Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Basis har fjæroppheng og vakuum, men ikke DD. Og ikke er de spesielt betalbare heller....
     

    Mirage

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    79
    Hoi!
    Et lite spørsmål til den erfarne hop:
    Jeg har en Yamaha YP-D71 med en Shure M97XE og et Audio Technica AT-MS11 headshell.
    Er forholdet mellom vekt headshell og stifttrykk en greie? Altså, vil jeg oppleve forskjeller ved å gå over til lettere/tyngre headshell?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Apropos platekrans. Hvis du har en slik gammel vedkomfyr med ringer, går det kanskje an finne en som passer?

    012uPWavkmYP[1].jpg



    Ellers har jeg en slik 30 år gammel Luxman som Arv e skriver om. Alt fungerer perfekt - til og med vakuumsuget, men vakuumet går gjerne ut etter kort tid - eller så er platen bøyd på en eller annen måte slik at den ikke vil feste seg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vakum som gir seg.... Kan det være pakningen i ytterkant av plata som begynner å bli stiv/uelastisk/eventuelt har blitt presset ned etter alle disse årene? Hvis det ikke er tett, så må det pumpes ut kontinuerlig.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    Godt fungerande vakuumløysingar over tid? Kvar finn ein slikt? Det er vel berre 30 år gamle Luxmenn og Baisløysingar som er aktuelle?
    Sota spillere har vakuum som fungerer godt over tid. Den billigste med vakuum, Star/Nova, koster 4600 USD i USA.
    Jeg har hatt Sota spillere med vakuum i 31 år og kunne egentlig ikke tenkt meg å klare meg uten, selv om vakuum/ikke-vakuum også er et prioriteringsvalg blant mange.
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Trenger noen tips til hvordan spore opp de beste vinylpressingene. Finnes det noe sted man kan kvalitetssjekke en pressing før man evt kjøper brukt?

    Etter kort tids erfaring med vinyl og en del bomkjøp av brukte vinyl på finn er tanken å bli mer selektiv. Kvalitet fremfor å hamstre en haug med peiskos.
    Ser at diverse japanpress ligger høyere i pris. Er japsene generelt bedre håndverkere på vinyl?

    Mvh =)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Min er faring er at "near mint"-vinyl kjøpt fra Japan er veldig bra. Og ja, japanasera er best på vinylhåndverket.
     
    Sist redigert:

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Tenkte også på sider som klassifiserer kvaliteten på forskjellige mastringer og utgivelser, eller må man støvsuge div forum for lytteerfaringer?

    Mvh
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    som regel må man google, og man havner ofte opp på steve hoffman forumet hvor pressingene diskuteres til det uendelige uten at man noensinne kommer frem til noen konsensus.

    folk har alt for forskjellig utstyr og smak til at man kan komme med noen som helst form for organisert rang, men så lenge folk flest sier at en pressing låter bra, så gjør den nok det.

    til slutt lærer man seg vel å kjenne igjen forskjellige labler som holder høy kvalitet, og hvilke man skal holde seg unna.

    en grei pekepinn om du ikke finner noe særlig info, er å sjekke de diverse pressingene på discogs og se hvilke som har høyest gjennomsnittlig pris (etter originalutgivelsen selvfølgelig) ;)
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Glimrende. Da er jeg på rett spor. Regga Discogs her om dagen. Enda ikke kjøpt noe der, men det ser ut til å være en utømmelig markedsplass for vinyl =)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Verken discogs eller ebay er utømmelige. Men det blir en kostbar affære å tømme begge........... :)
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kan anbefale en god platespiller i prisklassen 15.000,- ish (brukt)? Tenker da komplett med arm og pickup. Har idag en Pro-ject Debut Carbon Esprit, med Ortofon 2M Red. Vurderer å bytte til 2M Bronze i påvente av at det skal dukke opp en spennende spiller brukt. Vil dette kunne holde oppgraderingsspøkelset i sjakk en stund? Hvilke merker burde jeg se etter? Jeg ønsker noe som gir mer eierglede og selvsagt bedre lyd. En fordel om det er en solid spiller som er enkel å sette opp og som ikke krever allverdens kunnskap til justeringer:)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Noen som kan anbefale en god platespiller i prisklassen 15.000,- ish (brukt)? Tenker da komplett med arm og pickup. Har idag en Pro-ject Debut Carbon Esprit, med Ortofon 2M Red. Vurderer å bytte til 2M Bronze i påvente av at det skal dukke opp en spennende spiller brukt. Vil dette kunne holde oppgraderingsspøkelset i sjakk en stund? Hvilke merker burde jeg se etter? Jeg ønsker noe som gir mer eierglede og selvsagt bedre lyd. En fordel om det er en solid spiller som er enkel å sette opp og som ikke krever allverdens kunnskap til justeringer:)
    Jeg tenker att hvis du vurderer såpass dyr spiller, ville jeg anbefale deg å gå for enda bedre pick up som kan også funke fint til din nye spiller. Som ala Ortofon Black, Dynavector 10x5, Audio Technica AT150sa. Event Goldring 1042. Men til næværende spiller funker Bronze konge.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Noen som kan anbefale en god platespiller i prisklassen 15.000,- ish (brukt)? Tenker da komplett med arm og pickup. Har idag en Pro-ject Debut Carbon Esprit, med Ortofon 2M Red. Vurderer å bytte til 2M Bronze i påvente av at det skal dukke opp en spennende spiller brukt. Vil dette kunne holde oppgraderingsspøkelset i sjakk en stund? Hvilke merker burde jeg se etter? Jeg ønsker noe som gir mer eierglede og selvsagt bedre lyd. En fordel om det er en solid spiller som er enkel å sette opp og som ikke krever allverdens kunnskap til justeringer:)
    Jeg tenker att hvis du vurderer såpass dyr spiller, ville jeg anbefale deg å gå for enda bedre pick up som kan også funke fint til din nye spiller. Som ala Ortofon Black, Dynavector 10x5, Audio Technica AT150sa. Event Goldring 1042. Men til næværende spiller funker Bronze konge.
    Jeg har vurdert Ortofon 2M Black også. Mener bare å ha lest at den er vanskeligere å tilpasse enkelte spillere. Nå kan det hende at ved kjøp av Bronze, så roer oppgraderingsønskene seg for en stund. Skulle jeg komme over en spennende spiller vil sannsynligvis Pro-ject`en bli flyttet opp i stua (sammen med en midlertidig oppgradering av pickup). Høyttalere i lytterommet er forøvrig Sonus Faber Amati Homage. Riaa er Pro-ject Phono Box S (skal også oppgraderes ja).
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    Ligger en Nottingham Spacedeck på bruktmarkedet akkurat nå. Blir vel ikke så mye bedre enn det i prisklassen...
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    121
    Antall liker
    131
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vurdert Ortofon 2M Black også. Mener bare å ha lest at den er vanskeligere å tilpasse enkelte spillere. Nå kan det hende at ved kjøp av Bronze, så roer oppgraderingsønskene seg for en stund. Skulle jeg komme over en spennende spiller vil sannsynligvis Pro-ject`en bli flyttet opp i stua (sammen med en midlertidig oppgradering av pickup). Høyttalere i lytterommet er forøvrig Sonus Faber Amati Homage. Riaa er Pro-ject Phono Box S (skal også oppgraderes ja).
    Jeg var i noenlunde samme situasjon for en stund siden, og kjøpte 2M Bronze. God pickup, som virkelig ga meg lyst på ny platespiller. Og jada, ny spiller ble kjøpt (Thorens TD850 med Jelco-arm på bruktmarkedet her), og selv om Bronze spiller bra på den, vet jeg at armen iallfall i teorien hadde hatt lyst på en stivere pickup. Bronze og Black er forsåvidt det samme med hensyn til compliance.

    Oppgrader spilleren først.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Nottingham Analouge blir nok for komplisert/vanskelig å sette opp riktig for meg. Etter hva jeg har lest er manualer og support til disse mangelvare. Kan nok være lurt å oppgradere pickup på min nåværende spiller først ja (selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå for noe annet snart)

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Nottingham Analouge blir nok for komplisert/vanskelig å sette opp riktig for meg. Etter hva jeg har lest er manualer og support til disse mangelvare. Kan nok være lurt å oppgradere pickup på min nåværende spiller først ja (selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå for noe annet snart)

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
    Høres lurt ut, dessuten du får mest lyd for pengene i ny pick up og ny riia det er der de største forskjellene ligger. Kanskje får du mer enn god nok lyd av det. Skal du ha noe enkelt funker for eksempel Rega rp6/8, Funk Firm og Pro-ject Xtension/RPM bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Nottingham Analouge blir nok for komplisert/vanskelig å sette opp riktig for meg. Etter hva jeg har lest er manualer og support til disse mangelvare. Kan nok være lurt å oppgradere pickup på min nåværende spiller først ja (selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå for noe annet snart)

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
    Mange hjelpsomme sjeler her inne, og hvis du ikke bor altfor grisgrendt til er det sikkert en eller annen vinyl-dude i nærheten som kan hjelpe deg med akkurat det å sette opp spilleren. Hvis det er det det står på, mener jeg.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Nottingham Analouge blir nok for komplisert/vanskelig å sette opp riktig for meg. Etter hva jeg har lest er manualer og support til disse mangelvare. Kan nok være lurt å oppgradere pickup på min nåværende spiller først ja (selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå for noe annet snart)

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
    Høres lurt ut, dessuten du får mest lyd for pengene i ny pick up og ny riia det er der de største forskjellene ligger. Kanskje får du mer enn god nok lyd av det. Skal du ha noe enkelt funker for eksempel Rega rp6/8, Funk Firm og Pro-ject Xtension/RPM bra.
    Litt usikker på hvor lenge jeg slår meg til ro med nåværende spiller. Den føles litt lett og gir ikke samme eierglede som en bedre konstruert og påkostet spiller. Lyden er selvsagt det viktigste, men skader ikke med velkonstruerte og "vakre" spillere heller[emoji14]

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Nottingham Analouge blir nok for komplisert/vanskelig å sette opp riktig for meg. Etter hva jeg har lest er manualer og support til disse mangelvare. Kan nok være lurt å oppgradere pickup på min nåværende spiller først ja (selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå for noe annet snart)

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
    Høres lurt ut, dessuten du får mest lyd for pengene i ny pick up og ny riia det er der de største forskjellene ligger. Kanskje får du mer enn god nok lyd av det. Skal du ha noe enkelt funker for eksempel Rega rp6/8, Funk Firm og Pro-ject Xtension/RPM bra.
    Litt usikker på hvor lenge jeg slår meg til ro med nåværende spiller. Den føles litt lett og gir ikke samme eierglede som en bedre konstruert og påkostet spiller. Lyden er selvsagt det viktigste, men skader ikke med velkonstruerte og "vakre" spillere heller[emoji14]

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
    Ja kanskje du burde kline til med en litt rimelig spiller fra JR Trans Rotor Zet3 for eksempel. Godt konstruert og med stor eier glede, og ganske vakker:)
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Den er nok litt i overkant voldsom😉

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Over budsjett. Men duverden for en spiller:

    Bergmann Magne . 020617 001.jpg



    Burde være mulig å prute:rolleyes:.



    mvh
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Anbefaler deg en lytt/test av Funk Firm little super deck med for eksempel Audio Technica at33ptg på. Vanskelig å få noe bedre lyd for pengene skulle jeg tro.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Namløs: Du er ute på en kjempespennende reise. Skal ikke si at veien mot målet er det viktigste, men...

    Mitt råd er ta deg tid. Mye glede og spenning på veien, og så finner du sikkert noe du kan ha stor glede av i lang tid framover. Om jeg skulle gi noen råd så finn deg noe du kan oppgradere etterhvert. Eiergleden øker og du blir bare mer og mer glad i spilleren etterhvert som du legger merke til alle de gode lydene den kan fremkalle.

    Riktig god tur:)
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Tror det å bytte pu på den spilleren du har kun blir en kortsiktig løsning. Legg pengene i en spiller på et høyere nivå og ta det derfra. Det er mitt tips.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dette, oct?
    En dansk tangetialarmspiller. Beklageligvis høyt priset. Men man behøver ikke bekymre seg om arm. Lyder det pretensiøse navnet bergmann magne.


    mvh
    Aberet med å bo ute i provinsen: Får ikke lyttet nok til ulike varianter til å skjønne forskjellen.

    Noen som kan si hva denne saken typisk gir framfor en Rega P3-rigg som er påkostet opp mot 40'?

    Det jeg merker etterhvert som jeg har oppgradert P3-en er at bass og trommer blir stadig strammere og mer definert. Er det en videre utvikling av de sider av musikken som stadig fremmes når man går opp i pris/kvalitet på platespillere?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Hva er dette, oct?
    En dansk tangetialarmspiller. Beklageligvis høyt priset. Men man behøver ikke bekymre seg om arm. Lyder det pretensiøse navnet bergmann magne.


    mvh
    Aberet med å bo ute i provinsen: Får ikke lyttet nok til ulike varianter til å skjønne forskjellen.

    Noen som kan si hva denne saken typisk gir framfor en Rega P3-rigg som er påkostet opp mot 40'?

    Det jeg merker etterhvert som jeg har oppgradert P3-en er at bass og trommer blir stadig strammere og mer definert. Er det en videre utvikling av de sider av musikken som stadig fremmes når man går opp i pris/kvalitet på platespillere?
    Du kan vell lettvint si att den gir mer av alt, de dyrere har bedre timing, strammere og ikke minst bedre oppløsning. Men det er alltid ett men fordi jeg har også hørt dyre spillere/oppsett uten å nevne navn som også gir mindre vinyl lyd pga att det låter for slankt , lyst og kjedelig. Derfor brukte jeg bla oppgraderte Rega P3 i mange år, de ga ekte vinyl feeling og hadde ikke noe veldig behov for bedre selv på ett svindyrt hi-end anlegg spilte det egentlig greit nok. Bruker nå noen dyrere spillere uten att jeg synes forskjellen er enorm stor.
     

    Namløs

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Takk for mange gode tips☺ Får se om jeg tør å gå for en Nottingham Space deck eller VPI Scoutmaster. Clearaudio som ligger på torget ser også interessant ut (men tydeligvis noe mer begrenset med tanke på oppgraderinger). Funk Firm får også meget gode omtaler på nettet. Skal ikke være lett dette😅 Har vinglet frem og tilbake om jeg skal legge ned hele vinyldelen av oppsettet til å vurdere betydelige oppgraderinger. Siden jeg fortsetter innkjøp av plater og koser meg mer med avspilling av LP kontra CD/filer, er jeg nærmest valget av å oppgradere.

    Noen som forøvrig kjenner til platebutikker i området rundt Billund (Legoland)?

    Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ganske tydeleg skilnad når du gjer endringar i vinylriggen. Akkurat drivverket har ein viss eigenlyd, men er kanskje det som har minst lydleg karakter, når ting er optimalt plassert. Nokre spelarar fangar opp mykje feedback og andre problem frå omgjevnadane, som naturlegvis bør løysast før ein seier noko om korleis drivverket eigentleg er. Men her er altså ein "drivverkssignatur" der gjerne timing, dynamikk og bassattgjeving utmerkar seg i positiv eller negativ lei.

    Då er det noko anna med pickupen. Her kan du finne svært store skilnadar, og diverre ser dette ut (med nokre få heiderlege unntak) til å henge saman med prisen. Dyre pickupar har ein tendens til å låte ein god del betre enn rimelege. Beklagelegvis.

    Så er det slik at det ikkje nyttar å satse berre på ein god pickup. Denne må passe elektrisk til riaatrinnet ditt (platespelarforsterkaren, kan vere innebygd i forforsterkaren). Han må ha rette impedanseinnstillinga til den aktuelle pickupen, og han må ha nok gain til at du får flott dynamikk og støyfri attgjeving. Slike riaatrinn er altså avgjerande, men treng ikkje vere skrekkeleg dyre. Eg har ein som kan justerast til kvasomhelst pickup, og den kostar naturlevis mykje, men om du berre skal ha ein pickup, er det overkomeleg å kjøpe ein som passar, om du har tilgong på gode rådgjevarar eller ein servicevenleg butikk.

    Pickupen skal leve i symbiose med riaarforsterkaren, men det er endå meir; han må monterast i ein arm som har akkurat passeleg bevegeleg masse, og som helst har svært god mekanisk presisjon, og perfekt lagring.

    Så skal du gjere ting heilt skikkeleg, vert det gjerne dyrt.... Rega (eller ein Technics) med godt tilpassa pickup og riaa kan vere lettare å leve med, og er slett ikkje noko dårleg alternativ.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    @ motoren: Så det ble solgt en slik som demo for rundt 50 k. Er nok ikke solgt så mange slike, og det at de er såpass nye, gjør vel at de ikke dukker opp på bruktmarkedet riktig ennu:).


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn