Du blander snørr og barter. Registrering for å kartlegge årsakssammenehenger er noe fundamentalt annet enn å skape en "mediasannhet" som baseres i det motsatte av denne registreringen, nemlig noe som minner om å sette grupper i gapestokk. For den gemene hop spiller det i prinsipp liten rolle om gjerningsmannen er svart, hvit eller mørkeblå, så lenge saken blir oppklart og gjerningspersonen straffet. For samfunnet er det dessuten negativt å skape en opinion som antar at en spesifikk gruppe er mer onde enn "oss". Husk at 4 ganger 0,0001 ikke er mer enn 0,0004, og det skaper ikke en gruppe potensielle kriminelle.
bla, bla, bla. Du sier du står for det ovenstående, mens resten av din argumentasjon går på det motsatte, nemlig å båse folk. Statistisk er visse befolkningsgrupper overrepresentert i visse henseende, so far, so fine. Men det gjør ikke den gjennomsnittlige "staner" stort værre enn deg og meg. Nå har jeg sagt det nok, gidder ikke mer.
Uten å ta stilling til om SV har gode poenger eller ei; tror vi at de ikke bryr seg? Tror vi at de ikke ser problemet? At de ikke deler din og Storhaugs løsningsforslag får så være; sanneheten er ikke enkel å finne. Jeg gjentar at jeg ikke har noen mening om SV og deres ideer her, det er bare for dumt å tro at de går inn for å "torpedere" problemløsninger. De er bare ikke enige med deg. Og sånt må vi lære oss å leve med i et demokrati.
Honkey
Jeg kan ikke se at jeg blander noe som helst. Klart det spiller en rolle om det viser seg at gjerningsmenn ofte har en spesiell bakgrunn, det er da en tafatt løsning at gjerningsmenn bare skal straffes, det må da være mye viktigere å forebygge og hindre at en gjerningsmann får et eller flere ofre på samvittigheten.
Jeg har vel heller ikke sagt at en eventuell kartlegging skal gjøres for at VG skal ha noe å skrive om, jeg mener først og fremst at de som styrer dette landet trenger denne informasjonen, for å vurdere hvordan de skal kunne sette i gang tiltak der det trengs, basert på fakta og tall og ikke antagelser og fornektelser.
Undersøkelser foretatt av en anerkjent internasjonal menneskerettighetsorganisasjon viser at over 90 % av pakistanske kvinner utsettes for vold i hjemmet. De regner med at de reelle tallene er høyere. Hva sier det deg? Hvis vi antar at en del av disse drar denne skikken med seg til vårt land, hva gjør dette med folk tror du? Om en datter vokser opp og ser sin far banke sin mor, hvilke forventninger får hun selv til livet, hva lærer hun om sin stilling, og hva tror du hans sønner lærer og overfører videre til sin familie? Er dette helt uinteressante tall for deg, er det bare en liten, ubetydelig forskjell fra hvordan vi har det i vårt land? Bør det gjøres noe for å hindre at slikt kan foregå også her? Kan dette ha en sammenheng med at ektefellene ikke får velge hverandre og ender opp med en de kanskje ikke en gang liker? Kan dette ha en sammenheng med islams kvinnesyn? Eller hvilke grunner tror du ligger bak? Bør dette forties?
Når det viser seg at menn med somalisk og irakisk opphav er sterkt overrepresentert på voldtektstatistikkene, er dette noe du ikke vil ta inn over deg i det hele tatt, bekymrer det deg ikke, betyr det ingenting, er det tilfeldig eller hva i alle dager mener du om dette? Og for det første er dette tall flere år tilbake i tid, og ikke fra i år hvor det virkelig har blusset opp. For det andre er dette tall hvor ofrene antagelig stort sett er etnisk norske, for muslimske kvinner melder sjelden voldtekt, i ekteskapene eksisterer det ikke, der har en mann rett til det han måtte ønske, og med annen gjerningsmann er det at det kommer ut det verste, for man har ikke lenger ære om man er en voldtatt kvinne, familiens ære er også ødelagt, derfor forties det.
Sier noen at alle innen disse gruppene er et problem? Er stigmatisering så alvorlig at det er bedre å la dette fortsette med stadig nye ofre uten å gjøre noe for å forhindre det?
Om du ser på hvordan vi får presentert den muslimske befolkningen meninger, så drar de ofte frem en muslimsk mann de ønsker skal uttale seg på deres vegne, og han sitter der med alvorlig mine og sier vi muslimer mener ditt og vi muslimer føler datt Det bygger ikke akkurat opp under det at alle er forskjellige, de prøver selv å fremstille seg som en homogen gruppe med samme meninger, og annerledestenkende innen miljøet hører man sjelden noe til, de kommer seg ikke ut med sitt budskap, enten fordi de ikke får lov, eller fordi vi ikke vil høre. Vi burde kanskje oppsøke dem i større grad og høre hva de mener. Det finnes noen, men de har det nok tøft, det å stå fram som muslimsk homofil er for eksempel omtrent umulig, klart de finnes, men de eksiterer ikke utad.
Jeg har for øvrig aldri sagt eller ment at alle innen en gruppe er sånn eller sånn, jeg mener bare at det kan finnes en del fellesnevnere for en del av medlemmene i forskjellige grupper, om du tolker det til at jeg mener at alle er like så er det du som har et problem, ikke jeg.
Du har derimot et problem om du ikke kan se at det er årsaker til hvordan man bli som menneske. De som slås, blir ofte ( ikke alltid) selv voldelige. De som er pedofile er ofte selv ofre for pedofili. De som indoktrineres i en tro vil selvsagt dra med seg disse holdningene videre. Og holdningene deres vil prege gjerningene deres og måten å behandle andre på.
Og siden du dro frem ungdomsklubber i ditt forrige innlegg, vet ikke om du så det programmet som gikk om disse somaliske ungdomsklubbene og organisasjonene. Det var vel rundt 80 om jeg ikke husker feil, som fikk støtte til å drive integreringsarbeid for somalisk ungdom. Da noen ungdommer faktisk trengte litt støtte til et fotballag og ringte rundt til disse, så viste det seg at det var bare lurium og snusk så å si alle som en. Omtrent ingen drev med noe, de fikk bare penger. Og de få som drev med noe, det var bare et skalkeskjul, ingenting av de tingene de sa de gjorde skjedde, det var stort sett bare samlinger av somaliske menn på stedet, selv på de såkalte jentekveldene. Lederen sa vel og direkte ut at han var mot integrering, slike støtter vi med penger til å drive integreringsarbeid, er det rart det ikke lykkes i større grad? Hvorfor er det sånn tror du?
Du var vel enig med meg i at norske feminister ikke ser ut til å se, eller våge å fokusere på, lidelser blant våre nye landskvinner og det samme inntrykk har jeg av partier som SV. De hører for mye på mennene som bagatelliserer problemene, og ser ikke at disse kanskje ikke snakker helt sant,
SV kan mene og si hva de vil, og det kan jeg og. Om jeg ønsker å kritisere dem så står jeg heldigvis fritt til det, på samme måte som man kritiserer Frp opp og ned ad stolpe. Kanskje kommer det også en dag hvor vi fritt og uten fare også kan kritisere islam åpnet. Den som lever får se
Ser ut til at andre har tenkt tanken før
for flere år siden faktisk:
"Undersøkelsen gjelder kun personer med to utenlandskfødte foreldre som bor fast i Norge. Det betyr at kriminalitet begått av asylsøkere ikke er medregnet:"
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article573462.ece
Dette sier Arne Huuse:
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article574555.ece