Ortofon 2M Black bør du få for noe mellom fem og seks tusen.Tenkte å kjøpe meg en ny pickup.
Pris rundt 5 tusen(kan sikkert tøyes et par tre tusen)
Spiller mest 60% jazz 30% klassisk og 10% rock/folk.
Jeg har en sånn arm som det her (svart utgave)
clearaudio electronic GmbH - Satisfy, Features, What the papers say
Tror jeg holder meg til MM og jeg har riaa i forsterkeren.
Tar imot gode tips. Jeg har lite peiling på pickuper, compliance med mer.
Hilsen
Lasse
Hei, helt klart. Signalet fra platene skal førts justeres etter RIAA kurven. At det går gjennom en AD/DA omformer etterpå er således likegyldig. Digital RIAA er forøvrig spennende for de av oss som benytter denne teknologien.Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
Takk for svarHei, helt klart. Signalet fra platene skal førts justeres etter RIAA kurven. At det går gjennom en AD/DA omformer etterpå er således likegyldig. Digital RIAA er forøvrig spennende for de av oss som benytter denne teknologien.Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
Trodde den kostet rundt åtte høvdinger, jeg?Bare for å gjøre valget av pick up enda vanskeligere;
Benz Micro Ace High output (Blå)
Ligger ca innafor mht pris.
Tenkte å kjøpe meg en ny pickup.Trodde den kostet rundt åtte høvdinger, jeg?Bare for å gjøre valget av pick up enda vanskeligere;
Har du først DSP inne i kjeden, kan du IMO like godt kjøre RIAA-eq digitalt også.Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
Eff.masse synes å ligge på 9.Sånn er det med pickup, mye å velge i, og en krevende øvelse å sammenligne noe som helst før kjøp.
Jeg prøvde å følge linken din, forresten. Men jeg fant ikke noe info om effektiv masse. Jeg antar, sånn fra hofta, at den er 'normal' og dermed fungerer med de fleste 'normale' pickuper uten noe problem.
Ah... Sorry. Sånn er det jo med budsjetter.Tenkte å kjøpe meg en ny pickup.Trodde den kostet rundt åtte høvdinger, jeg?Bare for å gjøre valget av pick up enda vanskeligere;
Pris rundt 5 tusen(kan sikkert tøyes et par tre tusen)
-derfor er den vel innafor budsjett?
Det bør være en mikrofonforsterker før en evt ADC dersom man skal kjøre signalet fra PU uten phonoforsterker/RIAA-EQ inn i en ADC. I pro/prosumer-audio er det et utvalg av integrerte løsninger med ADC og mikrofonfortserker som kan fungerer OK.Har du først DSP inne i kjeden, kan du IMO like godt kjøre RIAA-eq digitalt også.Et lite sidespørsmål til de som evt spiller vinyl og samtidig bruker en dsp løsning, man får jo da en ad/da konvertering i dsp, er det da noe poeng i å bruke særlig mye i riaa?
Eneste forutsetning er at hvis du bruker en MC-pu må du jo ha litt peiling på hvilken Ohmsk motstand puen din ser inn i ADCen. ( Og mulighet til å gjøre noe med det )
mvh
Står en del om det i denna tråden. Från #29 och vidare.Jeg mistenker dette har blitt diskutert her inne tidligere, men jeg klarer ikke å finne noe. Drister meg derfor utpå: Hvilken funksjon har silikondempebadet på Jelco 750L, og hva skjer med lyden hvis jeg fyller på olja? Er det vanskelig å fjerne hvis jeg mot formodning ikke skulle like det, f.eks. med en q-tips eller noe slikt?
Jeg har en Kleos som jeg laster mellom 100 og 400 alt ettersom ørene har dagsform Tror jeg lander på nærmere 400 etterhvert!Vis vedlegget 377436
Jeg har en Lyra Delos. Takknemlig for anbefaling av innstillinger her. Har lett på nettet, men klarer ikke å finne ut av det.
Takk! Jeg kjenner til det med dagsformenJeg har en Kleos som jeg laster mellom 100 og 400 alt ettersom ørene har dagsform Tror jeg lander på nærmere 400 etterhvert!Vis vedlegget 377436
Jeg har en Lyra Delos. Takknemlig for anbefaling av innstillinger her. Har lett på nettet, men klarer ikke å finne ut av det.
Takk for svar! Jeg har en AVID Pulsare II RIAADet kommer også litt an på om du har en aktiv stepup eller en med trafoer. Av verdiene på bryteren på bildet, kan det se ut som du har trafoer. Fra hukommelsen mener jeg å huske at lastmotstanden med trafoer bør ligge på mellom 1x og 5x pickupens spoleimpedans, mens den med aktiv stepup (mest vanlig innbygget i RIAA-trinn som takler både mm og mc?) bør være mellom 10 og 20x spoleimpedansen.
Dette er kun en slags retningslinje for et utgangspunkt, og så bruker man ørene på å justere seg dit man synes det låter best derfra.
Hvilket RIAA-trinn har du?
Hei.Jeg har en AVID Pulsare II RIAA
Det er vel ikke til å stikke under en stol at de bare var en reiterasjon av dine anbefalinger.Dazeds sine generelle anbefalinger
Tusen takk for meget godt og forståelig svar! Nå er jeg klar for å starte aftenens lytte-session...Jeg har en Lyra Delos. Takknemlig for anbefaling av innstillinger her. Har lett på nettet, men klarer ikke å finne ut av det.Hei.Jeg har en AVID Pulsare II RIAA
Lyras egne anbefalinger finner du her:..............LYRA - Delos detailed informamtion
Spoleimpedans:...........................................................................6,3 Ohm
Anbefalt last (med trafoer) :.......................................................5-15 Ohm
Anbefalt last (med motstander) :...........................................100-800 Ohm
Som du ser sammenfaller Dazeds sine generelle anbefalinger (ganske) godt med
Lyras sine egne spesifike anbefalinger for Delos (og alle andre egne modeller) med;
- en last lik .1 - 5 (0,8-2,4) ganger spoleimpedansen - med trafoer som last og
- en last lik 10-20 (16-127) ganger spoleimpedansen - med motstander som last
..(Avid Pulsare II har faste motstander som last).
Lyra Delos er klangmessig svært lik Lyra Kleos (som jeg bruker til daglig). Liksom
Kleosen trenger den meget lang innspillingstid, så jeg anbefaler deg å begynne med
en last lik 500 Ohm (om pickupen er ny), for så å redusere til 300 Ohm når pickupen
er tilstrekkelig innspilt. Dette tar som sagt lang tid (flere hundre timer), men er vel
verdt å vente på.
Capasitansen lar du stå på laveste verdi (100 pF - som på bildet) - om denne ikke
kobles automatisk ut ved valg av MC på Gain rattet.
mvh
Gunnar Brekke