Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Mange erfarne ører er beste måler verktøyet. I tillegg har ALLE et forhold til lyd, ja, til og med kona som mange bruker som en kontrollør.
    Eg trur vi er samde om at 'god lyd' hovudsakleg er intrasubjektivt og sannsynlegvis knytt til noko objektivt ved måten musikksignalet vert omskapt til lydbølgjer i rommet. Eg vil også hevda at det faktisk er grenser (ein stad) for kor god stereolyd kan vera, fordi formatet (2 kanalar) sjeldan kan formidla heile kompleksiteten i eit faktisk, fysisk lydbilete (iallfall ikkje ut over eitt einskild punkt) og kor god han treng vera, fordi øyro våre er imperfekte og hjernen temmeleg god. Så langt, alt vel. Vidare diskusjon om dette passar sikkert best ein annan stad (underforumet "Forskjeller og testmetodikk", kanskje).

    Det eg eigentleg lurer på, er best formulert av Asbjørn:

    Hvorfor nettopp strømrens som fokusområde, heller enn f eks å bytte effektforsterkere til du fant en som fungerte hos deg og med dine høyttalere? Det virker som høyttalere og effektforsterkere var gitt her, selv om de tydeligvis låter pyton hos deg uten alle remediene rundt. Hvorfor ikke forsøke å finne effektforsterkere som ikke behøver slike krykker?
    Du, @larsmartin, har altså eit stereoanlegg som er så dyrt at du kunne kjøpt kva som helst (nesten). Med slike føresetnader, kva problem var det du oppdaga og korleis fann du ut at det var nettopp "rein straum" som var løysinga? Problemet må jo ha vore betydeleg, sidan anlegget står i ei daglegstove med opa løysing mot kjøkenet og du sikkert har ungar som spring att og fram?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor fremdeles så stort fokus på effekttrinn når de fleste konstruktører med erfaring sier problemet der er lite mht støy.
    For de som har Macintosh, Luxman, Accuphase (noen modeller), Parasound, Spec+++,spør de hvorfor de ikke bruker smultring trafoer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo det samme om vi bruker preamp eller DAC som eksempel: Hvordan fant LM ut at han skulle legge slik fokus på nettopp tweakeri for strømrens, heller enn f eks å prøve ulike preamper til han fant en som fungerer som den skal, hos ham, i hans anlegg? Det virker som komponenter og høyttalere var gitt, selv om de tydeligvis låter pyton hos ham uten alle remediene rundt. Hvorfor ikke forsøke å finne komponenter som ikke behøver slike krykker?

    Om slike komponenter er bygget med R-kjerne trafoer eller SMPS’er er kanskje underordnet. Spørsmålet er fortsatt det samme.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo det samme om vi bruker preamp eller DAC som eksempel: Hvordan fant LM ut at han skulle legge slik fokus på nettopp tweakeri for strømrens, heller enn f eks å prøve ulike preamper til han fant en som fungerer som den skal, hos ham, i hans anlegg? Det virker som komponenter og høyttalere var gitt, selv om de tydeligvis låter pyton hos ham uten alle remediene rundt. Hvorfor ikke forsøke å finne komponenter som ikke behøver slike krykker?

    Om slike komponenter er bygget med R-kjerne trafoer eller SMPS’er er kanskje underordnet. Spørsmålet er fortsatt det samme.
    Det viser vel heller hvor liten kunnskapen om hva som blir påvirket og hvorfor.
    Hadde en skjønt det hadde det å bruke effekttrinn som eksempel ikke forekommet i så stor grad som her.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det viser vel heller hvor liten kunnskapen om hva som blir påvirket og hvorfor.
    Hadde en skjønt det hadde det å bruke effekttrinn som eksempel ikke forekommet i så stor grad som her.
    Alle må få gjøre som de vil, men er det svaret ditt på Asbjørn sitt spørsmål om hvorfor så kostbart utstyr låter forferdelig uten en voldsom mengde støyrens-produkter? :unsure:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det viser vel heller hvor liten kunnskapen om hva som blir påvirket og hvorfor.
    Hadde en skjønt det hadde det å bruke effekttrinn som eksempel ikke forekommet i så stor grad som her.
    Vel, for hva det er verdt: Min erfaring hos meg var at nettopp de tidligere effektforsterkerne mine var de mest følsomme komponentene for nettstøy i det anlegget. Filtrering foran dem gjorde lett hørbar forskjell, ikke like mye foran CD-spiller og preamp. Helt komponentavhengig, så hvorfor ikke fokusere på å finne komponenter som fungerer uten krykke og bandasje?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det viser vel heller hvor liten kunnskapen om hva som blir påvirket og hvorfor.
    Hadde en skjønt det hadde det å bruke effekttrinn som eksempel ikke forekommet i så stor grad som her.
    Kjekt å se at du våger deg tilbake, da venter vi i spenning på ditt svar:


    @ymir I post 504 skjenket du av din visdom og mente at en C-core kunne være løsningen på TheShy's problemer og linket (igjen) til Johns Curls gamle intervju.
    Jeg var uenig og har siden spurt deg om hvordan Johns teorier om C-core skulle kunne fjerne TheShy's problemer (som alle var under 20kHz)
    Vis vedlegget 903986

    Dette har du til nå ikke svart på. Du unngår spørsmålet og kommer heller med utsagn der du forsøker å latterliggjøre meg og andre. Som f.eks nylig dette:
    "Og det er forunderlig å lese hvor samstemte de er, Curl, Charles Hansen, Nelson Pass, Borberly +++, mens her avvikes det fra hva som er konsesus Blant de store designere. Komisk egentlig."

    Dette til tross for at jeg har skrevet en post om at jeg bruker C-core selv, i mine prosjekter. Så da spør jeg igjen.
    1. Hva er båndbredden på trafoene?
    2. Hvordan skulle de fikse TheShys's problemer?

    Du som er så allvitende kan kanskje også opplyse oss om hvor mange dB demping man kan forvente ved bruk av C-core ved supraharmonics opp til 150kHz?
    Du kan jo alltids vente en ukes tid igjen i håp om at alle har glemt at du hoppet bukk over spørsmålet for så å komme med nye påstander om hvor dumme alle andre er. Kanskje på tide å vise at det er substans i påstandene dine for en gangs skyld?
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Kan jo hende LM er mere følsom for støy en gjennom snittet her inkludert meg men kan i hvertfall bekrefte at det er ikke noen feil ved Gryphon forsterkere eller elektronikk , har hørt de i mange sammhenger inkludert med Audiovector R11 riktig nok tilkobled 1 stk ISOVOLT
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kan jo hende LM er mere følsom for støy en gjennom snittet her inkludert meg men kan i hvertfall bekrefte at det er ikke noen feil ved Gryphon forsterkere eller elektronikk , har hørt de i mange sammhenger inkludert med Audiovector R11 riktig nok tilkobled 1 stk ISOVOLT
    Du tenker at det kanskje ligger litt på det mentale? Tanken har jo streifet en.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    .. men kan i hvertfall bekrefte at det er ikke noen feil ved Gryphon forsterkere eller elektronikk , har hørt de i mange sammhenger inkludert med Audiovector R11 riktig nok tilkobled 1 stk ISOVOLT
    Om så var tilfellet: Hvorfor trenger det Gryphon-utstyret da så mye strømrens-greier for å gi ut god lyd da?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Kan jo hende LM er mere følsom for støy en gjennom snittet her inkludert meg men kan i hvertfall bekrefte at det er ikke noen feil ved Gryphon forsterkere eller elektronikk , har hørt de i mange sammhenger inkludert med Audiovector R11 riktig nok tilkobled 1 stk ISOVOLT
    Han er jo også mer redd for blindtester og vitenskap enn snittet her. Deler du også den oppfatningen?
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Hvordan kan du da gå god for Gryphon utstyret om du ikke vet? 🤔
    -Trenger Gryphon utstyr strømrense-dingser for å låte bra?
    Jeg går god for det for jeg har Hørt det i mange sammenhenger , har du ? å så tilfelle hva synes du ?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt å se at du våger deg tilbake, da venter vi i spenning på ditt svar:




    Du kan jo alltids vente en ukes tid igjen i håp om at alle har glemt at du hoppet bukk over spørsmålet for så å komme med nye påstander om hvor dumme alle andre er. Kanskje på tide å vise at det er substans i påstandene dine for en gangs skyld?
    Får da håpe det kommer svar. Har fått noe svar fra en produsent av R core trafoer og venter på flere. Har god tålmodighet jeg for min del 😁
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan du da gå god for Gryphon utstyret om du ikke vet? 🤔
    -Trenger Gryphon utstyr strømrense-dingser for å låte bra?
    Funny, som dette "er" et problem i Norge.
    Har vært medlem på diverse danske fora. Noen helt tilbake fra 2004. Hva jeg vet om, har det
    aldrig vært skrevet noe som helst om, at folk har problemer med støy/trenger strømrens på
    Gryphons produkter. En av kompisserne tett på har jeg fulgt fra Headamp/Phonostage, M-100, Callisto 2200,
    Diablo, Diablo 300....... Aldrig..... som i ALDRIG hatt problemer.
    Ser ut som at Norge/OHC er svært dårlig reklame for produkter, som ellers er skamrost over det
    meste av kloden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Får da håpe det kommer svar. Har fått noe svar fra en produsent av R core trafoer og venter på flere. Har god tålmodighet jeg for min del 😁
    Burde ikke du være i stand til å underbygge påstander du selv har skrevet? Eller er det sånn at du vet at du ikke har peiling og nå trengte en ikke navngitt tredjepart så du senere kan si "jeg har ikke fått svar ennå", så du slipper å svare noe som helst? Snedig...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Funny, som dette "er" et problem i Norge.
    Har vært medlem på diverse danske fora. Noen helt tilbake fra 2004. Hva jeg vet om, har det
    aldrig vært skrevet noe som helst om, at folk har problemer med støy/trenger strømrens på
    Gryphons produkter. En av kompisserne tett på har jeg fulgt fra Headamp/Phonostage, M-100, Callisto 2200,
    Diablo, Diablo 300....... Aldrig..... som i ALDRIG hatt problemer.
    Ser ut som at Norge/OHC er svært dårlig reklame for produkter, som ellers er skamrost over det
    meste av kloden.
    Dette er ikke et problem i Norge.
    Det er et problem hos en person i Norge.... :cool:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Får da håpe det kommer svar. Har fått noe svar fra en produsent av R core trafoer og venter på flere. Har god tålmodighet jeg for min del 😁
    Flott jobbet. Da kan vi endelig få noe fakta på bordet.
    BTW så har jeg i mellomtiden målt båndbredden på flere typer trafoer. Deler gjerne disse her, men det skal bli interessant å høre hva du finner ut.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Stort sett all elektronikk er laget for 230volt. All endring i strøm skaper støy. Klart all elektronikk er best på ren strøm, dere mangler bare å høre det.
    Eg veit du er i ein posisjon her der du må forsvara deg mot alt og alle, og det kan sikkert vera vanskeleg å svara på alt, men:

    Var dette ei læresetning for deg før du sette i gang med denne reinsingsprosessen? Altså, at når eg spør deg om "problemet", så er det feil spørsmål, fordi du i utgangspunktet hadde bestemt deg for at det var viktig og du ville at apparaturen din skulle få best mogleg arbeidsvilkår?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn