Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.341
    Antall liker
    37.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her har vi hatt en runde med kapitalisme.
    Det er i så fall statskapitalisme. 95 % av nettet og 90 % av produksjonen tilhører det offentlige, enten på stats-, fylkes- eller kommunenivå. Private aktører er stort sett verboten. Det er staten som innkasserer på høye priser, enten via Statkraft, Statnett, eller direkte som el-avgift pluss moms. Det er veldig snodig å kalle det «kapitalisme» i noen meningsfull betydning av ordet.
    Kapitalisme (av latin: capitalis, avledet av caput, «hode») er et økonomisk system hvor formue og produksjonsmidler er privateid.[1][2]
    Det er jo nettopp privateid produksjonsmidlene for strøm ikke er.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.995
    Det er i så fall statskapitalisme. 95 % av nettet og 90 % av produksjonen tilhører det offentlige, enten på stats-, fylkes- eller kommunenivå. Private aktører er stort sett verboten. Det er staten som innkasserer på høye priser, enten via Statkraft, Statnett, eller direkte som el-avgift pluss moms. Det er veldig snodig å kalle det «kapitalisme» i noen meningsfull betydning av ordet.


    Det er jo nettopp privateid produksjonsmidlene ikke er.
    Var det noe å henge seg opp i?

    Ok - markedsøkonomi da - hvis du sliter med å skjønne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.341
    Antall liker
    37.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok - markedsøkonomi da - hvis du sliter med å skjønne.
    New Public Management, kanskje. Strømmarkedet ble liberalisert under Gro Harlem Brundtlands tid, hvor markedsmekanismer ble brukt til å styre offentlige aktivitetet.

    Det svenske kraftnettet er forøvrig eksakt like markedsøkonomisk styrt som det norske, fordi det er det samme kraftnettet.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Eller bare forstå litt mer av kompleksiteten? Akkurat nå er ting som det er. Beste virkemiddel er å forstå hvordan ting akkurat nå er. Da kan man komme med kritikk. Og i dette tilfelle er det ikke retoriske eller språklige feil som avdekkes, men snarere mangelfull innsikt, inkompetanse og politiske selvmord som avdekkes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.341
    Antall liker
    37.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det greia - gjøre seg dum og fortsette å diskutere på det?
    Synes bare en viss begrepsmessig presisjon er på sin plass. Hvis man sammenligner det norske og svenske kraftmarkedet ved å si at det svenske er politikerstyrt mens det norske er kapitalistisk har man enten ikke fått med seg helt grunnleggende fakta om hvordan ting fungerer, eller man bruker begrepene etter Humpty Dumpty-metoden: ordene betyr til enhver tid det jeg vil de skal bety. Fint det, men man ender opp i samme selskap som når visse amerikanske politikere bruker «communism» som skjellsord. Utvikler en del varme, men kaster ikke mye lys.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Debatteknikk må da vel være å ha nok tyngdekraft bak egne innlegg/utsagn. Hvis det noe vi har blitt belemret med de siste årene, må det være meninger. Jeg setter jo pris på hvis meningene er begrunnet og har rot i virkeligheten. Synes Asbjørn fremtrer tydligere og mer begrunnet enn det meste her inne - og hvis det meste her inne er mye bedre enn det som finnes der ute, så er jo regnestykket nokså klart...?
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Utfordringen er at når asbjørn møter motstand så spiller han dum og kverulerer på dumheten. Uredelig er ord som kommer opp i hodet mitt for en slik debatteknikk.

    Er det noen som ennå ikke har fått med seg at vi har hatt regjeringsskifte. Ansvaret ligger nå vissr på de lyseblå for konsekvensene av de blåblås politikk. Siden det er staten som tar imot pengene så er det visst helt i orden også.

    Husk også høyres formaninger om at det ikke skulle slås politikk på korona-håndteringen. Er visst de lyseblås valg av løsninger som har sendt oss dit vi nå er. De rakk svært mye på få måneder, og all faenskapen fra de blåblå er selvsagt reversert på den tiden.

    Nei. Gi meg en høyremann som kan ta ansvar sin egen politikk. Siste slik døde nettopp.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.351
    Antall liker
    20.217
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Utfordringen er at når asbjørn møter motstand så spiller han dum og kverulerer på dumheten. Uredelig er ord som kommer opp i hodet mitt for en slik debatteknikk.

    Er det noen som ennå ikke har fått med seg at vi har hatt regjeringsskifte. Ansvaret ligger nå vissr på de lyseblå for konsekvensene av de blåblås politikk. Siden det er staten som tar imot pengene så er det visst helt i orden også.

    Husk også høyres formaninger om at det ikke skulle slås politikk på korona-håndteringen. Er visst de lyseblås valg av løsninger som har sendt oss dit vi nå er. De rakk svært mye på få måneder, og all faenskapen fra de blåblå er selvsagt reversert på den tiden.

    Nei. Gi meg en høyremann som kan ta ansvar sin egen politikk. Siste slik døde nettopp.
    Spot on. Spesielt første del. Bevisste feiltolkninger, spille dum og argumentere videre på egen dumskap. Arroganse kalles slik debatteknikk.

    👏
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Og du er ikke arrogant i dine innlegg???. Stort sett en evig strøm av forsøk på av latterligjøring og nedlatenhet mot de med andre meninger enn deg

    Ang trådens tema derimot kan vi være mer enige tror jeg
    Jeg vært imot i det meste som Høyre og øvrige myndigheter har gjort siden mht vannkraft og EL politikkem ca 1975. De beskrev jeg effekten av dagens politikk i en stil. Olje og bensinpris var et hett tema den gangen, og Ola Nordmann ville ha billig bensin fra Norsjøen. Så skrev jeg at siden oljen og bensin flyter fritt i et interasjonalt merket vil oljen i Nordsjøen aldri medføre lave bensinpriser i Norge men følge markedet, og så jeg tok med at det samme ville også skje med vannkraften/el om vi knyttet den til et marked utenfor Norge ( ja vi har utveklset kraft siden 60 tallet).Sammenhengen mellon Norges og internasjonal pris er så enkel å skjønne at bare norske politikere ikke ser det... Jo mer kaber desto høyere priser i Norge.
    Må innrømme at min far lærte meg det poenget men læreren var sjokkert og det ble M+


    Og nå prestere kratftanalytiker å prestere å si at markedet fungere perfekt, og det er ingen problemer med det. Perfekt på et skrivebord når man ikke må leve med konsekvensene ja, uten å ta hensyn til befolkningen ja. Norsk fossekraft er Norges og folket eiendom og den vesentligste infrastrukturen vi har for å kunne bo i dette kalde landet. Det er vårt naturgitte fortrinn som vi gir i fra oss. Det skal for F2an ikke bli styrt at noen EU byråkrater som har motsatt interesser av Norge, og plutselig loppe Norges befolkning for 40 Miliarder eklstra på ett år. Hvilket parti ville blitt valgt inn på Stortinge med en politikk med løfte om 40 miliarder i avgiftssøkning på strøm uavhengig av inntekt? MDG? Rødt?
    Noen ganger kan man ikke la markedet bestemme

    Men dagens strømpriser er også AP sin skyld, de har ikke skjønt stort de heller, selv om LO protesterte. Det virket så greit så lenge det var gjensidig utveksling mellom vår gode nordiske naboer, men nå med alle kablene til utlandet og prisetting i Nordpool og EU markedet blir det gasspriser i Østen som bestemmer strømprisen på Snåsa.

    Løsningen er beskrevet i gode innlegg før her og (i en nylig innlegg i Aftenposten jeg ikke finner nå) Vi får håper Støre leser Hifisentralen så vi får en løsning på dette

    kraftutveksling med utlandet – Store norske leksikon (snl.no)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Pressekonferansen klokka 12 i dag. Om det er hold i lekkasjene så er det eneste spennende hva maksprisen blir, hvor mye av det overskytende som blir dekket av onkel stat og om det er noe tak på det hele slik at man ikke ender opp med å betale et lass av penger til de største sløserene. Det siste var visstnok ikke helt trivielt å få til ble det hintet litt om.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.017
    Antall liker
    744
    Spot on. Spesielt første del. Bevisste feiltolkninger, spille dum og argumentere videre på egen dumskap. Arroganse kalles slik debatteknikk.

    👏
    Problemet ditt, og Larsons, er at dere går på ideologisk autopilot. Dere trenger ikke fakta for å mene noe. Når dere så blir motsagt med gode argumenter, blir det selvsagt litt vanskelig. Det løser dere ved å karakterisere budbringeren. Fakta får man jo ikke gjort noe med.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.672
    Antall liker
    6.355
    Sted
    Holmestrand
    Visjon Norge har løsning på problemet:
    " – Det kan jeg bare si nå med disse høye strømregningene. Ikke se på strømregningene, gi det ditt hjerte vil at du skal gi. Så vil gud sørge for at strømregninga og alt annet blir betalt, sa han i en sending på kanalen den 5. desember. "

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Pressekonferansen klokka 12 i dag. Om det er hold i lekkasjene så er det eneste spennende hva maksprisen blir, hvor mye av det overskytende som blir dekket av onkel stat og om det er noe tak på det hele slik at man ikke ender opp med å betale et lass av penger til de største sløserene. Det siste var visstnok ikke helt trivielt å få til ble det hintet litt om.
    I best fall blir det 1.50 /kWh, sannsynligvis bare momsfritak og frafall av elavgift.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Lekkasjene antyder vel 80 øre/kWh. 1,50,-/kWh er det jo ingen som har betalt noe sted ennå.
    Hvilken planet bor du på? Jeg har betalt over 130øre/kWh fra og med september på spotprisavtale
    Dagens priser i Oslo er relativt lave, eks moms spot, bare vent på desemberprisen ...
    1639216193045.png

    1639216300198.png
    1639216386258.png
    1639216452065.png
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.023
    Antall liker
    9.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig det er noe jeg ikke skjønner her, men for meg synes ingen av disse prisene å være over 1,50?
    Jeg sa jeg har betalt over 130, og 143 0g 147 er forresten ganske nær,,, bare vent på desember..januar og februar. Spotpris er allerede på 2kr/kWh -(med moms sier Motkraft) hitill i desember, her fra Motkraft appen, eks nettleie, med nettleie og elavgift er vi godt over 3 kr i Oslo akkurat nå
    1639218241293.png


    Om vi får kompensert noe over 80 øre vil det være fantastisk når jeg betaler for 2 boliger og 2 familier med 32000 kwh året
    Nå har jeg bare varme på i halve boligen. dvs kjøkken og TVstue og bad, kanskje jeg skal skeie ut og få ha varme på i spisestuen og spise middag der , og kunne oppholde meg på musikkrommet?
    Er jeg gjerrig?, kanskje litt med det er en grunn til,det..
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.484
    Antall liker
    2.694
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Skal ta ut oversikten for desember etterpå, men en kjapp titt ga meg 1,513 sålangt i desember. Det er ink moms osv, men eks nettleie...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.971
    Det er i så fall statskapitalisme. 95 % av nettet og 90 % av produksjonen tilhører det offentlige, enten på stats-, fylkes- eller kommunenivå. Private aktører er stort sett verboten. Det er staten som innkasserer på høye priser, enten via Statkraft, Statnett, eller direkte som el-avgift pluss moms. Det er veldig snodig å kalle det «kapitalisme» i noen meningsfull betydning av ordet.


    Det er jo nettopp privateid produksjonsmidlene for strøm ikke er.
    Hvordan kan da folk som f.eks. Einar Aas da tjene milliarder på å selge strøm? Vi har jo også aktører som Tibber. Jeg tror ikke de driver med veldedighet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.373
    Antall liker
    17.116
    Torget vurderinger
    2
    ^Shhhh ... er det nødvendig å rippe opp i slikt? Og hva med alle kraftselskapene som tilbyr kraft, uten å selv produsere en kilowatt?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    Problemet ditt, og Larsons, er at dere går på ideologisk autopilot. Dere trenger ikke fakta for å mene noe. Når dere så blir motsagt med gode argumenter, blir det selvsagt litt vanskelig. Det løser dere ved å karakterisere budbringeren. Fakta får man jo ikke gjort noe med.

    Det er vel ikke fakta som er problemet her, men definisjoner. Man henger seg opp i ting som er saken stort sett likegyldig og dermed sporer av debatten. Når det gjelder argumenter finnes det vel ikke slike fra et høyre-perspektiv (skattelette og gode frammevilkår for næringslivet) for en ekstraskatt til befolkning og næringsliv på 39+ milliarder (for å ikke snakke om at det ble lovet at noe slikt aldri ville skje). Da er det bedre å henge seg opp i upresis begrepsbruk i stedet for å diskutere sakens kjerne...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    Visjon Norge har løsning på problemet:
    " – Det kan jeg bare si nå med disse høye strømregningene. Ikke se på strømregningene, gi det ditt hjerte vil at du skal gi. Så vil gud sørge for at strømregninga og alt annet blir betalt, sa han i en sending på kanalen den 5. desember. "



    En Gud som betaler regningene mine er til å bli religiøs av.... :LOL:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Har Støre tenkt noe på fjernvarmeanleggene i Oslo som så og si følger strømprisen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Støre tar halvparten av det over 70 øre. Dvs 40støtte øre om spotprisen blir150. 1kr om prisen er 2.70 og hvorfor ikke fra og med denne måneden desember også Det ble litt skuffende, men mer enn ingenting, men lettelse elavgiften hjelper også
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    526
    Antall liker
    830
    Torget vurderinger
    8
    Spotpris (timepris) utjevnet for november havnet totalt på kr 1,23/kW + nettleie, påslag og avgifter på min regning. (Sør Vestlandet) Til nå i desember ligger den på ca kr 1.65. Greit at vi får nå 50% fratrekk på fakturaen på priser over 70 øre 4 måneder fremover. Blir tross alt noen tusenlapper for folk flest. Så kan en alltid diskutere hvor rettferdig dette er..? De med de største / dyreste husene og størst forbruk ( tak satt på 5000 kW/pr mnd.) får mest støtte...
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.484
    Antall liker
    2.694
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hovedproblemet for hvilken som helst regjering fremover er at ALLE i dette landet vet nå at produksjonskostnaden ligger på 7-20 øre. Og at alle inntektene i en eller annen form havner i statskassen.
    Med en pris på 150 øre, så blir fortsatt prisen til oss alle over 100 øre nederst på fakturaen. Eller at vi betaler over 80 øre som inntekt, skatt eller avgift til staten.
    Hele landet er bygd opp rundt kraftpriser på et helt annet nivå. Jeg tenker at en slik endring faktisk kan føre til ustabilitet i samfunnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Nei, men milliardene han tjente var det vel noen som betalte? Kanskje strømforbrukerene satt med den regningen? Pengene stammer jo fra et sted.
    De kommer fra andre siden av derivatkontraktene han handler. Kan være en bank, en stor kraftprodusent, en stor forbruker eller hvemsomhelst som driver men krafthandel. Trenger ikke være noen i Norge en gang for den saks skyld.

    det samme gjelder når han gikk konk for øvrig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.341
    Antall liker
    37.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan da folk som f.eks. Einar Aas da tjene milliarder på å selge strøm? Vi har jo også aktører som Tibber. Jeg tror ikke de driver med veldedighet.
    Spekulasjon, eier hverken kraftverk eller nett. I prinsippet overtok han risiko fra strømkunder som ville sikre seg mot brå prisutsving. Kjøpte ikke strøm, solgte ikke strøm, men inngikk finansielle veddemål på fremtidige strømpriser. Og tapte.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.373
    Antall liker
    2.913
    Støre tar halvparten av det over 70 øre. Dvs 40støtte øre om spotprisen blir150. 1kr om prisen er 2.70 og hvorfor ikke fra og med denne måneden desember også Det ble litt skuffende, men mer enn ingenting, men lettelse elavgiften hjelper også
    50% overskytende av disse 70 ørene, regnes det som et snitt på månedlig basis? Eller dag-til-dag basis?

    Det ser ut som jeg hadde en spotpris på over 200 øre de første 7 dagene i desember, mens resten av måneden vil jeg ligge rundt 55 øre. Vil jeg da få redusert regninga med 130:2=65kwh øre de første 7 dagene? Eller skal det først jamnes ut måneded under ett, før reduksjonen beregnes?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    2
    Tipper det blir regnet fra månessnitt.Det er jo enklereog minst gunstig for kundene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn