Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når jeg ikke vil have subwooferen ved Frontvæggen, giver det mig et stort problem. Hvor skal den placeres.

    20200305_162327.jpg



    1. Jeg kunne placere den nye med to 12 tommer basser oven på den store 18 tommere.

    2. Flytte den store 18 tommer, hvor det hvide skab står på den bagerste væg. Problemet er at det er et hjørne, men den længste vej i rummet. Den med de to 12 tommere kunne placeres hvor den store står.

    3. Den med de to 12 tommere placeres lige til højre for de to rækker biografstole.

    Nogle kommentarer er velkomne!

    Den store er på 324 liter og den mindre.... bliver på ca. 250 liter.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Hvor langt er Modifix nået med den subwoofer. Jeg synes du burde have to kabinetter til de 2 stk 12 "
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Subber bør stables i høyde.
    Dette for å få en jevner trykkbølge i rommet.
    Med tanke på at vi har små rom og derfor driver subbene i et modalt område, vil ikke det viktigste subbene gjør være å trigre flest mulig modes? Snakker vi egentlig om trykkbølger når rommet ikke rommer mer enn en brøkdel? Vil ikke rommet for det meste være et trykkkammer? Kan ikke se at vertikal eller horisontal plassering skal gi annen forskjell en hvilke modes som blir aktivert?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel ærfart dette ved hvor flere som kom inn letter var det å få bra med enda mindre korrigering.
    Er jo bare å ta en titt i tråden min så ser du dette.
    Hva folk mener og tror er i grunn lite relevant.
    Hva som faktisk skjer opptar meg langt mer en å mene å tro.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er jeg usikker på. Du svarer ikke på spørsmålet og opptrer kun som et sannhetsvitne. Du trenger ikke lete langt for å finne personer som har lykkes godt med horisontal distribusjon av subber. La meg anføre The Shy som eksempel.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Da får jeg komme med mine "to øre"
    Når subben deles så lavt som SP gjør vil ikke høydestablig utgjøre de største forskjellen. Det er først når de brukes høyere opp i frekvens dette viser seg å ha fordeler. F.eks deling et stykke over 100 Hz.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da får jeg komme med mine "to øre"
    Når subben deles så lavt som SP gjør vil ikke høydestablig utgjøre de største forskjellen. Det er først når de brukes høyere opp i frekvens dette viser seg å ha fordeler. F.eks deling et stykke over 100 Hz.
    ..eller på arenaer og konsertlokaler.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Min erfaring er at ved brug af Subs bør de ikke spille i det område som front spiller.Hvis front spiller eks ned til 40Hz bør subs kun tager over herfra og ned.
    Hvis man vil over 100Hz er det efter min mening ikke længere en sub. Men bare mere bas. Jeg synes at opleve at mange musik nydere forveksler Sub bas med kraftigt bas.
    Man skal ... synes jeg gøre op med sig selv hvad der er man vil have. Er det bare mere bas eller Subsonisk Bas :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Min erfaring er at ved brug af Subs bør de ikke spille i det område som front spiller.Hvis front spiller eks ned til 40Hz bør subs kun tager over herfra og ned.
    Hvis man vil over 100Hz er det efter min mening ikke længere en sub. Men bare mere bas. Jeg synes at opleve at mange musik nydere forveksler Sub bas med kraftigt bas.
    Man skal ... synes jeg gøre op med sig selv hvad der er man vil have. Er det bare mere bas eller Subsonisk Bas :)
    Kunne ikke være mere enig. Havde 2 stk 15" i et kabinet. Det eneste som virkede fornuftigt var at subben overtog der hvor højttalerne ikke havde output. Solgte dem fordi de tog for meget plads og fordi jeg kan leve fint uden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Min erfaring er at ved brug af Subs bør de ikke spille i det område som front spiller.Hvis front spiller eks ned til 40Hz bør subs kun tager over herfra og ned.
    Hvis man vil over 100Hz er det efter min mening ikke længere en sub. Men bare mere bas. Jeg synes at opleve at mange musik nydere forveksler Sub bas med kraftigt bas.
    Man skal ... synes jeg gøre op med sig selv hvad der er man vil have. Er det bare mere bas eller Subsonisk Bas :)
    Kunne ikke være mere enig. Havde 2 stk 15" i et kabinet. Det eneste som virkede fornuftigt var at subben overtog der hvor højttalerne ikke havde output. Solgte dem fordi de tog for meget plads og fordi jeg kan leve fint uden.
    Dansker kaster inn subb på måfo og sikkert grunnen til at de enten velger veldig lav deling eller veldig lavt nivå. Med riktig bruk DSP kan det deles hvor som helst, og nivået kan settes så det blir litt moro på det som skal være det
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dansker kaster inn subb på måfo og sikkert grunnen til at de enten velger veldig lav deling eller veldig lavt nivå. Med riktig bruk DSP kan det deles hvor som helst, og nivået kan settes så det blir litt moro på det som skal være det
    Mener du med dette at man med riktig bruk av DSP generelt kan/bør deles høyere i så vel frekvens som nivå - mer fra sub-bass? Kan du også beskrive litt mer hva som ligger bak ordene "riktig bruk" innenfor DSP? Jeg spør - for så mange hevder nettopp du har fått det til.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Min erfaring er at ved brug af Subs bør de ikke spille i det område som front spiller.Hvis front spiller eks ned til 40Hz bør subs kun tager over herfra og ned.
    Hvis man vil over 100Hz er det efter min mening ikke længere en sub. Men bare mere bas. Jeg synes at opleve at mange musik nydere forveksler Sub bas med kraftigt bas.
    Man skal ... synes jeg gøre op med sig selv hvad der er man vil have. Er det bare mere bas eller Subsonisk Bas :)
    Kunne ikke være mere enig. Havde 2 stk 15" i et kabinet. Det eneste som virkede fornuftigt var at subben overtog der hvor højttalerne ikke havde output. Solgte dem fordi de tog for meget plads og fordi jeg kan leve fint uden.
    Dansker kaster inn subb på måfo og sikkert grunnen til at de enten velger veldig lav deling eller veldig lavt nivå. Med riktig bruk DSP kan det deles hvor som helst, og nivået kan settes så det blir litt moro på det som skal være det
    Meget uenig. Tror du kun det er dig SHY der har styr på subs???
    En Subs (og IKKE en bas mere) bør ikke gengive højt. Jeg holder stadig på at en sub ikke bør spille samme frekvens som front.
    Jeg har brugt 100vis af timer med at teste subs. Ingen grund til at være nedladende

    Dsp.. eller ikke
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Man kan sige at hvis subs spiller ved samme frekvens som front får man bare mere af det man har i forvejen. Og det kan være meget forstyrrende
    Men deler man der hvor front ruller af ja så får man noget nyt om man vil . Et frekvens område man ikke havde før eks fra 35Hz og ned.

    Det er hvad jeg forbinder med en Subwoofer. Alt andet er bare mere bas.

    Ingen skal være enig med mig. Dette er bare min erfaring

    Vh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Meget uenig. Tror du kun det er dig SHY der har styr på subs???
    En Subs (og IKKE en bas mere) bør ikke gengive højt. Jeg holder stadig på at en sub ikke bør spille samme frekvens som front.
    Jeg har brugt 100vis af timer med at teste subs. Ingen grund til at være nedladende

    Dsp.. eller ikke
    Det kommer helt an på hva du prøver å oppnå. Om det er korrekt bassrespons og en relativ jevn fordeling av trykket i hele rommet du prøver å oppnå kan godt frontene inngå i et distribuert multisub oppsett. Faktisk, i henhold til Earl Geddes' studier er hovedhøyttalerne en viktig del av det. Jeg kan langt på vei bekrefte at det stemmer.

    Merk hovedhøyttaler inngår ikke i dsp korreksjonen, kun subber.

    m&u.jpg
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Meget uenig. Tror du kun det er dig SHY der har styr på subs???
    En Subs (og IKKE en bas mere) bør ikke gengive højt. Jeg holder stadig på at en sub ikke bør spille samme frekvens som front.
    Jeg har brugt 100vis af timer med at teste subs. Ingen grund til at være nedladende

    Dsp.. eller ikke
    Det kommer helt an på hva du prøver å oppnå. Om det er korrekt bassrespons og en relativ jevn fordeling av trykket i hele rommet du prøver å oppnå kan godt frontene inngå i et distribuert multisub oppsett. Faktisk, i henhold til Earl Geddes' studier er hovedhøyttalerne en viktig del av det. Jeg kan langt på vei bekrefte at det stemmer.

    Vis vedlegget 574815
    Okay
    Jeg kan kun sige de gange jeg har ladet subs spille op i samme frekvens som front er det bare gået galt.... Store rum eller små rum. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Okay
    Jeg kan kun sige de gange jeg har ladet subs spille op i samme frekvens som front er det bare gået galt.... Store rum eller små rum. :)
    Om du kun plasserer subbene ved fronthøyttalerne vil det ikke fungere optimalt, da opptrer de som samme kilde. Poenget er at subbene skal plasseres på forskjellige steder i rommet og deles individuelt.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Okay
    Jeg kan kun sige de gange jeg har ladet subs spille op i samme frekvens som front er det bare gået galt.... Store rum eller små rum. :)
    Om du kun plasserer subbene ved fronthøyttalerne vil det ikke fungere optimalt, da opptrer de som samme kilde. Poenget er at subbene skal plasseres på forskjellige steder i rommet og deles individuelt.
    Helt enig.
    Jeg har prøvet at sætte subs ved front/i den anden ende i rummet/ ved lytte position/ osv osv. Men udmærket hvis du/andre har fået det til at fungerer :)
    Tror nu også at har man en 8" såkaldt subs kontra 4x18" er udfordringen nok noget forskelligt :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mine basser er delt en del inn i linjene. Mener overlappen er ca 40hz.
    Det ble da mye bedre en deling bratt av uten noe inngripende i den andres område.
    Men viser seg jo att areal har veldig mye å si.
    Shy har gjort det på en annen måte en meg og andre for den sakens skyld.
    Det spiller jo helt supert hos han.
    Jeg sitter for det meste å smiler, ett godt tegn på att jeg har fått det sånn passe til.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    [/QUOTE]

    Jeg har null greie på DSP... Men, den toppen på ca. 130 Hz, hvorfor kan ikke den fjernes med å ta båndet litt ned med EQ? Jeg spør, fordi det ellers nesten måler flatt videre nedover.

    Beklager, gort feil i QUOTE fra meg her, ikke danskene som har denne målingen her, er jeg tipset om.
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Jeg har null greie på DSP... Men, den toppen på ca. 130 Hz, hvorfor kan ikke den fjernes med å ta båndet litt ned med EQ? Jeg spør, fordi det ellers nesten måler flatt videre nedover.
    Det er vel et valgt ønske om og ikke bruke dsp annet en under 100 Hz i dette oppsettet. Den toppen rundt 130 er liten og kanskje veldig lite forstyrrende...kanskje bare jævlig morsom.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har null greie på DSP... Men, den toppen på ca. 130 Hz, hvorfor kan ikke den fjernes med å ta båndet litt ned med EQ? Jeg spør, fordi det ellers nesten måler flatt videre nedover.
    Fordi den er skapt av hovedhøyttalere, de er ikke styrt av dsp og i forhold til den fallende flanken stikker den bare opp med 1,4db.

    På tide å øve litt på quoting og eller redigering MusicBear. Det er ikke danskens kurve.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Min erfaring er at ved brug af Subs bør de ikke spille i det område som front spiller.Hvis front spiller eks ned til 40Hz bør subs kun tager over herfra og ned.
    Hvis man vil over 100Hz er det efter min mening ikke længere en sub. Men bare mere bas. Jeg synes at opleve at mange musik nydere forveksler Sub bas med kraftigt bas.
    Man skal ... synes jeg gøre op med sig selv hvad der er man vil have. Er det bare mere bas eller Subsonisk Bas :)
    Kunne ikke være mere enig. Havde 2 stk 15" i et kabinet. Det eneste som virkede fornuftigt var at subben overtog der hvor højttalerne ikke havde output. Solgte dem fordi de tog for meget plads og fordi jeg kan leve fint uden.
    Dansker kaster inn subb på måfo og sikkert grunnen til at de enten velger veldig lav deling eller veldig lavt nivå. Med riktig bruk DSP kan det deles hvor som helst, og nivået kan settes så det blir litt moro på det som skal være det
    Meget uenig. Tror du kun det er dig SHY der har styr på subs???
    En Subs (og IKKE en bas mere) bør ikke gengive højt. Jeg holder stadig på at en sub ikke bør spille samme frekvens som front.
    Jeg har brugt 100vis af timer med at teste subs. Ingen grund til at være nedladende

    Dsp.. eller ikke
    Nei, det er ikke bare meg, men de Dansker jeg har hørt har ikke kontroll.
    Ingen elementer bør spille forstyrrende inn i andres område. Det gjeller alle frekvensområder. Alle elementer bør på målinger i lytteposisjonen møte hverandre med perfekte avrulling på flankene så frekvens og tid blir perfekt summert - herom er det et verktøy som skiller seg ut som overlegent.

    Sikkert en arrogant holdning når en ikke har hørt noe som helst:)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dh Labs Subwoofer Cable..jpg


    Dette DH Labs subwoofer cabel giver en bedre og mere dynamisk bas fra subwooferen. Mit subwoofer kabel er dog med XLR i stedet for RCA.

    Jeg satte musik på anlægget, men brugte kun subwooferen. Efter adskillige gange at have hørt det samme musik, skiftede jeg det XLR Signalkabel ud med det nye fra DH Labs. Det var bestemt værd at få skiftet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvad synes man om placering af den store subwoofer og den kommende nr. 2, hvis der står en, hvor den store står, og den anden, hvor det hvide skab op ad bagvæggen.


    20200320_192750.jpg



    Den sorte væg har en L facon. Det korte ben i L ét går hen på siden af det hvide skab, og er næsten helt væk. Det ændrede lyden meget.
     

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Med kun 2 subwoofere er det bedste jo ofte at placere dem i midten af rummet overfor hinanden med enhederne imod hinanden dvs enten ude ved hver deres sidevæg eller front og bagvæg dvs modsat/lige overfor din nuværende subwoofer opstilling ved bagvæggen. MEN det er jo så der du pludselig ikke vil have en subwoofer placeret.... ;0)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Skal en nyte musikk på normalt nivå kan faktiske et par 15" være nok. Det er måten de integreres på som er viktig
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Skal en nyte musikk på normalt nivå kan faktiske et par 15" være nok. Det er måten de integreres på som er viktig
    Helt enig :)
    Men jo flere enheder der er jo nemmere er det at integrerer dem i rummet . Det er i hvert fald min erfaring .
    Synes også der er en misforståelse af at er der mange basser ja så er der meget bas. Det hele buldere i bas.
    Nej bassen er der bare.
    En anbefaling til Sven kunne være at sætte subs ved lytte position :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg har målt basgengivelsen fra mit system. Der er et hul fra 60 til 40 Hz ca. Så længere nede kommer den igen. Går ud fra årsagen er afstanden til gulvet. Tænker dreje bass systemet 180 grader så bassen kommer nærmere gulvet. Er det noget du kan hjælpe mig med Sven Palvig?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har målt basgengivelsen fra mit system. Der er et hul fra 60 til 40 Hz ca. Så længere nede kommer den igen. Går ud fra årsagen er afstanden til gulvet. Tænker dreje bass systemet 180 grader så bassen kommer nærmere gulvet. Er det noget du kan hjælpe mig med Sven Palvig?
    Hej Drossel. Det viljeg gerne hjælpe med, men tror ikke at det er det rigtige at gøre. Basenheder bør nok have afstand til gulvet. Ihvertfald anbefaler Dennis Foley, at man hæver sine subwoofere, fordi så skulle rummet spille mindre med.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Med kun 2 subwoofere er det bedste jo ofte at placere dem i midten af rummet overfor hinanden med enhederne imod hinanden dvs enten ude ved hver deres sidevæg eller front og bagvæg dvs modsat/lige overfor din nuværende subwoofer opstilling ved bagvæggen. MEN det er jo så der du pludselig ikke vil have en subwoofer placeret.... ;0)
    Jeg har jo haft mange overvejelser om placering. Jeg har lyttet til den store 18 tommer subwoofer, og kun den, og det er utroligt, hvad den kan. Dyb, dyb bas. Jeg deler ved en 50 eller 60 hertz. Når den er placeret på midterste bagvæg, kan jeg godt høre, at lyden kommer bagfra, men alle steder er lyden god, men bedst bagerst ved subwooferen.
    Så der bliver nu bygget en nr 2, med to 12 tommere. I et matrix kabinet på 250 liter og en længde på 120 cm.
    Placering lidt uvis.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har målt basgengivelsen fra mit system. Der er et hul fra 60 til 40 Hz ca. Så længere nede kommer den igen. Går ud fra årsagen er afstanden til gulvet. Tænker dreje bass systemet 180 grader så bassen kommer nærmere gulvet. Er det noget du kan hjælpe mig med Sven Palvig?
    Leg ut målingene med frekvensrespons og vannfall.
    Men mest sannsynlig så er dette en utfasing. Som lar seg fikse med en subb i motfase.
    Dette er jo ganske mange ganger utprøvd med stort hell.
    Noe undertegnede selv har prøvd.

    Før.
    utgangspunkt kun front ukorrigert 11.jpg


    Etter.
    Hele systemet med begge tårn innjustert, 4 eqpunkter lagt på og low shelf for tonal justering .jpg


    Dette taler vel sitt eget språk, er ikke mer komplisert en det:=)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men mest sannsynlig så er dette en utfasing. Som lar seg fikse med en subb i motfase.
    Dette er jo ganske mange ganger utprøvd med stort hell.

    Dette taler vel sitt eget språk,
    Fy f... for en forskjell - DA forstår jeg motfase subene dine litt bedre :)

    Dette resultat, forresten, er dette likt over hele rommet eller kun i lytteposisjon?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Jeg har målt basgengivelsen fra mit system. Der er et hul fra 60 til 40 Hz ca. Så længere nede kommer den igen. Går ud fra årsagen er afstanden til gulvet. Tænker dreje bass systemet 180 grader så bassen kommer nærmere gulvet. Er det noget du kan hjælpe mig med Sven Palvig?
    Hej Drossel. Det viljeg gerne hjælpe med, men tror ikke at det er det rigtige at gøre. Basenheder bør nok have afstand til gulvet. Ihvertfald anbefaler Dennis Foley, at man hæver sine subwoofere, fordi så skulle rummet spille mindre med.
    Lyder som vås for mig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har målt basgengivelsen fra mit system. Der er et hul fra 60 til 40 Hz ca. Så længere nede kommer den igen. Går ud fra årsagen er afstanden til gulvet. Tænker dreje bass systemet 180 grader så bassen kommer nærmere gulvet. Er det noget du kan hjælpe mig med Sven Palvig?
    Hej Drossel. Det viljeg gerne hjælpe med, men tror ikke at det er det rigtige at gøre. Basenheder bør nok have afstand til gulvet. Ihvertfald anbefaler Dennis Foley, at man hæver sine subwoofere, fordi så skulle rummet spille mindre med.
    Lyder som vås for mig.
    De bør vel tvert i mot stå nede ved gulvet, og helst i hjørner, for maksimal integrasjon til romflatene. Ville jeg ment var riktig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn