Og du er ikke arrogant i dine innlegg???. Stort sett en evig strøm av forsøk på av latterligjøring og nedlatenhet mot de med andre meninger enn deg
Ang trådens tema derimot kan vi være mer enige tror jeg
Jeg vært imot i det meste som Høyre og øvrige myndigheter har gjort siden mht vannkraft og EL politikkem ca 1975. De beskrev jeg effekten av dagens politikk i en stil. Olje og bensinpris var et hett tema den gangen, og Ola Nordmann ville ha billig bensin fra Norsjøen. Så skrev jeg at siden oljen og bensin flyter fritt i et interasjonalt merket vil oljen i Nordsjøen aldri medføre lave bensinpriser i Norge men følge markedet, og så jeg tok med at det samme ville også skje med vannkraften/el om vi knyttet den til et marked utenfor Norge ( ja vi har utveklset kraft siden 60 tallet).Sammenhengen mellon Norges og internasjonal pris er så enkel å skjønne at bare norske politikere ikke ser det... Jo mer kaber desto høyere priser i Norge.
Må innrømme at min far lærte meg det poenget men læreren var sjokkert og det ble M+
Og nå prestere kratftanalytiker å prestere å si at markedet fungere perfekt, og det er ingen problemer med det. Perfekt på et skrivebord når man ikke må leve med konsekvensene ja, uten å ta hensyn til befolkningen ja. Norsk fossekraft er Norges og folket eiendom og den vesentligste infrastrukturen vi har for å kunne bo i dette kalde landet. Det er vårt naturgitte fortrinn som vi gir i fra oss. Det skal for F2an ikke bli styrt at noen EU byråkrater som har motsatt interesser av Norge, og plutselig loppe Norges befolkning for 40 Miliarder eklstra på ett år. Hvilket parti ville blitt valgt inn på Stortinge med en politikk med løfte om 40 miliarder i avgiftssøkning på strøm uavhengig av inntekt? MDG? Rødt?
Noen ganger kan man ikke la markedet bestemme
Men dagens strømpriser er også AP sin skyld, de har ikke skjønt stort de heller, selv om LO protesterte. Det virket så greit så lenge det var gjensidig utveksling mellom vår gode nordiske naboer, men nå med alle kablene til utlandet og prisetting i Nordpool og EU markedet blir det gasspriser i Østen som bestemmer strømprisen på Snåsa.
Løsningen er beskrevet i gode innlegg før her og (i en nylig innlegg i Aftenposten jeg ikke finner nå) Vi får håper Støre leser Hifisentralen så vi får en løsning på dette
kraftutveksling med utlandet – Store norske leksikon (snl.no)