Denne bog af Paul McGowan fra PS Audio, kan anbefales. Paul McGowan er en hyggelig fyr og en fin bog med godt læsestof. Ikke at der er sådan set meget nyt, men det er altid godt at genoverveje sine beslutninger, synes jeg.
Jeg har velovervejet min højttalere placering og fundet en meget bedre placering end før.
Jeg havde på et tidspunkt lyttet til dem der sagde, at en højttaler ikke måtte stå imellem 1 meter og 2,20 meter. Det blev aldrig godt. Så jeg kunne ikke bruge det tip. Jeg ville have mere afstand til Frontvæggen.
Paul McGowan brugte tidligere 1/3 fra Frontvæggen til højtalerne og en 1/3 del fra Bagvæggen og til lyttestolen. Det er Paul McGowan så gået væk fra og bruger nu: Fra Frontvæggen 4 feet or more. Fra centerlinie 5,5 feet og til yderkant af henholdsvis venstre og højre højttalere. 8 feet fra bagsiden af højttalerne og til Lyttestolen.
Det har jeg så ikke gjort, men arbejdede mig med mine højttalere længere væk fra Frontvæggen ca 215 cm nu til diskanten.
Min lytteplads er så rykket mere tilbage og jeg nu et fint dybdeperspektiv.
Paul McGowan siger, at der må ikke være større afstand end en 1/3 del.
Jeg har medkøbt en sacd/cd og en dvd. Der er meget god lyd på cd'en og et nummer synger 2 kvinder. Først 3 feet bag mikrofonen. Så 6 feet. Og til sidst 9 feet. Så kan man aflytte sit dybdeperspektiv.