Jeg kan kjøpe dem av deg så er problemet løst!Jeg har 400stk, så da var det veldig uheldig.
Jeg har brukt 400 stk. da. Har en håndfull igjen.Jeg kan kjøpe dem av deg så er problemet løst!Jeg har 400stk, så da var det veldig uheldig.
Gratulerer med ny spiller....og når vi er innpå dette hva regnes som audiofil vinyl? 180gr? og har dere tips om billige nettbutikker?
Angående PU er det slik at man kan benytte alle typer om hverandre eller er det kun enkelte typer som passer de forskjellige merkene? Så lenge de er MM da selvsagt.Gratulerer med ny spiller....og når vi er innpå dette hva regnes som audiofil vinyl? 180gr? og har dere tips om billige nettbutikker?
Lydkarakteristikk kan være relatert til både PU og RIAA.
Mht Audiofil Vinyl så har platetykkelse (180gr) overhodet ikke noe med kvaliteten å gjøre. Mer eller mindre alt som utgis i dag er +/- 180gr, og dessverre så markedsføres også en del plater som langt fra er "audiofile" som dette - ofte angitt på stikker/label på platecover.
Jeg skal få sjekket merket på kablene, men de så ut som slike jeg i åresvis har blitt "advart" motMassevis av tråder om kabler her inne. De som sitter på Rega er vel fortsatt fra Klotz? Det er gode kabler og den Rega bruker har fint lav kapasitans, som fort kan være viktig mellom platespiller med MM pickup og forforsterker. Man får ujevn respons i diskanten med feil kapasitiv last på MM.
Ellers er egentlig ikke kjellerdyp bass det sterkeste kortet til en platespiller i noe fall, eller platene for den saks skyld. Det er rett og slett ikke plass på platene til å kutte så store utsving som skal til for å holde følge med digitale kilder helt ned. Men ned til grunntonene i for eksempel en bassgitart, bevares!
Det finnes pickuper med raus bass, og pickuper med en slankere balanse. Etter hvert som du lander litt mer kan du sikkert se deg om etter noe nytt og fint, og da blir sånne spørsmål naturlige å stille.
Når det gjelder nye utgivelser og hvor mange gram de skal veie? Litt hipp som happ, egentlig. Nesten ingen som presser 140 lenger, det går stort sett i 180 og 200. Ikke er det nødvendigvis noe bedre enn gamle dager heller. Det er en kunst som fikk lov å dø litt for den ble gjenopplivet. Vi var nylig på besøk hos Nordsø records https://nordsorecords.com/
De kunne bekrefte at det er en ensomhet i å starte opp igjen med et håndverk, etter at de gamle mesterne hadde gitt seg, blitt gamle, til og med blitt borte.
Gratulerer med ny spiller!Da ble det til at jeg gikk for en Rega Planar 2, litt fordi det var den eneste spilleren som var tilgjengelig akkurat nå i det prissjiktet
her i nærleiken. Så nå har jeg fått spilt noen timer og inntrykket etter å ha hørt mine første vinlyer siden 1988 eller der omkring;
Lyd, varm og behagelig, MEN utrolig tynn i bassen!?
Jeg reagerer også på at vi (jeg) har blitt hypet opp med viktigheten av skikkelige kabler og så leveres en spiller til kr.5000,- med
noen tynne spinkle phonokabler jeg kunne kjøpt på biltema for 19,90,- ikke kan man skifte disse heller?
Men alt i alt var vinyl en veldig hyggelig gjenoppdagelse, det blir nok kjøpt inn en del nye plater fremover og når vi er innpå dette
hva regnes som audiofil vinyl? 180gr? og har dere tips om billige nettbutikker?
Alt er mulig! jeg har ikke holdt på med vinyl siden slutten av 80-talletJeg synes det er rart at du opplever bassen som 'tynn', egentlig, og lurer på om det kan være noen justeringer eller noe som ikke er helt på plass? Har du dobbeltsjekket at arm og pick-up er stilt inn etter instruks i manual? Har PU riktig justert vekt? Står PU 'rett' i headshell? Hvis ting har på ett eller annet vis blitt skjevt eller feil på annet vis, kan det kanskje være mulig at det har gått ut over lydkvalitet?
Grunnen til at jeg nevner alt dette er at det ikke er unormalt at det oppleves som motsatt; at vinyl er 'varmere' og mer rik på bass enn det tilsvarende musikk oppleves digitalt ...
Takker for tips, jeg føler nok allerede at en oppgradering ligger i (nær)fremtid! HeheGratulerer med ny spiller!Da ble det til at jeg gikk for en Rega Planar 2, litt fordi det var den eneste spilleren som var tilgjengelig akkurat nå i det prissjiktet
her i nærleiken. Så nå har jeg fått spilt noen timer og inntrykket etter å ha hørt mine første vinlyer siden 1988 eller der omkring;
Lyd, varm og behagelig, MEN utrolig tynn i bassen!?
Jeg reagerer også på at vi (jeg) har blitt hypet opp med viktigheten av skikkelige kabler og så leveres en spiller til kr.5000,- med
noen tynne spinkle phonokabler jeg kunne kjøpt på biltema for 19,90,- ikke kan man skifte disse heller?
Men alt i alt var vinyl en veldig hyggelig gjenoppdagelse, det blir nok kjøpt inn en del nye plater fremover og når vi er innpå dette
hva regnes som audiofil vinyl? 180gr? og har dere tips om billige nettbutikker?
Desverre er det ikke nok med en god spiller, men også kringutrustningen må være på plass for best mulig resultat.
En Rega Planar 2 - som benytter en Rega Karbon (Audio Technica AT-3600L) - burde absolutt ikke være tynn i
bassen. Platespillerkablen har nesten helt sikkert ingen ting (eller svært svært lite) - med dette å gjøre!
Jeg har en mistanke om at det er RIAAen som er synderen her. Hvilken (integrert?) forsterker bruker du her?
Sannsynligheten er stor for at på en rimelig integrert forsterker er det brukt ca. tre kroner og femti øre på plate-
spiller inngangen. Derfor bør du vurdere en ekstern RIAA for bedre resultat. Mange tråder om dette her inne...
Uavhengig av dette bør du vurdere å bytte til en bedre pickup, som en av disse (fra billig til dyr):
- Audio Technica AT-95E
- Shure M-97 (i så fall må du forte deg, da denne gikk ut av produksjon i sommer)
- Ortofon 2M Bronze
- Dynavector DV-10X5 (MC high output)
- Sound Smith Carmen (MMC/MI/fixed coil high output)
Til den prisen må det nok bli noe fra Pro-Ject ellers kikk litt på bayenNoen som har noen tips til godt riaa-trinn til maks 2000,- brukt? Helst med rør. MM/MC.
Takk for den lenken, den hadde jeg helt unngått i min søken?!Har ingen erfaring og er litt redd for Revoxer.
Dette har du vel lest https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=3926
Hvordan finner jeg ut om de er høyere enn den jeg har, tenker da hvis jeg bestiller fra nett uten å kunne sjekke fysisk før jeg kjøper?det gjelder å bytte til annen pickup, så skal det være ganske rett fram. Det eneste som kan være vrient for spillerens del er at pickuper kommer i forskjellig høyde, og at en høyere pickup kan kreve at man bygger opp under armbasen (der den er skrudd fast i spilleren). Det finnes det avstandsskiver til fra Rega selv, som alle forhandlere bør ha på lager.
Før helgen fikk jeg kloa i en litt spesiell platespiller; en Revox B795. Den er på død men jeg håper å finne ut hva som er feil og utbedre dette slik at spilleren igjen kan spille. Spørsmålet er egentlig hvor mye arbeid er det verd å legge i dette, er spilleren så god at det er formålstjenlig å legge ned masse timer i dette prosjektet?
Når spilleren plugges til strøm lyser powerlampa opp, men sikringen ryker etter kort tid. Jeg har også sett at talerkenen ikke går rundt (hverken på 45 eller 33) den står bare og "gynger". Regner med at det er endel kondensatorer som må byttes, men utover det...?
Spilleren er forøvrig i relativt fin stand og bygd som en tanks, veier respektable 9 kg.
Dette er ein god platespelar. Svakt punkt: Den veldig korte armen betingar at du ikkje bør spele anna enn heilt flate plater.