Et problem at anlægget er så godt, at det er vanskeligt at nyde noget af det gamle rock.
Sikkert hvis man man har overdrevet meget bas som camouflerer det hårde/skingre
Eller også er det så simpelt at højttalerne ikke kan håndterer optagelsen så det ender op i hårde/skingre .
Svend må lige bære over med mig. Men jeg synes at udtalelsen med "et godt anlæg gør det vanskeligt at nyde noget af det gamle rock" gør mig lidt trist. For hvad er et godt anlæg?
Der kan være mange årsager til lyden bliver hård/skinger. Hvorvidt det er højttalere, rum eller noget andet er ikke nemt at komme med et bud på uden nærmere undersøgelse. Det kan, som Drossel er inde på, også bare være mindre gode indspilninger. Dem er der mange af.
Efter jeg er blevet ældre og forhåbentligt lidt klogere er mine præmisser blevet følgende. Der er der ingen anlæg der lyder ligesom den rigtige musikalske event. Drossel skriver at Lassencad og Jan Nielsen spillede vildt højt. Nu ved jeg ikke om de spillede overdrevet højt, men prøv bare at sidde i et rum med en som spiller på klaver. Det er vildt højt. Selv når pianisten ikke spiller højt. Når der så kommer yderligere instrumenter til bliver det kun højere. De fleste af os ville ikke kunne holde ud af at have et orkester i vores stue i længere tid.
Dernæst er der ingen af os der ved hvordan en given optagelse skal lyde da vi ikke var til stede da optagelsen blev lavet. I bedste fald har vi kun erfaring med hvordan de forskellige instrumenter kan/skal lyde fra koncerter eller lignende vi har deltaget i. Så grundlæggende er det lidt håbløst. Min konklusion er derfor blevet at man selvfølgelig ligesom Svend skal prøve at få det rum man gengiver musik i til at have en fornuftig akustik. Dernæst mener jeg at vi skal tilbage til noget hvor vi har tone kontroller eller lignende for at kunne manipulerer lyden.
Jeg har mit anlæg for at høre musik og ikke for at have apparater i krom og guld til at stå. Hvis jeg har noget musik jeg er rigtig glad for uanset medie, som efter min mening ikke er inspillet så godt, vil jeg rigtig gerne have muligheden for at justerer på nogle tone kontroller så det måske kommer til at lyde lidt mere rigtigt eller bare bedre baseret på den erfaring jeg har fra hvordan rigtige instrumenter lyder. Eller bare gør det sådan at jeg ikke mister lysten til at høre det.
Under alle omstændigheder så mener jeg det er trist hvis man som Drossel helt undlader at høre en del af sine plader fordi de ikke lyder godt længere efter anlægget er blevet "bedre". Uden at tage stilling til om Drossels anlæg reelt er godt eller ej, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om det er blevet bedre hvis bare det er blevet bedre til at gengive en håndfuld audiofil indspilninger med kedeligt musik. Min prioritet i det tilfælde ville til enhver tid være at have et mindre "godt" anlæg hvis det derimod betød jeg havde mere lyst til at høre alt min musik.
Jeg har aldrig hørt et Audio Note UK anlæg så jeg ved intet om hvordan det lyder. Men efter det jeg har læst så spiller Peter Qvortrup hvilket som helst musik om så det er 78'er plader. De kommer selvfølgelig aldrig til at lyde perfekte. Men hvis prioriteten er musikken så er det da bare helt i orden.
p.s Når jeg taler om tone kontroller mener jeg noget i stil med Cello Audio palette, men ikke den specifikt. Det kunne også være digitalt hvis det er det man ønsker. Det eneste jeg undre mig over hvorfor det er bandlyst at bruge dem. Det kan jo implementeres i ligeså god kvalitet som alt andet elektronik.
Senilix (som skal til at give musikrummet sidste gang maling)