Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fin den. Likte den nok ikke like godt som Whest PS.30RDT som jeg hadde på lån, men det skulle bare mangle. Og mot NLE har alt kommet til kort så langt.

    Det kunne forresten vært interessant å lese en sammenligning mellom RCA og XLR inn, hvis du har mulighet. Jeg fikk ikke testet med XLR.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Se der, ja. Den var ikke på markedet da jeg fikk låne, tror jeg?

    Og ja, selvfølgelig er Whesten og NLE'en betraktelig dyrere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.558
    Antall liker
    102.984
    Torget vurderinger
    23
    Wherefore art thou, Fosse..?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så heter armen "The Miracle" om man skal stole på spanske Passion&ound.com | Hi-end audio.
    Armlifter er gjerne noe man gjerne plukker fra tredjepartsleverandør - så du har nok helt rett med synet ditt Zomby. Jeg synes nå armen var ganske kul jeg da. -Litt sånn crossover mellom gammel- og nydesign. Kanskje ikke i rødt som her, men....

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.921
    Torget vurderinger
    24
    Veldig postmoderne den henvisningen til klassisk G-skjell. Ikke min greie.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Klumpen på tuppen hadde vi hogd av, ja.

    Armrøret er av balsatre. Håper isåfall at det er godt forseglet mot fuktighetssvingninger :)
     

    VidarSkorge

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen gi meg råd om hvilken pick-up jeg burde satse på til en Bergmann-Magne? har i dag benz-wood sl. jeg synes ikke dette er en spesielt god match.
    Armen er en luftdrevet tangensialarm og har en teoretisk vekt på 11.5 gram. øvre limit er 60000 høvdinger. resten av utstyret er ear 912 pre audio-research ref 75.
    proac respons 3.5 kabling er transparent med pir strømrens
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Vil tro at du kan velge fra øverste hylle med et budsjett på 6 millioner ;D

    Sorry, kunne ikke dy meg!

    Edit: Men for et smykke av en spiller du har! Litt misunnelig må jeg innrømme..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror det blir lettere å gi råd om du sier litt om hva du opplever som sterke og svake sider med Benz'en.
     

    VidarSkorge

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    det jeg ikke liker v benzen er at den ikke virker som den sporer spesielt godt eller er spesielt nøyaktig eller luftig samtidig som at jeg ønsker meg mer punch i bassen.
    kan soundsmith Hyperion kanskje vere et godt valg ? siden de har en laget for linear traking !
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kan noen gi meg råd om hvilken pick-up jeg burde satse på til en Bergmann-Magne? har i dag benz-wood sl. jeg synes ikke dette er en spesielt god match.
    Armen er en luftdrevet tangensialarm og har en teoretisk vekt på 11.5 gram. øvre limit er 60000 høvdinger. resten av utstyret er ear 912 pre audio-research ref 75.
    proac respons 3.5 kabling er transparent med pir strømrens
    Hett tips er VanDenHul Colibri, jeg vet den matcher riaa trinnet ditt perfekt og de er også annerkjente sparringpartnere til tangentialarmer.
    Dessuten er det en latterlig bra pickup på alle områder
     

    VidarSkorge

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    hvilken van der hul colibri mener du egentlig ? det finnes 10 forskjellige med pris fra 50k til 80k i henhold til mono sine sider som nå er ny importør. Ellers hjertelig takk for hjelpen :D skal ta den med i betraktning.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mener å ha hørt at VYGER anbefaler å styre unna VDH i sine tangentialarmer pga. høy compliance. Tangentialarmer har typisk veldig høy effektiv masse sideveis. Hele armrøret beveger seg langs en linje i stedet for å rotere rundt en akse et eller annet sted langs armrørets lengde (som radialarmer gjør i begge plan). Worst vase er at armresonansen havner helt nede på de 0,55 Hz, som man får med usentrerte plater. 11 gram effektiv masse sideveis høres urealistisk ut, uten at jeg kan si noe sikkert. Det skulle i praksis utgjøre hele massen til armrøret og motvekten.

    Ellers skulle de fleste 'normale' pickuper kunne fungere.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg lurer på om ikke RIAA'en også er en ting å ta hensyn til. Jeg opplevde denne som å ha et løft i toppen, kanskje også litt i overkant kraftig bassgjengivelse, altså en slags hengekøye omkring en veldig bred mellomtone. Dette tror jeg forsterker mitt generelle inntrykk av Benz, som i mine ører har tendens til 'BBC-dip' i presensområdet.

    Fra hofta: Din RIAA, din nåværende pu, og dine ønsker, og jeg vil tro Dynavector XV-1S (kanskje XV-1T, men der er jeg veldig langt utenfor egen erfaring, og jeg vet om en eller to som har hatt begge i samme anlegg).
     

    VidarSkorge

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Soundsmith Hyperion compliance er på Lt 12 vertikal 7 horisontal
    takk for tips:cool:.Jeg er helt sikker på armens teoretiske vekt, denne står i dataene som følger spillern. hvordan vil du karaktisere lyden til dynavector og har du eller noen hørt soundsmith Hyperion Lt som står for linear traking.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har sett de tallene referert tidligere, men er fortsatt litt skeptisk til om det i det hele tatt er mulig.

    Herfra, Linear Tracking Tonearms: Are they worth it? | Steve Hoffman Music Forums som igjen ser ut til å være sitert fra nettsidene til Air Tangent (nedlagt?), som ikke virker. Air Tangent burde vite hva de snakker om, VYGER likeså.

    Linear-tracking arms have another advantage: Because they're generally short, tangential-tracking arms can have lower vertical mass than pivoted arms. Linear-tracking arms, however, have higher horizontal mass. Because they don't pivot, the effective horizontal mass of a tangential arm is the arm's actual mass, which is higher than the effective horizontal mass of a pivoted arm. Tangential arm design is a compromise between too-low vertical mass and too-high horizontal mass.
    Altså hele armrørets masse, inkludert motvekten, blir effektiv masse i horisontalplanet, fordi hele massen beveger seg i en rett linje sammen med pickupen.

    Samtidig får man en lav effektiv masse i vertikalplanet hvor en kort(ere enn vanlig) arm roterer om en akse på samme måte som på en 'vanlig'.

    Jeg ville i det aller minste spurt Bergmann om dette for å være sikker, og kanskje spilt inn VDH som en idé til dem.

    Når det gjelder DV:

    Jeg burde kanskje vært tydeligere mtp. forbehold. Jeg har ikke hatt XV-1 til test i eget anlegg. Jeg har derimot hatt 20XL til test på egen spiller, og har hørt andre av DV sine modeller inkludert XV-1S i et etterhvert betydelig antall sammenhenger. Mitt inntrykk er at DV har en stor, vennlig og generøs klang, litt og jevnt, fallende mot toppen. Solid og godt bassfundament. Dette virker for meg som noe av en 'house sound', med unntak for DV17D-serien, som etter ryktene skal være litt lysere i målet enn de andre (ikke hørt).

    Magefølelsen min er at klangmessig differanse mellom 'typisk Benz' og 'typisk DV' kan være et godt svar på det du ønsker av endringer. Jeg baserer meg på litt kvalifisert gjetting her, men tror nok jeg er inne på skiva likevel.

    Soundsmith kjenner jeg utelukkende av rykte.

    Tillegg: 0,55Hz, skrekkfrekvensen, der vugginga med usentrerte plater befinner seg, ligger veldig lavt. Fra 0,55 til 1,1 til 2,2 til 4,4 til 8,8Hz, som akkurat er over den anbefalte nedre grensen for armresonans er hele 4 oktaver, og enda er det litt å gå på.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du er inne på noe som jeg også satt og tenkte på Zomby. -Deriblant utstyrsparken forøvrig. Det er vesentlige forskjeller - også på pickuper i prisklassen >50k. Det skal vi være glade for :)

    Jeg opplever at både EAR og Proac KAN tendere i retning av "snilt, pent og pyntelig" hvor D35 i tillegg er konstruert med en avrundet basskurve. Et godt alternativ til både Hyperion, XV-1 og kanskje Colibri vil være Bluelectric Magic Diamond. Forslaget innebærer en pickup som evner å fremstå som ultradynamisk og som ikke tilfører ytterligere forsterkning av antydet BBC-kurve (-sistnevnte må ikke leses og oppfattes som at det er noe galt i det. Tvert om for de som liker denne). Vermins forslag på Colibri vil også være innenfor ovennevnte, men jeg har aldri hørt Colibri i tangentialarm.

    Magic Diamond sporer ekstremt godt, er ultradynamisk, "stor stram kropp" og godt skyv i bassområdet. Minimum 10.000 spilletimer og 25 år på oppheng. Det gir i tillegg en god følelse med Bluelectric å slippe re-tipping allerede etter 1500-2000 timer når man først har brukt såpass med penger på en pickup.

    Magic Diamond vil passe godt til tonearmen din, såfremt oppgitte data fra Bergman stemmer (resonansfrekvens i overkant av 10, men under 11 - omtrentlig det samme som Hyperion).

    Magic Diamond fungerte supert på tangentialarm her hos meg - dog ikke Bergmanns.

    Gratulerer med flott utstyr og jeg ønsker deg alt godt i jakten på ny topp-pickup. Nå har du ihvertfall noen å forske videre på :).
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Mye teknisk, ok, jeg kjenner ikke til dette.
    gut_man har forøvrig både AirtTangent og Colibri så han er nok mere bevandret i dette enn meg og kan kanskje komme med en erfaring.
    Acoustical Systems er ikke til og kimse av, The Aiwon er kanskje den alle beste pickupen jeg har hørt i eget annlegg på overall kvaliteter.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte også på den Impulse, men havner ikke den litt utenfor den ideelle frekvensresonansen? Kanskje den er et greit alternativ å vurdere, dersom Cdyn er lavere enn den oppgitte statiske? Vakker er den ihvertfall.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.953
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener å ha hørt at VYGER anbefaler å styre unna VDH i sine tangentialarmer pga. høy compliance. Tangentialarmer har typisk veldig høy effektiv masse sideveis. Hele armrøret beveger seg langs en linje i stedet for å rotere rundt en akse et eller annet sted langs armrørets lengde (som radialarmer gjør i begge plan). Worst vase er at armresonansen havner helt nede på de 0,55 Hz, som man får med usentrerte plater. 11 gram effektiv masse sideveis høres urealistisk ut, uten at jeg kan si noe sikkert. Det skulle i praksis utgjøre hele massen til armrøret og motvekten.

    Ellers skulle de fleste 'normale' pickuper kunne fungere.
    Då VdH kom med sin fyrste, eigne pickup MC10, kjøpte eg denne og brukte han i ET2 tangentialarmen min. Dette fungerte svært godt, med ei sporing på 90µ om eg ikkje hugsar feil.
    Seinare utvida VdH pickuputvalet sitt med MC 1 og 2, som var dyrare, og til sist kom DDT, den billegaste derifrå. Men det vart sagt at MC 10 i ny utgåve var ei oppgradering i høve den eg hadde, og at DDT vart tilsvarande min. Så kom Frog og dei "nakne" pickupane. Desse har eg høyrt ein del av, men aldri under kontrollerte testtilhøve.
    Så sjølv om kompliansen er på 35, trur eg ikkje det er uråd å bruke VdH i tangentialarmar, iallfall ikkje den "rimelege" VdH DDT, som har litt lågare komplianse. VdH kan også spesialbygge pickupar, sa han til meg for mange år sidan.
     

    VidarSkorge

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjør oppmerksom på at jeg har ear 912 som er proff serien til ear denne er så nøytral som en rørforsterker kan bli !!! den gir ikke ved dørene
    videre har jeg ikke proac d35, jeg har proac responce 3,5 som har en helt annen lydsignatur. Ingen antydet bbc kurve, med andre ord mere nøytral.
    denne høytaller kan lyde litt tynt i enkelte anlegg til proac og være !
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Kan noen gi meg råd om hvilken pick-up jeg burde satse på til en Bergmann-Magne?
    har i dag benz-wood sl. jeg synes ikke dette er en spesielt god match.
    det jeg ikke liker v benzen er at den ikke virker som den sporer spesielt godt eller
    er spesielt nøyaktig eller luftig samtidig som at jeg ønsker meg mer punch i bassen.
    kan soundsmith Hyperion kanskje vere et godt valg ? siden de har en laget for linear traking !
    Armen er en luftdrevet tangensialarm og har en teoretisk vekt på 11.5 gram.
    øvre limit er 60000 høvdinger.
    Hei.

    Jeg har ganske lang fartstid med luftbårne tangensialarmer (Eminent/AirTangent/Forsell)
    og det som har slått meg er at det ikke er så lett i forkant å kunne si nøyaktig hvordan
    det lydmessige resultatet blir - selv i kombinasjon med pickuper man kjenner godt. Man
    må ofte prøve pickupen i kombinasjon med gitte arm (de forskjellige luftarmene er heller
    ikke like), før man kan uttale seg med absolutt sikkerhet.

    *Zomby_Woofs link til Steve Hoffman/AirTangent var meget interessant. Jeg hadde selv
    ikke gjort meg disse tankene, men jeg ser jo at påstandene som kommer her "makes
    perfect sence
    " teoretisk. Dette kan meget vel være en del av forklaringen på de noen
    ganger uventede resultatene jeg har fått med luftarmer.


    Men la meg ikke krisemaksimere. Luftarmer har muligheten til å spille i en klasse for seg,
    om den matches med den rette pickupen. Stort sett får man den lyden som kjennetegner
    pickupen - ut av høyttalerne. Måten du beskriver lyden av Benz Wood SL er helt i over-
    enstemmelse med mine tanker rundt samme pickup - uavhengig av arm. Stor, varmt lyd-
    bilde med "bel canto" mellomtone - uten at det brillieres på noen av fløyene. Ingen
    sporingsmester. Alt i alt en knakande god pickup til prisen, men åpenbart ikke det du
    (eller spilleren/armen din) er ute etter...

    Jeg ville forsøkt meg med mer nøkterne pickuper med en svalere klangkarakter enn Benzen.
    Men tanke på usikkerheten med matching til arm, er det kanskje tryggere å forsøke rimeligere
    pickupmodeller med samme klangkarakter - før man legger 60 lapper på bordet.

    Jeg ville prøvd Audio Technica AT-33Sa (7k) først, og om du finner at dette er den klangen
    du er ute etter - gått for en Lyra Etna. (AT-33Sa bør spore som bare det, takket være
    Shiabata slipingen).

    Jeg ville prøvd SoundSmith Aida først, før du eventuelt går "all in" med en SoundSmith
    Hyperion.
    (Hyperionen er veldig spennende, men sannsynligvis varmere i klangen enn Aida
    - på grunn av kaktus vs. rubin cantilever).

    En rimelig ZYX, før du eventuelt går for en dyr ZYX. Osv. Osv...

    mvh
    Gunnar Brekke

    *P.S. En annen tonearm som har samme egenskaper som de luftbårne tangensialarmene - stor
    horisontal masse og liten vertikal masse - er selvfølgelig Dynavectorarmene (DV-501/505/507).
    Da jeg går ut fra at DVs egne pickuper er utviklet på firmaets egne armer, bør disse sitte som
    et skudd i luftarmer. Egen erfaring tilsier at dette stemmer. DV pickupene er relativt varme i
    klangkarakteren, så det spørs om ikke den mer nøkterne DV-17D Mk. III bør være det beste
    alternativet herifra. OBS. Selv om resten av DVene er varme i klangen, bør de være strammere
    og mer dynamiske enn pickupen du har i dag.

    Også andre pickuper som passer i DV-armene - bør fungere utmerket i luftarmer - fra et
    teoretisk ståsted. Decca/London er vel verdt å sjekke ut. De spilte godt i både DV-505
    og Eminent Tecnology armene. Osv. Osv...
     
    Sist redigert:

    VidarSkorge

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2015
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    takker alle sammen for all den fantastiske inspirasjonen dere har gitt meg:rolleyes: pluss all kunnskapen dere deler med oss alle musikk og lyd mennesker :confused:
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en Clearaudio platespiller med akryl platetallerken.
    På den ligger en filtmatta. Som blir statisk og limer seg på plata.
    Tenkte kanskje å fjerne filten (best til tøfler)
    og legge lp,n rett på tallerkenen.
    (etter at jeg har justert vta vel og merke)
    Noen her som har gjort det samme og hva ble resultatet?
    Lasse.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På generell basis, er min erfaring at alt som begynner på FILT-, KORK- og GLASS- , MDF- m.fl. er materialer som ikke synes å være optimale å bruke i, og eller som en del av platetallerken.

    Jeg kjenner ikke spilleren din godt nok 666, så her ville jeg prøvd meg fram. Milty Antistatpistol kunne også kanskje være en ide om du ikke har fra før. Det er et greit verktøy å ha uansett :)
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg tatt av filten :) Og skrudd ner armen.
    Norah Jones på spilleren og det høres helt greit ut.
    Tenker jeg tester noen dager.
    Ja antistat pistol er sikkert ikke dumt. Men mindre remedier
    jo bedre.
    Takk for tipset Grumpy.
    Hilsen
    Lasse.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Akryltallerkener er vel oftest tenkt å brukes med plata rett på?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.953
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Igjen er det vanskeleg å nemne noko "ideelt" platematte/-tallerkenmateriale. Eg opplever at det er svært lett høyrbare skilnadar innimellom, utan at eg systematisk har gått gjennom materialet. Eg har likevel meininga av at:
    - Den svinetunge VPI-tallerkenen eg fekk som ekstrautstyr til SSM-en min, er det beste underlaget eg har hatt. Men det krevjer at eg alltid brukar platelodd/-strammar. Eg må også oftast ha platekransen på ved avspeling av ikkje særleg tjukk vinyl (180 og 200 gram greier seg like godt utan)
    -Vakuumtallerkar fungerer veldig godt (kanskje like godt som VPI-tallerkenen). Audio Technica hadde ein sak som kunne kjøpast separat. Trur han heitte 777X eller noko sånt.
    - Har du tjukk gummi-aktig matte og ein platestrammar som pressar plata ned i dette på rette måten, får du kvalitetsheving av lyden (om du ikkje har vakuum/vpitallerk). Men det kan påverke klangbalansen (mørkare) og dynamikken (mindre nyansert). Likevel tilrår eg slikt, spesielt i samaheng med relativt rimelege (og litt dyrare) DD-spelarar.
    - Filt, kork m.m. er ikkje dårleg materiale å ha under platene. Men dersom du har "normal" platetjukkleik, risikerar du at det ikkje er heilt optimalt. Om du i tillegg har ein platespelar med flytande oppheng, eller som er litt spinkelt bygd, må du vri hovudet av og til. Eller kjøpe 180/200gramsversjonar av yndlingsmusikken din.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn