Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.473
    Antall liker
    3.064
    Tror du ikke jeg har prøvd å fjerne jord, kabler med og uten skjerm osv. Bare tøv at ujordet låter best, det er noe som skjer som tydeligvis dere ikke vet.
    Nå har jeg ikke påberopt at det låter "best". Men det spiller teknisk riktig uten introduksjon av jordsløyfer (i hvertfall færre av dem).

    Du virker jo være bemidlet nok til selv kjøpe deg et støysvakt FFT måleapparat og skjekke om det virkelig er støyfjerning du holder på med. Eller om virkeligheten er at man flytter rundt på et relativt høyt støyspektrum gitt man med hensikt har valgt å ha jordsløyfer i den demilitariserte sonen.

    En av grunnene til at jeg har tro på siste kan være tilfelle er nettopp Ansuz sine dither produkter som virker på meg å være ment å forsterke dette fenomenet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.090
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Sunnmøre
    Kabler og skilletrafo synes ikke, er det noe poeng? Det kan fint kombineres med horn uten å ta skade av utseende om det er fokus.
    Det er sikkert sant, men det var veldig underordna i det eg lurte på:

    … kvifor du sette ut på ei seks år lang reise med straumrens, og om du hadde gjort det dersom du, i mars 2017, visste det ein del her inne (i denne tråden) har forklart om korleis elektronikken (inkl straumforsyningar) verkar?
    Edit: Vidare lurer eg på kva du tenkjer rundt det openberre problemet med bekreftelsesfella ("confirmation bias"), sidan du har klaska på med tiltak etter tiltak og alle har gjeve betre lyd.

    Då eg drog fram ting som horn, vinyl og røyr var ikkje fordi det er genuint "betre" lyd, men fordi det er fascinerande maskineri folk kan ha ein sjølvstendig glede av å fikla med (modelltog-effekten). Det verkar på meg som om du har slik glede av forsterkarane dine. Dei har eit veldig særmerkt design, imponerande spesifikasjonar og ikkje minst ein pris som for dei fleste vil vera ei enorm investering (heilt utenkeleg for meg, til dømes). Det forstår eg, sjølv om eg ikkje sjølv ville hatt ditt anlegg i stova. Det er forresten inga nedvurdering: eg hadde takka høfleg nei til veldig mykje flott hi-fiutstyr sjølv om eg hadde fått det til ingen pengar (malapropos trur eg at eg ville takka nei til ein Bentley, også, dersom eg måtte hatt han i garasjen).

    Så: det eg lurer på var om du starta med dette fordi du var misfornøgd med lyden (sagt med andre ord, korleis burde det vore, kva er referansen?), eller fordi du hadde nevrosar for at du ikkje gav det flotte utstyret optimale arbeidsvilkår, men likevel ville/måtte ha det i stova, og straumrens var noko du "kunne ta tak i".
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.751
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at subwooferen skal deles omkring 40 Hz. Ellers er lydbilledet ikke forståeligt.
    Dette er jo helt tullete å påstå.
    Kommer helt an på driverne dette, noen egner seg fint opp til 200 andre ikke.
    Nå er jeg så heldig att jeg ikke trenger subber. Men noen vil kalle det for det.
    Men jeg har ett 5 veis system er aktivt delt.
    Subber er for pyser som LM :=)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.810
    Antall liker
    19.195
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    De som deler svært lavt, er ofte de som ikke har deling. Bare litt vilkårlig hjelp i bunn.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.939
    Antall liker
    39.447
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det betyr vel bare at du fortsatt har mye kaos i systemet ditt....... :unsure:
    Tja, vet om anerkjente studioer som deler ved 40Hz.

    Det største synden som gjøres er at man ikke aksepterer at subber er lokaliserbare og at man derfor enten bør dele dem svært lavt om man ikke kan plassere dem symmetrisk eller som et del av et stereo/multikanal oppsett.

    Mange som er døve for mye. Men har man separate basser bør man være veldig bevist hvor det plasseres om de skal operere over 60Hz.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.130
    Sted
    Langesund
    Polkabass forfra kan deles ganske høyt. Over 40 Hz i hvert fall
    Det er da ingen fast regel på hvor en må dele. Rom og systemavhengig
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.939
    Antall liker
    39.447
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Polkabass forfra kan deles ganske høyt. Over 40 Hz i hvert fall
    Nettopp! Men du har jo ikke stacket skiten i et hjørne og kjører stereo hele veien, disse to triplettene som tar over rundt 60(?) står jo oppstilt som normale stereobasser.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.751
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    mine er vel delt på 70 eller 80 hz.
    Fordelt symetrisk i rommets bredde.
    Dvs avstand mellom tårna er det dobble av avstand fra vegg til første, spiller i stereo.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.753
    Antall liker
    3.259
    Torget vurderinger
    0
    Kommer helt an på driverne dette, noen egner seg fint opp til 200 andre ikke.
    Nå er jeg så heldig att jeg ikke trenger subber. Men noen vil kalle det for det.
    Det viser noe av "misforståelsen" og begrepet SUB i moderne tid.
    Flere har tatt seg tid og anledning til å bestykke frekvens-området opp til 250Hz
    med dertil egnede elementer/kasser/løsninger enten det er større enn 15"
    eller 15" eller 12". Mye forbi-snakking blir lett for de som fortsatt tror at SUB er sub........
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.160
    Antall liker
    2.153
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    I mine kretser er jeg selv meget anerkjent, og jeg benytter ingen ting til frekvensene under 40Hz. Dette har vært et bevisst valg.

    Det var i hvert fall ikke ubevisst.

    (unnskyld jeg måtte.. 🦄)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.751
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I mine kretser er jeg selv meget anerkjent, og jeg benytter ingen ting til frekvensene under 40Hz. Dette har vært et bevisst valg.

    Det var i hvert fall ikke ubevisst.

    (unnskyld jeg måtte.. 🦄)
    Mener du det ikke er noe som skjer under 40Hz?
    Liker du ikke å få med deg all info som ligger på en plate.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.130
    Sted
    Langesund
    Vet ikke om jeg begynner å bli gammel men det under 40 er ikke det viktigste, og skal jeg ha det med så helst i veldig kontrollerte former. Det betyr lite nivå og så lite etterslep i rommets som mulig. Til opplysning går mitt anlegg flatt ned til 5 hz

    Men dette var mye støy i denne støyrensetråden
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.751
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om jeg begynner å bli gammel men det under 40 er ikke det viktigste, og skal jeg ha det med så helst i veldig kontrollerte former. Det betyr lite nivå og så lite etterslep i rommets som mulig. Til opplysning går mitt anlegg flatt ned til 5 hz
    Helt enig, langt fra det viktigste, men kjekt å ha som de sier:=)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.160
    Antall liker
    2.153
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mener du det ikke er noe som skjer under 40Hz?
    Liker du ikke å få med deg all info som ligger på en plate.
    Det hele var en spøk, men hvis du spør i all alvorlighet så er det vel flere årsaker til at jeg ikke har sub. Plass, kostnad og ikke minst rommet jeg sitter i. Ikke at jeg vet hva jeg går glipp av, for det gjør jeg jo ikke. Dersom jeg hadde fått en, hadde jeg sikkert fått hakeslepp og lurt på hvordan jeg klarte meg uten. Noen ganger er det veldig fint å være uvitende.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.751
    Antall liker
    9.160
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Å, ja? Jeg trodde ikke det var noen vits i å høre på musikk hvis ikke bassen gikk så dypt at selv SATTAN I HÆLVETE mistet nattesøvnen?
    Er bare det att når alt dette spiller på lag så blir det veldig bra, forstår att noen dropper dette på pga problemene dette kan skape i stua.
    Blir sterkt vanedannende. de 2 siste som var her som er veldig glad i musikk sa rett ut att her er det jo mye vi aldri har hørt før.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.452
    Antall liker
    3.680
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Lokalisering av sub har vel også mye å gjøre med filter karakteristikken? Dele på 80Hz med et 6dB/okt versus 48dB/okt låter veldig forskjellig:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er bare det att når alt dette spiller på lag så blir det veldig bra, forstår att noen dropper dette på pga problemene dette kan skape i stua.
    Blir sterkt vanedannende. de 2 siste som var her som er veldig glad i musikk sa rett ut att her er det jo mye vi aldri har hørt før.
    Men det de aldri hadde hørt, er det ting som er vesentlig for totaliteten? Bare fordi anlegget kan gjengi en subsonisk promp som teknikeren ikke fikk skrudd bort, så vet jeg ikke om jeg ville satt mer pris på musikken av den grunn :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.753
    Antall liker
    3.259
    Torget vurderinger
    0
    Men det de aldri hadde hørt, er det ting som er vesentlig for totaliteten? Bare fordi anlegget kan gjengi en subsonisk promp som teknikeren ikke fikk skrudd bort, så vet jeg ikke om jeg ville satt mer pris på musikken av den grunn :)
    Nettet koker og FlatEarth'erne hyler, mens vi andre koser oss med musikken gjennom hele frekvens-spekteret.
    Det er mange som IKKE er der...... og for oss andre oppleves det helt naturlig.

    Fikk et tips av en entusiast på Oslo HiFiShow og det er helt klart ikke egnet for de fleste selverklærte Hai-Faiere......
    uansett hvor mye STRØMMEN renses.....

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.715
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Horten
    Men det de aldri hadde hørt, er det ting som er vesentlig for totaliteten? Bare fordi anlegget kan gjengi en subsonisk promp som teknikeren ikke fikk skrudd bort, så vet jeg ikke om jeg ville satt mer pris på musikken av den grunn :)
    Er prompen på opptaket, så er det vel ikke hifi-anlegg om den ikke gjengis? :rolleyes:
    Ser poenget ditt da.(y)

    Promp eller ikke, off-topic i denne tråden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er prompen på opptaket, så er det vel ikke hifi-anlegg om den ikke gjengis? :rolleyes:
    Ser poenget ditt da.(y)

    Promp eller ikke, off-topic i denne tråden.
    Denne tråden kommer aldri i mål uansett. Litt off topic må være ok.

    Hvis folk får turn on av promp og stolknirk, så vær så god.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.715
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Horten
    Denne tråden kommer aldri i mål uansett. Litt off topic må være ok.

    Hvis folk får turn on av promp og stolknirk, så vær så god.
    Faktisk litt befriende å la tråden mykne litt med off-topic.

    Hehe, av musikk-sjanger jeg lytter på, så skal det mye til for at en promp eller stolknirk er mulig å høre.
    Men liker vel tanken på at jeg kunne hørt om jeg ville. 🤔
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nettet koker og FlatEarth'erne hyler, mens vi andre koser oss med musikken gjennom hele frekvens-spekteret.
    Det er mange som IKKE er der...... og for oss andre oppleves det helt naturlig.

    Fikk et tips av en entusiast på Oslo HiFiShow og det er helt klart ikke egnet for de fleste selverklærte Hai-Faiere......
    uansett hvor mye STRØMMEN renses.....


    Sånn ser det ut mot slutten av opptaket hos meg – rød graf er peakene. 29 Hz klarer anlegget (og rommet) å strekke det til, dog selvsagt ikke helt uforvrengt eller med kapasitet:

    Screenshot_20230330-111928.png


    Edit: OK, OK, OK. Nå vet jeg ikke hvor dypt akkurat det opptaket går, men leste dette om Tim Storms nå:

    Storms is a deep bass (basso profondo).[7] He possesses a vocal range of 10 octaves (G/G#−5 to G/G#5).[8] He has extended his lower range to G−7 (0.189 Hz) while breaking his own record for the widest vocal range for a male singer.[9] His lowest frequencies can only be heard by elephants and various
    animals
    that use low frequencies for communication, as well as dedicated scientific measurement devices.
    [10]

    Jeg gir meg :ROFLMAO:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.753
    Antall liker
    3.259
    Torget vurderinger
    0
    Sånn ser det ut mot slutten av opptaket hos meg – rød graf er peakene. 29 Hz klarer anlegget (og rommet) å strekke det til, dog selvsagt ikke helt uforvrengt eller med kapasitet:



    Edit: OK, OK, OK. Nå vet jeg ikke hvor dypt akkurat det opptaket går, men leste dette om Tim Storms nå:

    Storms is a deep bass (basso profondo).[7] He possesses a vocal range of 10 octaves (G/G#−5 to G/G#5).[8] He has extended his lower range to G−7 (0.189 Hz) while breaking his own record for the widest vocal range for a male singer.[9] His lowest frequencies can only be heard by elephants and various
    animals
    that use low frequencies for communication, as well as dedicated scientific measurement devices.
    [10]

    Jeg gir meg :ROFLMAO:
    Vi som både spiller ALT som er på skivene og SER alt som er i grafene støtter deg på den (y)

    tim_storm.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.753
    Antall liker
    3.259
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis spiller jeg veldig lite sånt. Eller kirkeorgel og elektronika.
    Så bra......for deg......så slipper du utrolig mange bekymringer på veien til slike opplevelser......og det øker trivselen med lyd på linje med en kjøkkenradio (y)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.727
    Antall liker
    2.209
    Torget vurderinger
    8
    Kan jeg foreslå at du går til innkjøp av sosiale antenner?
    Har Klipsch La Scala 50hz som i mitt rom gir hørbar bass ned til 36hz! Savner ingenting og falsk dypbass lagt inn i et opptak bryr meg lite! Ser jo mange her på sentralen er opptatt av sub og flere har kjøpe høyttalere! Det jeg finner merkelig er at mange av de oppsettene har totalt fravær av mellombass!
    At sub diskuteres samtidig som mellom/midtbass blir glemt er rett og slett ubegripelig 🙈
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.714
    Antall liker
    4.226
    Torget vurderinger
    1
    Vidare lurer eg på kva du tenkjer rundt det openberre problemet med bekreftelsesfella ("confirmation bias"), sidan du har klaska på med tiltak etter tiltak og alle har gjeve betre lyd.

    Då eg drog fram ting som horn, vinyl og røyr var ikkje fordi det er genuint "betre" lyd, men fordi det er fascinerande maskineri folk kan ha ein sjølvstendig glede av å fikla med (modelltog-effekten). Det verkar på meg som om du har slik glede av forsterkarane dine. Dei har eit veldig særmerkt design, imponerande spesifikasjonar og ikkje minst ein pris som for dei fleste vil vera ei enorm investering (heilt utenkeleg for meg, til dømes). Det forstår eg, sjølv om eg ikkje sjølv ville hatt ditt anlegg i stova. Det er forresten inga nedvurdering: eg hadde takka høfleg nei til veldig mykje flott hi-fiutstyr sjølv om eg hadde fått det til ingen pengar (malapropos trur eg at eg ville takka nei til ein Bentley, også, dersom eg måtte hatt han i garasjen).
    Dette kommer du aldri til å få svar på, slike spørsmål har dukket opp av og til før i mange tråder.
    Men jeg beundrer din selvinnsikt og skriblerier, det må jeg bare få si. Det er liksom måten du gjør det på som gjør at det er så fin lesning.

    Det er jo modeltog som du så fint beskriver det, man må ha noe å fikle med rett og slett. Avkobling er jo det viktige i dagens stressende samfunn, men det virker som enkelte innenfor denne hobbyen stresser mer med den enn de burde og her er det vel slike tråder som strømrens som er virkelig begredelige greier. Hadde den bare vært om strømrens så har det jo vært noe, men det har jo nesten ingenting om strømrens å gjøre og handler vel mest om å prøve å vise frem toget sitt mest mulig selv om det ikke er helt passende til alle tider..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn