Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    Kan du poste en lenke til info som beskriver metode og resultater fra vertikal plassering ?
    Kan ikke henvise til et studie, men intuitivt giver det mening. Lydbølger breder sig i 3 dimensioner og hvis vi vil slå flest rum modes an, så giver det mening også at indtænke vertikal placering. Jeg bruger det selv i et af mine systemer med et godt resultat. Jeg ved at Geddes nævner det som en mulighed man kan overveje, så det er bare at prøve og så se (måle) om det giver et godt resultat.

    Søg evt. på "raising subwoofer off floor ".
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    I REW kan man under Room Simulation lege med placering af højtalere og subs og så se hvordan det påvirker responsen. Simuleringen virker kun for kvadratiske og rektangulære rum.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.621
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    0

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    Nogle bruger distributed bas, andre bas tårne, double bass array. Som jeg ser det er metoden ikke væsentlig, det er det samlede resultat der er vigtigt, dvs. jævn bas, mindske ringning, god kapacitet og det kan gøres på forskellige måder og med forskellige bas topografier, lukket, portet, dipol, horn etc. it doesn´t matter, det handler om integrering med mains og rummet ift. lytte positionen/positioner. Jeg bruger selv Multi Sub Optimizer (MSO) til at konfigurere mine subs og integrationen til mains og få jævn response i minimum 3 positioner, men the icing on the cake er også at bruge FIR og GDC, det strammer bassen gevaldigt op og gør den mere naturlig, lidt som om at væggene fjernes. Hvis man har været til en lydmæssig god udendørs koncert, så ved man hvad god naturlig bas er.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.621
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    0
    Nogle bruger distributed bas, andre bas tårne, double bass array....
    Ja, det er mange veier til målet og Sven har mange muligheter til å prøve ut forskjellige kombinasjoner.
    Det er flere som har erfaring med forskjellige konfigurasjoner og har benyttet muligheten til flere løsninger
    REL viser 6-pack i videoen, men nevner også muligheten for array med 10-pack......som i de fleste hjem
    vil være nok til å stacke alt tomrom mellom gulv og tak.....for den som bestemmer alt i egen stue ;)

    Her er en som peker på flere punkter i REL's video med alternative løsninger og hvorfor (y)

     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    274
    Antall liker
    498
    Stacking slår ikke så mange rum modes an, fordi enhederne sidder relativt tæt på hinanden og bliver også forholdsvis noget dyrere, da man skal bruge en hel del flere end 4 stk. som ville være et fint udgangspunkt til distributed/swarm subs. Men 2 høje subwoofer søjler ser da fedt ud og det kan jo også spille ind i ens valg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.699
    Antall liker
    14.788
    Sted
    Langesund
    På bass under 80Hz er stacking mindre effektivt ved normal takhøyde.. De utjevner jo modene mellom de to parallelle flatene med minst avstand. De ligger ofte høyere en 80Hz
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.699
    Antall liker
    14.788
    Sted
    Langesund
    Flere måter men ingen fasit på hva som er mest riktig. Mitt arrangement av subber har med litt tiltak og en helmholtz en respons på +/- 2.5 db fra 5 til 100 Hz. Blir tilgivende å kalibrere til god bass.
    SBA er også en forrykende god løsning. Rommet bør da være tilnærmet symmetrisk.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20230809_170240.jpg


    Subwooferne er placeret meden diffuser SMT Svanå V-wings oven på. Bedste placering ved stereo lytning. Altså uden brug subwooferne. Den omvendte rækkefølge...
    Jeg er kommet frem til, at de to 18 tommere skal bruges til stereo i bunden.
    Billedet er ikke helt nyt, da der er en mindre forbedring med at løfte de der står ovenpå centerhøjtaleren. Der står to SMT V-wings foran centerhøjttaleren. Derfor har jeg vagt at løfte diffuserne bagved. De står nu ovenpå Hofa trærammer og det løfter med 55 cm. Det forbedre præcisjonen lidt. Forbløffende at det kan betyde noget.

    Jeg vil filtrere lyd væk fra Fronterne ved nok 80 hertz.
    Jeg får besøg af Daniel i den kommende uge.
    Jeg har Googlet om emnet og fandt et spændende produkt fra Engelholm Audio der hedder Delo. Det er et aktivt stereo delingsfilter. Den er åbenbart udgået, men det er også nogle år siden.

    Hvad gør I?
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så blev de to store 18 subwoofere, købt af Daniel, tilkoblet som tilskud. Der skal på et tidspunkt filtreres på Fronterne. Men der manglede nok kabler.
    Men sådan ser det ud i dag.
    Det er mærkeligt med det fald i frekvensgangen ved 600 Hz.
    Ved 40 Hz er der et dyk, der kunne klares med en 3. subwofer, men den skulle så nok stå bagerst i lokalet, for at udligne.

    20230824_185825.jpg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.621
    Antall liker
    3.150
    Torget vurderinger
    0
    Ved 40 Hz er der et dyk, der kunne klares med en 3. subwofer, men den skulle så nok stå bagerst i lokalet, for at udligne.
    Bassfeller og utjevnings-subber er bortkastet tid og penger.
    Subber med optimal plassering er nøkkelen
    Du har mange "lego-klosser"(subber i separat kabinett) så kunsten er å bygge effektivt (y)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der står 2 subwoofere i hvert hjørne, og de er tiltænkt til surround. Så der er ikke så meget plads at gøre godt med. Akustisk er det en god placering.
    Om de tre 2x12 tommer og den ene 18 tommer er nok til surround vil tiden vise. Nu får de 2x12 tommere hjælp fra hjørnet. Jeg savner at de når ned til den dybe bund.
    Jeg har 2 styk Andreas Knedahl kabinetter med 2 stereo i ICEpower 2000 AS i hvert kabinet, så der er muligheder med forstærkere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20230905_171453.jpg


    Billedet viser at de to subwoofere er kommet på plads med bedre lyd til følge. Bedre dyb bas.
    Det har betydning for placering af diffusere, efter at subwoofere er flyttet ned.
    Der står en diffusere ovenpå en subwoofere i hver side, istedet for gulvet. Og der er placeret 2 W-wings foran centerenhøjtaleren. I alt 120 cm x 120.
    Da der også var diffusere ovenpå centerenhøjtaleren, har jeg løftet dem op med 55 cm. Det betyder at den billige Pap-wings, der lå ned er fjernet.
    At sådan en mindre ændring kan betyde noget skulle man ikke tro, men det gør det. Placering af stemmer står endnu mere præcist og rummet står mere flot.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak Flageborg. Tillykke med den nye forstærker. Jeg er spændt på at høre din mening om den.
    Jeg har PS Audio Stellar M 1200, der har samme ICEpower 1200, men med et andet indgangstrin med rør. En fremragende forstærkere.
    Samt ICEpower AS 2000.
    Skulle du komme forbi,... så kunne du tage den under armen og sammenligne.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Lytterommet ditt ser veldig bra ut Sven.

    Skulle jeg endret på noe selv hvis dette var mitt rom tipper jeg at de tre høye stolryggene ødelegger noe for lyden. Men de er sikkert supre å sitte i! Som et tips, forsøk å ta ut kinostolene og sett inn en liten stol uten høy rygg. Bare ment som et vennlig tips for å teste ut! Det kan godt hende jeg tar feil :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Lytterommet ditt ser veldig bra ut Sven.

    Skulle jeg endret på noe selv hvis dette var mitt rom tipper jeg at de tre høye stolryggene ødelegger noe for lyden. Men de er sikkert supre å sitte i! Som et tips, forsøk å ta ut kinostolene og sett inn en liten stol uten høy rygg. Bare ment som et vennlig tips for å teste ut! Det kan godt hende jeg tar feil :)
    Du har fuldstændig ret. Du har en god pointe, hvis det havde været høje stolerykke, så var det ikke godt. Men de går mig kun til skulderen. Jeg har været bevist om, at stolene ikke måtte være for høje, så man også får lyden bagfra.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20231015_163613.jpg

    Det første vi ændrede på var, at erstatte de dyre Ansuz fødder. Dem med 3 keramiske kugler imellem hvert lag. Der bruges 6 på hvert apparat.

    Med disse.

    1697380973180.png


    De kunne altså noget. Lyden blev mere naturlig og en speciel ting var, at metalliske lyde stod klokkerent. Bassen var bedre, men det påvirkede flere ting. Først på cd Transporteren. Så på DAC. Forforstærker. Og til sidste på streameren. Hver gang i samme retning med lydforbedringen.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kan varmt anbefale disse fødder fra LessLoss. De er fantastiske.
    Jeg har nu placeret dem under min DAC. Min forforstærker. Transporter/drev. Min Innuos Phoenix USB Reclocker. Ediscreation Silent Switch Extreme. Effektforstærkere.

    De forbedre lyden mod det mere naturlige. Flere detaljer i musikken. Metalliske lyde lyder som metal. Bedre bas osv.

    Jeg havde besøg her til aften og der blev i den grad lyttet til LessLoss net kabler. Og de giver endnu mere end fødderne. De er også væsentlig dyre. Jeg lærte af Steen Duelund hvor vigtigt det er med strømkabler. De her strømkabler de rykker altså. Det er vigtigt, at få strømmen på plads. Det er en ting, jeg har gjort meget ud af med installationskabler til hvert apparat næsten.

    Technology | High End Power Cables | Hifi Cables by LessLoss
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har trimmet mit Lytterum ved hjælp af hørelsen. Ikke ved målinger. Jeg har et fantastisk Lytterum. Så jeg er en glad mand. :)


    Måling af lytterum 7.jpg



    Jeg har i dag haft to gæster til lytning, hvoraf den ene gæst er akustiker. Så det var specielt interessant at høre hans reaktion på mit Lytterum akustik. Poul var vildt benovet over det Lytterum. Den sidder lige i skabet! Så er man bare glad.
    Jeg har brugt SMT Svanå Teknik diffusere og jeg har lyttet mig frem med hensyn til placering af diffusere og hvilke diffusere der. Naturligvis også placering af lytte stol og højttaleres placering.
    Jeg har lyttet meget på strømforsyningen til anlægget, og det er vildt, hvad det betyder. Her til aften har jeg placeret en 12 volt LPS til min router. Hold da op hvor er det godt! :) :) :) :) :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.699
    Antall liker
    14.788
    Sted
    Langesund
    Hvem av de tre plassene har 100% lik avstand til fronthøyttalere?
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.866
    Antall liker
    1.713
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Også dette her har gitt store forbedringer?
    Ja det er helt vildt hvad det har givet. Det lyder så fantastisk. Vi sad tre erfarne mænd og lyttede, og vi var så forbløffede over den ændring. Saft og kraft i stemmer. Støjfrihed. Lyden blev så ren.
    Da gæsterne var taget videre, prøvede jeg at gå tilbage til cd afspilning. Efter at have lyttet og lyttet, tog jeg den 12 vold LPS og satte på Mini DSP HD, der er sat til at styre to 18 tommeres tilskud til Fronterne. Mageløst. Den renhed og klarhed er fantastisk. Pludselig høres en dør der lukkes i en optagelse, som ikke er hørt før. Det viser hvor vigtig en god strømforsyning er. Denne IPS fra AfterDark er fremragende.


    20231125_115653.jpg


    Den står på to styk 3D fødder 5 rings. Kopi af Ansuz med 2 ringe mere.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.825
    Antall liker
    36.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "Kopi av Anzus"... Det kan umulig være godt nok...🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn