Jepp. Som i "Wir schaffen das".Det er ihvertfall ingen politiker som hadde overlevd å bestemme det der direkte. Ville blitt korsfestet, først av alle som mente at prisen ikke var lav nok, deretter av de samme + alle andre for å ha satt prisen så lav at det førte til sløsing og deretter rasjonering. Den beslutningen bør være merket med «Fare! Høyspent!»
Jeg sier ikke det, men dersom systemet er slikt hvordan treffer de?Hvordan skulle de klare å handle korrekt mengde bare ved å ha lengre oppgjørsfrist på betalingen?
På produksjonssiden finnes det automatisk regulering opp og ned for å håndtere variasjoner i produksjon forbruk. Når avvikene går utenfor hva som kan håndteres av automatikken kan det bli lett grisete men som regel går det fint.
Hvordan det funker på etterspørselssiden vet jeg ikke, men gitt prognoser om temperatur så treffer de nok ganske bra basert på historikk og så kan man handle intradag og så finnes det helt sikkert et system for å finstyre det uten at jeg vet hvordan det funker. produksjon og forbruk må fullstendig matches hele tiden, bare det at det handles hele klokketimer gjør at det må skje noe på bakrommet siden ikke noe er konstant så lenge som en time.
For mye av forbruket byr de "uendelig", dvs markets maksimumspris (30 eller 40 kroner / kWh eller hva det er nå). Det er for å være sikker på å få tildeling for nødvendig volum sidne det ikke er allverdens prissensitivitet på forbrukssiden utenfor en del i industrien.
For den spseielt interesserte:
Reservemarkeder
Kraftsystemet må være i balanse til enhver tid, men utsettes kontinuerlig for påvirkninger som kan forstyrre balansen. Dette håndteres ved å benytte ulike reserveprodukter. I Norge brukes fire forskjellige typer reserver: primær-, sekundæ …www.statnett.no
Det er ikke allverdens prissensitivitet i det norske strømmarkedet, men det er en del. Forbruket i Sør-Norge i år er ganske mye ned, både på industri- og husholdningsnivå. Førstnevnte er fort en ren kommersiell vurdering mens sistnevnte går mer på grad av (dis)komfort hjemme. Det er ikke veldig mye man umiddelbart som individ kan gjøre som har merkbar effekt utover å senke inntemperaturen i hele eller deler av residensen eller fyre (mye) mer med ved, samt dusje mindre/kortere. Eller bruke hytta mindre. De virkelig store forbrukskuttene kommer først når industri stenger ned. Hydro lot være å starte opp en produksjonslinje etter planlagt vedlikehold tidligere i år, den brukte alene like mye strøm som halve Oslo i løpet av et år (ca 2TWh, Oslo ligger rundt 4TWh). Å flytte forbruk rundt på døgnet gjør litt for regninga men ingen ting for totalforbruket.sløsing hos norske forbrukere ble plutselig et problem… ikke rart at prisene er som de er.
Det er ikke veldig relevant hva som skjer på individnivå, det er totalen som teller. Det er uansett ikke strømselskapet som leverer strømmen, det er et kraftverk via det sentrale, internasjonale og lokale nettet som gjør. Alle får den krafta de vil bruke så lenge systemet ikke går i metning, altså har kapasitet til å levere det. Dersom så ikke er tilfelle må noen (tvangs)utkobles og det skjer så godt som aldri. Hvordan dette faktisk reguleres og avregnes på detaljnivå hvert eneste sekund mellom et strømselskaps kunder og produsentene vet jeg ikke, jeg vet bare (litt) om hvordan det fungerer på produsentsiden for å til enhver tid ha nok produksjon tilgjengelig. Hvordan avvik ift antagelsene om forbruk neste dag for hver enkelt time avregnes aner jeg ikke, men man må anta at det er incentiver for å treffe så nøyaktig som mulig for minst mulig overraskelser. Systemet må væe i balanse til enhver tid, som i praksis betyr at frekvesen holdes på 50Hz +/- bittelitt avvik.Hva hvis kunde bruker mindre enn det strømselskapet har estimert? Er dette da å regne som tap for strømselskapet? Hvem får evt gevinsten og strømmen?
Opsjon på kjøp av mer vil jeg tro.Interessant
Jeg undres hvordan strømselskapet klarer til enhver tid å handle nok strøm til kundene dersom systemet er slik
Problemet er at de sender ut regning på noe du enda ikke har forbrukt, basert på et estimat. De vet selvsagt at mange betaler regningen lenge før forfall og de spekulerer i dette fordi de trenger disse pengene som buffer. De kommer til å angre på dette tror jeg når fler og fler forstår hvordan de blir utnyttet.De estimerer hva du tror du vil bruke frem til du betaler regningen.
De har ikke lånt et øre. De ligger hele tiden foran med leveransene. Kundene betaler fortsatt etterskuddsvis.
Du kan lese om det her: https://e24.no/olje-og-energi/i/eJPVe4/stroemselskapet-tibber-tar-krisegrep
Det er forøvrig deprimerende å lese den lederen i Dagbladet. Den er helt klart skrevet av en som ikke har satt seg inn i saken.
Om de går konk så kommer det nok en regning til …. på det jeg skylder konkursboet.
Når man svinger for brått med en traktor og den vipper, er det bare å krysse fingrene for at den ikke når «the turning point».Er det fortsatt hemmelig hvor mange kunder som har forlatt Tibber etter at de innførte forskuddsbetaling? Lurer på hvorfor de ikke vil si det.
Det største problemet er vel at Dagbladet og Forbruker-rådet og flere andre opinionspåvirkere har servert et vrengebilde av endringen.Problemet er at de sender ut regning på noe du enda ikke har forbrukt, basert på et estimat. De vet selvsagt at mange betaler regningen lenge før forfall og de spekulerer i dette fordi de trenger disse pengene som buffer. De kommer til å angre på dette tror jeg når fler og fler forstår hvordan de blir utnyttet.
Aha. Så dette er altså bare en sinnrik metode for å tvinge vanlige folk til økt pensjonssparing. Han får det til, han Støre (mens han inni seg tenker "i reject reality and substitute my own.")Støre om sjokkpriser på strøm: – Kommer til å vare
PARIS (VG) Statsminister Jonas Gahr Støre sier han skjønner at det svir for folk flest at strømprisen er så høy. Han ber nordmenn forberede seg på flere måneder med høye priser – og vil ikke øke støtten.www.vg.no
Støre mener statens ekstra inntekter ikke har noen sammenheng med strømstøtten siden inntektene går inn i p-fondet, mens strømstøtten går fra statsbudsjettet…ja, det er virkelig vanlige folks tur.
Du har nok for høye forventninger til en yrkesgruppe som har lagt seg til begrepet "dyre priser."Elendig journalist som intervjuer, burde i det minste spesifisert direkte inntekter fra strømpriser og ikke energipriser generelt. Støre svarer om gass spesifikt siden han er noe mer opplyst enn den som intervjuer.
Eksakt. Oppe i ca 9 % da, tilbake på 7 % nå, som for et år siden. Ned mer enn 20 % fra toppen. SV er like flatt. Det er ikke Rødts og resten av den radikale venstresidens stormende fremgang som er det mest påfallende trekket i meningsmålingene.Rødt tar ikke akkurat av på meningsmålingene men ligger mest på stedet hvil, toppen var i januar i år.
Nei, men det at faktisk observert utvikling ikke passer inn i din forklaringsmodell sier kanskje et eller annet om et eller annet?jeg kan slik metode; men det du sier forklarer ikke høyres fremgang. og deri ligger problemet.
Dette er den nakne råtne sannheten. Burde vært spikret opp i alle aviser på daglig basis.
For meg iallefall, er det mye mer et spørsmål om politikerne det angår er BEVISSTE hva som skjer.Jo - mulig, men hjelper det? Er folk virkelig bevisste denne historikken?
Hvis det er blanke stemmmer du sikter til; de blir ikke tellt.Hvorfor er ikke alternativet blank representert i målingene?
Det kunne være en fin måte å måle stemningen på, nå blir man presentert for en rekke ulike alternativer som ikke frister.
Blir som å si at 40% av nordmenn ville foretrukket aids som sykdom, når det man kan velge mellom er pest, kolera, aids eller rett og slett bare dø.
I midtnorge skyldes den høye prisen at det er skamkaldt og vindstille. Altså etterspørselen er større enn tilgjengelig effekt. Hvordan har Moxnes tenkt å løse det uten å bruke pris?det er ikke sikkerhetpolitikken (nato) som bærer rødt frem, men den økonomiske politikken (strømpriskrisa og fordelingspolitikken). greit at frontene blir klarere.
Takk, det var jeg ikke klar over. Under 10.000 stemmer ved siste valg stemte da blankt. Og de blir nok sett på som kviser som ikke bør regnes med.Jo de blir telt
Stortingsvalet
Statistikken viser mellom anna valdeltaking og røyster etter parti ved stortingsvala.www.ssb.no
Ja, takk igjen, nå så jeg det (eg er ikkje så god i nynorsk) Ja, uttrykk for misnøye er det jo iallefall.nesten 20.000 stemte, og det ville vært norges 9 største parti.
I tilegg øker de jevnt og trutt ved vært valg så det er jo åpenbart en form for misnøye som flere og flere deler
Belyser jo idiotien i dagens system ganske bra. Norge har enn så lenge netto overskudd av strøm og er netto eksportør , og vi har laget et marked hvor Alle i landet må betale europeiske blodpriser for en nesten gratis naturgitt ressurs fordi vi skal « markeds tilpasse». Et system totalt i mot Norges interesser.I Norge er det populært å snakke om landene vi har forbindelser til som bunnløse strømsluk. I den virkelige verden forholder det seg imidlertid noe annerledes. Her er netto kraft i EU/EØS-landene så langt i år. UK er ikke med på oversikten, men de ligger rundt 0 så vidt jeg vet. Positive tall er eksportørene, negative tall importørene.
Vis vedlegget 876379