Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så kom væggen væk, men mangler lige den sidste stolpe.

    Interessant, hvad det gør med lyden.

    Jeg sidder her og nyder det med musikken. Kæft det er godt. 😎

    20200722_003423.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fjern den sidste stolpe. Fuck om huset falder ned om ørerne på dig. You got the sound of your lifetime.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det ble nok annerledes :)
    Ja men også blevet en del bedre.

    Den væg jeg har taget ned, er bygget for at have en god støjisolering. Så jeg ikke forstyrrede familien for meget, når jeg spillede musik. Væggen var bygget med 2 x 13 mm gips. Regler i stål eller aluminium der kan flekse, for at modvirke lyd gennemgang. 45 mm Rockwool i mellem. Gulvet er afbrudt under gulvet. Døren var en tung lyd dør på BD 32 - 35 dB.

    Lyden er blevet forringet af den væg.

    Det mest slående er den tydeligere dynamik.
    Basniveauet er mindsket. Rummet har fået ændret mål, og skal derfor justeres i Marantz igen. Den kontrabas du hørte her, mangler lidt styrke. Men når der så høres Gnags med nummeret "Tak for i aften", som indeholder meget dyb bas, så er bassen enorm dyb.
    Ole Paus står klippefast i midten og synger og koret er så flot og endnu mere detaljeret end før. Med en mere varm glød i korets stemmer. Det skyldes måske at der er fjernet gips. Gips er ikke det bedste materiale at bruge.

    Bagvæggen støder op til det fri. Den består af 2 x13 lag gips. 5 cm Rockwool med 5 cm trælægter. Dampmembran. 15 cm Rockwool. og 15 cm lægter. Udvendig gips. Lægter og krydsfinér. Når jeg banker på den indvendigt, fornemmer jeg, at den sluger noget lyd. Dynamik tænker jeg. Min plan er, at når elektrikeren er færdig, så vil jeg placere et lag krydsfinér ovenpå de 2 x 13 mm gibs. Nogle der vil foreslå en tykkelse på krydsfineren?

    Hoveddøren i tre lag glas havde jeg overvejet at lukke helt af; men jeg venter stadig på subwoofer nr. 2, og den skal jo kunne komme ind i lytterummet! Men sætter nok lidt krydsfinér foran glasset...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du vil lukke hoveddøren af😵? Hvordan dog og bliver du boende der til du skal bæres væk?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du vil lukke hoveddøren af😵? Hvordan dog og bliver du boende der til du skal bæres væk?
    Nej. Du ved jeg er så fornuftig...
    Der er mange muligheder med den bagvæg. Jeg får ihvertfalt brug for flere diffusere i rummet nu.
    Jeg skal have målt rummet igen og se hvad ændringen er målemæssigt.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Godt set Drossel.

    20200727_214255.jpg


    En mærkelig fornemmelse at montere en 18 mm krydsfiner i fyr i åbningen for at fjerne glassets påvirkning. På trods af de to lydvinduer begge var med forskellige glastykkelser på 4 mm og 6, og dermed dæmper støj, så gjorde krydsfineren, at der blev så stille. Meget stille og ro.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Får du sat noget elektrisk lys op så eller skal jeg have lommelygte med når jeg besøger dig?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hej
    Hvad er formålet med at subs står så langt fra hinanden . Tænker at hvis de skal spille mod hinanden ophæver du dem så ikke?
    :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er lidt en snydetegning... Desværre, fordi jeg venter stadig på den kommende nr. 2 subwoofer. Men jeg havde brug for at lægge det billede ind i tråden i forbindelse med en der skule se det.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Placering af subwoofere er meget svært. Angående placeringen så skyldes det at det vil give et Multi-punkt levering af bas, der virker effektivt. De kommer til at spile som en stor subwoofer med en 18 tommer og to med 12 tommere. Faktisk er jeg interesseret i to nye subwoofere, der skulle placeres på hver side af centeren.

    Jeg har lyttet til placeringen i midten på Frontvæggen, og det giver en meget fin lyd der integrere godt. Ved bagvæggen, da væggen var der, gav det en tydelig bedre dyb bas. Utroligt så dyb bassen kunne være. Men jeg kan ved kun brug af den 18 tommere bas subwoofer høre, at den står bagved og lidt af stemmer nogle gange. Når der kun bruges subwooferen.

    Jeg har efter at væggen er taget ned, fået en bedre lyd i rummet om mere ensartet, samt tydelig bedre dynamik. For at tage det sidste af væggen ned, blev den store subwoofer placeret i det bagerste venstre hjørne, og nu er det mere som bulderbas. Hjørne placering er problematisk. Måske problemet kunne blive løst, ved en ny justering af frekvensgangen ved hjælp af Marantz AV8805, som gør det godt.

    5f69332c_subwoofer-placement_zps45877609.jpg

    Det skulle være den bedste løsning den til venstre.

    Et stort problem er, at så skal centerhøjttaleren placeres ovenpå subwoofer nr. 2. Det vil være bedste løsning til filmfremvisning, fordi centeren kommer op i l højde med stemmerne fra lærredet. Men dårligere til stereo, fordi at alt imellem højttalerne forringer lyden. Alt skal helst være under 60 cm.

    Jeg har også overvejet at placere den i højre side af rummet, og det bliver måske resultatet.
    Men helst ville jeg have to nye med den placering på hver side af centerhøjttaleren.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Du skal vist overveje, at forstærke væggene med noget stål.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Placering af subwoofere er meget svært. Angående placeringen så skyldes det at det vil give et Multi-punkt levering af bas, der virker effektivt. De kommer til at spile som en stor subwoofer med en 18 tommer og to med 12 tommere. Faktisk er jeg interesseret i to nye subwoofere, der skulle placeres på hver side af centeren.

    Jeg har lyttet til placeringen i midten på Frontvæggen, og det giver en meget fin lyd der integrere godt. Ved bagvæggen, da væggen var der, gav det en tydelig bedre dyb bas. Utroligt så dyb bassen kunne være. Men jeg kan ved kun brug af den 18 tommere bas subwoofer høre, at den står bagved og lidt af stemmer nogle gange. Når der kun bruges subwooferen.

    Jeg har efter at væggen er taget ned, fået en bedre lyd i rummet om mere ensartet, samt tydelig bedre dynamik. For at tage det sidste af væggen ned, blev den store subwoofer placeret i det bagerste venstre hjørne, og nu er det mere som bulderbas. Hjørne placering er problematisk. Måske problemet kunne blive løst, ved en ny justering af frekvensgangen ved hjælp af Marantz AV8805, som gør det godt.

    Vis vedlegget 653167
    Det skulle være den bedste løsning den til venstre.

    Et stort problem er, at så skal centerhøjttaleren placeres ovenpå subwoofer nr. 2. Det vil være bedste løsning til filmfremvisning, fordi centeren kommer op i l højde med stemmerne fra lærredet. Men dårligere til stereo, fordi at alt imellem højttalerne forringer lyden. Alt skal helst være under 60 cm.

    Jeg har også overvejet at placere den i højre side af rummet, og det bliver måske resultatet.
    Men helst ville jeg have to nye med den placering på hver side af centerhøjttaleren.
    Okay . Men jeg mener at hvis subs skal spille imod hinanden skal det være i meget store rum. Som eks en Biosal. Når jeg tager mig sammen og tilslutter mine subs står de enten ved siden af front. Eller ved lytte position . Men nu bruger jeg måske subs på en måde som de fleste ikke gør. :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nå må vel hellere være lidt mere seriøs. Selv om jeg har mange optagelser i Mono
    Jeg bruger mest subs til at gøre fornemmelsen af rum større ... Hvis altså optagelsen inderholder det. :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200814_193354.jpg


    Der arbejdes i Lytterummet.

    Billedet viser, at der er en stribe V-winges på Frontvæggen. Billedet viser også, at der er sat en krydsfinerplade foran de to midterste vinduer, og de to sidste skal have gjort det samme. Det er det samme som i højre side af rummet, hvor de to vinduer der er blændet.
    Jeg mener, at det er den vigtigste flade i rummet. Vi hører mest lyd forfra.
    Den manglende vinge, er på grund af en Pap-wings, der blev taget ned. Den skulle erstattes med en V-wings. Men der skulle jo lige lyttes med den manglende vinge, og det var utroligt hvor lyden blev dårligere. Nu bruges der 6 V-winges på Frontvæggen. Der kan godt bruges flere i det nu større rum.
    Jeg har aldrig haft så god lyd før.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvornår lander sub nr 2 ?
    Det ved jeg desværre ikke. Jeg venter spændt, og jeg har fået at vide at der også skulle komme billeder af processen.
    Jeg har overvejet en nr. 3, så der kunne stå en på hver side af min centerhøjttaler. Den bliver bygget til at stå under centeren, men det er jo ikke godt for lyden i rummet, men vil give en god bas. Jeg har forstærker til en evt. nr. 3. Jeg står som nr. 5 i køen til den tredje.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja man kan godt have mange subs. Her er der en der har 16x 18" subs



    Lidt data på den sub :

    The subwoofer meets THX specifications of 105dB output at 1m for most environments, including the top specification for a 9000 cubic-foot room. Tom Norton (footnote 5) called this a "brute-force design." It uses a single 18" driver in a fourth-order bass-reflex cabinet with a front-mounted port. TJN described the subwoofer's port extending to the back of the cabinet, then turning 90° to run farther internally. The cone driver has a resonance of 28Hz and the port has a resonance of 14Hz. This 18" driver has a 3" excursion, and is equipped with two spiders to prevent twisting when driven with large signals. The subwoofer cabinet can be positioned on its narrow or long sides. With the subs mounted on their sides, as TJN had them in his Snell Music & Cinema review, the 18" driver and the port are equally close to the floor. Tom indicated that this may deliver the most bass reinforcement. One can also mount them vertically, with either the port or the driver closer to the floor.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg vil nok placere nr 2 i dette hjørne. Den får... en længde, der passer til to diffusere fra SMT Svanå Teknik. De er nemlig 120 cm x 60 x 25.
    20200815_114248.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Væggen er taget ned og den meste afstand til bagvæggen er forøget med 150 cm. Det har givet en lydmæssig bedre fordeling af bassen og genereelt en bedre lyd i Lytterummet. Jeg har ikke målt endnu på rummet efter at væggen er blevet taget ned.
    Men det betød så, at jeg måtte arbejde med placering af min lytte stol. Man snakker om 38 % fra Forvæggen ved stereo og 38 % fra Bagvæggen ved surround. Når man har mange højttalere til surround, giver det nogle overvejelser og ændringer. men det er bestemt det værd. Fordi det giver bedre lyd.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Imedens jeg går og venter på at Modifix bliver færdig med min kommende subwoofer nr 2, må der ske noget...
    received_3263752683673471.jpeg


    Det er den ene halvdel af den.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.764
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20200912_102749.jpg


    Det er en gasbeton væg på højre side. Det er den gamle del af huset bagved. Den gamle udvendige endevæg, hvor jeg satte en gasbeton væg op på 10 cm. Indvendige væg er på 10 cm gasbeton. Gasbeton er ikke det bedst lydende.
    Rockwool man ser er de hårde støbebats på 7,5 cm.
    Den højre væg har to bredder. 514 cm. I højttalerenden, og 410 cm., i lytternden.
    Meningen er at indbygge to diffusere i væggen for at få mere plads på højre side og afstand.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn