Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Fra minne (som ikke er 100% ufeilbarlig) så innmaten veldig lik ut som forrige generasjon...
    Bare med nye front-plater.

Arne K

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Svææær box, lite oppi..........

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.748
    JK skrev:
    Og veldig dyr også - synes 100,000,- paret er altfor dyrt for kvaliteten på innmaten er ikke den beste.

S

Stereo_Mono

Gjest
    JK skrev:
    Trenger en fin dose med kjøling disse boksene da. Kan vel ha noe sammenheng med størelsen på kjøleribber. Ellers så er det en salgs gimmic ? Men klarer ikke se for meg Sugden i den settingen.

Min «lille» Sugden er jo rene kokeplaten :) Uansett låter den absolutt fabelaktiv og som nevnt så foretrakk jeg denne over min tidligere Naim 202/NAPSC2/200 oppsett.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    831
    digiman skrev:
    Min «lille» Sugden er jo rene kokeplaten :)
    Da må jo disse store power boksene være rene badstua :D
    Uansett dyrt, jeg kan knapt tenke meg komponenter som ser bedre ut på bilder enn Sugden Masterclass. Jeg har dessverre aldri sett dem in real.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    wizard skrev:
    Og veldig dyr også - synes 100,000,- paret er altfor dyrt for kvaliteten på innmaten er ikke den beste.
    Har du en begrunnelse for den uttalelsen? Det eneste jeg finner merkelig ang innmaten er at det ene printet har komponentmerker der det er ledig plass. Det gir litt inntrykk av at det er en prototype. Ellers synes jeg det ser ryddig og fint ut.

S

Stereo_Mono

Gjest
    torem skrev:
    digiman skrev:
    Min «lille» Sugden er jo rene kokeplaten :)
    Da må jo disse store power boksene være rene badstua :D
    Uansett dyrt, jeg kan knapt tenke meg komponenter som ser bedre ut på bilder enn Sugden Masterclass. Jeg har dessverre aldri sett dem in real.
    Det er nok meget sannsynlig at denne varmer meget godt ja. Det er jo en av sidene med skikkelige Klasse A forsterkere. Men det viktigste er jo uansett at det spiller riktig bra. Noe som kan bekreftes.

Er ikke disse for øvrig monoblokker? Er prisen på 100k for begge da?

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.168
    Torget vurderinger
    4
    Jøgga skrev:
    kasol skrev:
    Da er Sugden Masterclass integrert i hus. Må få koblet opp i løpet av helga sammen med nye Spendor A9 :)
    Wow, gratulerer!
    Håper på en liten rapport om hvordan det låter.
    Det låter meger bra :)
    Masterclass'en er en rå perle. Mye kraft, detaljer og ett stort lydbilde.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.662
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter uklarhetene omkring Norsk HifiCenter Drammen, som har vært Sugden-importør og nå er konkurs, ville jeg sjekke om tidligere importør Maxwell vil overta ansvaret for Sugden igjen i Norge.

Maxwell er ikke importør og distributør for Sugden, det bekreftes av Trond Seland hos Maxwell Kristiansand. Sugden produkter som er solgt av Norsk HifiCenter er da ikke Maxwell sitt ansvar, og Maxwell håndterer bare garanti og reklamasjon på Sugden-produkter de selv har solgt.

ED: Det kan se ut som Audio Art overtar?
    http://www.audioart.no/index.php

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har noen spørsmål angående sugden, mer spesifikt a21 se og mastercalss spa 4
    stemmer det at sugden ikke vil ha krefter nok til å kunne spille høyt i stort rom med
    klipsch rf63 eller er det bare surr? grunnen til at jeg spør er at jeg ikke kun spiller musikk på lave/middels nivåer men også drar til innimellom

takker for all eventuell respons

S

Stereo_Mono

Gjest
    jokris skrev:
    Har noen spørsmål angående sugden, mer spesifikt a21 se og mastercalss spa 4
    stemmer det at sugden ikke vil ha krefter nok til å kunne spille høyt i stort rom med
    klipsch rf63 eller er det bare surr? grunnen til at jeg spør er at jeg ikke kun spiller musikk på lave/middels nivåer men også drar til innimellom

takker for all eventuell respons
    Nå har Klipsch RF63 99db i følsomhet, så jeg tviler på at du bil oppleve noen mangel på nivå. Selv i store rom. En annen ting er at klasse A forsterkere har en annen type og «snillere» forvrenging en når typiske AB forsterkere slipper opp for damp.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    har blitt fortalt at det ikke vil spille pent når volumet vris opp, og at jeg heller bør kikke etter en kombi klass a a/b forsterker

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.662
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    har blitt fortalt at det ikke vil spille pent når volumet vris opp, og at jeg heller bør kikke etter en kombi klass a a/b forsterker
    Hvis Sugden Masterclass SPA4 (separat effekttrinn med 2x75W kl.A) og Klipsch RF63 spiller mindre pent når det skrus opp vil jeg tro det er et matche-problem, eller et akustikk-problem, heller enn et kapasitetsproblem hos effektforsterkeren. A21SE kan kanskje være noe annet, den er også kjent for å ha en litt mer agressiv klang enn Masterclass. Men med stort forbehold, jeg har ikke hørt selv, og høyt er et relativt begrep.
    ED: Skulle Masterclass bli for dårlig regner jeg med at den kan selges billig. Bare å sende en rask PM ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    Det høres merkelig ut med en slik effektivitet. En liten SET er nok til å drive disse til høye volum, så hvorfor ikke en streit klasse A-transe? Det må isåfall være en dårlig match, noe jeg også tviler på. Klipsch hører sammen med wattsvake klasse A og rørforsterkere, hvorfor skulle de ellers ha så heftig effektivitet. Det får være grenser for overkill hvis det drasses inn 200 w A/B.

Jeg ville ikke bekymret meg over det. Det er mindre sjanse for å få god lyd med en vanlig transe med Klipsch i mine ører.

tojoha

Medlem
    Ble medlem
    11.10.2007
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hei Gutter.
    Jeg har en Sugden A21a serie 2 og Swans M3 + en musical Fidelity X24 dac, der bruker jeg en signalkabel fra Chord, det funker fint, men hva bruker dere som høytaler kabel på Sugden??
    Kom med gode råd,

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    baluba skrev:
    jokris skrev:
    Det høres merkelig ut med en slik effektivitet. En liten SET er nok til å drive disse til høye volum, så hvorfor ikke en streit klasse A-transe? Det må isåfall være en dårlig match, noe jeg også tviler på. Klipsch hører sammen med wattsvake klasse A og rørforsterkere, hvorfor skulle de ellers ha så heftig effektivitet. Det får være grenser for overkill hvis det drasses inn 200 w A/B.

Jeg ville ikke bekymret meg over det. Det er mindre sjanse for å få god lyd med en vanlig transe med Klipsch i mine ører.

kikker nå mer på rørløsninger,men har oppdaget at rf63 koser seg jo mer strøm den har å gå på, ikke watt men strøm:)
    sugden har ramlet nedover på listen men kan bli aktuellt senere en gang

bat

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1
    jokris skrev:
    baluba skrev:
    jokris skrev:

kikker nå mer på rørløsninger,men har oppdaget at rf63 koser seg jo mer strøm den har å gå på, ikke watt men strøm:)
    Føler ikkje at eg manglar så mykje her heime med Sugden A21al Series 2 og Cornwall III. Meget mulig RF63 er meir krevjande, ikkje veit eg. Meiner i allefall at den er verdt å prøve, så kan du vurdere sjølv om den er tilfredstillande eller ikkje.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bat skrev:
    jokris skrev:
    baluba skrev:
    jokris skrev:

Føler ikkje at eg manglar så mykje her heime med Sugden A21al Series 2 og Cornwall III. Meget mulig RF63 er meir krevjande, ikkje veit eg. Meiner i allefall at den er verdt å prøve, så kan du vurdere sjølv om den er tilfredstillande eller ikkje.
    ja, hadde planer om det helt til jeg skjønte at det kom til å gå lang tid før jeg fikk lånt en på drammen hifi, imellomtiden dukket som sagt 2 rørløsninger opp og nå skal det voldsomt mye til for at ikke en av de blir stående
    har en audio note L4 og en mcintosh mc2102 på låns samt en audio note L2 pre som jeg har kjøpt, begge deler gir meg massevis av god lyd så nå er det bare valget igjen

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    bat skrev:
    jokris skrev:
    baluba skrev:
    jokris skrev:

ja, hadde planer om det helt til jeg skjønte at det kom til å gå lang tid før jeg fikk lånt en på drammen hifi, imellomtiden dukket som sagt 2 rørløsninger opp og nå skal det voldsomt mye til for at ikke en av de blir stående
    har en audio note L4 og en mcintosh mc2102 på låns samt en audio note L2 pre som jeg har kjøpt, begge deler gir meg massevis av god lyd så nå er det bare valget igjen
    Nå skal vi vokte oss for å gå for langt med en diskusjon som på en måte ikke har noe med Sugden å gjøre lenger i denne tråden, men skitt la gå. Selv ville jeg ikke uventet valgt rør til Klipsch, men skulle jeg valgt transe så hadde nok Sugden vært høyt oppe på listen over kandidater. Men førstevalg hadde vært rør. Et tredje alternativ jeg ville vurdert er KingRex toppmodell på forsterkersiden (effektforsterker, ikke integrert). De har vel tynt 50 watt ut av Tripath, og jeg antar at de er trofaste mot sin 300B-filosofi. Mteinum har en slik i hovedriggen sin, og den mannen er jo mer kjent som en rørete kar. ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.662
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    .........

Du har ikke hørt Sugden og får ikke tak i heller nå. Derfor velger du rør-løsning pre/power fra Audio Note til flere ganger prisen, og det gir flott lyd. Valget er forståelig, tror faktisk resultatet kan bli glimrende, men sammenlikningen med Sugden skjønner jeg overhodet ikke.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jøgga skrev:
    jokris skrev:
    .........

Du har ikke hørt Sugden og får ikke tak i heller nå. Derfor velger du rør-løsning pre/power fra Audio Note til flere ganger prisen, og det gir flott lyd. Valget er forståelig, tror faktisk resultatet kan bli glimrende, men sammenlikningen med Sugden skjønner jeg overhodet ikke.
    hos sugden var det masterclass som var mest interesant ikke a21 modellene,
    utgangspunktet mitt var søken etter klasse a eller rørutstyr, av klasse a så var det
    sugden og Ml9 som var aktuelle kandidater
    audio note utstyret koster ikke flere ganger prisen, L2 gav jeg 7500 for og effekttrinnet jeg har på test koster ca 25, mcintoshen ligger jo her inne til 34500
    forøvrig kan jeg ikke si at jeg har sammenlignet sugden med disse

beklager OT forresten

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Er på forsterker jakt og Sugden Masterclass (gammel versjon) har imponert meg voldsomt tidligere. :) Noen som har meninger/erfaringer/synspunkter/fordommer/annet om:

vs.

A21SE og gamle Masterclass koster stort sett det samme på brukt'en.

Høyttalerene er AG Duo G2 og dac er Ayre QB-9. Sistnevnte spiller best balansert, men det er vel kanskje ikke så vesentlig, da Sugden uansett ikke er ekte balansert.

Ellers frister jo denne enormt, men lommeboken skriker nei.... :'(

Hvor mye mer godlyd klarer den å få frem sammenliknet med modellene over? Har sett noen til salgs i England for ~£2500 og jeg har adresse innen EU.. :-X ;)

Vedlegg

bia

Men momentnøklene mine får du aldri!
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.830
    Torget vurderinger
    9
    Etter det jeg kan se internt i masterclass serien er det minimale forandringer fra eldre modeller til de nyere. Uten å ha dekning for det mistenker jeg at ansiktsløftningen er den største oppgraderingen...

mvh

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    230
    OJ!
    Da har jeg bestilt en A21AI Series 2 med internt RIAA og HT-inngang, farge graphit. Intern RIAA pga kravet mitt til avspilling av mine gamle heavy-LP'er ikke er så stort. De er temmelig mye brukt, og tilsvarende slitne. Men må ha.
    Fin belønning etter å ha pusset opp kjøkken for "en halv million". Badet ble småtterier sa samboeren, og da tenkte jeg at tilgivelse er lett å få på en liten A21AI Series 2.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Roqer skrev:
    OJ!
    Da har jeg bestilt en A21AI Series 2 med internt RIAA og HT-inngang, farge graphit. Intern RIAA pga kravet mitt til avspilling av mine gamle heavy-LP'er ikke er så stort. De er temmelig mye brukt, og tilsvarende slitne. Men må ha.
    Fin belønning etter å ha pusset opp kjøkken for "en halv million". Badet ble småtterier sa samboeren, og da tenkte jeg at tilgivelse er lett å få på en liten A21AI Series 2.
    Hei,

Gratulerer med ein god forsterkar! Er kjempefornøgd med min, gamle Heavy-LP'er funker fint det :) Kva høgtalara skal du bruke i lag med Sugden?

U-96

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden

:)

For melde meg inn denne Sugden klasse A klubben jeg også. :) Kan bare si at jeg er overasket over hvor godt denne spiller. Er fra førsten av 70 tallet.

Mvh Roar

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Bånnulka skrev:

For melde meg inn denne Sugden klasse A klubben jeg også. :) Kan bare si at jeg er overasket over hvor godt denne spiller. Er fra førsten av 70 tallet.

Mvh Roar
    Hei og velkomen,

Den der såg utrulig fin ut. Har du spesifikasjonane på denne?

U-96

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden

Har ikke så mye info,men den er på 2x40w. Nydlig riaa og den spiller meget godt. Dette er den første model av 48 og kom i 74. Nydlig design på denne.

Hadde spilt på en Cyrus one en stund og byttet denne ut med denne Sugden og det ble et skikklig lydmessig løft. Sugden er bare i en annen klasse.

Trur mange ville tatt denne for en rørforsterker i en blindtest.

Mvh Roar

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Bånnulka skrev:

Mvh Roar
    Jeg er ikke blind men ser passe dårlig, godt nok ? ;)

/jan

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Bånnulka skrev:

Har ikke så mye info,men den er på 2x40w. Nydlig riaa og den spiller meget godt. Dette er den første model av 48 og kom i 74. Nydlig design på denne.

Hadde spilt på en Cyrus one en stund og byttet denne ut med denne Sugden og det ble et skikklig lydmessig løft. Sugden er bare i en annen klasse.

Mvh Roar
    Ja mitt valg av Sugden var nettopp pga. tilnærming av ein litt varmare lyd.
    2x40w er kraftige saker i Sugden samanheng, hadde vert artig og høyrt forsterkaren din :)
    Har du fleire bilder av denne flotte forsterkaren som er av same årgang som meg, hehe.

U-96

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    230
    U-96 skrev:
    Roqer skrev:
    OJ!
    Hei,

Gratulerer med ein god forsterkar! Er kjempefornøgd med min, gamle Heavy-LP'er funker fint det :) Kva høgtalara skal du bruke i lag med Sugden?

U-96
    Blir koblet til et par Klipsch RF63, som jeg allerede synes spiller godt på en Yamaha RX-V3900 receiver... (og ja, de er innspilt)

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    U-96 skrev:
    Bånnulka skrev:

Mvh Roar
    Ja mitt valg av Sugden var nettopp pga. tilnærming av ein litt varmare lyd.
    2x40w er kraftige saker i Sugden samanheng, hadde vert artig og høyrt forsterkaren din :)
    Har du fleire bilder av denne flotte forsterkaren som er av same årgang som meg, hehe.

U-96

Skal legge ut flere bilder etterhvert. Men du får smøre deg med tålmodighet. :)

Jeg skal inn til Jan R og prøve den på K horna hans utover. Der kunne vi ha fått til noe.

Mvh Roar

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Roqer skrev:
    Blir koblet til et par Klipsch RF63, som jeg allerede synes spiller godt på en Yamaha RX-V3900 receiver... (og ja, de er innspilt)
    Blir spennande om du blir fornøgd, den kan óg brukes som forforsterkar om det skulle bli for lite kraft i greiene.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Bånnulka skrev:

Skal legge ut flere bilder etterhvert. Men du får smøre deg med tålmodighet. :)

Jeg skal inn til Jan R og prøve den på K horna hans utover. Der kunne vi ha fått til noe.

Mvh Roar
    Kult med ei tilbakemelding frå den seansen i so fall :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn