Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kanskje oss gamle audiofile ikke klarer å vende oss til endring i tyngdepunkt på HFS, fra tradisjonell (kjøpe) high end til DIY.
    Jeg tror vel ikke at andelen DIY øker. Tror du det? De aller, aller fleste går del fremdeles og kjøper sitt AV-utstyr i (nett)butikken?
    Var ikke i nærheten av disse ‘basketakene’ back then.
    At ting ‘forverret’ seg etter at AVForum trynet kan være en av grunnene?

C

cruiser

Gjest
    Kanskje oss gamle audiofile ikke klarer å vende oss til endring i tyngdepunkt på HFS, fra tradisjonell (kjøpe) high end til DIY.
    Jeg tror vel ikke at andelen DIY øker. Tror du det? De aller, aller fleste går del fremdeles og kjøper sitt AV-utstyr i (nett)butikken?
    Jeg anbefaler deg å starte en blogg, fortrinnsvis uten kommentarfelt. Da kan du bedrive kabel og annen blingrunking helt uforstyrret og avskåret for vitenskap..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.088
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det stemmer jo ikke. Jeg vet ikke om du noensinne så kabeldiskusjoner som f eks involverte signaturene knutinh, RS, pedal og Rhesus. Om noe har det blitt tamt, vennskapelig og fredelig her sammenlignet med tilstanden for noen år tilbake.

Men jeg kan være enig i at tyngdepunktet har flyttet seg. Da kunne folk komme med lange utlegninger om nyanseforskjellene de mente å høre mellom FLAC og WAV (hint: de er bitvis identiske) og forvente å ikke bli motsagt. Noen innbarka realister som knutinh pleide å utfordre om blindtester og sånt, men han ble omtrent ansett som noe katten hadde dratt inn. Til slutt ble han så lei av å bli æreskjelt at han forsvant herfra og over til andre fora. Nå er balansen etter hvert blitt en annen, og jeg har personlig ikke noe i mot det. Jeg tror kanskje forståelsen av "the loudness war" var et vendepunkt. Det er ikke alltid at alt som "låter bedre" egentlig er bedre.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kanskje man også skal spørre seg om folk forsvinner utelukkende fordi ‘noen vinner en diskusjon’ eller om miljøet også har blitt unødvendig forsuret?
    Folk sender PM på at de ikke vil poste her inne pga. at de bare blir hamret ned.
    Da vil selvsagt folk si at det utelukkende er deres problem (og det er kanskje nettopp det som er problemet).

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Maxwell's Equations - Engineering and Technology History Wiki

In the modern context, Maxwell’s Equations are used in the design of all types of electrical and electronic equipment. The equations can only be solved exactly for simple structures of high symmetry. However the dramatic increase in computing power and development of numerical finite-difference techniques since the mid 1960s have enabled their widespread everyday use.

Nå kan gjerne Asbjørn (en selvutnevnt forsterkerdesigner av verdensformat og da også sikkert noe av en elektronikkguru) og Aurora forklare hvordan det at elektriske signaler påvirkes ørlite av materialspesifikke krystallmønstre og eventuelle forurensninger på noen måte ER I STRID med Maxwells ligninger. Disse ligningene gjelder vel idealiserte forhold med "perfekte elektriske/ magnetiske felt" og perfekt homogene materialer. Aurora kan sikkert bekrefte at det brukes like mange empiriske formler innen elektro/ elektronikk som i andre former for engineering. Men av en eller annen grunn mener Asbjørn at for hifi (særlig kabler) er det bare lov å bruke idealiserte formler av typen som ble utviklet for mange hundre år siden. Derfor spør jeg deg.......Asbjørn.......vet du at det er en forumregel som sier at man får bare påstå det som er sant (Av betydningen det man tror er sant)? Jeg tror du vel vitende gjør deg dummere enn du er, når du kommer med dette "vitenskaps- argumentet" ditt i forbindelse med kabler, og spekulerer i at det ikke blir oppdaget, fordi det er såpass mange teknologiske analfabeter her.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bl.a. du som lager basketakene. La være. Problem solved! ;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Desty har vært godgutt en liten stund nå, og det er et forsoning I emning. Med ønske om å forstå hverandre. Flere burde og la det fare, ikke mumle på det samme.

Troll skal en ikke fore, så han er glemt før hans krystal teori har truffet tastaturet.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Desty har vært godgutt en liten stund nå, og det er et forsoning I emning. Med ønske om å forstå hverandre. Flere burde og la det fare, ikke mumle på det samme.

Troll skal en ikke fore, så han er glemt før hans krystal teori har truffet tastaturet.
    "fordi det er såpass mange teknologiske analfabeter her"

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du får trøste deg med at Roald aldri får solgt en av sine kabler etter din "promotering" indirekte her inne. Gjenkjøpsverdien blir omtrent som visse strømkabler..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Du får trøste deg med at Roald aldri får solgt en av sine kabler etter din "promotering" indirekte her inne. Gjenkjøpsverdien blir omtrent som visse strømkabler..
    Hvorfor skulle jeg skade salget da?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.088
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men av en eller annen grunn mener Asbjørn at for hifi (særlig kabler) er det bare lov å bruke idealiserte formler av typen som ble utviklet for mange hundre år siden. Derfor spør jeg deg.......Asbjørn.......vet du at det er en forumregel som sier at man får bare påstå det som er sant (Av betydningen det man tror er sant)? Jeg tror du vel vitende gjør deg dummere enn du er, når du kommer med dette "vitenskaps- argumentet" ditt i forbindelse med kabler, og spekulerer i at det ikke blir oppdaget, fordi det er såpass mange teknologiske analfabeter her.
    Du bjeffer opp feil tre. Den makroskopiske effekten av små imperfeksjoner av krystallgitteret og forurensninger i metallet er bare en liten økning i materialets resistivitet. Det er ingen ting der som strider mot Maxwell. De lovene er fortsatt en utmerket beskrivelse av hva som skjer med elektromagnetiske bølger i og langs en leder. (De er vel ca 150 år gamle, ikke "flere hundre", sånn apropos dine krav til sannferdighet.) Det er først når du begynner å håndtere enkeltpartikler at kvantemekaniske effekter gjør seg gjeldende, men det er da heller ingen hemmelighet. Mest relevante anvendelse av kvantefysikk i et stereoanlegg er laserpickupen i en CD-spiller. Jeg la til og med ut en link til quantum electrodynamics i går. Ønskereprise:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_electrodynamics

Forøvrig misforstår du poenget jeg forsøkte å gjøre om forsterkerdesign. Poenget er at når selv jeg, en total amatør, er i stand til å hive sammen et design til en 100-watts forsterker med null komma nada forvrengning ved å bruke billige og lett tilgjengelige standardkomponenter, må det bety at de kommersielle produsentene velger å prioritere noe annet enn best mulig lydkvalitet. Eventyrfortelling og pent visuelt design er muligens mer lønnsomt enn teknologi- og produktutvikling.

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Du bjeffer opp feil tre. Den makroskopiske effekten av små imperfeksjoner av krystallgitteret og forurensninger i metallet er bare en liten økning i materialets resistivitet.
    Dette er bare en påstand. All den tid all verdens hifiprodusenter er uenig, og det også fremstilles monokrystalledere til industrielle formål, må du gjerne backe opp med en link eller noe. Ellers blir det "fordi jeg sier det".

De lovene er fortsatt en utmerket beskrivelse av hva som skjer med elektromagnetiske bølger i og langs en leder.
    Jeg har aldri sagt lovene ikke gjelder. Her er det du som putter ord i munnen på meg. Hos Marintek testes skipsmodeller i bølgebasseng, men det er ikke fordi Navier- Stokes ligninger ikke gjelder for skip. Det er fordi de ikke greier å løse dette teoretisk, som du sikkert skjønner. Og må se hva som skjer i praksis. Slik er det også faktisk innen elektronikk; de har "erfaringsformler". Det er bare å google så ser du det.

Hva som er kvantemekanikk og ikke, er ikke jeg den rette til å svare på. Du vet nok mer enn meg, men du har ikke akkurat doktorgrad i "wave propagation" og slikt, har du vel?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.088
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du bjeffer opp feil tre. Den makroskopiske effekten av små imperfeksjoner av krystallgitteret og forurensninger i metallet er bare en liten økning i materialets resistivitet.
    Dette er bare en påstand. All den tid all verdens hifiprodusenter er uenig, og det også fremstilles monokrystalledere til industrielle formål, må du gjerne backe opp med en link eller noe. Ellers blir det "fordi jeg sier det".
    https://en.wikipedia.org/wiki/Single_crystal#Electrical_conductors

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Har du det??
    Selvfølgelig har jeg ikke noe sånt. Som jeg ikke legger skjul på heller.
    Men jeg har en industri i ryggen, dere har bare påstander på et diskusjonsforum.
    Eller dere backes opp av Blue jeans cable eller Audioholics.com eller noe annet marginalt noe.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.423
    Torget vurderinger
    12
    Homøopatiindustrien er stor også, hvis det skal være gyldig argumentasjon.

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Du har helt rett Trygve.
    Det lages monokrystallinske metaller som brukes til high performance utstyr. F.eks: condensed-matter physics, materials science, surface science, scanning tunneling microscopy, superconductivity etc.
    Videre er det bevist at monokrystallinsk kobber har mindre resistans enn vanlig kobber. Ca. 10%
    Screen Shot 07-03-18 at 06.29 PM.PNG

Jeg for min del bruker heller en 10% tykkere kabel.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.505
    Torget vurderinger
    2
    "Jeg har en industri i ryggen."

Hmmm - spørs om det ikke kom en ny vinner der. Nå tror jeg at "mine subjektive erfaringer er objektive" datt ned på annenplass.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg anbefaler deg å starte en blogg, fortrinnsvis uten kommentarfelt. Da kan du bedrive kabel og annen blingrunking helt uforstyrret og avskåret for vitenskap..
    Takk for tips. Må innrømme at det høres fristende ut, men hadde dog håpet på et miljø her inne med litt mindre bombastisk latterliggjøring, litt mindre nedhamring av alternative meninger, og litt mindre kverulering, så er det kanskje mulig her inne også.
    Så får den andre parten ta til seg elementer av placebo, abx og diverse vitenskapelige utredninger for å blidgjøre meddebattanter og andre dilletanter.

Fottøyet til Shy?

272AD341-875E-4596-8573-F9CC33663F45.jpeg

C

cruiser

Gjest
    Evt så kan du jo begynne med deg selv, du er jo en ivrig kranglefant som deltar aktivt i samtlige slike diskusjoner. Blir litt Donald Trump over den sutringen din angående et "problem" du selv er med på å skape.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg det er for mye personangrep i alt for mange tråder her på forumet, andre forum jeg har hengt på før slo hardt ned på slikt.
    Men det er noen som forholder seg til fakta og klarer å diskutere på ordentlig vis noe jeg setter stor pris på, uten å forsøke å henge ut andre.
    Er det slik at når man slipper opp for argumenter eller kunnskap/teori så går man til angrep med usakligheter for å prøve å latterligjøre den andre part?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Er ikke helt uskyldig, nei.
    Er dog tvilende til at jeg har skapt problemet, men litt bensin har nok blitt kastet på bålet underveis.
    Men man lærer gjerne litt underveis også.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.

Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.359
    Sted
    Langesund
    Det hadde vært fint om alle kunne hatt baller nok til å fortelle om hva slags komponenter de bruker. Ser at mange av de mest kranglevorne som ikke hører forskjell på en dritt også unnlater å ha dette i signaturen sin.

Mid - fi og dårligere nytter ikke når det til tider er små men viktige nyanser som avsløres ved f,eks kabelbytte.
    Hva er kriteriene for at det ikke er mid-fi og dårligere - dine meninger

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

En klassiker. Anleggene som er for dårlige til å tjene på kabelforskjeller. ;)

Personlig synes jeg det er litt harry å liste opp anlegget sitt i signaturen. De som er interessert kan ta en kikk i anleggstråden min.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.088
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Noe DIY-greier og noe kjøpegreier. Hvis vi ser bort fra egen tidsbruk er vel det dyreste i anlegget nå en DEQX HDP-4 og en HDP-3. Jeg korrigerer gjerne hvert høyttalerelement til +/- 0,5 dB i frekvensgang og +/- 0,5 ms i gruppeforsinkelse før global romkorreksjon og eq etter smak. Hvis du følger linken i signaturen finner du ut mer.

Kunne du også redegjøre for hvordan ditt anlegg oppfyller kravene i ITU-R BS.1116-1 kapittel 7 og 8? Nytter ikke med ukalibrerte greier hvis man skal lytte etter små nyanser, vettu. Legg gjerne også merke til at standarden ikke spesifiserer en minstepris for å være meningsberettiget, men er mer opptatt av sånt som frekvensgang, støygulv, romklang osv. https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Onkel Frank stakk innom igjen, han har døpt om dette forumet til "Mudd Club 2 For Wannabees".. Han anbefalte også å swinge innom Dwezil Zappas Gear Stuff for å se om det går an å banke noe kunnskap inn i hodet på De Zamme...

Well...

Shoot...

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.790
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor hardt har du slått deg selv i hode? Blir vel neste spm til deg.
    Du er exstremt arrogant oven for andre folk her inne.
    Ser du deg noen gang i speilet?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Dette er et særs farlig farvann å røre rundt i.
    Blir som å si NORDOST! på ekte Macbeth vis.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rart å si det, men dette argumentet føles litt foreldet.. Og jeg har faktisk og Oblivion I deler av mitt anlegg. Hans påstander om kvantefysikk, statisk strøm fra tepper og et par andre søkte ideer fikk meg til å innse at enkelte er for søkt til at jeg velger å tro på det. Dessverre, men tiden nå gir en I større grad mulighet til å ta EGNE valg.. Sluket donerte noen kabler av samme fabrikat til en symbolsk sum. Hans anlegg er neppe midfi, men trenger ikke bogus-kabler for å låte magisk.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Kunne du også redegjøre for hvordan ditt anlegg oppfyller kravene i ITU-R BS.1116-1 kapittel 7 og 8? Nytter ikke med ukalibrerte greier hvis man skal lytte etter små nyanser, vettu. Legg gjerne også merke til at standarden ikke spesifiserer en minstepris for å være meningsberettiget, men er mer opptatt av sånt som frekvensgang, støygulv, romklang osv. https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
    Herlig!

Her er en rutinert gartner sin oppskrift på setting av løk:
    ‘Å legge løk er enkelt, og det er du selv som bestemmer hvordan du vil det skal se ut. Vilt og naturlig eller stramt og systematisk – det er opp til deg. Likevel vil jeg komme med noen tips. Jeg synes ikke det ser bra ut hvis man planter samme løk på rekke og rad. Det ser fort pjuskete ut, og det ser også rart ut hvis det er enkelte løker som ikke kommer opp i det hele tatt. Jeg lager heller buketter av løk, det vil si at jeg setter minimum 7 like løk sammen. I stedet for å grave ned løken enkeltvis lager jeg da i stedet et hull med ganske stor omkrets og setter løken der.
    Vil du ha et naturlig uttrykk kan du bare hive løken utover og grave den ned der den falt. Dette går greit med løk som uansett formerer seg og som derfor aldri kommer til å gi noe stramt og formelt uttrykk uten stadig oppgraving og omplassering.‘

- Hvordan hadde du angrepet denne oppgaven, Asbjørn?
    Målebånd eller bare sette løken litt pø om pø? :cool:
    PS: Gi posen til kona holder ikke!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.790
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Rart å si det, men dette argumentet føles litt foreldet.. Og jeg har faktisk og Oblivion I deler av mitt anlegg. Hans påstander om kvantefysikk, statisk strøm fra tepper og et par andre søkte ideer fikk meg til å innse at enkelte er for søkt til at jeg velger å tro på det. Dessverre, men tiden nå gir en I større grad mulighet til å ta EGNE valg.. Sluket donerte noen kabler av samme fabrikat til en symbolsk sum. Hans anlegg er neppe midfi, men trenger ikke bogus-kabler for å låte magisk.

Ser den, men her hos meg er det ingen tvil om at strømkablene til den godeste Celius gjør noe positivt som ingen av de andre som har vært testet greier å matche.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.088
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Herlig!

Her er en rutinert gartner sin oppskrift på setting av løk:
    [...]
    Det siterte var deler av et svar til musicman som prøvde seg på klassikeren «for dårlig anlegg til å høre subtile kabelforskjeller». Vel, det er en internasjonal standard for hvor god en avspillingskjede og et lytterom må være for å kunne påvise små degraderinger av lydkvaliteten. Bevis at eget anlegg oppfyller de kravene først, og følg gjerne resten av standarden også for å demonstrere at disse subtile kanelforskjellene faktisk er hørbare, så kan vi diskutere hvilke andre anlegg som er «gode nok» etterpå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn