SVs svik.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vi er i ferd med å tilpasse oss og ”godta” dette ser det ut til. For jeg ser i alle fall veldig få som protesterer mot det som skjer. Vi vil ikke engang vite om det er noe mønster i bakgrunnen til gjerningsmennene…
Kan du utdype? Dette er da i sannhet helt på trynet! Sånt skal vi ALDRI godta!!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kan du utdype? Dette er da i sannhet helt på trynet! Sånt skal vi ALDRI godta!!

Honkey
Nei vi skal aldri det, men alt blir en vane, dette er ikke en sak man hører mye om på nyhetene, den burde vel vært hovedoppslag, men er det langt der i fra. Og om det nevnes så skal det helst skjules hva som er gjerningsmennenes bakgrunn. Hvor mange av dere har kompiser eller bekjente som ringer dere opp og inviterer til voldtekt? Ville dere tatt i mot tilbudet? Hvor mange av dere har invitert noen til voldtekt? Dette var en somalisk kvinne, det er for så vidt uvanlig, mest sannsynlig er det en som har blitt for vestlig og skal straffes for dette på deres måte.

Heldigvis er det blitt bråk i Tyskland på grunn av den saken, men det er horribelt at det i utgangspunktet faktisk finnes dommere altså DOMMERE med dette synet. Det viser at vi er i ferd med å begynne å tilpasse oss og godta at " de" har andre leveregler enn oss og det må bare deres kvinner godta og leve med, det er jo også det inntrykket jeg har av enkelte her i Norge, siden de ikke står på barrikadene og kjemper for disse, når de ellers skriker høyt om andre små og litt større kvinnesaker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvor mange av dere har kompiser eller bekjente som ringer dere opp og inviterer til voldtekt? Ville dere tatt i mot tilbudet? Hvor mange av dere har invitert noen til voldtekt? Dette var en somalisk kvinne, det er for så vidt uvanlig, mest sannsynlig er det en som har blitt for vestlig og skal straffes for dette på deres måte.
Du gir deg ikke... snart ender du vel opp på Vidar Kleppes julekortliste.

Ikke rart du har angst hvis du forventer gruppevoldtekt hver gang du ser en neger.

Dessuten ville du nok hatt 100 ganger så stor sjanse for å bli voldtatt i kristne sør afrika som i Iran...

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/telemark//subdet333.htm?gclid=COuj-KaOi4sCFSOUEAodiyUpFQ

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du gir deg ikke... snart ender du vel opp på Vidar Kleppes julekortliste.

Ikke rart du har angst hvis du forventer gruppevoldtekt hver gang du ser en neger.

Dessuten ville du nok hatt 100 ganger så stor sjanse for å bli voldtatt i kristne sør afrika som i Iran...

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/telemark//subdet333.htm?gclid=COuj-KaOi4sCFSOUEAodiyUpFQ
…og du er i gang med å slippe opp for argumenter og går heller over til personangrep…
Jaja ditt problem.
Hvor mange gruppevoldtekter i Norge er foretatt av “norske” nordmenn i forhold til ikke-vestlige innvandrere tror du? Hadde vært interessant med statistikk også her, men det har vi heller ikke.

Ayyan Hirsi Ali er somalisk og skrev en del om stammene og den sterke tilhørigheten til disse i boken sin. Også om hvordan slossingen mellom noen av stammene, i tillegg til en diktator som bevisst fyrte opp under motsetningene og fremprovoserte mer vold mellom disse stammene, veldig interessant og lærerik lesning for øvrig. Det er veldig viktig å vite hvilken stamme man tilhører, man må pugge stamtavlen langt tilbake tid, og når man treffer en annen somalier så sammenligner man stamtavlen for å finne eventuelle felles stamfedre, da er man i slekt, og på godt og vondt har man da fått et nytt familiemedlem. På godt vil man bli tilbudt husly om man trenger det og annen hjelp, på ondt vil man bli passet på og overvåket. I mye større grad enn vi er i stand til å skjønne blir alt man gjør registrert og viderefortalt innen stammen, det er ikke lett å være anonym og ukjent, og den stakkars damen er nok stemplet for livet, alle vet nok hva hun er utsatt for, og det sees på om hennes skyld det som skjedde.

Synes du i det hele tatt at det er ille det som skjer, eller er du så opptatt av å bortforklare og avvise at du ikke får med deg sakenes grusomheter? Ser du ingen sammenheng med deres kulturelle og religiøse bakgrunn?

K

knutinh

Gjest
Min høyst subjektive bedømning er at samfunnet slett ikke er i ferd med å godta voldtekt av noe slag, enten dette kan forklares med religion, oppvekst, traumer eller noe annet. Med mindre du kan underbygge det med noe annet enn ditt noe snåle eksempel på at voldtektsmenn er på frifot (som man vel kan finne eksempler på innen absolutt alle former for kriminalitet) så vil jeg si at du tar feil Kompo.

-k

K

knutinh

Gjest
Ayyan Hirsi Ali er somalisk og skrev en del om stammene og den sterke tilhørigheten til disse i boken sin. Også om hvordan slossingen mellom noen av stammene, i tillegg til en diktator som bevisst fyrte opp under motsetningene og fremprovoserte mer vold mellom disse stammene, veldig interessant og lærerik lesning for øvrig. Det er veldig viktig å vite hvilken stamme man tilhører, man må pugge stamtavlen langt tilbake tid, og når man treffer en annen somalier så sammenligner man stamtavlen for å finne eventuelle felles stamfedre, da er man i slekt, og på godt og vondt har man da fått et nytt familiemedlem. På godt vil man bli tilbudt husly om man trenger det og annen hjelp, på ondt vil man bli passet på og overvåket. I mye større grad enn vi er i stand til å skjønne blir alt man gjør registrert og viderefortalt innen stammen, det er ikke lett å være anonym og ukjent, og den stakkars damen er nok stemplet for livet, alle vet nok hva hun er utsatt for, og det sees på om hennes skyld det som skjedde.
Når jeg er på besøk i hjembygda mi så er nesten uten unntak første spørsmål fra ukjente godt voksne mennesker "hvem er du sønnen til?".

Hvis jeg er så uheldig å drikke for mye på bygde-fest med de lokale trekkspill-fantastene så er jeg ganske overbevist om at noen vil ta seg av meg, putte meg inn i en bil og sørge for at jeg kommer meg vel hjem.

Hvis jeg er så uheldig å havne i nærkontakt med en dame av det motsatte kjønn så må jeg forvente at nyheten er kjent i hele bygda i løpet av timer.

Det du beskriver er symptomatisk for tette, familieorienterte samfunn, som mange av oss har kulturbakgrunn fra. Til skarp motsetning (historisk og geografisk) fra det samfunnet de fleste av oss lever i hvor familietilknyttning har fått en veldig nedtonet rolle, hvor vi tilbringer mer tid med venner enn med familien, og hvor samfunnet nesten garanterer deg jobb og utdanning uansett hvem som er foreldrene dine.Så kan man argumentere med at enkelte samfunn tar den betydelig lengre ut enn det jeg har beskrevet over.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Først avviser du hele innlegget til Kompo med at slik er på i Trøndelag også, og på den måten avviser at dette kan være noe problem. Så legger du til:

Så kan man argumentere med at enkelte samfunn tar den betydelig lengre ut enn det jeg har beskrevet over.

-k
Hvilke samfunn tenker du på da?
Det samfunnet Kompo beskriver?
Hvor langt tar de det i så fall der?
Så langt som det Kompo beskriver?

Hva er det egentlig du sier i innlegget ditt?

G

Gjestemedlem

Gjest
…og du er i gang med å slippe opp for argumenter og går heller over til personangrep…
Jaja ditt problem.
Sorry. Ja ble litt usaklig der. Men det var fremmedfrykten som var mitt mål og ikke innehaveren.

Hvor mange gruppevoldtekter i Norge er foretatt av “norske” nordmenn i forhold til ikke-vestlige innvandrere tror du? Hadde vært interessant med statistikk også her, men det har vi heller ikke.
Jeg vet ikke hva statistikkene sider, men jeg synes heller ikke det er så viktig. Jeg har følelsen av at de som argumenterer sterkest her ofte bare bruker slike eksempler på å legitimere sin generelle fremmedfiendtlighet. At det blir viktigere å henge ut muslimer enn å hjelpe voldsofre.

Jeg skal ikke tillegge deg noen hensikter, men din argumentasjon greier ikke å overbevise meg helt om det motsatte heller.

Synes du i det hele tatt at det er ille det som skjer, eller er du så opptatt av å bortforklare og avvise at du ikke får med deg sakenes grusomheter? Ser du ingen sammenheng med deres kulturelle og religiøse bakgrunn?

Klart det er trist at det skjer overgrep og voldelige episoder, undertrykking og nedpsyking. Det kan også hende at det forekommer mer i noen grupper enn andre steder. Men jeg kan ikke være med på noen slags kollektiv fordømmelse og avstraffelse siden de aller aller fleste er greie lovlydige snile mennesker enten de er kristne, muslimer, somaliere, Iranere eller hva det nå skal være.

Det er et større overgrep å straffe en uskyldig enne å unnlate å straffe en skydig person. Det er et viktig prinsipp i vårt rettssamfunn.

Jeg er dypt skeptisk til organisert religion, spesielt Islam og Kristendom og den effekt det har på mennesker og samfunn. Men jeg kan ikke dømme alle troende som fanatiske dimlinger av den grunn.

Med andre ord så finner jeg ikke dine eksempler representative for de gruppene du kritiserer.

Ved forbrytelser skal forbryterene straffes og ikke de gruppene de evt. tilhører. Uansett om det er religion, raser, kultur, kjønn, seksualitet, hårfarge eller musikksmak.

Jeg gidder ikke hate kvinner fordi det finnes rabiate feminister, eller muslimer fordi det finnes maktmisbrukere og terrorister blandt dem, eller amerikanere fordi de har flest massemordere etc. etc.

K

knutinh

Gjest
Først avviser du hele innlegget til Kompo med at slik er på i Trøndelag også, og på den måten avviser at dette kan være noe problem.  Så legger du til:
Den første posten avviser kompo sin ide om at voldtekt er i ferd med å bli akseptert i Norge. Kan du henvise til noen kilder som tyder på noe annet?
Hvilke samfunn tenker du på da?
Det samfunnet Kompo beskriver?
Hvor langt tar de det i så fall der?
Så langt som det Kompo beskriver?

Hva er det egentlig du sier i innlegget ditt?
Jeg sier at det er likheter mellom stammesamfunn, og at dette typisk gir seg utslag i klaner eller familier med overhoder som går på bekostning av individualiteten (som vi priser så høyt).

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den første posten avviser kompo sin ide om at voldtekt er i ferd med å bli akseptert i Norge. Kan du henvise til noen kilder som tyder på noe annet?
Jeg sier at det er likheter mellom stammesamfunn, og at dette typisk gir seg utslag i klaner eller familier med overhoder som går på bekostning av individualiteten (som vi priser så høyt).

-k
Joda, men det er vel gradsforskjeller her?
Jeg tviler på at stammesamfunnet for eksempel i Afghanistan lar seg sammenligne med bygdelivet i Nord-Trøndelag?

Det er denne alminneliggjøringen jeg vil til livs, at det er like ille her som der. For det er det ikke, og det vet du.

Nå går jeg ut i Oslokvelden og tar noen øl. Blir du med?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Legger merke til at to er skutt på Furuset.
Vet ikke mer enn det. Er det noen som vil vedde imot at det er pakistanere i fri dressur?
Hva sier det om statistikk?

Slenger med en link.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/23/495939.html

Det dere sier er simpelthen, start i Finnmark, og let blant samene, og så jobber vi oss sørover. ;)

Naboer lei bråk
Mohammed (39) bor i naboblokka. Han er godt kjent med gjengaktiviteten i området. Det har vært flere skyteepisoder opp gjennom åra.
- Vi tolererer ikke det, det bor mange barn her, sier Mohammed, som selv har tre barn.
Javel ja. Fint det, men hvorfor i helvete gjør dere ikke noe med det da? Det er jo søskenbarna deres?!!!!!

Sorry, skulle egentlig holdt kjeft jeg da.

K

knutinh

Gjest
Javel ja. Fint det, men hvorfor i helvete gjør dere ikke noe med det da? Det er jo søskenbarna deres?!!!!!

Sorry, skulle egentlig holdt kjeft jeg da.
Sier du at alle norsk-pakistanere er søskenbarn?

Sier du at en 39 år gammel norsk-pakistansk gubbe er i slekt med alle gjeng-medlemmer?

Sier du at bare fordi man har samme kulturbakgrunn og rase så kan man gå bort til gjeng-medlemmer og be dem pent om å slutte å være kriminelle?

En oppklaring hadde vært fint.

Stedet jeg kommer fra er ganske lite, og jeg regner med at mange av oss er resultat av noe innavl. Jeg har prøvd å gått i mellom når to ukjente eller halv-kjente har slåss på byen, uten at de har hørt noe nevneverdig på meg. Hvis noen av dem vifter med kniv eller pistol kan jeg love deg at jeg lar dem holde på i fred.

Nå er rett nok kriminalitets-bildet i bygdenorge radikalt forskjellig fra Furuset, men tanken om at gener og kultur gir kollektiv kontroll over invividene tror jeg er like feilaktig begge steder.

-k

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Nå legger, unnskyld uttrykket, "disse muslimene" noe helt annet i begrepet søskenbarn enn vi. De bruker søskenbarnbegrepet om fetter, kusine, tremenning, fjerdemenning o.s.v.
De bryr seg litt mer om familie/slekt enn det gode norske nordmenn fra Norge gjør. De vet jo knapt hvem søsknene sine er.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sier du at alle norsk-pakistanere er søskenbarn?

Sier du at en 39 år gammel norsk-pakistansk gubbe er i slekt med alle gjeng-medlemmer?

Sier du at bare fordi man har samme kulturbakgrunn og rase så kan man gå bort til gjeng-medlemmer og be dem pent om å slutte å være kriminelle?

En oppklaring hadde vært fint.

Stedet jeg kommer fra er ganske lite, og jeg regner med at mange av oss er resultat av noe innavl. Jeg har prøvd å gått i mellom når to ukjente eller halv-kjente har slåss på byen, uten at de har hørt noe nevneverdig på meg. Hvis noen av dem vifter med kniv eller pistol kan jeg love deg at jeg lar dem holde på i fred.

Nå er rett nok kriminalitets-bildet i bygdenorge radikalt forskjellig fra Furuset, men tanken om at gener og kultur gir kollektiv kontroll over invividene tror jeg er like feilaktig begge steder.

-k
Jeg sier at det er et sterkt samhold i det pakistanske miljøet, der veldig mange er i slekt. De kommer stort sett fra det samme området i Pakistan, de gifter seg med søskenbarna sine hele veien, og de beskytter hverandre.

Jeg er sikker på at om pakistanerne virkelig ville stoppe denne gjengskytingen så hadde de klart det.

De kunne for eksempel begynne med å fortelle politiet hvem de skyldige er.

De har valgt å ikke gjøre det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sorry. Ja ble litt usaklig der. Men det var fremmedfrykten som var mitt mål og ikke innehaveren.

Jeg vet ikke hva statistikkene sider, men jeg synes heller ikke det er så viktig. Jeg har følelsen av at de som argumenterer sterkest her ofte bare bruker slike eksempler på å legitimere sin generelle fremmedfiendtlighet. At det blir viktigere å henge ut muslimer enn  å hjelpe voldsofre.

Jeg skal ikke tillegge deg noen hensikter, men din argumentasjon greier ikke å overbevise meg helt om det motsatte heller.

Klart det er trist at det skjer overgrep og voldelige episoder, undertrykking og nedpsyking. Det kan også hende at det forekommer mer i noen grupper enn andre steder. Men jeg kan ikke være med på noen slags kollektiv fordømmelse og avstraffelse siden de aller aller fleste er greie lovlydige snile mennesker enten de er kristne, muslimer, somaliere, Iranere eller hva det nå skal være.

Det er et større overgrep å straffe en uskyldig enne å unnlate å straffe en skydig person. Det er et viktig prinsipp i vårt rettssamfunn.

Jeg er dypt skeptisk til organisert religion, spesielt Islam og Kristendom og den effekt det har på mennesker og samfunn. Men jeg kan ikke dømme alle troende som fanatiske dimlinger av den grunn.

Med andre ord så finner jeg ikke dine eksempler representative for de gruppene du kritiserer.

Ved forbrytelser skal forbryterene straffes og ikke de gruppene de evt. tilhører. Uansett om det er religion, raser, kultur, kjønn, seksualitet, hårfarge eller musikksmak.

Jeg gidder ikke hate kvinner fordi det finnes rabiate feminister, eller muslimer fordi det finnes maktmisbrukere og terrorister blandt dem, eller amerikanere fordi de har flest massemordere etc. etc.

Du klarer ikke å såre meg, irritere meg eller hisse meg opp du heller med å dra inn fremmedfrykt, fremmedfiendtlighet og lignende flåsete utsagn. Det preller av som vann på gåsen, i verst fall blir jeg litt oppgitt, over enkeltes manglende evne til å skjønne et poeng.
Når det kommer til dette med fremmedfrykt tror jeg ellers at den største er frykten ikke er for de /det fremmede, men for å få dette stempelet på seg i enkelte kretser, man kan svelge en stor mengde kameler for å unngå det ser det ut som. Det er ellers litt underlig at ingen mobber de som måtte være redd for edderkopper, trange rom, høyder eller åpne plasser, men er du redd for fremmede, da må du gå hjem og skamme deg…
Hva kaller du det Ayaan Hirsi Ali, Salmdan Rushdie og deres likesinnede lider av? Det kan ikke være rasisme, det kan heller ikke være fremmedfrykt eller fremmedfiendtlighet for det er deres egne “raser” og deres egne folk de kritiserer. Hvorfor kan ikke også jeg kritisere det som er feil i deres levemåte uten å bli stemplet som noe jeg langt i fra er? Er det fremmedfiendtlig å støtte en svak gruppe som undertrykkes og som har få støttespillere som er villig til å se og ta fatt i deres problemer? Tror du ikke at den kvinnefiendtligheten og mangel på respekt for kvinner og deres rettigheter også preger disse menneskene på andre måter enn ovenfor sine egne?

Ellers er bortimot 100 % sikker på at om det hadde vært kristne grupper som stod bak disse grusomhetene jeg prøver å sette fokuset på, så hadde du og alle de som ellers er tause om dette, samt diverse politiske partier skreket høyt og krevd tiltak, kartlegging og lover for å ordne opp i dette fortere enn svint. Når jeg leser deg og andre sidestille kristne miljøer med de muslimske angående disse temaene så gjør det meg både oppgitt og trist, for det er enn så total mangel på innsikt og vilje til innsikt at det bare er begredelig.

Jeg har aldri snakket om kollektiv fordømmelse eller straff, dette er tatt helt ut av luften, jeg ønsker bare å kartlegge grunnen til problemene og ta fatt i det derfra. Noen må kanskje gå i seg selv, er det for mye å forlange når man tar i mot mennesker på flukt at de oppfører seg og ikke ødelegger livene til dem som tar i mot dem og før på dem?

Voldtekt er ikke i ferd med å bli akseptert i Norge knutinh, selvsagt ikke, men man blir mer og mer vant til at det skjer, og på sikt vil det sløve ned reaksjonene man har på dette. Først gang du så en krim-serie fikk du kanskje mareritt eller syntes det var skummelt, først gang du så et dødt menneske på dagsrevyen syntes du sikkert det var grusomt, men man venner seg til det meste, og nå reagerer du kanskje ikke særlig på noe av dette lenger , i alle fall ikke på samme måte som før.
Vi godtar etter hvert at sånn er det, nå kan ikke kvinner gå trygt alene hjem i Oslo lenger, selv stortingspolitikerne har gått ut og fortalt at de kjenner dette på kroppen. Tiltakene mot dette er at man råder kvinner til å ta taxi hjem, ikke gå alene, lære seg selvforsvar. Det er så tafatt, man vil ikke løse problemene og forebygge, man driver med desperat brannslukking uten å prøve å forstå hvorfor det stadig tar fyr.

Når det gjelder dette med stammetilhørighet jeg tidligere nevnte, og dine forsøk på å likestille den bygden du kommer i fra, så kan jeg fortelle om en episode Hirsi Ali nevner i boken sin. Hun blir overfalt av en mann med kniv som har holder over strupen hennes. Hun blir selvsagt livredd, for det var mye drap og vold i dette området. Men så hører hun på dialekten hans at han hører til samme stamme som hun selv kommer i fra, dette gjør hun ham oppmerksom på, og vips, han er borte, og hun er uskadd.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Når det kommer til dette med fremmedfrykt tror jeg ellers at den største er frykten ikke er for de /det fremmede, men for å få dette stempelet på seg i enkelte kretser, man kan svelge en stor mengde kameler for å unngå det ser det ut som. Det er ellers litt underlig at ingen mobber de som måtte være redd for edderkopper, trange rom, høyder eller åpne plasser, men er du redd for fremmede, da må du gå hjem og skamme deg…
Beklager; var ikke klar over at din fremmedfrykt faktisk var en fobi. Men dette forklarer dog en del ting. For det er nok vel kjent at fobier har det til felles at de er sterkt irrasjonelle i sin natur. Så da opplever faktisk de araknafobi-rammede at en uskyldig liten silkespinner i rosebusken er like angrepslysten og livsfarlig som en Sort Enke, og i sannhetens navn er vel det litt far fetched.
Bak denne noe flåsete innledningen ligger det at jeg (og mange med meg) reagerer på din (og andres) konstante gruppeargumentasjon. Det er en god grunnregel å ikke straffe (eller stigamtisere, som for så vidt er en mild form for konstant samfunnsstraff) i grupper; det er et individfenomen.
Ellers forstår jeg overhodet ikke din (og andres) idé om at det liksom skal hemmeligholdes at gjerningsmannen er fremmedkulturell. On the contrary! Hvordan i granskauen skulle du ellers ha fått denne stigma-holdningen din fra, om ikke det ble opplyst hver forbannede gang en med feil lukt og feil farge slapp en fis på feil tid og feil sted? Det har seg nok heller slik at hver gang en etnisk nordmann finner på noe gærent så oppgis intet om bakgrunn, kun når ovennevnte feilvare gjør det. Vis meg en overskrift som sier noe om at ugjerningen (overraskende nok) ble utført av en etninsk nordmann!
Hva dette har med SV's svik å gjøre? Aner ikke!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå legger, unnskyld uttrykket, "disse muslimene" noe helt annet i begrepet søskenbarn enn vi. De bruker søskenbarnbegrepet om fetter, kusine, tremenning, fjerdemenning o.s.v.
De bryr seg litt mer om familie/slekt enn det gode norske nordmenn fra Norge gjør. De vet jo knapt hvem søsknene sine er.

Søskenbarn er søskenbarn, også for pakistanerne. Som man kunne lese på dagbladet i går:
“Hos førstegenerasjons innvandrere fra Pakistan har 44 prosent foreldre som er søskenbarn. 5,5 prosent er gift med tremenninger. Inngifteandelen er samlet på over 54 prosent.
Blant etterkommerne av disse er 35 prosent født av foreldre som er søskenbarn, mens samlet inngifteandel i andregenerasjon er 46,5 prosent når man teller med fjernere slektskap”

Det er nok i utgangspunktet forholdsvis gode grunner for å gifte seg med en slektning i en del land. Steder hvor staten er korrupt og ikke hjelper deg om du trenger det er helt klart storfamilien viktig å ha i bakhånd, for de vil hjelpe deg der vi i vårt land i større grad vil få hjelp av staten. Og for å holde verdiene innen familien er det også fornuftig å gifte seg med slekt. Genetisk vil det derimot ofte føre til fare for misdannelser, noe vi også ser på antallet skadde og døde nyfødte barn av nære slektninger.
Ulempene er at storfamiliene også får veldig stor makt over sine medlemmer, og detaljstyrer deres liv, som vi ser skjer i stor grad i forhold til tvangsekteskap. Og gjør du noe klanderverdig, som å finne deg en kjæreste selv, så er du ille ute, for fordømmer familien deg, så har du ingen.
Det er nok også mye av grunnen til at ingen, eller få, i det pakistanske miljøet vil fortelle politiet noe angående kriminalitet i egne rekker, det er slekt nesten alt sammen, og samarbeider noen med politiet og sladrer på en annen slektning, så er de svikere og tystere.

Ellers registrerer jeg at Honkey er dukket opp igjen og er litt gretten. Kanskje du skal tørke søvnen litt bedre ut av øynene og lese hva jeg skriver?
Dette fremmedfryktpisspreiket gidder jeg ikke en gang kommentere, for det har jeg gjort så mange ganger nå ,at om dere ikke har klart å få inn i de trange knollene deres hvor jeg står i forhold til dette så er det nytteløst å prøve å argumentere mer med dere.

Det er relativt nytt at det kommer frem i såpass grad som det gjør om gjerningsmannen har ikke-norsk opprinnelse. I Sverige opplyser de så å si aldri om dette, kan du forklare hva som er grunnen til at man ikke skal gjøre det? Det kunne jo faktisk slått ut til deres fordel om de var underrepresentert… men nå er de jo tydeligvis ikke det, så da er vel grunnen til hemmeligholdelsen at man ønsker å skjule sannheten, eller hva tror du?
Mener du seriøst at i landet Norge så skal det opplyses når en etnisk nordmann gjør noe galt? Hvilke signaler sender ikke det ut: sensasjon, denne gang var det utrolig nok en etnisk norsk nordmann som gjorde noe galt, kryss i taket..?

Hva dette har med SV å gjøre, vel tråden startet med SV og deres manglende vilje til å gjøre noe med problemene, men det hender jo at tema forandrer seg underveis, og deres støttespillere har jo heller ikke funnet det for godt å forsvare dem, så da går det som det går her inne.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Ellers registrerer jeg at Honkey er dukket opp igjen og er litt gretten. Kanskje du skal tørke søvnen litt bedre ut av øynene og lese hva jeg skriver?
Dette fremmedfryktpisspreiket gidder jeg ikke en gang kommentere, for det har jeg gjort så mange ganger nå ,at om dere ikke har klart å få inn i de trange knollene deres hvor jeg står i forhold til dette så er det nytteløst å prøve å argumentere mer med dere.
Poenget er: Du SIER at du ikke står for gruppestigmatisering, for så å fortsette din stigmatiserende argumentasjon. Min trange knoll har sett dette i månedsvis, og jeg liker det fortsatt ikke.

Det er relativt nytt at det kommer frem i såpass grad som det gjør om gjerningsmannen har ikke-norsk opprinnelse. I Sverige opplyser de så å si aldri om dette, kan du forklare hva som er grunnen til at man ikke skal gjøre det? Det kunne jo faktisk slått ut til deres fordel om de var underrepresentert… men nå er de jo tydeligvis ikke det, så da er vel grunnen til hemmeligholdelsen at man ønsker å skjule sannheten, eller hva tror du?
Det er IKKE relativt nytt, unge dame. Det har vært sånn i hvert fall  siden 80-tallet. Det har vært påpekt en del ganger av bl.a. antirasistisk senter, nettopp fordi det virker stigmatiserende. Skjule sannheten? Hva ER i grunn sannheten?

Mener du seriøst at i landet Norge så skal det opplyses når en etnisk nordmann gjør noe galt? Hvilke signaler sender ikke det ut: sensasjon, denne gang var det utrolig nok en etnisk norsk nordmann som gjorde noe galt, kryss i taket..?
Vil returnere spørsmålet: Mener du seriøst at i landet Norge skal det opplyses når en etnisk utlending gjør noe galt? Hvilke signaler sender ikke det ut: Se det ja, der har vi det igjen, disse forbannede utlendingene, ikke annet enn bråk med dem... Hva gjør dette med OSS som befolkning, Komponenten?

Hva dette har med SV å gjøre, vel tråden startet med SV og deres manglende vilje til å gjøre noe med problemene, men det hender jo at tema forandrer seg underveis, og deres støttespillere har jo heller ikke funnet det for godt å forsvare dem, så da går det som det går her inne.
Manglende vilje... Tror du på det? Tror du vi har et politisk parti uten vilje og ønske om å løse utfordringene i samfunnet? Saken er vel heller den at man kan være uenige om mål og midler. "Alle" vet at det å legge ned ungdomsklubber i neste instans skaper økende antall drop-outs, videre mer kriminalitet. Selvsagt vil alle politiske partier gjøre noe med dette. Frp vil ha mer politi (symptombehandle), mens SV vil ha fler ungdomsklubber (preventive tiltak). I den motsatte leir vil man selvsagt se på motpartens politkk som svik eller noe der omkring, men vi kan ikke si at problemet neglisjeres av noen av dem. De har bare forskjellig logikk og grunnsyn.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Poenget er: Du SIER at du ikke står for gruppestigmatisering, for så å fortsette din stigmatiserende argumentasjon. Min trange knoll har sett dette i månedsvis, og jeg liker det fortsatt ikke.

Det er IKKE relativt nytt, unge dame. Det har vært sånn i hvert fall  siden 80-tallet. Det har vært påpekt en del ganger av bl.a. antirasistisk senter, nettopp fordi det virker stigmatiserende. Skjule sannheten? Hva ER i grunn sannheten?

Vil returnere spørsmålet: Mener du seriøst at i landet Norge skal det opplyses når en etnisk utlending gjør noe galt? Hvilke signaler sender ikke det ut: Se det ja, der har vi det igjen, disse forbannede utlendingene, ikke annet enn bråk med dem... Hva gjør dette med OSS som befolkning, Komponenten?

Manglende vilje... Tror du på det? Tror du vi har et politisk parti uten vilje og ønske om å løse utfordringene i samfunnet? Saken er vel heller den at man kan være uenige om mål og midler. "Alle" vet at det å legge ned ungdomsklubber i neste instans skaper økende antall drop-outs, videre mer kriminalitet. Selvsagt vil alle politiske partier gjøre noe med dette. Frp vil ha mer politi (symptombehandle), mens SV vil ha fler ungdomsklubber (preventive tiltak). I den motsatte leir vil man selvsagt se på motpartens politkk som svik eller noe der omkring, men vi kan ikke si at problemet neglisjeres av noen av dem. De har bare forskjellig logikk og grunnsyn.

Honkey

Vel kjære, gamle mann ( eventuelt gretne gamle gubbe… ;) )… mener du faktisk at kunnskap er feil? Er det bedre å ikke vite?
Ønsker du ikke å vite bakgrunner og se sammenhenger? Hva i all dager tjener du på det, annet enn muligheten til å lulle deg inn i naivitet og fortsatt tro på at bakgrunn, oppvekst, kultur og religion ikke påvirker enkeltmennesker i noen grad??
Om du leste det jeg skrev så ble det ikke registrert æresdrap i Nederland før Hirsi Ali presset i gang registrering også av dette. Da våknet folk, og først da de fikk tallene foran seg kunne de se hvor ille det var, og sette i gang tiltak for å forhindre dette. Noen ble kanskje stigmatisert, men andre ble kanskje reddet, hva fortrekker du?

Om man er fremmedfiendtlig hvem går man da etter? Alle fremmede, vil jeg tro.
Har jeg noensinne kritisert kinesere, vietnamesere, latinamerikanere, eskimoer, australiere, japanere eller noen annen gruppe som man kan kalle fremmed, med annen hudfarge, kultur, språk eller etnisk bakgrunn enn vår?
For rundt 25-30 år siden kom det noen kinesere til min hjemby. De startet restaurant. For oss var de fremmede, maten var fremmed og ikke snakket de norsk, knapt nok engelsk. Men vi ble raskt faste kunder for de laget god mat og var hyggelige og kjekke. Tyder det på at jeg har en innebygd skrekk for det fremmede?
Har jeg noensinne sagt noe rasistisk? Kan dere vennligst i så fall fortelle meg hva det er?
Jeg kritiserer KUN de som har en ideologi, kamuflert i en religion, som går på at en gruppe mennesker er bedre og mer verdifulle enn resten av verden.
Etter min tolkning så er det de som ikke synes at de fremmede skal stilles de samme krav og ha de samme rettighetene som oss andre her i landet som er rasistiske. Og det har jeg vel også påpekt en gang og to uten at det ser ut til at noen tar inn over seg og tenker over det er jeg sier. Er de like bra som oss, så må de kunne stilles samme krav, og ikke behandles som stakkarer og undermålere det må taes spesielle hensyn til, selv når de sutrer og klager. Og er de like bra som oss, så må de ha lik rett som det vi har, til å selv bestemme over sitt eget liv uten at noen har rett til å tvinge dem eller drepe dem av den grunn. Dette er nå det jeg mener, jeg vet at mange ønsker å innføre sharialovgivning her i landet og ellers i vesten, de vil nok være uenig med meg i det.

SV svikter etter mitt syn, fordi de gang på gang torpederer de tiltak man prøver å sette i gang for å hjelpe de svakeste innen gruppen av innvandrere. Da forslaget om aldergrense for familiegjenforening ble forselått foretok noen en spørreundersøkelse blant unge muslimske jenter om deres syn på dette. Så vidt jeg husker støttet alle, unntatt en forslaget. Hun som ikke støttet det gjorde det ikke fordi hun ikke trodde at dette ville hjelpe heller, de ville finne en vei uansett. SV har hengt seg feilaktig opp i at dette er rasistisk og har ikke skjønt at dette gjelder alle, også “norske” nordmenn. Og når man ikke har en bedre løsning selv, så synes jeg det er feigt å ikke støtte de forslag som faktisk kommer, og som har vist seg å fungere godt andre steder.
Ellers vil jeg anbefale deg å lese de to kronikkene i mitt første innlegg i den tråden, for mer utdyping av temaet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vel kjære, gamle mann ( eventuelt gretne gamle gubbe… ;) )… mener du faktisk at kunnskap er feil? Er det bedre å ikke vite?
Ønsker du ikke å vite bakgrunner og se sammenhenger? Hva i all dager tjener du på det, annet enn muligheten  til å lulle deg inn i naivitet og fortsatt tro på at bakgrunn, oppvekst, kultur og religion ikke påvirker enkeltmennesker i noen grad??
Om du leste det jeg skrev så ble det ikke registrert æresdrap i Nederland før Hirsi Ali presset i gang registrering også av dette. Da våknet folk, og først da de fikk tallene foran seg kunne de se hvor ille det var, og sette i gang tiltak for å forhindre dette. Noen ble kanskje stigmatisert, men andre ble kanskje reddet, hva fortrekker du?
Du blander snørr og barter. Registrering for å kartlegge årsakssammenehenger er noe fundamentalt annet enn å skape en "mediasannhet" som baseres i det motsatte av denne registreringen, nemlig noe som minner om å sette grupper i gapestokk. For den gemene hop spiller det i prinsipp liten rolle om gjerningsmannen er svart, hvit eller mørkeblå, så lenge saken blir oppklart og gjerningspersonen straffet. For samfunnet er det dessuten negativt å skape en opinion som antar at en spesifikk gruppe er mer onde enn "oss". Husk at 4 ganger 0,0001 ikke er mer enn 0,0004, og det skaper ikke en gruppe potensielle kriminelle.

Om man er fremmedfiendtlig hvem går man da etter? Alle fremmede, vil jeg tro.
Har jeg noensinne kritisert kinesere, vietnamesere, latinamerikanere, eskimoer, australiere, japanere eller noen annen gruppe som man kan kalle fremmed, med annen hudfarge, kultur, språk eller etnisk bakgrunn enn vår?
For rundt 25-30 år siden kom det noen kinesere til min hjemby. De startet restaurant. For oss var de fremmede, maten var fremmed og ikke snakket de norsk, knapt nok engelsk. Men vi ble raskt faste kunder for de laget god mat og var hyggelige og kjekke. Tyder det på at jeg har en innebygd skrekk for det fremmede?
Har jeg noensinne sagt noe rasistisk? Kan dere vennligst i så fall fortelle meg hva det er?
Jeg kritiserer KUN de som har en ideologi, kamuflert i en religion, som går på at en gruppe mennesker er bedre og mer verdifulle enn resten av verden.
Etter min tolkning så er det de som ikke synes at de fremmede skal stilles de samme krav og ha de samme rettighetene som oss andre her i landet som er rasistiske. Og det har jeg vel også påpekt en gang og to uten at det ser ut til at noen tar inn over seg og tenker over det er jeg sier. Er de like bra som oss, så må de kunne stilles samme krav, og ikke behandles som stakkarer og undermålere det må taes spesielle hensyn til, selv når de sutrer og klager. Og er de like bra som oss, så må de ha lik rett som det vi har, til å selv bestemme over sitt eget liv uten at noen har rett til å tvinge dem eller drepe dem av den grunn. Dette er nå det jeg mener, jeg vet at mange ønsker å innføre sharialovgivning her i landet og ellers i vesten, de vil nok være uenig med meg i det.
bla, bla, bla. Du sier du står for det ovenstående, mens resten av din argumentasjon går på det motsatte, nemlig å båse folk. Statistisk er visse befolkningsgrupper overrepresentert i visse henseende, so far, so fine. Men det gjør ikke den gjennomsnittlige "staner" stort værre enn deg og meg. Nå har jeg sagt det nok, gidder ikke mer.

SV svikter etter mitt syn, fordi de gang på gang torpederer de tiltak man prøver å sette i gang for å hjelpe de svakeste innen gruppen av innvandrere. Da forslaget om aldergrense for familiegjenforening ble forselått foretok noen en spørreundersøkelse blant unge muslimske jenter om deres syn på dette. Så vidt jeg husker støttet alle, unntatt en forslaget. Hun som ikke støttet det gjorde det ikke fordi hun ikke trodde at dette ville hjelpe heller, de ville finne en vei uansett. SV har hengt seg feilaktig opp i at dette er rasistisk og har ikke skjønt at dette gjelder alle, også “norske” nordmenn. Og når man ikke har en bedre løsning selv, så synes jeg det er feigt å ikke støtte de forslag som faktisk kommer, og som har vist seg å fungere godt andre steder.
Ellers vil jeg anbefale deg å lese de to kronikkene i mitt første innlegg i den tråden, for mer utdyping av temaet.
Uten å ta stilling til om SV har gode poenger eller ei; tror vi at de ikke bryr seg? Tror vi at de ikke ser problemet? At de ikke deler din og Storhaugs løsningsforslag får så være; sanneheten er ikke enkel å finne. Jeg gjentar at jeg ikke har noen mening om SV og deres ideer her, det er bare for dumt å tro at de går inn for å "torpedere" problemløsninger. De er bare ikke enige med deg. Og sånt må vi lære oss å leve med i et demokrati.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du blander snørr og barter. Registrering for å kartlegge årsakssammenehenger er noe fundamentalt annet enn å skape en "mediasannhet" som baseres i det motsatte av denne registreringen, nemlig noe som minner om å sette grupper  i gapestokk. For den gemene hop spiller det i prinsipp liten rolle om gjerningsmannen er svart, hvit eller mørkeblå, så lenge saken blir oppklart og gjerningspersonen straffet. For samfunnet er det dessuten negativt å skape en opinion som antar at en spesifikk gruppe er mer onde enn "oss". Husk at 4 ganger 0,0001 ikke er mer enn 0,0004, og det skaper ikke en gruppe potensielle kriminelle.

bla, bla, bla. Du sier du står for det ovenstående, mens resten av din argumentasjon går på det motsatte, nemlig å båse folk. Statistisk er visse befolkningsgrupper overrepresentert i visse henseende, so far,  so fine. Men det gjør ikke den gjennomsnittlige "staner" stort værre enn deg og meg. Nå har jeg sagt det nok, gidder ikke mer.

Uten å ta stilling til om SV har gode poenger eller ei; tror vi at de ikke bryr seg? Tror vi at de ikke ser problemet? At de ikke deler din og Storhaugs løsningsforslag får så være; sanneheten er ikke enkel å finne. Jeg gjentar at jeg ikke har noen mening om SV og deres ideer her, det er bare for dumt å tro at de går inn for å "torpedere" problemløsninger. De er bare ikke enige med deg. Og sånt må vi lære oss å leve med i et demokrati.

Honkey

Jeg kan ikke se at jeg blander noe som helst. Klart det spiller en rolle om det viser seg at gjerningsmenn ofte har en spesiell bakgrunn, det er da en tafatt løsning at gjerningsmenn bare skal straffes, det må da være mye viktigere å forebygge og hindre at en gjerningsmann får et eller flere ofre på samvittigheten.

Jeg har vel heller ikke sagt at en eventuell kartlegging skal gjøres for at VG skal ha noe å skrive om, jeg mener først og fremst at de som styrer dette landet trenger denne informasjonen, for å vurdere hvordan de skal kunne sette i gang tiltak der det trengs, basert på fakta og tall og ikke antagelser og fornektelser.

Undersøkelser foretatt av en anerkjent internasjonal menneskerettighetsorganisasjon viser at over 90 % av pakistanske kvinner utsettes for vold i hjemmet. De regner med at de reelle tallene er høyere. Hva sier det deg? Hvis vi antar at en del av disse drar denne “skikken” med seg til vårt land, hva gjør dette med folk tror du? Om en datter vokser opp og ser sin far banke sin mor, hvilke forventninger får hun selv til livet, hva lærer hun om sin stilling, og hva tror du hans sønner lærer og overfører videre til sin familie? Er dette helt uinteressante tall for deg, er det bare en liten, ubetydelig forskjell fra hvordan vi har det i vårt land? Bør det gjøres noe for å hindre at slikt kan foregå også her? Kan dette ha en sammenheng med at ektefellene ikke får velge hverandre og ender opp med en de kanskje ikke en gang liker? Kan dette ha en sammenheng med islams kvinnesyn? Eller hvilke grunner tror du ligger bak? Bør dette forties?

Når det viser seg at menn med somalisk og irakisk opphav er sterkt overrepresentert på voldtektstatistikkene, er dette noe du ikke vil ta inn over deg i det hele tatt, bekymrer det deg ikke, betyr det ingenting, er det tilfeldig eller hva i alle dager mener du om dette? Og for det første er dette tall flere år tilbake i tid, og ikke fra i år hvor det virkelig har blusset opp. For det andre er dette tall hvor ofrene antagelig stort sett er etnisk norske, for muslimske kvinner melder sjelden voldtekt, i ekteskapene eksisterer det ikke, der har en mann rett til det han måtte ønske, og med annen gjerningsmann er det at det kommer ut det verste, for man har ikke lenger ære om man er en voldtatt kvinne, familiens ære er også ødelagt, derfor forties det.

Sier noen at alle innen disse gruppene er et problem? Er stigmatisering så alvorlig at det er bedre å la dette fortsette med stadig nye ofre uten å gjøre noe for å forhindre det?

Om du ser på hvordan vi får presentert den muslimske befolkningen meninger, så drar de ofte frem en muslimsk mann de ønsker skal uttale seg på deres vegne, og han sitter der med alvorlig mine og sier “vi muslimer mener ditt og vi muslimer føler datt” Det bygger ikke akkurat opp under det at alle er forskjellige, de prøver selv å fremstille seg som en homogen gruppe med samme meninger, og annerledestenkende innen miljøet hører man sjelden noe til, de kommer seg ikke ut med sitt budskap, enten fordi de ikke får lov, eller fordi vi ikke vil høre. Vi burde kanskje oppsøke dem i større grad og høre hva de mener. Det finnes noen, men de har det nok tøft, det å stå fram som muslimsk homofil er for eksempel omtrent umulig, klart de finnes, men de ”eksiterer” ikke utad.

Jeg har for øvrig aldri sagt eller ment at alle innen en gruppe er sånn eller sånn, jeg mener bare at det kan finnes en del fellesnevnere for en del av medlemmene i forskjellige grupper, om du tolker det til at jeg mener at alle er like så er det du som har et problem, ikke jeg.
Du har derimot et problem om du ikke kan se at det er årsaker til hvordan man bli som menneske. De som slås, blir ofte ( ikke alltid) selv voldelige. De som er pedofile er ofte selv ofre for pedofili. De som indoktrineres i en tro vil selvsagt dra med seg disse holdningene videre. Og holdningene deres vil prege gjerningene deres og måten å behandle andre på.

Og siden du dro frem ungdomsklubber i ditt forrige innlegg, vet ikke om du så det programmet som gikk om disse somaliske ungdomsklubbene og organisasjonene. Det var vel rundt 80 om jeg ikke husker feil, som fikk støtte til å drive integreringsarbeid for somalisk ungdom. Da noen ungdommer faktisk trengte litt støtte til et fotballag og ringte rundt til disse, så viste det seg at det var bare lurium og snusk så å si alle som en. Omtrent ingen drev med noe, de fikk bare penger. Og de få som drev med noe, det var bare et skalkeskjul, ingenting av de tingene de sa de gjorde skjedde, det var stort sett bare samlinger av somaliske menn på stedet, selv på de såkalte jentekveldene. Lederen sa vel og direkte ut at han var mot integrering, slike støtter vi med penger til å drive integreringsarbeid, er det rart det ikke lykkes i større grad? Hvorfor er det sånn tror du?

Du var vel enig med meg i at norske feminister ikke ser ut til å se, eller våge å fokusere på, lidelser blant våre nye landskvinner og det samme inntrykk har jeg av partier som SV. De hører for mye på mennene som bagatelliserer problemene, og ser ikke at disse kanskje ikke snakker helt sant,
SV kan mene og si hva de vil, og det kan jeg og. Om jeg ønsker å kritisere dem så står jeg heldigvis fritt til det, på samme måte som man kritiserer Frp opp og ned ad stolpe. Kanskje kommer det også en dag hvor vi fritt og uten fare også kan kritisere islam åpnet. Den som lever får se…

Ser ut til at andre har tenkt tanken før… for flere år siden faktisk:

"Undersøkelsen gjelder kun personer med to utenlandskfødte foreldre som bor fast i Norge. Det betyr at kriminalitet begått av asylsøkere ikke er medregnet:"

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article573462.ece

Dette sier Arne Huuse:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article574555.ece

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Jeg er enig med Komponenten i mangt og mye angående integrering og spesielt mht kvinnesak, men jeg tror ikke jeg helt får fram mitt poeng:
Du og jeg og VG-leserne behøver ikke vite om gjerningsmannen er hvit, svart, kommer fra et alkoholrammet hjem, har en diagnose, er hjemløs, har mc-lappen, går på ritalin grunnet hyperaktivitet, er arbeidsledig..... og / eller andre grupperinger som er overrrepresentert på en eller annen statistikk. Faktum er at dersom den eneste gruppa som navngis er "menn med utenlandsk bakgrunn" (slik det faktisk er i dag), så fører det til at "vi" tror mer og mer at "gruppa" (som vi i hovedsak ser for oss som stanermuslimøsteuropamafia) er farlige med base i deres opphav alene. Dette SKAPER problemer i stedet for å LØSE dem.

De som behøver tall og fakta i stedet for enkelttilfeller fra avisene, er beslutningstakere, tenkere og maktapparat, men da med et klart fokus. Nemlig på HVORDAN løse utfordringene. Alle vet at lediggang skaper kriminelle elementer i større grad enn arbeid. Derfor kan vi med god grunn stille oss spørsmålet om det er smart at den innvandrede befolkning ikke slipper inn på vårt arbeidsmarked grunnet sitt etternavn. "De" virker ikke annerledes enn "oss"; de blir mer kriminelle og angstbiterske av å være uønsket. Ser du den onde sirkelen? Uten jobb, fremmedkulturell, noen blir kriminelle, de henges ut i avisen, vi tenker: Å, enda en av DEM! Vår jobb (og SV's) er å jobbe for å få like rettigheter i praksis for ALLE i vårt samfunn, for på denne måten å få ned tilfeller av vold og kriminalitet. Å skrike på mer politi er å gå løs på sluttproduktet, i stedet for å søke å lage et annet produkt fra start.

Vi er enige i feministparadokset, behøver ikke knytte noen bemerkninger til det.
Jeg så programmet om ungdomsklubbene; dette er kriminell svindel, samt at det setter fingeren på at vi har langt igjen å gå før vi har funnet gode metoder for å få et fungerende fellesskap.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Derfor kan vi med god grunn stille oss spørsmålet om det er smart at den innvandrede befolkning ikke slipper inn på vårt arbeidsmarked grunnet sitt etternavn.
Honkey
Denne misforståelsen er seiglivet ser det ut til.

Indere har høyere arbeidsdeltagelse enn etniske nordmenn.
Dette til tross for at de har like vanskelig etternavn og ser likedan ut som sine muslimske brødre på den andre siden av grensen mellom Pakistan og India.

K

knutinh

Gjest
Denne misforståelsen er seiglivet ser det ut til.

Indere har høyere arbeidsdeltagelse enn etniske nordmenn.
Dette til tross for at de har like vanskelig etternavn og ser likedan ut som sine muslimske brødre på den andre siden av grensen mellom  Pakistan og India.
Hvilken mekanisme fører til at indere flytter til norge?

Dersom en stor andel av Indere er "direkte-importert" for å dekke inn legemangel så er det ikke overraskende dersom arbeidsledigheten i denne gruppen er svært lav.

Dette sier vel bare at man gjør et utvalg når man åpner for innvandring, og at samfunnet egoistisk sett tjener på å selektere arbeidsføre unge voksne med en lang karriere foran seg.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvilken mekanisme fører til at indere flytter til norge?

Dersom en stor andel av Indere er "direkte-importert" for å dekke inn legemangel så er det ikke overraskende dersom arbeidsledigheten i denne gruppen er svært lav.

Dette sier vel bare at man gjør et utvalg når man åpner for innvandring, og at samfunnet egoistisk sett tjener på å selektere arbeidsføre unge voksne med en lang karriere foran seg.

-k
Du begynner med "Dersom", og så trekker du konklusjonen på grunnlag av det.

Så vidt jeg vet er det ingen organisert import av spesielle fagfolk fra India. At de er dyktige og populære medarbeidere, er en annen sak.
Det samme gjelder nok også de fleste andre arbeidstakerne fra de mer enn 100 nasjonalitetene vi har i det norske arbeidsmarkedet.

Det som er merkelig er at den såkalte rasismen blant norske arbeidsgivere er fraværende når det gjelder alle andre enn muslimer. Hva skyldes det?
Kan det være at norske arbeidsgivere slett ikke er rasister? Kan det være arbeidssøkerne det er noe galt med?

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Norske arbeidsgivere er helt sikkert rasister. Det er ikke noe galt med muslimske arbeidssøkere. Å antyde noe annet er vel
rasistisk ?

K

knutinh

Gjest
Så vidt jeg vet er det ingen organisert import av spesielle fagfolk fra India. At de er dyktige og populære medarbeidere, er en annen sak.
Det samme gjelder nok også de fleste andre arbeidstakerne fra de mer enn 100 nasjonalitetene vi har i det norske arbeidsmarkedet.

Det som er merkelig er at den såkalte rasismen blant norske arbeidsgivere er fraværende når det gjelder alle andre enn muslimer. Hva skyldes det?
Kan det være at norske arbeidsgivere slett ikke er rasister? Kan det være arbeidssøkerne det er noe galt med?
http://www.ssb.no/emner/04/01/utinnv/

"Mange innvandrergrupper mer utdannet enn resten av folket
Andelen høyt utdannede er langt større blant filippinere, polakker, russere og indere enn blant gjennomsnittet i Norge. Innvandrere fra Somalia, Pakistan og Thailand kommer dårligst ut når det gjelder høyere utdanning, og mange ikke-vestlige kvinner har liten eller ingen utdanning i hele tatt.

"
Denne grafen viser at etter SSB sin definisjon av "innvandrer" så har 33% av innvandrere fra India lengre universitets/høyskoleutdanning, mot 30% for Norge under ett og ca 10% for Somalere.

Man kan sikkert argumentere i det vide og det brede om hva dette sier om norsk innvandringspolitikk, men gitt disse gruppene så er det ikke overraskende at det er lavere arbeidsledighet for "Indere" enn "Somalere".

http://www.ssb.no/innvarbl/

"I alle de fire ikke-vestlige gruppene var det en nedgang på rundt 3 prosentpoeng. Dette ga i 4. kvartal 2006 en ledighet på 13,2 prosent blant innvandrere fra Afrika og 8,3 prosent for de fra Asia. De fra Øst-Europa utenom EU hadde en ledighet på 7 prosent, og i gruppen fra Sør- og Mellom-Amerika var nivået nede i 6,1 prosent (se vedleggstabell 1).

Innvandrere fra Norden og de andre vesteuropeiske landene lå som vanlig mye lavere med en ledighet på 2,3 prosent i hver gruppe. Innvandrere fra Nord-Amerika og Oseania og de nye EU-landene i Øst-Europa lå ellers litt over dette nivået med henholdsvis 2,5 og 2,7 prosent ledige.

Nivåforskjellene mellom innvandrergruppene har vært stabile over lang tid og gjenspeiler på mange måter gruppenes ulike sammensetning. Innvandrere fra vestlige land og de nye EU-landene i øst består i hovedsak av arbeidsinnvandrere, mens flyktninger utgjør flertallet av de ikke-vestlige. Disse kan ha høyst varierende botid i Norge. De mest etablerte kommer fra Latin-Amerika (fortrinnsvis Chile), mens det blant afrikanske flyktninger er en relativt stor andel fra Somalia med kortere botid i Norge. "

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er enig med Komponenten i mangt og mye angående integrering og spesielt mht kvinnesak, men jeg tror ikke jeg helt får fram mitt poeng:
Du og jeg og VG-leserne behøver ikke vite om gjerningsmannen er hvit, svart, kommer fra et alkoholrammet hjem, har en diagnose, er hjemløs, har mc-lappen, går på ritalin grunnet hyperaktivitet, er arbeidsledig..... og / eller andre grupperinger som er overrrepresentert på en eller annen statistikk. Faktum er at dersom den eneste gruppa som navngis er "menn med utenlandsk bakgrunn" (slik det faktisk er i dag), så fører det til at "vi" tror mer og mer at "gruppa" (som vi i hovedsak ser for oss som stanermuslimøsteuropamafia) er farlige med base i deres opphav alene. Dette SKAPER problemer i stedet for å LØSE dem.

De som behøver tall og fakta i stedet for enkelttilfeller fra avisene, er beslutningstakere, tenkere og maktapparat, men da med et klart fokus. Nemlig på HVORDAN løse utfordringene. Alle vet at lediggang skaper kriminelle elementer i større grad enn arbeid. Derfor kan vi med god grunn stille oss spørsmålet om det er smart at den innvandrede befolkning ikke slipper inn på vårt arbeidsmarked grunnet sitt etternavn. "De" virker ikke annerledes enn "oss"; de blir mer kriminelle og angstbiterske av å være uønsket. Ser du den onde sirkelen? Uten jobb, fremmedkulturell, noen blir kriminelle, de henges ut i avisen, vi tenker: Å, enda en av DEM! Vår jobb (og SV's) er å jobbe for å få like rettigheter i praksis for ALLE i vårt samfunn, for på denne måten å få ned tilfeller av vold og kriminalitet. Å skrike på mer politi er å gå løs på sluttproduktet, i stedet for å søke å lage et annet produkt fra start.

Vi er enige i feministparadokset, behøver ikke knytte noen bemerkninger til det.
Jeg så programmet om ungdomsklubbene; dette er kriminell svindel, samt at det setter fingeren på at vi har langt igjen å gå før vi har funnet gode metoder for å få et fungerende fellesskap.

Honkey
Leste du hva jeg skrev i mitt foriige innlegg:
Sitat:
"Jeg har vel heller ikke sagt at en eventuell kartlegging skal gjøres for at VG skal ha noe å skrive om, jeg mener først og fremst at de som styrer dette landet trenger denne informasjonen, for å vurdere hvordan de skal kunne sette i gang tiltak der det trengs, basert på fakta og tall og ikke antagelser og fornektelser. "

Nå det kommer til dette med arbeid, vel vi importerer eller tar i stor grad i mot analfabeter her i landet, når man ikke har en utdanning å snakke om, og kanskje heller ikke kan språket, hvordan kan man da vente å få en høyere stilling? Arrangerte ekteskap hvor man henter en fra hjemlandet som ikke kan språket og ikke har utdanning, og som ofte holdes hjemme så de heller ikke lærer språket ( en del av kvinnene) er ingen  optimal løsning av problemet. For ikke å snakke om hvordan det må føles for de mennene som kommer her, uten utdanning og uten å kunne språket, men som forventes å skulle være familiens overhode og jobbe og tjene penger for familien. Hvor frustrerte blir ikke de av det hele?
Og disse kvinnene som ikke får ta del i samfunnet, de skal oppdra barn som skal fungere i et samfunn de ikke kjenner, det blir bare tapere av slikt, vi må fokusere også på dette. Jeg er enig i at det at man ikke får jobb på grunn av navn selvsagt er ille, men så må man spørre seg hvorfor det er blitt sånn at om man heter Muhammed så er det vanskelig å få jobb. Er det samfunnets skyld, eller er det litt for mange andre med samme navn sin skyld? Om en arbeidsgiver kan velge og vrake i arbeidssøkere, så vil han velge den han annser for  best, mest stabil og tryggest, kanskje har for mange dårlige erfaringer skremt noen? Kanskje bør Muhammed gå ut mot kriminelle elementer i egne rekker med kritikken sin også?
Språkkunnskap er tross alt det viktigste, mange nordmenn sliter også med å få seg jobb. Noen er for gamle, har du passert 40 er det mange som ikke vil ha deg, det blir for enkelt atter en gang å skyve hele ansvaret over på arbeidsgiverne når noen ikke får seg jobb.

Er det lediggang som har ført til at, var det ikke 700-800 drosjesjåfører i Oslo, er tatt for skattesnusk, trygdemisbruk og lignende?

Edit:
Også tilknytting til politiske partier er "vanlig" å oppgi angående personer når kriminelle handlinger er begått.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Edit:
Også tilknytting til politiske partier er "vanlig" å oppgi angående personer når kriminelle handlinger er begått.
Ja; og se hva det fører til; folk mener at man kan mistenkeliggjøre folk basert på poltitisk oppfatning! "Vi" tror at "de" (Frp'erne) er mer kriminelle enn andre nordmenn!! Altså... ER det relevant om en er såkalt Frp-topp (en idiotisk merkelapp fra tabloidene, gis til alle som har vært i nærheten av et kommunestyremøte!!) når vedkommende har slått ned et par homser i badstua si? ER det relevant å opplyse av vedkommende er varaordfører i en AP-kommune når han har gjort en voldtekt? ER det relevant om man er AKP'r når man har kjørt for fort? Jeg synes ikke det. Handlingen er uavhengig av politisk grunnsyn, man skal dømmes for sin handling, og skal vi ha en viss form for likhet, så bør vi glemme merkelappene fortest mulig. Det tjener kun tabloidene; for det er unektelig mer pikant at en av våre folkevalgte blir revet ned fra pidestallen. Men man blir ikke mer potensiell overgriper av å stemme Krf!

Jeg må jo ellers da tolke deg dithen at du også deler denne oppfatningen, ettersom vi er enige i at statistikken har betydning for samfunnets fremtid, mens merkelappsystemet bevirker stigma når det benyttes i tabloidene(?)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja; og se hva det fører til; folk mener at man kan mistenkeliggjøre folk basert på poltitisk oppfatning! "Vi" tror at "de" (Frp'erne) er mer kriminelle enn andre nordmenn!! Altså... ER det relevant om en er såkalt Frp-topp (en idiotisk merkelapp fra tabloidene, gis til alle som har vært i nærheten av et kommunestyremøte!!) når vedkommende har slått ned et par homser i badstua si? ER det relevant å opplyse av vedkommende er varaordfører i en AP-kommune når han har gjort en voldtekt? ER det relevant om man er AKP'r når man har kjørt for fort? Jeg synes ikke det. Handlingen er uavhengig av politisk grunnsyn, man skal dømmes for sin handling, og skal vi ha en viss form for likhet, så bør vi glemme merkelappene fortest mulig. Det tjener kun tabloidene; for det er unektelig mer pikant at en av våre folkevalgte blir revet ned fra pidestallen. Men man blir ikke mer potensiell overgriper av å stemme Krf!

Jeg må jo ellers da tolke deg dithen at du også deler denne oppfatningen, ettersom vi er enige i at statistikken har betydning for samfunnets fremtid, mens merkelappsystemet bevirker stigma når det benyttes i tabloidene(?)

Honkey
Jeg kan være enig med deg i at det kan være uheldig når tabloidene blåser opp en persons bakgrunn, på sine enkle og fordummende måte. Men jeg synes som sagt at det er viktig at de som styrer og bestemmer har mest mulig tilgjengelig og korrekt informasjon. Så blir jo spørsmålet da, om denne informasjonen skal holdes hemmelig for folk flest, er det riktig da?
Det som har skjedd så langt er jo stort sett at ingen har visst noe konkret, men vi aner bare et mønster, basert på det vi plukker opp her og der, og erfaringer fra andre land. På sikt tror jeg ikke noen er tjent med hemmeligholdelse av dette.

Det interessante er jo som du nevner at folk tror de kan stemple folk basert på politisk oppfatning, og om du ser deg om her inne er det i stor grad de som ikke ser noen som helst sammenhenger når det gjelder innvandrere og kriminalitet som gjør det i størst grad når det kommer til politisk parti, f.eks. i diverse Frp-tråder som har florert i det siste.
Litt inkonsekvent spør du meg.

Hva som er relevant kan nok diskuterers, men om den samme politiske gruppen hadde utmerket seg spesielt på en eller annen måte innen kriminalitet,så synes jeg uansett at det hadde vært viktig å få det frem, og finne bakrunnen til at det var sånn.

K

knutinh

Gjest
Det interessante er jo  som du nevner at folk tror de kan stemple folk basert på politisk oppfatning, og om du ser deg om her inne er det i stor grad de som ikke ser noen som helst sammenhenger når det gjelder innvandrere og kriminalitet som gjør det i størst grad når det kommer til politisk parti, f.eks. i diverse Frp-tråder som har florert i det siste.
Er ikke saken slik at man har to grupper:
1. De som stempler FRP som gruppe og vil ha seg frabedt stempling av f.eks innvandrere
2. De som stempler innvandrere som gruppe og som vil ha seg frabedt stempling av FRP som gruppe

Er den ene gruppen noe bedre eller verre enn den andre? Hvis informasjonen man knytter opp til en gruppe er basert på fakta så kan man ikke "ta" noen på det, men det kan likevel være uheldig for debatten å i for stor grad fokusere på "oss" og "dem".

Et annet moment er at både gruppe 1. og 2. tilsynelatende i stor grad baserer sin stempling på overtro, menneskesyn og politisk tilknytning, ikke nødvendigvis kalde fakta.

-k

S

Stipilo

Gjest
Er ikke saken slik at man har to grupper:
1. De som stempler FRP som gruppe og vil ha seg frabedt stempling av f.eks innvandrere
2. De som stempler innvandrere som gruppe og som vil ha seg frabedt stempling av FRP som gruppe
3. De som stempler motdebattanter som gruppe og argumenterer basert på en overforenklet karikatur av motpartens argumentasjon.

Ser du virkelig så lite nyanser i argumentasjonen som fremføres av Komponenten, Oddgeir, OMF etc.? Jaja, deg om det.

K

knutinh

Gjest
3. De som stempler motdebattanter som gruppe og argumenterer basert på en overforenklet karikatur av motpartens argumentasjon.
Dette er desverre et problem både for høyre- og venstresida i dette forum som overalt ellers.
Ser du virkelig så lite nyanser i argumentasjonen som fremføres av Komponenten, Oddgeir, OMF etc.? Jaja, deg om det.
Nerd som jeg er gikk jeg faktisk igjennom hele denne tråden med det som hensikt å finne unyanserte innlegg fra nevnte debattanter. Jeg fantisk ingen fra kompo (honnør til henne), men et par fra oddgeir:

de gifter seg med søskenbarna sine hele veien, og de beskytter hverandre.
Er dette eller er det ikke stigmatisering av norske muslimer og innvandrere? "De gifter seg med søskenbarna", "de beskytter hverandre".

Jeg ser ikke hvordan dette er opphøyde, objektive (og respekterende) sannheter, mens tilsvarende karakteriseringer av Frp-ere: "de vil bare ha billigere bacon og mer Se & Hør" eller "de består av kriminelle hvitsnippforbrytere, alkohol-misbrukende fartsbøller" er ondsinnet venstresideretorikk som bare har til hensikt å forsøple debatten?

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
men et par fra oddgeir:

Er dette eller er det ikke stigmatisering av norske muslimer og innvandrere? "De gifter seg med søskenbarna", "de beskytter hverandre".

Jeg ser ikke hvordan dette er opphøyde, objektive (og respekterende) sannheter, mens tilsvarende karakteriseringer av Frp-ere: "de vil bare ha billigere bacon og mer Se & Hør" eller "de består av kriminelle hvitsnippforbrytere, alkohol-misbrukende fartsbøller" er ondsinnet venstresideretorikk som bare har til hensikt å forsøple debatten?

-k
Joda, inn i mellom kan man nok være litt uheldig i formuleringene.

Men når det gjelder ekteskap, har jeg mine ord i behold. I England er 75% av ekteskap blant pakistanere mellom søskenbarn.

Undersøkelsen ble foretatt ved to sykehus i Vest-Yorkshire. Disse sykehusene dekker deler av barnefødslene i byen Bradford. Bradford har hatt innvandring fra Pakistan siden andre verdenskrig. Av en befolkning på 370.000 mennesker har nå 42 prosent pakistansk bakgrunn. Overfor BBC anslår lokale leger at 75 prosent av ekteskapene nå er mellom søskenbarn.

http://www.klassekampen.no/kk/index...yheter/2006/october/skadelig_soeskenbarngifte

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1478840.ece

De fleste pakistanske foreldre ser mot sine søskens barn når de vurderer en ektefelle til sitt barn.

Det er ingen grunn til å tro at det er noe annerledes i Norge.

Så sjansen for at gjengene i Oslo er i slekt med store deler av den pakistanske befolkningen er absolutt til stede.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Jeg kan være enig med deg i at det kan være  uheldig når tabloidene blåser opp en persons bakgrunn, på sine enkle og fordummende måte. Men jeg synes som sagt at det er viktig at de som styrer og bestemmer har mest mulig tilgjengelig og korrekt informasjon. Så blir jo spørsmålet da, om denne informasjonen skal holdes hemmelig for folk flest, er det riktig da?
Det som har skjedd så langt er jo stort sett at ingen har visst noe konkret, men vi aner bare et mønster, basert på det vi plukker opp her og der, og erfaringer fra andre land. På sikt tror jeg ikke noen er tjent med hemmeligholdelse av dette.

Det interessante er jo  som du nevner at folk tror de kan stemple folk basert på politisk oppfatning, og om du ser deg om her inne er det i stor grad de som ikke ser noen som helst sammenhenger når det gjelder innvandrere og kriminalitet som gjør det i størst grad når det kommer til politisk parti, f.eks. i diverse Frp-tråder som har florert i det siste.

Hva som er relevant kan nok diskuterers, men om den samme politiske gruppen hadde utmerket seg spesielt på en eller annen måte innen kriminalitet,så synes jeg uansett at det hadde vært viktig å få det frem, og finne bakrunnen til at det var sånn.
Jo, jeg ser at folk er meget inkonsekvente.
Vi er IKKE uenige i at styrende organer behvøer god og sikker informasjon om mange ting, blant annet de kriminelles bakgrunn. Dette for å kunne sette i verk preventive tiltak. Det er selvsagt ingen grunn til å holde disse statistikker hemmelig.
Mitt poeng er: VG's oppsalg er IKKE statistikk. De er på det nivået at det skaper et inntrykk som ikke nødvendigvis er korrekt. Dermed kommer folk på slike diskusjonsfora som dette og sier: Innvandrerne er kriminelle, få dem ut! Frp'ere er kriminelle, få dem ut av politikken! Det virker fordummende, det virker stigmatiserende, det virker konfliktskapende, og jeg ser ikke noen grunn til at vi skal fremelske noen av disse fenomener i vårt samfunn.
Men statistikker, årsakssammenhenger og analyser behøver vi. Slik at vi kan nærme oss en sannhet, i det minste.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
God kronikk i Dagbladet. De som har frp-nevroser, bes se bort fra hvem som har skrevet den, og heller bedømme den for innholdet. ;)

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/24/495960.html
Er enig med Siv Jensen på innhold, men synes dog ikke kronikken var god. For som vanlig klarer ikke Jensen å holde seg til tema; hun lager dette til en partipolitisk debatt, og faller derfor rett i den samme fella hun beskylder sine medsøstre for.
De burde heller samle kreftene mot felles mål. Den skyttergravsmentaliteten Jensen legger for dagen her, tjener heller ikke saken. For i seg selv er saken alt for viktig til å gjøre partipolitiske poenger ut av den. Og det er meget bra å se at Siv Jensen er villig til å fronte den. Men først må hun slenge bort fordommene mot "70-talls-feministene" Og de må legg bort fordommene mot henne. Sammen kan de faktisk utrette noe.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er Frp som fronter denne saken. Ingen andre ledende politikere ønsker å engasjere seg.
Det er bare Jensen, og da kan du ikke kritisere henne for å målbære partiets syn.

Å kritisere henne for ikke å holde seg til saken er ganske søkt, så lenge det er hun som setter dagsorden.
I mens kan vi jo vente på venstrefeministene. Men vi venter nok forgjeves.
For dem er det viktigere å være avvisende til Frp, enn å få gjort noe fornuftig.

3

322_911

Gjest
Er det ikke fornuftig å avvise frp i alle anliggender? Hvilken planet er jeg kommet til i dag?

Topp Bunn