Jeg avskyr sinnablogger og konspirasjonsteorier. Jeg respekterer politikere, byråkrati, medier og vitenskap. Jeg har begge bein i det politiske sentrum, og stemte selv frem den nye regjeringen.
Men nå forstår jeg godt at
velgerne flykter fra Ap og Sp. Skjønner Støre? Ser han hvor dette kan bære?
«I mange land har mennesker tatt til gatene i store protesttog og vendt seg mot hverandre. I mange land blåser folk i regler, fordi de ikke stoler på myndighetene eller på hverandre», sa han i talen. «Slik er ikke vi. Det er annerledes i Norge.»
Selvsikkert og
statistisk korrekt. Men som han deretter sa: «Når livene våre blir stadig mer ulike, tærer det på tillit, også i Norge.» Han snakket om det sosialøkonomiske «forskjellssamfunnet». Jeg tror han både har rett og tar feil.
For det som tærer på tilliten ved starten av året, er heller følelsen av å være i samme båt – i farlig, uoversiktlig farvann. Uten retning på farkosten. Med sviktende kompetanse og lederskap på broen. Skipperen kan hverken forklare hvordan vi havnet her, eller hva han har tenkt å gjøre.
Lavtlønte skal bare akseptere å få en sjokkregning hver måned, fra en stat som tjener grovt på butikken, styrt av to partier som lovet å hjelpe de som har minst, men som nå skviser dem mer.