SUB gir deg bedre lyd!

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Polkagris skrev:
niklasthedolphin skrev:
akto skrev:
Hvilke høyttalere har du?

Ingen opsætninger med kun en subwoofer kan formidle stereo.

Det er mudder der formidles hvis der kun er en subwoofer.

"dolph"
Det der er jo bare tøys... En god subwoofer plassert riktig ødelegger ingenting i mellomtonen og diskanten, det er der
stereoperspektivet skapes. En bra sub vil, subjektivt kanskje, tvert imot ØKE stereoperspektivet ved å legge til fundamentet som hovedhøyttalerne mangler. Det blir som et nydelig maleri uten ramme. Veldig pent alene, men du verden så mye en
flott ramme har å si for helhetsinntrykket :) Til og med du må jo innse at veldig mange høyttalere mangler en del i bunnen.
Selv har jeg brukt sub med frekvens satt så høyt som 120 Hz, og alle instrumenter er på nøyaktig samme plass i lydbildet
som uten sub. Jeg hører akkurat like mange detaljer også. Det mange gjør feil, er at de har subnivået for høyt.

Dette innlegget ble redigert av bjornh 18:01 grunnet klage.
Til og med jeg har erkendt at det bedre kan svare sig at købe gode højttalere fra starten af i stedet for at forsøge at lappe på lyden med uintegrerbare subwoofere som destruerer rumperspektivet.
;-)

Det skulle du prøve.

"dolph"

Dette innlegget ble redigert av bjornh 21:14.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Polkagris skrev:
Selv har jeg brukt sub med frekvens satt så høyt som 120 Hz, og alle instrumenter er på nøyaktig samme plass i lydbildet som uten sub. Jeg hører akkurat like mange detaljer også. Det mange gjør feil, er at de har subnivået for høyt.
Jeg bruker selv en subwoofer delt ved 120Hz (grunnet bittesmå bakhøyttalere), og som av møbleringshensyn er plassert ut på ene siden av rommet. Det er ikke vanskelig å høre hvor den er plassert. Det betyr at den ved 120Hz gjengir informasjon som kan retningsbestemmes og dermed også bidra til stereoperspektivet.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
roffe skrev:
Polkagris skrev:
Selv har jeg brukt sub med frekvens satt så høyt som 120 Hz, og alle instrumenter er på nøyaktig samme plass i lydbildet som uten sub. Jeg hører akkurat like mange detaljer også. Det mange gjør feil, er at de har subnivået for høyt.
Jeg bruker selv en subwoofer delt ved 120Hz (grunnet bittesmå bakhøyttalere), og som av møbleringshensyn er plassert ut på ene siden av rommet. Det er ikke vanskelig å høre hvor den er plassert. Det betyr at den ved 120Hz gjengir informasjon som kan retningsbestemmes og dermed også bidra til stereoperspektivet.
Ja man må da håbe det er et bidrag til stereoperspektivet.......... ???

Men hvor store tror du chancerne er for at perspektivet bliver ændret i forhold til det tiltænkte?
Specielt hvis subwoofer æskerne er placeret andetsteds end hovedhøjttalerne?
Og i særdeleshed hvis der kun er 1 subwoofer?
Og ydermere hvis integrationen mellem hovedhøjttalere og subwoofer er sket utilstrækkeligt, hvilket nok sker i 99,99% af tilfældende?

Hvad nu hvis jeg gerne vil lytte til et af mine masterbånd på spolemaskine hvor stereo sporet er bevaret intakt helt ned til under 17 Hz?
Tror du så det er bedre med disse subwoofer set-ups?
NOT......................

Køb gode højttalere i stedet så det er en helhed af god lyd i stedet for en god mellemtone sammensat med en anden dyb men anderledes bas som ikke har samme rummæssige oprindelse som resten af lydbilledet.

Men hvis man alligevel ødelægger lyden med digital filtrering eller digital forstærkning af i forvejen digitalt komprimeret bithakket musik, så er det vel lidt ligemeget om sågar alle højttalerenhederne er spredt ud over landsbyens baghaver. Bare lyden kommer fra forskellige retninger og indeholder stumper med forskellige frekvenser.
;-) ;D

"dolph"

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
96
niklasthedolphin skrev:
roffe skrev:
Polkagris skrev:

Men hvor store tror du chancerne er for at perspektivet bliver ændret i forhold til det tiltænkte?
Og ydermere hvis integrationen mellem hovedhøjttalere og subwoofer er sket utilstrækkeligt, hvilket nok sker i 99,99% af tilfældende?

Hvad nu hvis jeg gerne vil lytte til et af mine masterbånd på spolemaskine hvor stereo sporet er bevaret intakt helt ned til under 17 Hz?

Køb gode højttalere i stedet så det er en helhed af god lyd i stedet for en god mellemtone sammensat med en anden dyb men anderledes bas som ikke har samme rummæssige oprindelse som resten af lydbilledet.

Men hvis man alligevel ødelægger lyden med digital filtrering eller digital forstærkning af i forvejen digitalt komprimeret bithakket musik, så er det vel lidt ligemeget om sågar alle højttalerenhederne er spredt ud over landsbyens baghaver. Bare lyden kommer fra forskellige retninger og indeholder stumper med forskellige frekvenser.
;-) ;D

"dolph"

Du klarer ikke høre hvor dybbassen kommer fra. Hvis du klarer å peke retningen hvor en 17 Hz tone kommer fra, er du
ikke menneskelig ;) Påstår du virkelig at du kan det?

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Polkagris skrev:
niklasthedolphin skrev:
roffe skrev:
Polkagris skrev:

;-) ;D

"dolph"

Du klarer ikke høre hvor dybbassen kommer fra. Hvis du klarer å peke retningen hvor en 17 Hz tone kommer fra, er du
For min skyld må du gerne kalde mig en umenneskelig elefant eller marsboer.

Jeg mener at kunne retningsbestemme de toner som musikken repræsenteres af og som vi mennesker opfatter med vores sanser og korpus.

Jeg kan i hvert fald høre om en kontrabasun, et kirkeorgel eller en dybstemt kontrabas står i den ene eller anden side af lydbilledet.

"dolph"

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
686
Torget vurderinger
1
Det er nå forskjell på å peke ut en 120 Hz og en 17 Hz! Grensen for å være menneskelig ligger kanskje et sted i mellom, men lavere enn konvensjonell visdom har hevdet. Og ikke prøv med rentoner, det er ille nok med høye sinustoner, det må være litt båndbredde.

Du skal ikke ha mange gradene i faseforskjell mellom lydveien til hvert øre for å retningsbestemme, det er bare å ta fram kalkulatoren. Mål hodet, gang og del. Kanskje du er menneskelig likevel!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
96

[/quote]

YES.. det kan til og med bli mye bedre. Hos meg får jeg mye bedre og mer detaljert lyd når jeg lar subwoofer
spille bass fra rundt 100 og ned, og skjærer bort dypbassen fra frontene. En subwoofer er fleksibel i og med at den kan plasseres der den gir jevnest frekvensgang. Mange subwoofere har også avanserte kontroller for best mulig integrering i rommet.
Hovedhøyttalerne kan du gjøre svært lite med i bassen, og disse blir ofte plassert utfra hvor perspektivet og mellomtone/diskant
nivå blir best. Men jevn frekvensgang nedover i bassen er vel ikke viktig for deg, så lenge det står 2 høyttalere pent
plassert i rommet ;)
Noe annet du glemmer, er at skal man ha høyttalere som virkelig går langt ned, er disse veldig vanskelige å plassere i
vanlige rom. Da blir det faktisk motsatt av det du påstår. Perspektivet kan bli maskert og grumset av resonanser i bassen.
Har du en aktiv kraftig og god sub er sjansene store for en mye jevnere frekvensgang i bassen.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
96
niklasthedolphin skrev:
Polkagris skrev:
niklasthedolphin skrev:
roffe skrev:
Polkagris skrev:

;-) ;D

"dolph"

For min skyld må du gerne kalde mig en umenneskelig elefant eller marsboer.

Jeg mener at kunne retningsbestemme de toner som musikken repræsenteres af og som vi mennesker opfatter med vores sanser og korpus.

Jeg kan i hvert fald høre om en kontrabasun, et kirkeorgel eller en dybstemt kontrabas står i den ene eller anden side af lydbilledet.

"dolph"
Jo, men det er ikke bassen du hører da. Du kan jo prøve å gå inn et rom hvor en subwoofer spiller alene.
Med øynene lukket peker du så ut hvor i rommet den står. Jeg tipper du vil få store problemer. Vel og merke
en sub med et godt filter og som ikke spiller alt for høyt opp i bassfrekvensene.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
96
Barbaresco skrev:
Det er nå forskjell på å peke ut en 120 Hz og en 17 Hz! Grensen for å være menneskelig ligger kanskje et sted i mellom, men lavere enn konvensjonell visdom har hevdet. Og ikke prøv med rentoner, det er ille nok med høye sinustoner, det må være litt båndbredde.

Du skal ikke ha mange gradene i faseforskjell mellom lydveien til hvert øre for å retningsbestemme, det er bare å ta fram kalkulatoren. Mål hodet, gang og del. Kanskje du er menneskelig likevel!
Joda, 120 Hz er kanskje litt drøyt. Har latt subben spille alene hos meg, og mener jeg ikke føler noen særlig retning
på lyden fra den. Fornemmelsen av hvilken side i rommet lyden brer seg økes selvfølgelig jo høyere opp den spiller.
Men totalt sett har jeg en så stor fordel i mye jevnere frekvensgang at jeg er nødt til å ha sub ved 120 Hz.
Spiller den fra f.eks 40-50 har ikke jeg sjans til å høre hvor lyden kommer fra. Men jeg har vel ikke gullører slik som
enkelte andre :)

T

theStig

Gjest
Hjemme hos meg er det i hvertfall ingen tvil om at jeg kan retningsbestemme frekvenser i hvertfall ned til 50 Hz. Det har nok litt med at jeg også har et veldig godt dempet rom.

Jeg kan (fra lytteposisjon) sette bassen i mono (under 100 Hz). Effekten er dramatisk på det aller meste musikkmateriale! Spesielt på klassisk musikk klapper rommet helt sammen når jeg gjør dette.

Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at bassen også må være i stereo, i det minste en oktav under 100 Hz.

K

kbwh

Gjest
Når dette her er tunet på plass har jeg sikkert bedre lyd enn i dag.

Det står en kube bak den andre høyttaleren også.

Vedlegg

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Se der, ja.. Kult, Valentino...
Nå ser je hvorfor du valgte kvite subber og..
Gleder meg tel å høre dætta at ;D

Pk

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Valentino skrev:
Når dette her er tunet på plass har jeg sikkert bedre lyd enn i dag.

Det står en kube bak den andre høyttaleren også.
Dette må du fortelle mer om Valentino, deling, forsterker, eq osv.

K

kbwh

Gjest
Kortversjonen nå da:

Bassystemet er en splitterny theStig-konstruksjon, der det ikke er noen resonanser i enhetens arbeidsområde. Det samme prinsippet er vel brukt i Petter Dales basstårn som etter hva jeg leser skal omtales i fidelity 29. Når dette er sagt må jeg legge til at utstrålingsmønster og maksimalt lydtrykk noe annerledes fra 7x12" i linje enn fra 2x12" i bipol!
Disse kubene er ment å gi highendbass til gode 2-veiskonstruksjoner i et stuevennlig design.

Deling er nominelt 100Hz 24dB/oktav. Sf-ene deles 2.ordens aktivt og 2.ordens passivt (bassportblokkering). Behringer DCX2496 styrer kubene, og ekstra EQ brukes for å dempe oppbrytninger utenfor deres egentlige arbeidsområde. Nedre grensefrekvens er ca 25Hz. Forsterkere er B&O.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.141
Torget vurderinger
1
Siden ingen ville hoste opp måleprogram, har jeg lekt litt med sinus toner. Å gi noen teoretisk forklaring på hva jeg hørte må noen andre stå for.

Jeg har lyttet til toner fra 10-17000 hz, mellom disse ytterpunktene var det store variasjoner på hvor enkelt det var å bestemme hvilke side tonen kom fra. I den lyse enden var det værst i yttergrensen av min hørsel. Når det gjelder lave frekvenser som er diskutert her, hadde jeg størst problemer mellom 60-90 hz.

Det som var felles og litt underlig var at nivå forskjell mellom h/v side var lettere å bestemme enn kun v/h.

Området mellom 10-30hz var langt fra vanskeligst å bestemme, trykk følelsen hadde mer å si en oppfattelsen av lyd.

Ca lydtrykk 80dB +-

Antar testen ville fungert andeledes i et annet rom, rom.............akustikk

Mvh Roald

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Sinustoner er ikke ideelle i denne sammenhengen, altså for å bestemme retning(soppfattelsen). Det er ingen ht som ikke produserer forvregning i form av mekanisk støy, pustelyder og eventuelt frekevensdobling (frekvensmangedobling, er det noe som heter det?) i den laveste oktaven, og ved 10Hz er det SPESIELT lett å høre hvor det kommer fra...
Kanskje et alternativ kunne være å spille et opptak av solo kontrabass der det laveste leiet utnyttes rikelig. Først lytter man til venstre høyttaler alene pluss høyre sub, og peker mot det punkt i stuen der man mener den imaginære bassist sitter og spiller. La oss si at han havner midt mellom fotoet av tante Petronella og bildet av Elg i Solnedgang. Så lytter man til det samme bare med venstre sub innkoblet istedet. Og så peker man på nytt: Har han flyttet seg nærmere elgen? Eller er det Petronella som drar? That's the question.

Viktig! Gjør dette når du er alene hjemme, folk reagerer sikkert ulikt på en som sitter og peker på den måten. No

PS
Det aller viktigst er å ikke betrakte en basshøyttaler som en tube med sjokoladepålegg som noen går forbi og trør på, og så spruter sjokoladen i en stråle og treffer den som sitter i sweetspot rett i munnen. Neida, man må se på rommet som fyllt med en slags veldig tynn gelé (fargeløs) som basshøyttalerne bringer til å skvulpe frem og til bake mellom vegger og tak (og gulv). Riktignok en gelé med relativt høy indre dempning(siden den ikke fortsetter å skvulpe av seg selv i særlig grad), men likefullt en gelé!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.141
Torget vurderinger
1
Har da hørt på div låter med kun bass, og ja jeg klarer fremdeles å plassere, men det er vanskeligere.

Er ikke så mye ulyder ved 10hz hos meg, litt klirr her og der i rommet om nivået blir for høyt ellers føles det litt som å stille seg med øret inntil en stor stabel med isolasjon.

Jeg la ut noenl låt forslag tidligere i tråden der jeg mener dypbass innformasjonen er i "stereo" men ingen har lagt ut noen måling av de.

Mvh Roald

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Indtil videre kan vi jo delkonkludere at der er nogle deltagere i tråden som er i stand til at retningsbestemme dybe toner og andre deltagere i tråden som ikke kan retningsbestemme dybe toner.

Dem der ikke kan retningsbestemme dybe toner kan tilsyneladende have stor glæde af kun at bruge een subwoofer.
Dem der er i stand til at retningsbestemme de dybe toner er enten af den overbevisning at subwoofere er uintegrerbare med andre højttalere eller mener at der som minimum bør være 2 subwoofere i et system.

"dolph"

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.141
Torget vurderinger
1
Takk, men det var program for å finne informasjonen som ligger på cdene.

Har brukt REW mye er det noe jeg ikke har funnet ut ? Ønsker fakta, er det forskjell på v/h informasjonen i lf området på cder eller ikke. Jeg mener det er det men uten fakta er dette bare synsing.

Mvh Roald

K

knutinh

Gjest
Barbaresco skrev:

Hvis hodet er tilnærmet en sfære og har diameter .3 meter så får vi en minimum gangvei fra øre til øre gjennom luft (ser bort fra lufthoder) på 0.5*2*pi*radie = pi*0.15 meter, 0.47 meter.

Dersom vi antar at en plan bølge treffer fra "verst" tenkelige vinkel (rett mot høyre eller rett mot venstre) så er minste avstand gjennom luft fra bølgefronten som treffer det nærmeste øret til det andre øret gitt av 1*r + 1/4 omkrets, eller 0.5*0.3 + 0.5*pi*0.15, 0.39 meter.

Hvis vi antar en lydhastigheten på 340m/s så får vi en gangtidsforskjell på 0.39/340 = 1.14ms.

Hodet påvirker selv det innkommende lydfeltet og ved høye frekvenser vil man f.eks få lavere nivå og en lavpass-filtrering av lyden i det øret som vender bort. I praksis får man mye mer komplekse filterrr-effekter, men jeg tror ikke at dette er aktuelt når bølgelengden er stor.

Ørets lokaliseringsegenskaper er forsket mye på, og mye er kjent men langt fra alt. Ved å søke på HRTF kan man finne målinger av hva som faktisk når hvert øre for forskjellige frekvenser og innfallsvinkler. Når det gjelder ørets videre prosessering så mener jeg at den dominerende modellen er en "amplitudesampler" under 1-2kHz, og en "envelopesampler" for høyere frekvenser, alt delt inn i sub-bånd.

Ved 100Hz er en periode 1/100 [1/Hz] = 10ms. For å kunne retningsbestemme en kilde på 100Hz må man altså (om jeg har regnet rett) kunne oppfatte at signalet fra det ene øret er ca 0.11 perioder forsinket i forhold til det andre.

Etterhvert som frekvensen synker så vil brøkdelen av en periode som en forsinkelse utgjør bli stadig mindre, og med begrenset presisjon til å sanse nivåforskjeller vil vi etterhvert bli "retningsdøv"

-k

K

kbwh

Gjest
Da er bassystemet mitt oppe og spiller. Sub gir bedre lyd ja!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Hei Val

Kan du fortelle litt om denne sub løsningen ? Specs og litt byggmåte.

K

kbwh

Gjest
Det er et nytt bassystem som theStig har utviklet og selger som ferdig system. To Beyma 12" sitter i hvert sitt lukkede kammer i en kube med 42cm lange sider. Jeg har selvfølgelig to kuber. Konstruksjonen er såkalt ELF, dvs. at det ikke er resonanser i høyttalerens arbeidsområde. For å få det til å spille må det EQ til, og en Behringer DCX2496 er utmerket til formålet. Nominell deling oppover er 100Hz, og jeg vil tro jeg har -3dB ved 19Hz omtrent. Forsterkeriet er 500W klasse D.
Hovedhøyttalerne avskjæres nedover med pluggede bassporter og et annenordens høypassfilter.

Konstruksjonsprinsippet er det samme som er brukt i Petter Dales basstårn, som vel skal presenteres ordentlig i neste fidelity.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Spennede saker helt klart. Hvor tunge og hva ligger ca stk pris på ?

Skal til theStig den 22, gleder meg til dette. ;D

T

theStig

Gjest
Saksopplysninger:

De veier ca. 35 kg/stk
Prisen er veil 12.000 kr/stk uten elektronikk.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
theStig skrev:
Saksopplysninger:

De veier ca. 35 kg/stk
Dvs. DCX2496 og kl. D forsterker kommer i tillegg antar jeg. Hva vil sluttsummen bli da sånn ca?

T

theStig

Gjest
atonal skrev:
theStig skrev:
Saksopplysninger:

De veier ca. 35 kg/stk
Dvs. DCX2496 og kl. D forsterker kommer i tillegg antar jeg. Hva vil sluttsummen bli da sånn ca?
Korrekt. DCX2496 har en veil pris på 3195,- kr hos de fleste som selger den, bla Norsk Musikk. Hva forsterkeren skal koste, er opp til hva man ønsker å ha selv. Vil man ha DP A5 så blir det dyrt.. hvis man sover godt om natta med en Behringer Europower PA-forsterker blir det selvsagt en hel del billigere.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jeg har pro audio utstyr, kan således leve godt uten veldig dyre komponenter. Nattesøvnen er t.o.m. helt godkjent :) Takker for info.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Valentino skrev:
Gratulerer med sub. Spennende å se om den tåler tidens tann da..

K

kbwh

Gjest
Elementene er profftyper, så litt enkel hifibruk skulle være blåbær.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Tenkte mest på hvordan du i lengden syns dette med sub fungerer.

Rope halleluja første kvelden har vi alle gjort, mens det er først over tid og x antall gjennomspillinger av gamle og nye favoritter at man virkelig får oversikten over om innvesteringen var vellykket :)

Hele denne tråden gjenspeiler vel fordeler og bakdeler ved å integrere sub(er) i oppsettene. Selv foretrekker jeg musikken presentert fra 2 gode fronthøyttalere. Men innrømmer at det innimellom er morro med litt ekstra fyll i bunn..

Har jeg forstått riktig så er det vel klassisk som er favoritten? Og sub og klassisk har jeg ikke spesielt stor kjennskap til, kanskje det blir gull. Ingenting er bedre enn det

O

OldBoy

Gjest
JonnYb skrev:
Tenkte mest på hvordan du i lengden syns dette med sub fungerer.

Rope halleluja første kvelden har vi alle gjort, mens det er først over tid og x antall gjennomspillinger av gamle og nye favoritter at man virkelig får oversikten over om innvesteringen var vellykket :)

Hele denne tråden gjenspeiler vel fordeler og bakdeler ved å integrere sub(er) i oppsettene. Selv foretrekker jeg musikken presentert fra 2 gode fronthøyttalere. Men innrømmer at det innimellom er morro med litt ekstra fyll i bunn..

Har jeg forstått riktig så er det vel klassisk som er favoritten? Og sub og klassisk har jeg ikke spesielt stor kjennskap til, kanskje det blir gull. Ingenting er bedre enn det
Jeg tenkte som du i over 40 år. Helt til barna FORLANGTE en sub. Etter at jeg kjøpte min første sub, spiller jeg ALDRI uten sub. ALDRI.

Klassisk, jazz, rock, blue, heavy metal, rap, radio, TV....you name it: ALDRI UTEN SUB.

Jeg har naturligvis oppgradert sub'en....må jo matche resten av anlegget.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Jeg tror det ikke før jeg får høre det.
Da kan du jo komme å høre på de 15" som sitter i bunn av Lohengrinène mine? ;D Like stramme som ett par 6,5"ère........... :)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Hadde div sub i anlegget i over ti år for alle sa at det var gode greier og det var det sikkert også,for høyttalerene kunne nok vært bedre,og da mener jeg nok det rettferdiggjør seg.Ettersom høyttalerene ble bedre greide jeg liksom ikke å integrere suben i lydbildet.Det ble smør på flesk på sett og vis.Plassering hjalp bare marginalt.-Men til film funka det gitt!!
Etterhvert ble den i midlertid subba ut,for jeg hører mye mer musikk enn film,og har vel ikke vurdert å sette den inn igjen.-Men om jeg skulle gått for et par kvalitets stativhøyttalere,så tror jeg nok at jeg ville vurdert en sub attåt,i det jeg innbiller meg at det kan være en litt billigere vei til "dyr" lyd.
Mvh Rune :) :)

K

kbwh

Gjest
SAL skrev:
Valentino skrev:
Jeg tror det ikke før jeg får høre det.
Da kan du jo komme å høre på de 15" som sitter i bunn av Lohengrinène mine? ;D Like stramme som ett par 6,5"ère........... :)
Jeg har 4 12" i ELF-tuning her nå. Tørrere enn Dry Martini uten vermuth i huset...

Topp Bunn