Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det verste er at du nok oppi all den arrogansen faktisk tror du er inne på noe eller faktisk har rett. ;)
    Jeg vet jeg har rett. Men fint at du har noen som kan fortelle deg at det er normalt å ikke høre vitsen med noenting som helst.
    Du kan jo begynne med å ikke tillegge folk meninger de ikke har.

Å diskutere med deg er som å stange hodet i en murvegg, så jeg tror ikke jeg prøver igjen.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke skjønne at det rommet der låter godt....

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.785
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det verste er at du nok oppi all den arrogansen faktisk tror du er inne på noe eller faktisk har rett. ;)
    Jeg vet jeg har rett. Men fint at du har noen som kan fortelle deg at det er normalt å ikke høre vitsen med noenting som helst.

Du kan jo begynne med å ikke tillegge folk meninger de ikke har.

Å diskutere med deg er som å stange hodet i en murvegg, så jeg tror ikke jeg prøver igjen.
    Eller en annen vinkling. Ikke diskuter med en idiot,han trekker deg ned på sitt nivå. Han slår deg på erfaring.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.356
    Sted
    Langesund
    K-T vurderer lyden med de overmenneskelige evnene sine, så det skal ikke ses bort i fra at han opplever fantastisk lyd i det rommet.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Meget betegnende for dette forumet når man ender opp med å diskutere KulETrygve fremfor å konsentrere seg om regulært vås slik normen her jo er ....

Et det et tegn på at hesten faktisk er død....?.....

Forøvrig har jeg hørt at om man legger en del hestesko ovenpå høyttalerkablene med ca 20 cm avstand låter det visst extra grisebra ... eh ... noe inn i gampen bra ....

Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Sorry, mulig du (tror du) har rett, men jeg er ikke helt enig. Slutter ikke folk å kjøpe all den driten (kabler?) de ikke trenger, går det lukt åt hælvet med hele arten vår. Overforbruk og miljøkonsekvenser. Beklager å være gledesdreper, men det er lett målbart, selv om en subjektiv test fra en møblert norsk stue sikkert ikke kommer til samme konklusjon. ;D

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    OK.
    Målet er 1 relevant post innen de neste 2k postinger (hvis jeg holder ut med dere så lenge) :p

FlacMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    83

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Perfekt, Larkus! Her er det jo ingen tvil om at rommet er VEL behandlet ift refleksjoner både fra vegger og gulv, samtidig som det er lett å observere at høyttalerplassering og vinkling er MEGET godt ivaretatt! Ei heller skal glemmes den treveis 220v fordeleren ved høyre høyttaler, hvor kabeltverrsnittet helt sikkert er uhyrlige 2x0,75kvmm, som altså er i stand til å levere mer enn nok effekt til forsterkeriet i forgrunnen. Når man til like får en smule varme fra ledningen mellom veggkontakt og fordeler, såkan man neppe forlange mer! Eller hva, Kule-Trygve? For etter hva jeg minnes, er det jo dine "greier" som her er presentert?
    Det kunne sikkert hengt noe absorberende bilde på veggen eller noe, uten at jeg tror det ville innvirket så mye, men vi med normal hørsel behandler refleksjoner ved å trekke høyttalerne ut i rommet. Du burde prøve det en gang.
    Du får sjekke med utenlandske forum om mine høyttalere kan stå nært sidevegg om du gidder. For det mener de som har høyttalerne.
    Hvis ikke det er noe i veien med synet ditt, så klarer du sikkert å se at en akse gjennom høyttalerne treffer ørene på en person som sitter i en sofa bak der bildet er tatt.
    Og du ser den ledningen som går ut til venstre, oppå en krukke? Kan den komme fra effektforsterker tro?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sorry, - jeg har aldri gått av veien for en god diskusjon, og som god nordlending kan jeg også være flink til å fyre oppunder, men enkelte debattanter blir bare for dumme til å diskutere med.... QRT
    Så jeg skal høre på deg som sier at jeg ikke hører det jeg hører, selv om jeg har all grunn til å tro jeg har hørt riktig?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Lykke til, Kule-Trygve. Dette går rake veien.
    Og lykke til med å prakke på verden alternativ- hifien deres. Skal stikke innom her om 30 år og høre med dere hvordan dere synes det har gått.
    Snakk om å snu ting på hodet! Etablert kunnskap er alternativt? Jeg regner med at dette bare er trolling, hvis ikke er litt bekymret.
    Beklager. Fornekterne her er kanskje 50 stykker, med stort og smått. Altså en hundretusendedel av Norges befolkning. Hva de greier å høre eller ikke, har ingen som helst statistisk betydning. De utgjør en fjert i den store sammenheng.

Og hvilken støtte har de utenfor forumet?
    Lite og ingenting.

Det er ingen forbrukermyndigheter på hugget.
    Det er ingen aviser som skriver om alle de stakkarene som "er blitt lurt". (Kanskje folk flest er fornøyde?)
    Det er ingen vitenskapsmenn eller institusjoner som støtter dem.
    Lydbransjen ler av dem.

Alt de kan støtte seg på er en eller annen villfaren professortype eller propagandaside på nettet.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Elsker argumentene om at hvis man ikke hører forskjell på kabler har man:

1) Noe billig drit, evt. noe som på langt nær er godt nok anleggsmessig
    2) Dessverre mye dårligere ører enn de som hører klar forskjell

I samtlige tilfeller er det selvsagt snakk om seende lytting hvor man forfekter forutinntatthet og hvordan mennesket fungerer på et helt grunnleggende nivå.

Hehe.
    Elsker argumeneter fra dem som ikke klarer høre forskjell på noe som helst, selv om noen i den leiren faktisk hevder de klarer det..noe annet ville vel vært merkelig, tid for hørselstest da tror jeg...Det er klart at da går man diy veien, med muligens noen markspiste kabler fra 1910, for har man ikke hørselen i behold, kan man bare snekre sammen noe billig som gir en eller annen type (u)lyd fra seg, det vil jo oppleves som bra uansett for dem

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vedr KTs poster: Kan vel kanskje legge til... hvem i huleste skulle være i stand til å vurdere noe som helst ... på vegne av .... ??...andre ?? ?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

I samtlige tilfeller er det selvsagt snakk om seende lytting hvor man forfekter forutinntatthet og hvordan mennesket fungerer på et helt grunnleggende nivå.

Hehe.
    Elsker argumeneter fra dem som ikke klarer høre forskjell på noe som helst, selv om noen i den leiren faktisk hevder de klarer det..noe annet ville vel vært merkelig, tid for hørselstest da tror jeg...Det er klart at da går man diy veien, med muligens noen markspiste kabler fra 1910, for har man ikke hørselen i behold, kan man bare snekre sammen noe billig som gir en eller annen type (u)lyd fra seg, det vil jo oppleves som bra uansett for dem
    Vis meg én eneste av disse som ikke hører forskjell på noe som helst!

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Lykke til, Kule-Trygve. Dette går rake veien.
    Og lykke til med å prakke på verden alternativ- hifien deres. Skal stikke innom her om 30 år og høre med dere hvordan dere synes det har gått.
    Snakk om å snu ting på hodet! Etablert kunnskap er alternativt? Jeg regner med at dette bare er trolling, hvis ikke er litt bekymret.
    Beklager. Fornekterne her er kanskje 50 stykker, med stort og smått. Altså en hundretusendedel av Norges befolkning. Hva de greier å høre eller ikke, har ingen som helst statistisk betydning. De utgjør en fjert i den store sammenheng.

Og hvilken støtte har de utenfor forumet?
    Lite og ingenting.

Det er ingen forbrukermyndigheter på hugget.
    Det er ingen aviser som skriver om alle de stakkarene som "er blitt lurt". (Kanskje folk flest er fornøyde?)
    Det er ingen vitenskapsmenn eller institusjoner som støtter dem.
    Lydbransjen ler av dem.

Alt de kan støtte seg på er en eller annen villfaren professortype eller propagandaside på nettet.
    Det er alltid hyggelig og inspirerende å lese innlegg fra kunnskapsrike mennesker når de utviser slik stor respekt og ydmykhet til temaet de snakker om.

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10

Hehe.
    Hvis meg én eneste av disse som ikke hører forskjell på noe som helst.
    Slik generaliseringen er på dem som bruker litt mer på kabler, at de er lurt, offer på reklame eller hva det nå er, generaliserer jeg nå..regner med dere ikke hører forskjell på stort, så da trenger jo heller ikke budsjettet være særlig høyt..det er høytalere på clas også, tilogmed aktive..sikkert mer enn godt nok for dere

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Hehe.
    Slik generaliseringen er på dem som bruker litt mer på kabler, at de er lurt, offer på reklame eller hva det nå er, generaliserer jeg nå..regner med dere ikke hører forskjell på stort, så da trenger jo heller ikke budsjettet være særlig høyt..det er høytalere på clas også, tilogmed aktive..sikkert mer enn godt nok for dere
    Gidder vi en ny runde? Var liksom litt forsoning i luften, litt humor. Så kommer du med ditt tåpelige innlegg virgo vedr diy folk og det å ikke høre forskjell. Uff.. Men kan forsåvidt skjønne deg og virgo, men uansett er det litt kjedelig med På'n igjen. Vi trenger mer at folk faktisk besøker hverandre, har respekt og deler. Menn som sitter alene i hula si og mugger her inne er litt trist..

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Du har rett, jeg var i et litt irritert lune idag og det var egentlig ganske tåpelig innlegg ja..Når jeg egentlig tenker meg om, skjønner jeg ikke at jeg gidder dette mer, fordi dette er ikke rette sted å snakke om opplevelser av musikk, forsterkere, høytalere..ja tilogmed kabler. Det er en liten åpning i noen felt til å prate om erfaringer med forskjellig utstyr, men ikke nok åpenhet til at det ikke blir fyrige krangler, særlig på kableldebatter, der vil jeg for alltid være en av dem som er blitt fullstendig lurt og innbiller meg hva jeg hører/ikke hører. Jeg er en av dem som noen ganger både troller, trekker litt i andre, litt mer bensin på ilden, så jeg er av samme sorten som de verste her inne til tider..Men jeg sitter ikke alene, men blir nok spurt litt hvorfor jeg gidder:)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.785
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når folk ikke kan vise det viktigste elementet i oppsettet sitt rommet det står i. Heller si det er viktigere å flytte ht så blir det bra.
    Da forstår vi og vedkommende som sier det sier rett ut att de kan veldig lite innen dette faget.
    Kommentarer som omhandler slikt sier mer en en million ord.
    Kunnskapsnivået ligger derved på et meget lavt nivå innen dette .

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    "Breaking News" : alle sammen innbiller vi oss hva det er vi "hører". Dvs det er mer snakk om hvordan vi tolker det vi hører, og hvordan hver enkelt danner seg meninger om det vi hører. Bekreftelsesbias og forventningsbias er såpass grunnleggende for måten mennesker tenker på at det kan være fristende å kalle det en kollektiv hjernefeil. EDIT: Derfor er det nødvendig med med en objektiv korreks for å beholde bakkekontakten i subjektive vurderinger og sammenlikninger av lydkvalitet.

Mvh
    KJ

Sist redigert:
    2

2xJ

Gjest
    50 Shades of Grey ? Ikke for at dere skal se rosasnuskete SM, men fordi det er flere nyanser enn Sort/Hvitt.

Kabler har faktisk en misjon, og det har DIY.
    Ikke det at jeg tror noen av dere BLING folket :cool: kommer til og kjøpe dere tilsvarende av det dere har blit inspirert av gjøresjælfoka herinne...
    Men at det lar fremtidig konstruktører få isnspirasjon til og gjøre noe bedre....
    Som sagt så må jeg ha Custom, fordi jeg er sær. Jeg vil ike ha dusinvare lengre, jeg vi ha noe unikt. Og jeg kommer til og bruke relativt mange meter totalt sett.
    MEN ikke noe unormalt mye når enn pusler med aktiv drift. Helt normalt imo. sa jeg at jeg kom til og kjøre Valhalla hele veien ? Nei jeg gjorde ikke det :rolleyes:
    Samme hva det heter imo. Har bare tatt et sikkert urasjonelt valg, men må jo ha dem der og.....

Og jeg er ikke av dem som påstår at DIY alltid låter bedre enn tilsvarende butikkgear, MEN at det passer byggherren bedre enn kjøpegreier.
    Hva er da sannheten om dette ? Hvordan det skal være/høres ut, iht til egne preferanser?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.785
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    50 Shades of Grey ? Ikke for at dere skal se rosasnuskete SM, men fordi det er flere nyanser enn Sort/Hvitt.

Kabler har faktisk en misjon, og det har DIY.
    Ikke det at jeg tror noen av dere BLING folket :cool: kommer til og kjøpe dere tilsvarende av det dere har blit inspirert av gjøresjælfoka herinne...
    Men at det lar fremtidig konstruktører få isnspirasjon til og gjøre noe bedre....
    Som sagt så må jeg ha Custom, fordi jeg er sær. Jeg vil ike ha dusinvare lengre, jeg vi ha noe unikt. Og jeg kommer til og bruke relativt mange meter totalt sett.
    MEN ikke noe unormalt mye når enn pusler med aktiv drift. Helt normalt imo. sa jeg at jeg kom til og kjøre Valhalla hele veien ? Nei jeg gjorde ikke det :rolleyes:
    Samme hva det heter imo. Har bare tatt et sikkert urasjonelt valg, men må jo ha dem der og.....

Og jeg er ikke av dem som påstår at DIY alltid låter bedre enn tilsvarende butikkgear, MEN at det passer byggherren bedre enn kjøpegreier.
    Hva er da sannheten om dette ? Hvordan det skal være/høres ut, iht til egne preferanser?
    Dette var meget godt sagt, så er det det som er riktig lyd. Hva er det egentlig?
    I mine ører så er det vel det som får deg til å tro at de er der foran deg og på sidene som det er på en scene.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes du skal gidde Virgo :). Fokuser det som gjør deg glad, vi driver da ikke med lagspill :)

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.785
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lagspill er du gal mann, kan komme noe godt ut av det;)
    Nei vi sitter på hver vår haug med arma i kors og er sure.
    Beste måten å bli klok på det veit du;)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Hehe.
    Du «regner med» det, ja. OK.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn