Streaming - Hva gjør jeg feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.995
    Kan ha noe med mulighet for å høre på "alt av musikk".... Musikklivet har blitt en berikelse etter tidal og qobuz kom i hus, at noen gidder å forholde seg til musikk uten å ha mulighet til å lytte på alt forstår jeg ingenting av.
    Heh, jeg er litt som Polka - driver ikke dumpsterdiving med bind for øya, når råvarene til den pefekte fredagstacoen skal fikses - liksom :cool: :ROFLMAO:
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er ikke derfor. Cd var bedre enn streaming her, etter mange tiltak på streaming er det bedre. En sjelden gang kan cd være bedre, da er det antagelig en annen utgivelse.
    Hører du på samme musikken som trådstarter
    Det er ikke derfor. Cd var bedre enn streaming her, etter mange tiltak på streaming er det bedre. En sjelden gang kan cd være bedre, da er det antagelig en annen utgivelse.
    Det jeg skrev står fjellstøtt såfremt du ikke hører på akkurat den samme musikken som trådstarter.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.121
    Antall liker
    3.699
    Torget vurderinger
    9
    Når du blir så gammel at du får lov til å kjøre bil......og melder deg inn i en BMW, Mercedes,Toyota eller Kia bilgruppe.....
    så skjønner du hvor greie alle her på forumet egentlig er mot hverandre.... (y)
    Nåja, slik jeg kjenner motormiljøet er det stort sett en genuin interesse i bunnen som er samlende. De eneste man prøver å styre unna er de som har kjøpt seg noe fordi de trodde det var in.
    Mvh
    1969 A-12
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Gikk ganske kraftig ned i nivå når Innuos Zenith mini gikk inn som reserve for Statement. I følge enkelte her så bør jeg ikke høre noe forskjeller mellom disse to når DAC’en er lik. Enda jeg spilte høyere med mini, så var detaljene færre og lengre bak i lydbildet. Så er det selvfølgelig helt greit å si at forskjellen ikke er stor nok til at de er villige til å putte så mange penger i det.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.702
    Antall liker
    3.229
    Torget vurderinger
    0
    Nåja, slik jeg kjenner motormiljøet er det stort sett en genuin interesse i bunnen som er samlende...
    Ja, slik er det på banen enten det er drifting eller råning på kjøpesenteret...........forum/internett er i mange tilfeller noe helt annet ;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.706
    Antall liker
    3.928
    Torget vurderinger
    96
    at noen gidder å forholde seg til musikk uten å ha mulighet til å lytte på alt forstår jeg ingenting av.
    Dette kan du umulig mene. Et utrolig tåpelig utsagn må jeg si. Så før streaming og internett var musikk umulig å nyte hjemme? Du forholdt deg ikke til musikk før du begynte å streame? :sneaky:
    Forøvrig kan man meget lett lytte til omtrent alt man ønsker i dag, før man går til anskaffelse av noe.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.280
    Antall liker
    38.141
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan du umulig mene. Et utrolig tåpelig utsagn må jeg si. Så før streaming og internett var musikk umulig å nyte hjemme? Du forholdt deg ikke til musikk før du begynte å streame? :sneaky:
    Forøvrig kan man meget lett lytte til omtrent alt man ønsker i dag, før man går til anskaffelse av noe.
    Hvorfor kan jeg ikke mene det? Jeg forholdt meg til musikk før streaming også, for da var det eneste alternativet, men heldigvis ting forandrer seg, også når det gjelder musikkform. Nå var jeg såpass heldig at jeg jobbet som lydtekniker på forskjellige radiokanaler fra jeg var 15 og til jeg var 21. Så jeg fikk min dose på jobb samt fikk kjøpe ekstremt billige cder. Men dine utsagn blir jo helt blåst, det blir som mine unger ikke trodde vi kunne gjøre noe på fritiden før, uten internett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.341
    Antall liker
    37.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja! Ikke så mye på denne, men generelt på gryphon.
    Skal en ha perfekte målinger og det er målet er kanskje ikke en klasse-a dac rett valg. Men poenget er at det forskjeller på dac og streamer, en må velge en som passer til sine preferanser.
    Vet ikke, kanskje. -80 dB er nok til at det kan være en liten «house sound» der. Derimot er den nær perfekt på digitalsiden, både med forbilledlig motstandsdyktighet mot jitter og lavt støygulv på grunn av de parallellkoblede DAC’ene. Det ser ut til å være det analoge utgangstrinnet som tilfører eventuell farging. ESS-DAC’en i seg selv er nede ved ca -122 dB THD+N, mens Gryphon spec sier 0,007 % (-83 dB), og Stereophiles måling sier ca -80 dB. Da er det noe som skjer etter selve D/A-konverteringen.

    Ut fra måleresultatene ville jeg forøvrig jeg tro at den der ikke er spesielt kresen på om det er en CD-transport eller en streamer som står foran den. De små forskjellene i jitternivå vil DAC’en spise til frokost uten å skape hørbar analog forvrenging av det.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vet ikke, kanskje. -80 dB er nok til at det kan være en liten «house sound» der. Derimot er den nær perfekt på digitalsiden, både med forbilledlig motstandsdyktighet mot jitter og lavt støygulv på grunn av de parallellkoblede DAC’ene. Det ser ut til å være det analoge utgangstrinnet som tilfører eventuell farging. ESS-DAC’en i seg selv er nede ved ca -122 dB THD+N, mens Gryphon spec sier 0,007 % (-83 dB), og Stereophiles måling sier ca -80 dB. Da er det noe som skjer etter selve D/A-konverteringen,

    Ut fra måleresultatene ville jeg forøvrig jeg tro at den der ikke er spesielt kresen på om det er en CD-transport eller en streamer som står foran den. De små forskjellene i jitternivå vil DAC’en spise til frokost uten å skape hørbar analog forvrenging av det.
    Jeg er fornøyd med den, har testen noen. Uten å bytte tema til strøm, er min erfaring strømforsyningen på streamer må være god. Mye av støyen spres der, ikke bare på gjennom den digital utgangen.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.118
    Antall liker
    697
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen her som er glad i streaming da? Og som i tillegg har en stremaer de er fornøyd med?

    Jeg bruker en PC som streamer. Har et eget PCIe kort til dette; Pink Faun I2S bridge og eget PSU dedikert til kortet.
    Synes det låter helt topp! Bruker det til å sende lyden videre til en Denafrips DAC.

    Veldig fornøyd med Roon i bunnen av det hele - godt brukergrensesnitt, og med et abonnement på Tidal så er jeg i mål for min del. 🥳

    Hva bruker dere andre? 🤔
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.341
    Antall liker
    37.149
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vanligvis Roon/Qobuz på stasjonær PC ->{wifi}-> Logitech Transporter -> DEQX.
    Alternativt Qobuz på iPad ->{wifi}-> Chromecast Audio -> RME ADI2 FS Pro.
    Eller Roon ARC på iPhone ->{Bluetooth}-> Sony WH1000 headset.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Asus inntak router - melco s10 switch - fibernettverk - melco s10 switch - nucleus rock dekoder - melco n10 streamer - gryphon ethos dac. Strømrens på alle digitale produkter er viktig.

    Mange mener nettverk er nettverk, men er en interessert å få streaming bedre enn cd er det bare å teste hifi switcher å levere tilbake om det ikke blir noen oppgradering. Her var det utslaget til at streaming overgikk cd. Har en først kjøpt et anlegget må det brukes og hva er bedre enn tilgang til millioner av låter med topp kvalitet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Finnes det noen her som er glad i streaming da? Og som i tillegg har en stremaer de er fornøyd med?

    Jeg bruker en PC som streamer. Har et eget PCIe kort til dette; Pink Faun I2S bridge og eget PSU dedikert til kortet.
    Synes det låter helt topp! Bruker det til å sende lyden videre til en Denafrips DAC.

    Veldig fornøyd med Roon i bunnen av det hele - godt brukergrensesnitt, og med et abonnement på Tidal så er jeg i mål for min del. 🥳

    Hva bruker dere andre? 🤔
    Bruker du stasjoner pc er vel den full av støy, vifter osv? Med Windows er det mye bakgrunns programmer som jobber og øker forbruket som skaper støy.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.118
    Antall liker
    697
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du stasjoner pc er vel den full av støy, vifter osv? Med Windows er det mye bakgrunns programmer som jobber og øker forbruket som skaper støy.
    Jeg bruker en HP EliteDesk 800 G6 med i5 CPU og 16GB RAM. Har deaktivert alle unødige prosesser samt satt BIOS til Silent. Veldig fornøyd med oppsettet :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg bruker en HP EliteDesk 800 G6 med i5 CPU og 16GB RAM. Har deaktivert alle unødige prosesser samt satt BIOS til Silent. Veldig fornøyd med oppsettet :)
    Funker veldig bra det, bedre enn mange streamere.
    Om du er litt nerd er det strømforsyningen som kanskje er mest å hente på. Brukte nuc tidligere og testet mange lineære strømforsyninger, men endte opp med det original switch poweret på et schaffner filter.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Hva bruker dere andre? 🤔
    Jeg er superfornøyd med streaming/filbasert avspilling. RPI4 med Ropieee XL som tilbyr Roon med Qobuz og Tidal abb. og Spotify Connect. USB inn i RME ADI-2 DAC Fs som igjen er koblet med XLR inn i Benchmark AHB2 uten pre (RMEen har god volumkontroll, så det er ikke nødvendig siden jeg ikke har analoge kilder). Dog er min erfaring null verdt, siden jeg ikke har hatt andre kilder på svært mange år, hverken CD, Vinyl, Tape eller annet.

    RPI4en streamer over Wi-Fi for å få et idiotsikkert galvanisk skille, pluss at det er mer enn godt nok for lyd med 3 meter luftlinje til aksesspunkt og mange hundre mbit/s båndbredde). Internnettverket er fiberbasert og 10 gbit/s mot alt av infrastruktur som f.eks Roon serveren som kjører i en Debian basert VM på en Proxmox VE redundant virtualiseringsrigg.

    I tillegg skal det sies at jeg med årene har mistet fullstendig trua på hifikomponenter som noe mystisk og spennende, noe som har vært befriende. Dette gjør at jeg har innsett at det ikke er verdt å bruke en eneste kalori på ting som ikke gir teknisk mening, så her er det null bekymringer rundt strømrens, nettverk, DAC og tilsvarende. Det er rett og slett lett å bygge en digital avspillingskjede som ikke bryr seg en døyt om disse tingene (i den virkelige verden, i hodet til den enkelte derimot..). High-end hi-fi markedet skjønner jeg ikke vitsen med lenger, all den tid det i de aller fleste tilfeller ikke leverer state-of-the-art ytelse uansett så for meg fremstår det bare som svært dyr pynt som drar et lass med strøm og tar mye plass og i tillegg ikke når opp lydkvalitetsmessig! Her er alt av lurium som PS Audio strømregenerator, fancy DACer, merkevarekabler og tung hifi hevet ut og lyden har definitivt ikke blitt dårligere av dette, snarere tvert i mot! Jeg oppfordrer alle som har en hel vegg av komponenter å ta en full reset med moderne utstyr av dokumentert tipp-topp kvalitet og se hvor utrolig bra det blir med noen kjedelige knøtt som ikke lar seg påvirke av noe som helst. Dog er det selvsagt fullstendig ødeleggende for hifi som hobby med tanke på utstyrsbytter og de greiene der, men dersom man føler man går i sirkel kan jeg definitivt anbefale en slik øvelse.

    EDIT: Kan legge til info om kablingen i anlegget også. Selv om jeg har mista trua på "hi-fi" kabler, så betyr det ikke at jeg lar det være opp til tilfeldighetene.
    Kablene for analogoverføring, dvs XLR signalkabler og høyttalerkabler, er av typen star-quad for maksimal robusthet mot støy, i og med at AHB2 har så ekstreme ytelser at det er utfordrende også på kabelsiden å ikke ødelegge mer enn forsterkeren. Det samme gjelder tilkoblinger på høyttalerkablersiden, hvor ekspanderbare bananplugger benyttes i og med at målinger har vist at for AHB2 er det kun disse og speakon som ikke yter verre enn forsterkeren selv. Spader og ordinære bananplugger gir rett og slett mer forvrengning enn forsterkeren! (ikke at dette vil være hørbart i så godt som noen tilfeller, men det skader ikke å legge best mulig til rette teknisk for optimal ytelse når det er snakk om noen hundrelapper). Alt av strømkabler er selvsagt de som fulgte med komponenten.
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    360
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Kjører Simaudio Mind2 inn i RME ADI-2-pro FS R, videre til høyttalerne digitalt. En nuc med ROON Rock. Har fått samme vei som @marsboer, men droppa pie, også for forenkle samt digitalkortet var ikke å oppdrive til r-pien.

    Testa cd mot rippa versjon, men var så likt at jeg neppe hadde truffet på blindtest…
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er superfornøyd med streaming/filbasert avspilling. RPI4 med Ropieee XL som tilbyr Roon med Qobuz og Tidal abb. og Spotify Connect. USB inn i RME ADI-2 DAC Fs som igjen er koblet med XLR inn i Benchmark AHB2 uten pre (RMEen har god volumkontroll, så det er ikke nødvendig siden jeg ikke har analoge kilder). Dog er min erfaring null verdt, siden jeg ikke har hatt andre kilder på svært mange år, hverken CD, Vinyl, Tape eller annet.

    RPI4en streamer over Wi-Fi for å få et idiotsikkert galvanisk skille, pluss at det er mer enn godt nok for lyd med 3 meter luftlinje til aksesspunkt og mange hundre mbit/s båndbredde). Internnettverket er fiberbasert og 10 gbit/s mot alt av infrastruktur som f.eks Roon serveren som kjører i en Debian basert VM på en Proxmox VE redundant virtualiseringsrigg.

    I tillegg skal det sies at jeg med årene har mistet fullstendig trua på hifikomponenter som noe mystisk og spennende, noe som har vært befriende. Dette gjør at jeg har innsett at det ikke er verdt å bruke en eneste kalori på ting som ikke gir teknisk mening, så her er det null bekymringer rundt strømrens, nettverk, DAC og tilsvarende. Det er rett og slett lett å bygge en digital avspillingskjede som ikke bryr seg en døyt om disse tingene (i den virkelige verden, i hodet til den enkelte derimot..). High-end hi-fi markedet skjønner jeg ikke vitsen med lenger, all den tid det i de aller fleste tilfeller ikke leverer state-of-the-art ytelse uansett så for meg fremstår det bare som svært dyr pynt som drar et lass med strøm og tar mye plass og i tillegg ikke når opp lydkvalitetsmessig! Her er alt av lurium som PS Audio strømregenerator, fancy DACer, merkevarekabler og tung hifi hevet ut og lyden har definitivt ikke blitt dårligere av dette, snarere tvert i mot! Jeg oppfordrer alle som har en hel vegg av komponenter å ta en full reset med moderne utstyr av dokumentert tipp-topp kvalitet og se hvor utrolig bra det blir med noen kjedelige knøtt som ikke lar seg påvirke av noe som helst. Dog er det selvsagt fullstendig ødeleggende for hifi som hobby med tanke på utstyrsbytter og de greiene der, men dersom man føler man går i sirkel kan jeg definitivt anbefale en slik øvelse.
    Det er merkelig hvor forskjellig preferanser en kan ha. Ropiee sto i 2 dager før den blei lagt på hylla, her var det noe av det dårligste jeg har testet roon på.
    Alle dacene jeg har testet er koblet rett i effekt og justert volum digitalt. Har klart å ha 100% volum på de fleste så dynamikken ikke forsvant, men jeg liker ikke lyden selvom en skulle tro færre ledd blir bedre. For meg er forforsterker som å få gummi på stålfelger.
    Så på bilder du har delt. Har du hatt audio valve, var ikke den bra?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er merkelig hvor forskjellig preferanser en kan ha. Ropiee sto i 2 dager før den blei lagt på hylla, her var det noe av det dårligste jeg har testet roon på.
    Alle dacene jeg har testet er koblet rett i effekt og justert volum digitalt. Har klart å ha 100% volum på de fleste så dynamikken ikke forsvant, men jeg liker ikke lyden selvom en skulle tro færre ledd blir bedre. For meg er forforsterker som å få gummi på stålfelger.
    Så på bilder du har delt. Har du hatt audio valve, var ikke den bra?
    Har hatt en lang natt med marsboer rundt pre amp for noen år siden. Han var ikke på samme planet :whistle:
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Det er merkelig hvor forskjellig preferanser en kan ha. Ropiee sto i 2 dager før den blei lagt på hylla, her var det noe av det dårligste jeg har testet roon på.
    Alle dacene jeg har testet er koblet rett i effekt og justert volum digitalt. Har klart å ha 100% volum på de fleste så dynamikken ikke forsvant, men jeg liker ikke lyden selvom en skulle tro færre ledd blir bedre. For meg er forforsterker som å få gummi på stålfelger.
    Så på bilder du har delt. Har du hatt audio valve, var ikke den bra?
    RMEen har en hybridvolumkontroll som demper analogt for hver 6. db de øverste 18 dbene for deretter å internt sette digitalvolumkontrollen til 100% igjen for hvert steg. Innad i disse 6 dbene justeres volumet digitalt helt sømløst for deg som bruker. Tenk på det som en grovkornet relebasert analogpre i toppklassen. Gitt at du vier gainstrukturen litt oppmerksomhet (som jeg har gjort, dvs høy output ut fra RME og tilpasset gain på AHB2 (den kan justeres) så holdes RME DACen alltid i det volumområdet hvor den yter omtrent tilsvarende som med en state-of-the-art pre i kjeden SNR/THD messig ved kritisk lytting.

    Jeg må selvsagt innrømme at det også for meg, fordi jeg innerst inne vet at digital volumkontroll på papiret reduserer SNR kontra en pre, har slitt noe med typiske tvangstanker rundt dette, og har flere ganger vurdet å gjøre volumjustering via en høykvalitets relebasert volumkontrollpre (for å sikre god kanalbalanse og pålitelig funksjon over hele volumspekteret, potmetere har jeg fullstendig avsmak for etter et par dårlige opplevelser) i det analoge domenet i stedet. Digital oppløsningsreduksjon har også gjort litt vondt i sjela til tross for at jeg jo er fullstendig klar over at dette er et ikke-tema med RME DACen siden den gjør justeringen med en haug ekstra bits presisjon utover det som trengs for å kunne gjøre dette helt transparent innenfor rasjonelle volumverdier. Men etter å ha sett målinger med hybridkontrollen i drift og sammenlignet med state-of-the-art preer så ser jeg at det ikke en gang på papiret er særlig mer å hente enn et par db på SNR-verdiene og da kun ved visse volumverdier. Når jeg også tar inn over meg hva SNR egentlig er, dvs "kan jeg høre støy", så har det etterhvert gitt meg fullstendig ro i sjela på at RMEen spesifikt klarer seg ypperlig på egenhånd. Den er også laget med tanke på å kunne kobles rett i effekttrinn, så impedansen er velegnet for formålet. En ekstra bi-effekt av dette er at jeg nå ikke lenger hører kvalitetsreduksjon eller reduksjon i dynamikk med loudness normalization påslått noe som dramatisk øker trivselen under en avspillingsøkt. Jeg setter volumet til den faste "optimale" verdien som jeg empirisk har kommet frem til over lang tid hvor jeg opplever maksimal innlevelse og realisme uten noen form for lyttetretthet. Hverken for lite eller for mye. De audiofile "tvangstankene" har forsvunnet etterhvert som forståelsen har økt. Om dette nå er nocebo, eller om jeg før led av placebo, vites ikke, men nå harmoniserer i hvertfall mine erfaringer med "virkeligheten", noe som jo er praktisk for meg 😀

    Jeg ville forøvrig ikke kjørt uten pre med så godt som noen andre DACer på markedet, med noen ytterst få unntak. Ikke fordi jeg innbiller meg at jeg nødvendigvis hører forskjell, men fordi det beviselig er en suboptimal måte å løse problemet på teknisk, noe som aldri i verdien hadde gitt meg fred i sjela, og jeg har økonomi til å gjøre det optimalt om jeg vil. RMEn er et unntak fordi dette har fått ekstra oppmerksomhet i den spesifikke implementasjonen.

    Det var imidlertid umiddelbart et eller annet uvant lydmessig ved å fjerne pre'en. Omtrent som om at jeg har sett ut et vindu hele tiden, men at glasset i vinduet plutselig var fjernet. Jeg tror ordet jeg leter etter er "nakent". Dette kan selvsagt ha vært placebo, men jeg trengte en form for tilvenning, men om dette var lydmessig eller mentalt vet jeg ikke.

    Jeg har hatt mange preer. Audio Valve Eclipsen låt fornøyelig den. Jeg brukte den mot Electrocompaniet AW400 monoblokker den gang jeg var hekta på mer tradisjonell tung hifi. En kamerat endte også opp med en slik etter å ha hørt min i sitt anlegg. Dog var det definitivt en pre av sorten "rosenrød idyll" mer enn tindrende klar nøytralitet. Jeg byttet ut EC 4.8 med Eclipse. 4.8 er vel den klart dårligste preen jeg har hatt noen gang. Ikke noe galt med den teknisk, men definivt ikke en pre på nivå med effekttrinnene lydmessig. Min favorittforforsterker lydmessig må ha vært GamuT D3, men har også hatt f.eks Parasound Halo JC 2, Bryston BP-17³, en sak fra Marantz og sikkert et par andre.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Det er merkelig hvor forskjellig preferanser en kan ha. Ropiee sto i 2 dager før den blei lagt på hylla, her var det noe av det dårligste jeg har testet roon på.
    Tenkte jeg skulle kommentere denne spesifikt. Dersom du setter deg inn i _min_ verden, dvs en verden hvor en hvilken som helst grei bitperfekt streamer låter likt gitt at den kobles til en kapabel DAC med et hensiktsmessig digitalt grensesnitt, så innser du at dette ikke handler om lydmessige preferanser for min del. Det er rett og slett bare en praktisk vurdering som ligger til grunn. Jeg opplever ingen forskjell i praksis i mitt anlegg. Det var en tid da jeg sannsynligvis ville ha opplevd forskjeller, men etter at "trua" forsvant gjør jeg ikke det lenger. Det er ikke så nøye for meg hvem av oss som har rett, men jeg har i hvertfall en utpreget indre ro når det kommer til slike ting som jeg definitivt ikke hadde da jeg var "på kjøret" for 10-15 år siden.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Flott insikt du viser marsboer, utrolig grundig i dine opplevelser. Respekt(y)Men "føler" du er inne på "følelser" i dine beskrivelser her....Musikk dreier seg om følelser, fornekter ikke at du og andre kan føle anderledes.. eller at jeg selv bare er fucked:) Beskrivelsen din av 4.8 kan jeg forstå selv om jeg har eid dårligere :) Og heller kanskje til å mene at denne også gjør mer enn ingenting. Sorry...søpler til tråden her nå. Handler ikke om pre - amp dette.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    RMEen har en hybridvolumkontroll som demper analogt for hver 6. db de øverste 18 dbene for deretter å internt sette digitalvolumkontrollen til 100% igjen for hvert steg. Innad i disse 6 dbene justeres volumet digitalt helt sømløst for deg som bruker. Tenk på det som en grovkornet relebasert analogpre i toppklassen. Gitt at du vier gainstrukturen litt oppmerksomhet (som jeg har gjort, dvs høy output ut fra RME og tilpasset gain på AHB2 (den kan justeres) så holdes RME DACen alltid i det volumområdet hvor den yter omtrent tilsvarende som med en state-of-the-art pre i kjeden SNR/THD messig ved kritisk lytting.

    Jeg må selvsagt innrømme at det også for meg, fordi jeg innerst inne vet at digital volumkontroll på papiret reduserer SNR kontra en pre, har slitt noe med typiske tvangstanker rundt dette, og har flere ganger vurdet å gjøre volumjustering via en høykvalitets relebasert volumkontrollpre (for å sikre god kanalbalanse og pålitelig funksjon over hele volumspekteret, potmetere har jeg fullstendig avsmak for etter et par dårlige opplevelser) i det analoge domenet i stedet. Digital oppløsningsreduksjon har også gjort litt vondt i sjela til tross for at jeg jo er fullstendig klar over at dette er et ikke-tema med RME DACen siden den gjør justeringen med en haug ekstra bits presisjon utover det som trengs for å kunne gjøre dette helt transparent innenfor rasjonelle volumverdier. Men etter å ha sett målinger med hybridkontrollen i drift og sammenlignet med state-of-the-art preer så ser jeg at det ikke en gang på papiret er særlig mer å hente enn et par db på SNR-verdiene og da kun ved visse volumverdier. Når jeg også tar inn over meg hva SNR egentlig er, dvs "kan jeg høre støy", så har det etterhvert gitt meg fullstendig ro i sjela på at RMEen spesifikt klarer seg ypperlig på egenhånd. Den er også laget med tanke på å kunne kobles rett i effekttrinn, så impedansen er velegnet for formålet. En ekstra bi-effekt av dette er at jeg nå ikke lenger hører kvalitetsreduksjon eller reduksjon i dynamikk med loudness normalization påslått noe som dramatisk øker trivselen under en avspillingsøkt. Jeg setter volumet til den faste "optimale" verdien som jeg empirisk har kommet frem til over lang tid hvor jeg opplever maksimal innlevelse og realisme uten noen form for lyttetretthet. Hverken for lite eller for mye. De audiofile "tvangstankene" har forsvunnet etterhvert som forståelsen har økt. Om dette nå er nocebo, eller om jeg før led av placebo, vites ikke, men nå harmoniserer i hvertfall mine erfaringer med "virkeligheten", noe som jo er praktisk for meg 😀

    Jeg ville forøvrig ikke kjørt uten pre med så godt som noen andre DACer på markedet, med noen ytterst få unntak. Ikke fordi jeg innbiller meg at jeg nødvendigvis hører forskjell, men fordi det beviselig er en suboptimal måte å løse problemet på teknisk, noe som aldri i verdien hadde gitt meg fred i sjela, og jeg har økonomi til å gjøre det optimalt om jeg vil. RMEn er et unntak fordi dette har fått ekstra oppmerksomhet i den spesifikke implementasjonen.

    Det var imidlertid umiddelbart et eller annet uvant lydmessig ved å fjerne pre'en. Omtrent som om at jeg har sett ut et vindu hele tiden, men at glasset i vinduet plutselig var fjernet. Jeg tror ordet jeg leter etter er "nakent". Dette kan selvsagt ha vært placebo, men jeg trengte en form for tilvenning, men om dette var lydmessig eller mentalt vet jeg ikke.

    Jeg har hatt mange preer. Audio Valve Eclipsen låt fornøyelig den. Jeg brukte den mot Electrocompaniet AW400 monoblokker den gang jeg var hekta på mer tradisjonell tung hifi. En kamerat endte også opp med en slik etter å ha hørt min i sitt anlegg. Dog var det definitivt en pre av sorten "rosenrød idyll" mer enn tindrende klar nøytralitet. Jeg byttet ut EC 4.8 med Eclipse. 4.8 er vel den klart dårligste preen jeg har hatt noen gang. Ikke noe galt med den teknisk, men definivt ikke en pre på nivå med effekttrinnene lydmessig. Min favorittforforsterker lydmessig må ha vært GamuT D3, men har også hatt f.eks Parasound Halo JC 2, Bryston BP-17³, en sak fra Marantz og sikkert et par andre.
    Takk for skikkelig svar, du har uten tvil støyfrie produkter nå.Tror på deg når du sier det låter bra, Hadde vært gøy å hørt engang for har ikke fått det til selv ved å bare velge komponenter med lavt støygulv.
    Er høyttalerne dine oppløst eller kan de skjule noe i elektronikken?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Musikk dreier seg definitivt utelukkende om følelser også for min del! Men for min del har jeg valgt å flytte denne delen av "tuningen" av anlegget til valg av høyttaler og hvordan disse fungerer med rommet. Jeg har bare valgt en strategi som inkluderer å teknisk ekskludere elektronikken som en utpreget kvalitetsmessig variabel. Jeg går ikke rundt og narrer meg selv til å tro at anlegget mitt er så nøytralt og perfekt selv om elektronikkdelen av kjeden er målemessig transparent. Alt rakner på høyttaler/rom uansett, men jeg er faktisk utrolig fornøyd om dagen. Sikkert av uvitenhet 😀
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Musikk dreier seg definitivt utelukkende om følelser også for min del! Men for min del har jeg valgt å flytte denne delen av "tuningen" av anlegget til valg av høyttaler og hvordan disse fungerer med rommet. Jeg har bare valgt en strategi som inkluderer å teknisk ekskludere elektronikken som en utpreget kvalitetsmessig variabel. Jeg går ikke rundt og narrer meg selv til å tro at anlegget mitt er så nøytralt og perfekt selv om elektronikkdelen av kjeden er målemessig transparent. Alt rakner på høyttaler/rom uansett, men jeg er faktisk utrolig fornøyd om dagen. Sikkert av uvitenhet 😀
    Litt frekk må jeg være som vanlig. Har du erfaring med høyttalerne er grise viktig og resten ikke spiller så stor rolle og du er fortsatt er opptatt av lyd finnes det bedre høyttalere enn dynaudio om det var det jeg så på bilde? Er du mindre opptatt av resultatet idag enn for 15 år siden? Eller er resultat like viktig idag og den maniske tiden var unødig?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Er høyttalerne dine oppløst eller kan de skjule noe i elektronikken?
    Høyttalerne er Dynaudio Contour 60i.

    Jeg har ikke lyst til å bruke ordet oppløst fordi luftig detaljering ikke er en utpreget karakter ved dem. Jeg har lyst til å bruke ordet avslappet og nøktern naturlighet, med et godt snev av raffinement og svært god dynamisk kontrast fra en bekmørk bakgrunn. Det er ikke høyttalere som imponerer voldsomt de første 5 minuttene med fartstfylt sprut, kanskje utover at de har solide muskler nedover. Dette er allroundere som jeg har blitt veldig glad i fordi de låter så musikalske, selv om opptaket er middelmådig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.963
    Antall liker
    8.718
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Også veldig fornøyd med min CXN V2 og liker forsåvidt streaming, selv om det er mye mindre av det enn CD og vinyl-spilling.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.428
    Antall liker
    7.293
    Sted
    Under stjernene
    I mål med SoTM sMS-200 Ultra NEO.

    Foran streammer står NUCLEUS+ med en SSD hvor alle CD' ene er Ripped/lagret.
    Har ikke CD spiller.

    Streamer 80-90 prosent, hovedsakelig pga. tilgang på ny musikk.
    10-20 prosent vinyl.

    Spiller i perioder det ene eller det andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn