Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er ikke i irritert modus lenger, og forstår at enkelte ting her inne egentlig er unødvendig å diskutere, hodet stanges bare i veggen. Jeg er ferdig med kabeldebatter, da jeg har funnet de jeg liker..noen billige og noen ikke fullt så billige. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har, slik alle her inne helt sikkert er. Hvem som helst er velkommen til en lytt, tar gjerne imot kritikk og ros, samt gode råd. Så håper jeg å få hørt noen diy anlegg som gir meg gåsehud i tiden fremover:)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.348
    Sted
    Langesund
    Jeg er ikke i irritert modus lenger, og forstår at enkelte ting her inne egentlig er unødvendig å diskutere, hodet stanges bare i veggen. Jeg er ferdig med kabeldebatter, da jeg har funnet de jeg liker..noen billige og noen ikke fullt så billige. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har, slik alle her inne helt sikkert er. Hvem som helst er velkommen til en lytt, tar gjerne imot kritikk og ros, samt gode råd. Så håper jeg å få hørt noen diy anlegg som gir meg gåsehud i tiden fremover:)
    Jeg har lyst til å høre og du er hjertelig velkommen hit, men gåsehud kan jeg ikke garantere.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bevege seg utenfor den sonen er lurt, kan lære mye av det.
    Det var det jeg gjorde, lærte veldig mye merket jeg.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi trenger mer at folk faktisk besøker hverandre, har respekt og deler. Menn som sitter alene i hula si og mugger her inne er litt trist..
    Lese litt i min tråd da vetdu :)

Mvh: Espen L
    Ja, leser den og jeg. Og fine høyttalere du har kjøpt deg. Tror ikke det er noe bedre verre noe sted, en søker, og finner det en vil tro på ifht dette med ulike leire osv.

For egen del blir det litt kjedelig hvis det er stillstand. Må små endringer til. Liker å høre mye forskjellig musikk. Når jeg får høre de samme skivene igjen, gang etter gang, er det litt kjedelig.

I de senere år har folk som har prosjektert og jobbet frem lyden sin selv fått større respons hos meg enn vi som stort sett har kjøpt en boks eller to. Simpelthen fordi det er mer jobb å lage ting fra grunnen av. Dette fikk jeg smertelig erfare etter x antall timer med kapping av Corian I cnc sag for å bygge mine egne subber..

Poenget uansett, er at hver og en må finne sin greie. Hifi estetikk er vakkert, lange byggetråder fint, beskrivelser, glede og entusiasme :)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Lørdagslesning

Mange ting her relatert til det som diskuteres i denne tråden.
    https://linearaudio.nl/sites/linearaudio.net/files/floyd o'toole AudioScience.pdf

Noen uttrag for å friste til lesning:

The requirements for accurate reproduction of the sound creating the
    aesthetic experience, though, must eventually have a purely technical description – an important
    distinction.

Et lite spark til Hi-Fi anmeldere som bare såvidt slår blårussen. Heldigvis ingen regel uten uttak :)
    Screen Shot 07-07-18 at 01.39 PM.PNG

Her er mer vann på mølla:
    BLIND vs. SIGHTED TESTS – SEEING IS BELIEVING
    When you know what you are listening to, there is a chance that your opinions might not
    be completely unbiased. In scientific tests of many kinds, and even in wine tasting, considerable
    care is taken to ensure the anonymity of the devices or substances being subjectively
    evaluated. Many people in audio follow the same principle, but others persist in the belief
    that, in sighted tests, they can ignore such factors as price, size, brand, etc. and arrive at the
    unbiased truth. In some of the “great debate” issues, like amplifiers, wires, and the like, there
    are assertions that disguising the product identity prevents listeners from hearing small differences.
    “Proof ” of this is the observation that perceived characteristics that seemed to be
    obvious when the product identities were known, are either less obvious or non-existent
    when the products are hidden from view. The truth is not always what we wish it to be.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Javel. Har tittet litt. Han sier noe fornuftig om hvor dumt det er å bruke mikrofon til å måle kurver i rommet (spark til The Shy, Abjørn med flere). Og noe idiotisk om hvor dumt det er med A/B- test, som faktisk er slik de fleste oppdager hva bedre komponenter gjør med lyden:
    The worst of all tests, in this sense, is the A vs. B test, where there is a high probabil- ity that differences will be exaggerated. Real- world examples of this occur when, for exam- ple, one does comparisons of devices that are fundamentally similar, like most electronic
    devices and a few superb loudspeakers.
    Et forsøk på å diskreditere det "de normale" greier å høre, kan det virke som. Han tilhører gjengen som er ute av stand til å høre vitsen med å legge penger i "electronics" og har da i grunn meldt seg ut av det meste.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.348
    Sted
    Langesund
    En grunn til at jeg blir glad hver gang trompetnerd entrer rommet. Han spiller selv, lærer andre å spille, opplever ekte instrumenter hver eneste dag, er med på å produsere, og de få timene han sover drømmer han sikkert om lyd. En meget godt trent lytter med andre ord.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir nesten skummelt å be han på visitt, men det er vell det man lærer av:)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Javel. Har tittet litt. Han sier noe fornuftig om hvor dumt det er å bruke mikrofon til å måle kurver i rommet (spark til The Shy, Abjørn med flere). Og noe idiotisk om hvor dumt det er med A/B- test, som faktisk er slik de fleste oppdager hva bedre komponenter gjør med lyden:
    The worst of all tests, in this sense, is the A vs. B test, where there is a high probabil- ity that differences will be exaggerated. Real- world examples of this occur when, for exam- ple, one does comparisons of devices that are fundamentally similar, like most electronic
    devices and a few superb loudspeakers.
    Et forsøk på å diskreditere det "de normale" greier å høre, kan det virke som. Han tilhører gjengen som er ute av stand til å høre vitsen med å legge penger i "electronics" og har da i grunn meldt seg ut av det meste.
    Du tar ting ut av kontekst og misforstår poenget. Kan du engelsk?
    Dette avsnittet bør få mange til å reflektere mer over hva vi hører og hvor store er egentlig forskjellene. En av tingene som "plager" meg er den overdrevne effekten av en bitteliten endring. Her er hele avsnittet:
    Screen Shot 07-07-18 at 03.51 PM.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.398
    Torget vurderinger
    2
    Noe av det som gjør hifi interessant for meg er ønsket om å forstå grunnlaget og prinsippene for god lyd, og hvordan hvorfor og hva som spiller inn. Det betyr å måtte sette seg inn i både elektronikk, akustikk og i tillegg kommersielle mekanismer og markedsføring. Det innebærer bruke både ører og måleinstrumenter og å forstå publiserte målinger. Å bare åpne lommeboka og svelge markedsføringen rått blir for enkelt Og feil da det er mange sjarlataner i hifi markedet som lurer folk til å bruke penger på helt marginale remedier. Da jag var fersk hørte jeg store forskjeller på feks forsterkere og CD spillere, men det viser seg om man nivå matcher komponentene forminskes forskjellene dramatisk. Nybegynnertabbe ja men dette gjør folk stadig vekk.. det som er 0.x dB høyere låter alltid best, og 2 gangs lytting er også alltid best . Slik funker ørene og hjernen. Derfor er målinger et hjelpemiddel flere bør verdsette. Og når det gjelder kabler er det meget enkelt å måle med stor sikkerhet. Jeg har publisert diverse målinger som viser forskjeller på kabler , så ja det er målbare forskjeller men stort sett er det vanskelig å høre det.
    Å lukke øyner og ører for teknisk info og forståelse er å gjøre seg en bjørnetjeneste og begrensning av hobbyen. Og å ikke tillate seg selv å lytte på ulike kabler og dingser kan være det samme og begrense erfaringsbasen unødvendig
    Men min skråsikre påstand inntil jeg opplever noe annet er at høyttaler og rommet bestemmer lyden man får. Forsterkere betyr litt , og kabler nesten ingen ting...
    Når jeg har ordet vil jeg også påstått min erfaring er at forskjellen mellom noenlunde seriøse forsterkere er minimal bortsett fra effekten—- om de er nivå matchet og evner å drive høyttalere. ( unntatt rørforsterkere som har så ulik i og høy utgangsimpedanse at de ikke kan regnes som hifi, selv om min egne rørsaker låter deilig er det ikke hifi)
    Et elektrisk signal er det det er og ikke vanskelig å forsterke og videresende med minimal påvirkning
    Så myten om at alle forsterkere låter ulikt er en sterk overdrivelse som bare begunstiger high-END fabrikantene på bekostingen av hifi tullinger som oss tror vi må ha megawatt og megaprisede forsterkere for å gå god lyd .
    Den karusellen har jeg nå hoppet av takket være valg av høyttalere, og rommet er som de er ikke bare for meg med de begrensningene det gir...

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Du har rett i volumproblematikken iht. min erfaring.
    Jeg bruker en lydmåler for å kalibrere multikanaloppsettet og denne brukes også i søtpunktet hvis man vil sammenligne to produkter.
    Er vel ikke helt enig i at røramp ikke er HiFi.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.398
    Torget vurderinger
    2
    Okeidå rør er OK jeg har jo 3 rørpre . 2 intergrerte og 1 par monoblokker. Og begynte med rør i 1965! Men rørutgangstrinn til høyttalere har nesten alltid en viss EQ effekt man ikke kan se bortifra, og PR definisjon passer der ikke helt med high fidelity, men låte bra det gjør det...
    Men min klasse A transistor er bedre...både med ører og oscilloscop..

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Ja lukter det brent kjøtt så holder du troligvis i feil ende av loddebolten :)

bak-fram på en loddebolt
    Nyttig allmennkunnskap. Stort sett er det gummi bak og metall foran. Foran brukes til å varme opp ting. Bak brukes til å holde i. Hold styr på dette, og ta det videre derfra. Mye moro selv om man mest sannsynlig ikke blir rik på å selge hifi. Og så slipper man brannsår i håndflatene. :D
    Det fikk meg til å tenke på dette bildet som visstnok ble publisert i katalogen til en elektronikkprodusent.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Fint at vernebrillene kom med. Da ble det jo prosedyremessig korrekt, også med min lodne bolt i hånda :rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ganske heit dame, da. Kanskje det ikke var store temperaturforskjellen?

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.629
    Torget vurderinger
    49
    How obsessed can you get trying to convince someone your right ;)
    LOL dere er en fin gjeng........
    Alle sitter med en lyd og et anlegg de er fornøyd med, men ingen aksepterer at andre er fornøyd før de gjør som dem selv??

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Jeg gjør ikke det med bil, båt, TV, PC, ...
    Nei du gjør ikke det, for du har sertifikat og kan kjøre bil, kan styre en båt, kan se det som vises på tven, og greier bruke en pc sikkert bedre enn de fleste. Vi som også er god på å høre, vi kan faktisk få dekket våre behov fra det de selger i butikken.
    Ser ut til at du er bedre på å være usaklig

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Jeg må være særdeles dårlig til å lese gjennom linjene (eller rent faktisk det som står der) hvis ikke en del medlemmer blir irritert (eller la oss si provosert) av at andre medlemmer kjøper kabler til oligark pris.
    Det er langt mellom Odin2 gratulasjonene for å si det slik >:D
    Behøver ikke akkurat å lese mellom linjene for å skjønne at du blir irritert (eller la oss si provosert) av DIY....

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.629
    Torget vurderinger
    49
    Jeg må være særdeles dårlig til å lese gjennom linjene (eller rent faktisk det som står der) hvis ikke en del medlemmer blir irritert (eller la oss si provosert) av at andre medlemmer kjøper kabler til oligark pris.
    Behøver ikke akkurat å lese mellom linjene for å skjønne at du blir irritert (eller la oss si provosert) av DIY....
    Hvem lar seg ikke provosere av at IL Tempo Gigante konkurrerer med moderne racerbiler;)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.348
    Sted
    Langesund
    Analogien mellom racerbiler og hifi passer meget dårlig. Det som er viktigst for en racerbil er å komme først i mål, flest ganger- her jobber forsknings-teamene mot et veldig lett målbart parameter.
    Dyr hifi blir mer som å komme i mål på egensatt idealtid.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Bygger man sine egne greier kommer man uansett aldri i mål. Ikke helt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.806
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvorfor det og hvordan da? Yrkesmessig har jeg bygd diverse elektronikk i flere tiår, og kommer alltid i mål etter spesifikasjonene. Hvorfor er det forskjellig når jeg bygger til meg selv??

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Men Blodstrupmoen måtte ty til DIY virkemiddel for å få sin "moderne" racerbil opp på ett nivå som var godt nok
    til å ha mulighet til å vinne.;)

"Det er Reodor Felgens tidligere assistent Rudolf Blodstrupmoen som starter dramaet ved å stjele tegningene til en superhemmelig motor og utfordre til billøp. "

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Man leser vel innleggene som man behager, tenker jeg.
    Jeg har ikke sagt at jeg har noe imot DIY (ref. irritert, provosert).
    Det jeg har sagt er at det virker som om mange som bygger selv virker å ha et urealistisk forhold til sine egne selvbygg. Det er jo SOTA over hele linja og det gis et inntrykk av at alt av dyrt kjøpeutstyr er meningsløst for nær sagt alle!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.348
    Sted
    Langesund
    Man leser vel innleggene som man behager, tenker jeg.
    Jeg har ikke sagt at jeg har noe imot DIY (ref. irritert, provosert).
    Det jeg har sagt er at det virker som om mange som bygger selv virker å ha et urealistisk forhold til sine egne selvbygg. Det er jo SOTA over hele linja og det gis et inntrykk av at alt av dyrt kjøpeutstyr er meningsløst for nær sagt alle!
    Helt klart at du leser fra ditt ståsted, og du er forresten ganske flink til å prøve å sette forskjellige "leire" opp i mot hverandre - det skal du ha:)
    Når det kommer til urealistiske forhold til egne ting, tror jeg også det er andre enn DIY'ere som bør stikke fingeren i jorden.
    SOTA skal jo være noe helt eksepsjonelt og bør låte deretter. Det får du definitivt ikke bare ved å kjøpe dyrt utstyr, det må nok jobbes litt mer målrettet en det.

Jeg for min del ser at diy folket er flinkere, og har sikkert også større mulighet, til å ta tak i de problemene som er viktigst for å få noe til å spille bra.
    Men når jeg har sagt det, vil jeg også si at, alt DIY er ikke SOTA. Kom deg ut å hør, eller er du redd for å treffe folk personlig?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.782
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For deg kan det virke som om.
    Fint att man har forutinntatte meninger, men ikke fortelle oss hva vi mener.
    Det veit vi best selv, det er vell heller slik att vi er langt mer kritiske en de fleste.
    Det tror jeg er en riktigere måte å se det på.
    Men du veit sikkert bedre hva vi mener.

PS. Var ikke rettet mot deg Tor Arne.
    Du skreiv samtidig som meg

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Artig å se anlegget ditt The Shy :)
    Temmelig sikkert imponerende deilig å høre på, og skulle gjerne hørt Yello, Plastikman eller noe annet fett der, samt noe god herlig jazz med fet saks.. er nok en heftig opplevelse tror jeg ja

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn