roffe skrev:
Polkagris skrev:
Selv har jeg brukt sub med frekvens satt så høyt som 120 Hz, og alle instrumenter er på nøyaktig samme plass i lydbildet som uten sub. Jeg hører akkurat like mange detaljer også. Det mange gjør feil, er at de har subnivået for høyt.
Jeg bruker selv en subwoofer delt ved 120Hz (grunnet bittesmå bakhøyttalere), og som av møbleringshensyn er plassert ut på ene siden av rommet. Det er ikke vanskelig å høre hvor den er plassert. Det betyr at den ved 120Hz gjengir informasjon som kan retningsbestemmes og dermed også bidra til stereoperspektivet.
Ja man må da håbe det er et bidrag til stereoperspektivet.......... ???
Men hvor store tror du chancerne er for at perspektivet bliver ændret i forhold til det tiltænkte?
Specielt hvis subwoofer æskerne er placeret andetsteds end hovedhøjttalerne?
Og i særdeleshed hvis der kun er 1 subwoofer?
Og ydermere hvis integrationen mellem hovedhøjttalere og subwoofer er sket utilstrækkeligt, hvilket nok sker i 99,99% af tilfældende?
Hvad nu hvis jeg gerne vil lytte til et af mine masterbånd på spolemaskine hvor stereo sporet er bevaret intakt helt ned til under 17 Hz?
Tror du så det er bedre med disse subwoofer set-ups?
NOT......................
Køb gode højttalere i stedet så det er en helhed af god lyd i stedet for en god mellemtone sammensat med en anden dyb men anderledes bas som ikke har samme rummæssige oprindelse som resten af lydbilledet.
Men hvis man alligevel ødelægger lyden med digital filtrering eller digital forstærkning af i forvejen digitalt komprimeret bithakket musik, så er det vel lidt ligemeget om sågar alle højttalerenhederne er spredt ud over landsbyens baghaver. Bare lyden kommer fra forskellige retninger og indeholder stumper med forskellige frekvenser.
;-) ;D
"dolph"