Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har en sånn på bass systemet for å veksle mellom film og stereo på subbene, fungerer strålende.
    De skal ha en tilsvarende i RCA.

     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.349
    Selv om den du linker til er balansert, tror jeg måleresultatene er noenlunde de samme for RCA. Vil jo helst ikke ha degradering av signalet fra pickup, så jeg likte godt følgende sitat:

    So there is 10 dB of bleed from one input to another. The still gives us signal to noise ratio of 124 dB which is well beyond any dynamic range we would require. If you don't want to see such a degradation, just don't activate the other inputs at full amplitude.
    Conclusions
    The Douk/Nobsound MC-103 Pro does what you expect it to do: switch between three balanced inputs with essentially no degradation even when held up to the high standard of my audio analyzer. If you don't need gain/volume control or remote control, it would make a nice "pre-amp" replacement.


    En passiv 3 til 1 kan fås for en halv Frogner-tier, så da er det ingen vits i å prøve med en y-splitter, som jo var tema for utgangsspørsmålet.
    Steen
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.051
    Torget vurderinger
    2

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.261
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan oppbevarer dere alt "stuff" som følger med ved vinylplate. Tenker på for eksempel den harde pappen som lp-platen ligger inni.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan oppbevarer dere alt "stuff" som følger med ved vinylplate. Tenker på for eksempel den harde pappen som lp-platen ligger inni.
    Det originale innercoveret?

    Inni coveret, naturligvis, Hvis jeg erstatter hele innercoveret med et polylined, ligger det bare ved siden av, og hvis jeg bruker et innercover av MoFi- eller Nagaoka-typen, får det plass inni det originale kartong-innercoveret.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.261
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, får ikke plass til den stive innecover-pappen, samtidig som jeg har lpen inni uten å ødelegge selve coveret.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok, får ikke plass til den stive innecover-pappen, samtidig som jeg har lpen inni uten å ødelegge selve coveret.
    Så trangt? Men den var vel inni der originalt? Er det en gatefold kan den jo ligge i midten, men da vil det jo funke bedre med et PE-innercover som for plass inne i det originale innercoveret- Mofi/Vinyl Styl passer fint til det.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Bruker denne typen innercover i hardpappen, katta og lignende.
    P4006A_500x500_ffffffff.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    35.261
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så trangt? Men den var vel inni der originalt? Er det en gatefold kan den jo ligge i midten, men da vil det jo funke bedre med et PE-innercover som for plass inne i det originale innercoveret- Mofi/Vinyl Styl passer fint til det.
    Grusomt trangt....
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I verste fall får du ha inners og vinyl utenfor coveret, inne i plasten. Dette gjelder vel ikke alle plater. Da gjør du noe rart. :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.504
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid likt disse antistatiske man får kjøpt for en slikk og ingenting på eBay. Har alltid liggenes noen pakker av disse på «lager».

    50pcs 12" LP LD Vinyl Record Clear Plastic Album Cover Inner Sleeves Antistatic
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.189
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte for veldig mange år siden restlageret i Danmark av Nagaoka No. 102 (runnt 4000 var det vel).
    Solgte halvparten til kompis´en nede av veien. Det skulle jeg aldrig ha gjort. Gikk tør alt for tidlig 😂 😂 .
    Beste stedet jeg har funnet "so far" er:
    NEOPLASTIK
    Kjøpsside
    Ved kjøp på 1000 av gangen, bli´r prisene serdeles fine ;)
    Kanskje en idé med "group buy" i Norge, @Grumpy ??
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.189
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvis yterligere forklaring trengs 😂 😂
    Om jeg får innercover med info/billeder men uten foring, bruker jeg de inner sleeves , @Grumpy viste = Nagaoka lookalike´s.
    Om det bare er standard hvitt eller svart uten foring, da træder de "røde" inn i stedet, og de originale bli´r kastet ;)
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.024
    Antall liker
    8.227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid likt disse antistatiske man får kjøpt for en slikk og ingenting på eBay. Har alltid liggenes noen pakker av disse på «lager».

    50pcs 12 LP LD Vinyl Record Clear Plastic Album Cover Inner Sleeves Antistatic

    Finnes (minst) to typer av disse. En som er veldig tynn, som gjerne kom med originale japanske pressinger, som har en lei tendens til å krølle seg i hjørnet (som vender inn i coveret). Og som en litt tykkere variant som fungerer rimelig bra.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.504
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Finnes (minst) to typer av disse. En som er veldig tynn, som gjerne kom med originale japanske pressinger, som har en lei tendens til å krølle seg i hjørnet (som vender inn i coveret). Og som en litt tykkere variant som fungerer rimelig bra.
    Brukes "ytterplast" så slipper man noe krøll om platen ligger bak coveret med åpningen opp, eller inni utbrettet (gatefolden) :)

    IMG_20220128_162649.jpg


    PS! Jeg er selvsagt enig i at den tykkeste halvmåneutgaven er å foretrekke, men da begynner det samtidig å bli prismessig andre alternative "innere" som kan være like bra.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Artists open up John Peel's historic vinyl record collection

    After John Peel's death in 2004, his family organised for an expert to catalogue the DJ's sprawling record collection.

    Following a week of trawling through more than 120,000 albums, 12 inches and seven inches, at the Suffolk home affectionately dubbed "Peel Acres", the job was done.
    Peel's son, BBC Radio 6 Music DJ Tom Ravenscroft, remembers the exhausted expert sitting in the family kitchen and offering a verdict: "You do realise this is the best record collection in the world?"
    The album sleeves bulge with personal notes from Bowie, Marc Bolan, even long-time friend John Lennon sending a copy of Two Virgins with a hand-written explanation of the stereo mix.
    Albarn said: "What this collection has is all the bits that have been edited out of people's legacies. It's interesting that they show how the artists perceived themselves, before all the reissues and the legends are set in stone."
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser av og til ved anmeldelser av pu at det nevnes at de er mer krevende å sette opp. For oss som sliter litt med å juster pu korrekt er det kanskje noen puer vi bør vurdere, og andre vi bør holde oss unna? Har alltid en følelse på at pu ikke er optimat satt opp selv om det spiller OK.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.189
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har alltid en følelse på at pu ikke er optimat satt opp selv om det spiller OK.
    Det hetter "HiFi-neurose".... og det finnes hjelp. Enhver "headshrink"/kolbøtte-lege kan på et par timer
    til et par tusinde i timen hjelpe deg av med frykten. Kanskje krever en tur på "drugstore" også for å
    innløse resepten på phsykofarmaka :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Vet ikke om @Sluket kan hjelpe med innspill til den rette meditationen.
    Eller billigere...... Kjøp en Denon DL-103/103R, sett den opp og glem den.
    Men du har rett (joke aside). Fancy nåleslipninger krever bedre verktøy, mere oppmerksomhet og større
    nøyaktighet i oppsettsfasen for å få fuld utnyttelse av potensialet :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Først og fremst, for radialarmer - geometrien mellom nål og plate er og blir et valg av kompromisser, det er kun «korrekt» i to tangeringspunkter - uansett hvor mye og hvor pertentlig en justerer frem og til bake.

    Noe av det enkleste er å ha ei snurre med en tonearm som tar standard rett headshell. 52 mm fra nåletupp til kragen på headshellet, og PU montert rett i headshellet så er en stort sett good to go iht armens geometri.

    Dersom en ønsker å leke uhemmet med geometrien kan en laste ned Custom arc template generator for phono cartridge alignment (also prints nice strobe disks) (direktelink til nedlasting av ZIP). Så kan en f.eks. lage seg egne oppsett for hhv 10" og 7" skiver (i tillegg til 12") dersom en har mange av dem. Fritt valg av Løftgren A & B eller Stevenson + fritt valg av lead inn og lead out radius.

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Ser av og til ved anmeldelser av pu at det nevnes at de er mer krevende å sette opp. For oss som sliter litt med å juster pu korrekt er det kanskje noen puer vi bør vurdere, og andre vi bør holde oss unna? Har alltid en følelse på at pu ikke er optimat satt opp selv om det spiller OK.
    Det er vel nåletypen som er mest avgjørende. En kronisk nål er ikke så kritisk mht Azimuth og vinkel på toneaermen. Mens en Microline eller Shiabata slipning er mer følsomme for vinkler og setup. elliptiske er et sted i mellom. Kan man ikke justere Azimuth eller høyde på tonearmen er det ikke sikkert man får riktige vinkler og kan gå glipp sv de fine egenskapene til de dyre slipingene. Fritt etter Soundsmith sin YouTube video Ang slipninger og på setup
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.250
    Antall liker
    9.484
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg kunne dele mitt resulat mht arm-pickup resonanse med SME V effektiv masse 11 g
    og AT OC9II/ML 8 gram +1 gram antatt skrue vekt

    Måler resonans 6.8 og 8.9, justerer compliance i kalkulator for å treffe 6.8

    1644085281387.png


    Teori tilpasset målte resonans
    1644085574219.png


    1644085764414.png

    Resonance Frequency (resfreq.com)




    Navn angir testplate
    1644085239544.png


    med Bruel&Kjær testplate QR2010 detaljer Cool edit, Sweep 20-45K her blir resonansen 9Hz??
    1644152064916.png


    Med B&K arm resosnens sweep 5-20Hz er resonensen tilbake til 7hZ
    1644152511299.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.046
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^ Får et inntrykk av at bare emballasjen her koster like mye som mange velger å bruke på en PU ;)

    Kan godt være den koster like mye som gjeldende PU også. Jeg må si at denne type ting imponerer meg svært lite og at jeg tar dem som rene marketing-triks. Dessuten er det ting man bør slutte med snarest i et bærekraft-perspektiv.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Veldig eksklusivt med eske dreid ut av et stykke metall. Men å begynne snakke om bærekraftig blir i mine ører helt feil fokus for et produkt man kan regne med en livssyklus på 40 år (med litt service og stell?) Boksen til denne er i et metall og kan smeltes om.
    Skal snakke bærekraf. Bør man heller gå i seg selv å se på innkjøp av sammensatte produkter som telefonen, pc, strimere og alt annet Kinasøppel man kjøper inn for kortvarig glede.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn