd-vasker skal man nok absolutt ikke gjøre.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den var den jeg tenkte på, jeg gadd bare ikke å lete opp modellnavn. Har selv dingsen fra Flux HiFi, som funker uhyre bra på gjenstridige avleiringer. Vurderte ZeroDust når jeg først leste om det, men antok at noe slikt som det artikkelen tar for seg måtte komme etterhvert.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte en Little Fwend på Big dipper i forrige uke, den korte varianten

    Jeg var litt usikker på om jeg kjøpte riktig høyde, og ved første prøvemontering så den korte varianten veldig puslete ut, men i nesten full utstrekking så har den en «frihøyde» på 48 mm og en løftehøyde på 51 mm som viser seg å være akkurat passe på snurra mi. Det var litt prøv og feil for å finne ei god plassering, slik at den løfter tettes mulig på utløpssporet +/- noen millimeter for å ta høyde for at utløpssporet kan ha litt ulik diameter. Foreløpig fungerer det brillefint.

    I drift:
    865.JPG


    Med løft:
    866.JPG


    mvh
    KJ
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen av disse ultrasoniske dingsene rengjøring av pickup som er til salg over disk i Norge ?
    Jeg søker, men finner at flere varianter ikke lenger er i produksjon (Ortofon og AT) og annet kun er å finne i utenlandske nettbutikker.

    Man er bedt om ønskeliste til julekvelden og da bør det jo være noenlunde lett tilgjengelig siden det plutselig ikke er så lenge til.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk!

    Finner den dog ikke på hjemmesiden deres.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du får ta en telefon. Tror det er den eneste muligheten innenlands.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Ser den. Blir nok til å kjøpe julegave til meg selv på andres vegne igjen.
    Sånn er det med sære interesser og dårlig planlegging ;-)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du unngår i alle fall for mange myke pakker på den måten. :giggle:

    Fluxen får uansett sterk anbefaling herfra. Hadde en gammel Dynavector med masser av gjenstridig gugge på stift og cantilever som måtte renses før salg. Mange runder med børste og væske gjorde lite eller ingenting, men to korte omganger med Fluxen gjorde den gullende ren - ikke en eneste flekk tilbake som jeg kunne finne hverken med 30X lupe eller 150X mikroskop. Den er litt vel dyr i forhold til hva man får, rent fysisk og ingeniørteknisk, men den gjør en super jobb.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Min erfaring med platevekt er ikke så god. Gjør noe med lyden jeg ikke liker. Musikken mister litt Liv på en måte.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Bruker selv Lyra stift rens og Onzov, har også en Project stift børste. Det er jo delte meninger om det meste innen denne hobbyen.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Brian Eno spiller, lite info ellers..
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Noen ganger oppdager man at det finnes gærninger der ut som får oss andre til å virke relativt normale. Jeg mener, en nissejævel til 25-40’ NOK? Man får jo en helt grei pickup til den summen! Om du lurer på om en Degritter til 30’ er dyrt så har du nå svaret og kan med god samvittighet bestille tidenes julegave til platesamlingen. 😁
    249CC107-2503-4CA5-87D4-BFE5338A2DD6.jpeg
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    71fsqGF9qsL._AC_SL1500_.jpg


    Er det noen som har testet Dynavox HFC-50?
    Den ser ut til å tilsvare Flux HiFi Sonic, bare med et annet skall og til under en tredjedel av prisen.

    Selv har jeg brukt Onezow Zerodust de siste par årene, men har i det siste fått inntrykk av at støv lett samles opp av pickupnåla og blir hengende fast som en lodott. Jeg tror nåla nesten har blitt litt klebrig etter nærkontakt med Onzow, men kan ikke bekrefte at det har kommet noe belegg på den uten å kontrollere med mikroskop, noe jeg ikke har skaffet meg ennå.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vanskelig å tro at det ikke er samme i dings i andre klær. Mye kjekkere pris (ser den til 35 Euro her og der) og en ren no-brainer i mine øyne.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingen synlige avleiringer etter Onzow her heller, men nå brukes den som foreskrevet og som oftest med børste i etterkant.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.936
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har en Flux Hifi Sonic også. Den fungerte bra da den var ny. Resultatet blir ikke like bra lenger synes jeg.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Spørsmål til de som har greie på sånt: Hvis man har en phono preamp (Riaa) med kun 1 inngang, og omskifter på fronten mellom MM og MC, er det da mulig å bruke en splitter, og koble to forskjellige armer/pickupper på inngangen? Selvfølgelig er det kun EN spiller som skal brukes om gangen

    Eksempel:
    splitter.jpg


    Steen
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror ikke det er noen god ide. Hvis jeg tenker riktig, vil den pickupen som spiller se den andre pickupen som en last, og brenne av en del av effekten der. Det vil ikke være heldig med et så svakt signal som en pickup gir. I tillegg vil det vel også bli feil impedans som pickupen blir belastet med. Tror også fort det kan være lett å plukke opp mer støy ved å bruke slike splitteren.
    Vh Gunnar S
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri prøvd, men har hørt og tenkt det samme som Gunnars skriver. Det kan kanskje gå bra med to MMer og det er jo evt. bare å teste det ut, men er det snakk om MC tror jeg det vil funke dårlig. Du risikerer imidlertid ingenting ved å teste ut det også.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Hvis ikke hele sulamitten eksploderer er det jo, som dere sier, bare å prøve det ut. Et alternativ kunne selvfølgelig være å finne en form for RCA-switch som også kunne opereres fra fronten. Er blitt for gammel til å skulle bytte kabler bak på Riaa'en hele tiden.
    Steen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn