Step-up for dummies🙃

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.233
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjÞnte det Fosse, for all del. Det er jo imidlertid de valgene man grovt sett har: kjÞpe (eller lÄne; billigere men neppe enklere) Þrten step-uper, eller rulle terningen med eller uten rÄdslagning.

NÄr det gjelder Miyajima Wasa er vel sjansen relativt liten for fÄ helt spesifikke rÄd og selv da er man prisgitt at den som anbefaler hÞrer det samme som den som skal handle. Det er slett ikke pÄ noen mÄte gitt.

I den sansynlige mangelen av et slikt stÄr man i trolig tilbake med valget mellom Ä forholde seg til generelle anbefalinger og/eller et kjÞp basert pÄ ren magefÞlelse/tech specs. Da tenker jeg en kombinasjon av de to er Ä foretrekke.

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    SÞre Øyane ( BjÞrnefjorden )
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig Ä finne noe nyttig info om denne preampen pÄ nettet, men et tysk forum mener det er en 1:10 trafo pÄ inngangen https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/106232-wall-audio-opus-88-ich-bin-begeistert/. Da er inngangsimpedans 470Ohm, som bÞr fungere fint med Miyajima gitt at det er nok gain totalt. Jeg har brukt bÄde 1:10 og 1:13 pÄ min Shilabe som har samme spesifikasjoner. Er du sikker pÄ at det er friske rÞr i forsterkeren?
    Er vel spilt 40 timer siden den kom fra audiomix. RĂžrene skal vĂŠre av topp kvalitet.

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    21.788
    Sted
    Nordvest pÄ JÊren
    Torget vurderinger
    4
    Det gjeld altsÄ Ä ha eit passe utvalg av aktive og passive stepup (og riaa-trinn) og prÞve saman med ulike pickuppar.
    Dersom du ikkje har fleire, sÄ prÞv om du kan fÄ lÄne ein eller to for ein liten periode. Enten frÄ kjende, ukjende eller butikk.
    Du kunne fÄtt lÄnt eit par av meg om det var i nabolaget.

Peder

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.541
    Sted
    Nede i fjĂŠresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Til 0.2 eller 0.23mV (har sett begge oppgitt) burde 70dB vĂŠre plenty, med mindre effektdelen av anlegget har uvanlig lite gain. Jeg har i alle fall selv vĂŠrt godt fornĂžyd med 70dB og 0.12mV.
    Jeg synes ogsÄ at dette er litt merkelig. Har selv Max 68 dB gain i RIAAen min, og det holder i massevis for MCer med 0.15 til 0.20 mV ut.
    Mvh

HĂžnndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    PrĂžve og feile er vel det dette og mye annet kommer ned til.
    Noen har hatt et utall komponenter i hus uten Ä komme i mÄl.
    Andre har hatt et utall forhold bak seg, uten Ä komme i mÄl.
    SĂžker vi perfection, ender vi med Ă„ forkaste mye som faktisk er jĂŠkla bra

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.196
    Torget vurderinger
    26
    Jeg skjÞnte det Fosse, for all del. Det er jo imidlertid de valgene man grovt sett har: kjÞpe (eller lÄne; billigere men neppe enklere) Þrten step-uper, eller rulle terningen med eller uten rÄdslagning.

NÄr det gjelder Miyajima Wasa er vel sjansen relativt liten for fÄ helt spesifikke rÄd og selv da er man prisgitt at den som anbefaler hÞrer det samme som den som skal handle. Det er slett ikke pÄ noen mÄte gitt.

I den sansynlige mangelen av et slikt stÄr man i trolig tilbake med valget mellom Ä forholde seg til generelle anbefalinger og/eller et kjÞp basert pÄ ren magefÞlelse/tech specs. Da tenker jeg en kombinasjon av de to er Ä foretrekke.
    Jo da, men likevel sÄ kan man forsÞke Ä finne ut om noen har gjort seg konkrete erfaringer.

Alle, eller i hvert fall de fleste, Miyajima-pickupene har, sÄ langt jeg kan se, samme impedance. Det er ikke utenkelig at det vil gi en god pekepinn Ä hÞre hvilke trafoer som matcher Shilabe, mange her inne har den. Min kobles opp om ikke lenge, tipper @nlykke har gjort seg noen betraktninger, og f.eks kan mene noe om Shilabe - Allnic/Miyajima/Dynavector m.fl.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.233
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er det definitivt hĂ„p for noe mer definitivt. 👍

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Å anbefale step-up-trafo isolert og uten tanke pĂ„ pickup er vanskelig. Jeg har et godt utvalg av step-uper, separate sĂ„ vel som integrerte, og jeg har hatt en rekke flere. Det Ă„ vite hva lydmessig som kommer av kombinasjon/match step-up og pickup og hva som er egenklang i selve step-upen krever en del prĂžving og feiling. Derfor er det fĂ„ trafoer jeg anbefaler pĂ„ strak arm.
    Med nevnte K&K-kit kan man jo sjonglere bÄde med gain og lastimpedans, sÄ da stÄr man jo temmelig fritt. Selvsagt finnes neppe én SUT som funker optimalt til *alt*, men likevel. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Jeg tror @lassemann bruker Lundahl-trafoer med sin Waza ("Wasa" er knekkebrĂžd fra over KjĂžlen.) Han kan kanskje rapportere? :)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.233
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis han leser noe sÊrlig her da. Du fÄr sende ham en SMS.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.196
    Torget vurderinger
    26
    Med nevnte K&K-kit kan man jo sjonglere bÄde med gain og lastimpedans, sÄ da stÄr man jo temmelig fritt. Selvsagt finnes neppe én SUT som funker optimalt til *alt*, men likevel. :)
    Jeg har hatt Lundahl sÄ jeg er kjent med det.

Poenget mitt var egentlig at man skal treffe pÄ 1) gain 2) impedanse 3) klangmessig match. De to fÞrste kan man regne seg frem til. Den siste faktoren (3) handler mer om prÞving, feiling, smak og behag. Videre handler dette ogsÄ om preferanser, interesse og ambisjonsnivÄ.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt Lundahl sÄ jeg er kjent med det.

Poenget mitt var egentlig at man skal treffe pÄ 1) gain 2) impedanse 3) klangmessig match. De to fÞrste kan man regne seg frem til. Den siste faktoren (3) handler mer om prÞving, feiling, smak og behag. Videre handler dette ogsÄ om preferanser, interesse og ambisjonsnivÄ.
    Selvsagt.

...Men i en enkel trafo uten dilldall, er det jo ikke sÄ mye mer enn selve trafoen, sÄ hvor mye den pÄvirker "klangen" nÄr impedans og forsterkning er likt, vet jeg ikke. Men du har prÞvd MYE mer enn meg, sÄ... :)

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt.

...Men i en enkel trafo uten dilldall, er det jo ikke sÄ mye mer enn selve trafoen, sÄ hvor mye den pÄvirker "klangen" nÄr impedans og forsterkning er likt, vet jeg ikke. Men du har prÞvd MYE mer enn meg, sÄ... :)
    Mulig jeg tenker feil, men har jo rĂžr riaa, pre og monoblokker. Er det ikke bedre Ă„ foreta justeringer iform av rĂžr.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg tenker feil, men har jo rĂžr riaa, pre og monoblokker. Er det ikke bedre Ă„ foreta justeringer iform av rĂžr.
    Tja... Hva er "bedre"? Det finnes mange veier til Rom. Etter et bytte av phonotrinn ville jeg eksperimentert litt med lastimpedansen aller fĂžrst, men da burde du jo fĂžrst regne ut hvilken last du faktisk bruker nĂ„. Da mĂ„ du vite viklingsforholdet i trafoene i phonotrinnet ditt aller fĂžrst. Hvis det stemmer at det er en 1:10 trafo pĂ„ MC-inngangen og ingen parallellkoblet motstand pĂ„ sekundĂŠrsiden, men at disse mĂ„ du sette pĂ„ selv pĂ„ "load"-kontaktene, (som iofs. er en grei lĂžsning, men kanksje ikke sĂ„ intuitiv for noen som ikke har vĂŠrt borti det fĂžr). ser pickupen din nĂ„ 47000/10^2=470‎Ω.

Miyajima Waza har 16Ω internimpedans, og burde da etter tommelfingerregelen se en last pÄ mellom 16Ω og 80Ω.

Med 470Ω som altsÄ burde vÊre alt for hÞyt, vil kanskje lyden helle mot det diskantfattige og grÞtete? Lavt volum ogsÄ?

For Ä ende opp mellom 16Ω og 80Ω pÄ primÊrsiden (platespillersiden av trafoen) mÄ du sette pÄ motstander (motstandsplugger med rca-plugg og motstand) mellom 1,66KΩ og 9,6KΩ. (Merk at dette er tommelfingerregler, sÄ det er lov Ä eksperimentere.)

PrÞv deg frem med noen verdier fordelt i dette omrÄdet og se hva du liker.

MagefÞlelsen min sier at dette er hele problemet, og med 470Ω last pÄ Waza-en kommer det ikke til Ä lÄte riktig.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.233
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med 470Ω som altsÄ burde vÊre alt for hÞyt, vil kanskje lyden helle mot det diskantfattige og grÞtete? Lavt volum ogsÄ?

Enig i at det er for hĂžyt, men det vil vel heller fĂžre til en hevning i diskanten.

phono_cartridge_impedance_loading_effect.gif

"The effect of different impedance loading on a moving coil phono cartridge frequency response."

Et sted mellom 16 og 200 Ohm er min tanke, avhengig av subjektiv preferanse. Det blir i alle fall vanskelig Ă„ gi den for lav last.

Ellers er dette uhyre nytting lesestoff om du ikke har sett det allerede (fra Vinyl Engine):

Step-ups and MC cartridges: The secrets of a successful marriage

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig Ä finne noe nyttig info om denne preampen pÄ nettet, men et tysk forum mener det er en 1:10 trafo pÄ inngangen https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/106232-wall-audio-opus-88-ich-bin-begeistert/. Da er inngangsimpedans 470Ohm, som bÞr fungere fint med Miyajima gitt at det er nok gain totalt. Jeg har brukt bÄde 1:10 og 1:13 pÄ min Shilabe som har samme spesifikasjoner. Er du sikker pÄ at det er friske rÞr i forsterkeren?
    Ah. Noen hadde vÊrt inne pÄ det allerede. Nei, jeg tror ikke 470 Ohm vil vÊre i nÊrheten av Ä funke sÄ lengde phonotrinnet bruker passive transformatorer. Tipper som sagt at dette er hele trÄdstarters problem,som kan lÞses med motstander pÄ "load"-kontaktene. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at det er for hĂžyt, men det vil vel heller fĂžre til en hevning i diskanten.

Vis vedlegget 762710
    "The effect of different impedance loading on a moving coil phono cartridge frequency response."

Et sted mellom 16 og 200 Ohm er min tanke, avhengig av subjektiv preferanse. Det blir i alle fall vanskelig Ă„ gi den for lav last.

Ellers er dette uhyre nytting lesestoff om du ikke har sett det allerede (fra Vinyl Engine):

Step-ups and MC cartridges: The secrets of a successful marriage

Kanskje jeg tenker feil vei? (Edit: Ja: Lett last, altsÄ hÞy motstand, vil gi lysere lyd,) ...Men uansett tipper jeg lastimpedansen er problemet her. :) I alle fall er det enkelt og billig Ä finne ut av. Kanskje dette oppsettet plutselig vil lÄte himmelsk likevel. :)

Sist redigert:

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje jeg tenker feil vei? (Edit: Ja: Lett last, altsÄ hÞy motstand, vil gi lysere lyd,) ...Men uansett tipper jeg lastimpedansen er problemet her. :) I alle fall er det enkelt og billig Ä finne ut av. Kanskje dette oppsettet plutselig vil lÄte himmelsk likevel. :)
    NÄ var det mye gode svar og info Ä stÄ opp til. Det jeg er ute etter er en step-up som kan justere last og booster opp mv slik at jeg kan bruke mm inngang pÄ riaa. Og lurte pÄ hvor stor forskjell det var pÄ produktene og ikke minst hvor mye man mÄ bruke. Og om man like gjerne skulle kjÞpt faste plugger eller kjÞpe en full fleksibel step-up sÄ man kan leke seg litt ogsÄ slipper man Ä kjÞpe noe nytt neste gang. Har vel egentlig sett at k&k ser ut til Ä gjÞre nyttet og ikke minst til en grei pris. MÄ man sende mail for Ä bestille? Grunnen for at jeg sier minimum 250 ohm er for at det er anbefalt fra produsent. Men rudi her pÄ forumet mente den gjorde seg godt rundt 4-500. Jeg har tidligere brukt 500 og syntes det har vÊrt bra, og ikke minst lyden jeg savner var jo rundt den lasten.

stianG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Miyajima Waza gÄr jeg ut fra er klangmessig ganske lik Shilabe som jeg kjenner godt. Den er ganske "stor" i bassen, og faller en del i toppen, ikke ulikt en SPU.
    Jeg bruker en Allnic aut 2000 (gammel type), og har som sagt prÞvd bÄde 1:10 og 1:13 med hell. Aut 2000 har mulighet for opp til 1:40, noen som gir rundt 30Ohm belastning med en standard 47K inngang. Det lÄt ganske bra, sÄ pickupene er tydeligvis ikke sÄ voldsomt kresne pÄ laste. Sweetspot for meg er 1:13, som gir bra fundament men samtidig lÄter Äpent og fritt. Det aller viktigste etter min erfaring er Ä ha riktig VTA/SRA. Pickupen lÄt klart best helt parallell med platen, altsÄ ingen tail down/up.
    Ah. Noen hadde vÊrt inne pÄ det allerede. Nei, jeg tror ikke 470 Ohm vil vÊre i nÊrheten av Ä funke sÄ lengde phonotrinnet bruker passive transformatorer. Tipper som sagt at dette er hele trÄdstarters problem,som kan lÞses med motstander pÄ "load"-kontaktene. :)

Vedlegg

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    SĂ„ da mĂ„ jeg Ăžve pĂ„ Google oversetter tysken min 😏 kan sende han en mail.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    NÄ var det mye gode svar og info Ä stÄ opp til. Det jeg er ute etter er en step-up som kan justere last og booster opp mv slik at jeg kan bruke mm inngang pÄ riaa. Og lurte pÄ hvor stor forskjell det var pÄ produktene og ikke minst hvor mye man mÄ bruke. Og om man like gjerne skulle kjÞpt faste plugger eller kjÞpe en full fleksibel step-up sÄ man kan leke seg litt ogsÄ slipper man Ä kjÞpe noe nytt neste gang. Har vel egentlig sett at k&k ser ut til Ä gjÞre nyttet og ikke minst til en grei pris. MÄ man sende mail for Ä bestille? Grunnen for at jeg sier minimum 250 ohm er for at det er anbefalt fra produsent. Men rudi her pÄ forumet mente den gjorde seg godt rundt 4-500. Jeg har tidligere brukt 500 og syntes det har vÊrt bra, og ikke minst lyden jeg savner var jo rundt den lasten.
    Jeg tror ikke du trenger noen ny stepup. Du har en stepup-trafo i Opus 88 allerede. Den trenger bare Ä fÄ justert lastimpedansen. :)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.233
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig. "Gitarproblemet" som nevnes pÄ forrige side vil derimot ikke en endring i last gjÞre noe med - i alle fall har jeg aldri opplevd denslags endringer ved bytte av belastning eller step-up. Den forandringen ligger nÊrmest garantert i MM-trinnet i preampen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig. "Gitarproblemet" som nevnes pÄ forrige side vil derimot ikke en endring i last gjÞre noe med - i alle fall har jeg aldri opplevd denslags endringer ved bytte av belastning eller step-up. Den forandringen ligger nÊrmest garantert i MM-trinnet i preampen.
    Mulig. Ville i alle fall fÄtt dette pÄ stell fÞrst, og tatt det derfra.

Endringer i lyd kan oppfattes pÄ sÄ mange mÄter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen for at jeg sier minimum 250 ohm er for at det er anbefalt fra produsent. Men rudi her pÄ forumet mente den gjorde seg godt rundt 4-500. Jeg har tidligere brukt 500 og syntes det har vÊrt bra, og ikke minst lyden jeg savner var jo rundt den lasten.
    Men de 250 og 500 var muligens med aktiv forsterking i phonotrinnet. Ikke SUT? Det ville jeg i sÄ fall anta. Det er ikke sÄ relevant for deg nÄ.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det mÄ da vÊre en god ide Ä prÞve ut det Dazed skriver her . Ikke store saken og lage slike plugger koster omtrent nada. Om det ikke lÞser saken kan man sikkert vurdere ny step up. Men som nevn tidligere dette skal vÊre en habil apparat og den har step up trafoer alle rede innebygget

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    Husk at dette er for dummys!

Kan det vÊre at et riaa trinn gjÞr en dÄrlig jobb pga lavt inngangs signal og at ting ville hÞres anderledes ut nÄr det blir koblet inn pÄ mm og ved bruk av step-up av mv.

F.eks pÄ min er det 1 x MM -47KOhm, 2,5mV@ 0,777mV noe jeg ikke helt forstÄr da. Men har prÞvd Ä lese osv og at denne inngangen gir 47000ohm og 2.5mv ved 0.777mv inn? Hvordan er da forholdet mellom pu og riaa? Siden pu har intern 16 ohm.

Hva er forskjellen mellom passiv og aktiv trafo? Er det med eller uten strÞm tilkobling og er trafo dÄrligere enn spole?

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Step up trafo er passiv
    Det finnes aktive step ups men det er ikke trafoer.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Graden av forsterkning skal ikke ha vesentlig effekt pÄ lydbildet. Det styrer man med volumkontroll.
    Impedans tilpassing av mc pick up kan der imot vĂŠre ytterst viktig. Det er ikke sikkert du vil lĂžse noe med en annen step up trafo en den som allerede er innebygget som i tillegg gir stor fleksibilitet gjennom tilpasdings plugger

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan det vÊre at et riaa trinn gjÞr en dÄrlig jobb pga lavt inngangs signal og at ting ville hÞres anderledes ut nÄr det blir koblet inn pÄ mm og ved bruk av step-up av mv.
    Du har bare étt phonotrinn. MM-inngangen din er koblet rett i forsterkerkretsen, mens MC-inngangen gÄr gjennom en SUT. (En Trafo med f.eks 10 ganger flere viklinger pÄ inngangssiden (primÊrsiden) enn pÄ utgangssiden (selundÊrsiden) en 1:10-trafo gir 10x gain, eller 20dB.

F.eks pÄ min er det 1 x MM -47KOhm, 2,5mV@ 0,777mV noe jeg ikke helt forstÄr da. Men har prÞvd Ä lese osv og at denne inngangen gir 47000ohm og 2.5mv ved 0.777mv inn? Hvordan er da forholdet mellom pu og riaa? Siden pu har intern 16 ohm.
    Alle MM-trinn har 47KOhm impedans. Det er "normen". 2,5mV ut fra 0,777mV er tydeligvis et forsÞk fopÄ Ä beskrive gain i MM-trinnet, men jeg blir ikke klok pÄ tallene. Pickupens spoleimpedans er bare nettopp det. Det har ingenting Ä si for RIAA-trinnet, annet enn at det sier noe om hvilken lastimpedans den bÞr kunne tilby.

Hva er forskjellen mellom passiv og aktiv trafo? Er det med eller uten strÞm tilkobling og er trafo dÄrligere enn spole?
    Aktiv forsterking er rett og slett en liten elektrisk forsterker. F.eks. en opamp. En (passiv) transformator er rett og slett det, en transformator med et passende viklingsforhold. Begge deler kan fungere supert, men en "SUT" er en passiv trafo. Stort sett alle phonotrinn du kjĂžper i dag gjĂžr denne spenningsforsterkningen med opamper. Ditt er ett av unntakene.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Linken til Crosswind over her er nok nyttig lesing.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.233
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men de 250 og 500 var muligens med aktiv forsterking i phonotrinnet. Ikke SUT? Det ville jeg i sÄ fall anta.

Finner ingen detaljer rundt MC-forsterkningen, men gitt at den har 6 forskjellige impedanse-valg mÄ det vÊre snakk om aktiv forsterkning.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.211
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Finner ingen detaljer rundt MC-forsterkningen, men gitt at den har 6 forskjellige impedanse-valg mÄ det vÊre snakk om aktiv forsterkning.
    Menar du att en passiv trafo inte kan ha val av impedans?

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn