SVs svik.

S

Stipilo

Gjest
Hva om du tar feil?
Da vil lovlige bordeller som driver i henhold til rådende prinsipper for rettssikkerhet, arbeidsmiljø m.v. ikke få noen til å jobbe for seg og alt blir som før. I verste fall blir det som før, alternativt blir det bedre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvem unner dere denne jobben Gjestemedlem og knutinh? Ville du blitt sammen med en som jobbet som prostituert? Om din dame fant ut at hun ville begynne å prostituere seg, av egen fri vilje selvsagt, ville du hatt noen motforestillinger? Om du hadde hatt det, så måtte hun vel uansett, siden det er hennes kropp, likevel få lov til å drive med det? Eller ville du kanskje ha oppfordret henne til det, så hadde dere fått råd til en større og bedre bolig.
Din datter, samme der og, du ville syntes det var helt i orden om hun valgte denne veien, på lik linje med om hun hadde valgt å bli frisør, ingeniør eller lege, lønnen er jo faktisk også bedre.
Eller hva med deg selv, ville du solgt deg til menn mot betaling, det er jo tross alt bare en jobb, man trenger jo ikke la det gå inn på seg, kan jo bare tenke på noe annet, sikkert ikke verre enn å klippe håret eller male neglene eller tømme bosset til andre?
Om du sier at alt dette er greit, så er du unntaket, ikke regelen. Om du ikke synes det er greit, så bør du kanskje tenke deg om enda en gang om hvorfor ikke.

K

knutinh

Gjest
Hvem unner dere denne jobben Gjestemedlem og knutinh? Ville du blitt sammen med en som jobbet som prostituert? Om din dame fant ut at hun ville begynne å prostituere seg, av egen fri vilje selvsagt, ville du hatt noen motforestillinger? Om du hadde hatt det, så måtte hun vel uansett, siden det er hennes kropp, likevel få lov til å drive med det? Eller ville du kanskje ha oppfordret henne til det, så hadde dere fått råd til en større og bedre bolig.
Din datter, samme der og, du ville syntes det var helt i orden om hun valgte denne veien, på lik linje med om hun hadde valgt å bli frisør, ingeniør eller lege, lønnen er jo faktisk også bedre.
Eller hva med deg selv, ville du solgt deg til menn mot betaling, det er jo tross alt bare en jobb, man trenger jo ikke la det gå inn på seg, kan jo bare tenke på noe annet, sikkert ikke verre enn å klippe håret eller male neglene eller tømme bosset til andre?
Om du sier at alt dette er greit, så er du unntaket, ikke regelen. Om du ikke synes det er greit, så bør du kanskje tenke deg om enda en gang  om hvorfor ikke.
Du tar bare ikke poenget?

Du greier ikke å skille mellom ambisjoner og forbud?

Alt det som du setter høyt skal være påbudt fordi du sier så?

Jeg vil ikke at en evt datter skal ha sex med hele Østlandet. Skal vi forby one-night stands? Er det så mye bedre for min evt datter om hun har sex med alt som rører seg bare fordi hun har lavt selvbilde, eller også for å tjene penger? Får hun i begge tilfeller det noe bedre av at du fordømmer henne?

Jeg vil ikke at en evt sønn skal bli kloakk-tømmer. Skal vi gå over til utedo?

Du greier ikke å overbevise noen her inne om at alle prostituerte med stor sikkerhet er under tvang eller at alle ville bytte i en butikkjobb om de kunne. Du overbeviser meg om at "mange" gjør det.

Alle er enige om at tvang og vold er galt, at det skal straffes. Alle er ikke enige om at yrker DU synes er forkastelige automatisk skal forbys med mindre det kan dokumenteres at både:
A)Disse er til stor skade for samfunnet
B)Samfunnet vil bli vesentlig bedre ved et forbud
C)Gevinsten er stor nok til å innskrenke individets frihet

Jeg tror at prostitusjon er til stor skade for mange involverte kvinner. Jeg er ikke overbevist om at produktet av antall involverte og "mengden lidelse" reduseres ved et forbud. Jeg er generelt imot å introdusere forbud mot selvskading.

Jeg er ikke en kunde selv, og synes at det er rimelig stakkarslig å møtte betale for slike tjenester. Jeg skriver dermed ikke dette ut ifra egoistiske motiver om å legalisere egne handligner, men oppriktig mening om at lover og regler skal utformes både ut fra samfunnets hensyn og individets hensyn, og minst mulig ut fra hva som er umoralsk.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du tar bare ikke poenget?

Du greier ikke å skille mellom ambisjoner og forbud?

Alt det som du setter høyt skal være påbudt fordi du sier så?

Jeg vil ikke at en evt datter skal ha sex med hele Østlandet. Skal vi forby one-night stands? Er det så mye bedre for min evt datter om hun har sex med alt som rører seg bare fordi hun har lavt selvbilde, eller også for å tjene penger? Får hun i begge tilfeller det noe bedre av at du fordømmer henne?

Jeg vil ikke at en evt sønn skal bli kloakk-tømmer. Skal vi gå over til utedo?

Du greier ikke å overbevise noen her inne om at alle prostituerte med stor sikkerhet er under tvang eller at alle ville bytte i en butikkjobb om de kunne. Du overbeviser meg om at "mange" gjør det.

Alle er enige om at tvang og vold er galt, at det skal straffes. Alle er ikke enige om at yrker DU synes er forkastelige automatisk skal forbys med mindre det kan dokumenteres at både:
A)Disse er til stor skade for samfunnet
B)Samfunnet vil bli vesentlig bedre ved et forbud
C)Gevinsten er stor nok til å innskrenke individets frihet

Jeg tror at prostitusjon er til stor skade for mange involverte kvinner. Jeg er ikke overbevist om at produktet av antall involverte og "mengden lidelse" reduseres ved et forbud. Jeg er generelt imot å introdusere forbud mot selvskading.

Jeg er ikke en kunde selv, og synes at det er rimelig stakkarslig å møtte betale for slike tjenester. Jeg skriver dermed ikke dette ut ifra egoistiske motiver om å legalisere egne handligner, men oppriktig mening om at lover og regler skal utformes både ut fra samfunnets hensyn og individets hensyn, og minst mulig ut fra hva som er umoralsk.

-k
Dere tar heller ikke poenget . Jeg ønsker å gjøre noe med situasjonen til de som er i denne bransjen, og ved å innføre et forbud, eller påbud, uansett hva det måtte gjelde så vil det nesten alltid komme feil ut for noen.
Er det ikke min rett å kjempe for det jeg setter høyt, og imot det jeg er imot i et fritt demokratisk land?
Jeg ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp omgitt av menn som ser på dem som potensielle handelsvarer, jo mer utbredt prostitusjon blir, jo mer dagligdags det blir, jo mer krenkende synes jeg det er for alle kvinner. For holdingene til menn som synes dette er helt ok å kjøpe påvirker alle, ikke bare de som synes det er greit å bli kjøpt. Dere er tre, og har heller ikke klart å overbevise meg en millimeter om at det dere sier er det riktige, jeg er i grunn bare skuffet over at unge menn i 2007 har slike holdninger til kvinner og ikke har mer respekt for dem og deres kropper og deres liv.
Det finnes vel knapt nok en bransje i noe land, som er mer befattet med kriminalitet, utnyttelse av kvinner osv, uansett hvor mye de måtte “velge” det selv. Og dere er med på å opprettholde dette, ved å forherlige det og dra frem den lille gruppen som driver med dette frivillig og fokusere først og fremst på dem, og ikke alle de som lider og sliter.

Det er ikke snakk om å forby et yrke, det er snakk om å forby utnyttelse av en svak gruppe.
Mine meninger har ingenting med moral å gjøre, om man liker å gå til sengs med alle man treffer så vær så god, men å være nødt til å selge seg , som tross alt de fleste av de vi snakke om er, er så krenkende i seg selv, helt uten av noen “dømmer” dem, at det etter mitt syn rettferdiggjør at det settes i gang tiltak for å stoppe det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvem unner dere denne jobben Gjestemedlem og knutinh?
De som frivillig velger den.

Ville du blitt sammen med en som jobbet som prostituert?
Neppe. Men jeg vil nok ikke automatisk utelukke en som hadde denne erfaringen fra tidligere hvis hun ellers var et fantastisk menneske.

Ei heller er det sannsylig at jeg ville vært sammen med en misjonær for den sags skyld.

Om din dame fant ut at hun ville begynne å prostituere seg, av egen fri vilje selvsagt, ville du hatt noen motforestillinger?
Jepps mange. Med dagens holdninger i samfunnet blir man sett ned på som søppel hvis man velger dette, man har en utrygg arbeissituasjon fordi det motarbeides av politikkere og maktmennesker, dårlige arbeidsforhold og sikkerhet etc. Her trengs det en solid holdningsendring til.

Jeg ville nok også tatt dette som et personlig nederlag.

Om du hadde hatt det, så måtte hun vel uansett, siden det er hennes kropp, likevel få lov til å drive med det?
Hvis dette var et gjennomtenkt og seriøst valg måtte jeg bare akseptere det. Jeg eier ikke dem jeg er sammen med. Men hun måtte nok sagt farvel til meg. Men til syvende og sist er valget hennes.

Eller ville du kanskje ha oppfordret henne til det, så hadde dere fått råd til en større og bedre bolig.
Penger og bolig er mindre viktig for meg. Men jeg dømmer ikke dem som drømmer om en ordentlig bolig og gjør det de kan for å oppnå dette. For dem som ikke eier nåla i veggen og ikke har noen reelle muligehter på arbeidsmarkedet har kanskje andre prioriteringer enn meg.

Jeg ville nok motarbeidet dette så godt jeg kunne, på lik linje med om hun valgte karriære som prest, misjonær, sosialklient, FN soldat i Afganistan eller minerydder i Burma. Kunne jeg hjelpe med penger ville jeg gjort det. Ville jeg banket henne opp, låst henne inne eller ønsket henne i fengsel og behandlet henne som søppel hvis hun gjorde dette, aldri.

Uansett er neppe dette noe døtre er ivrig etter å fortelle foreldre om uansett, med mindre yrket er nedarvet da ..

Håper jeg slipper å ta det valget noen gang. Men alle har sin pris (se egen tråd om emnet).

Om du sier at alt dette er greit, så er du unntaket, ikke regelen. Om du ikke synes det er greit, så bør du kanskje tenke deg om enda en gang  om hvorfor ikke.
Det at jeg tar et valg vil ikke dermed si at jeg skal påtvinge mine valg på andre.

Det som er riktig for meg kan være feil for andre.

Hverken jeg, politikere eller statlige utvalg skal ta dette valget for andre.

Jeg liker å tro at vi lever i et fritt land og ikke et totalitært regime inspirert av sharialignende lovgining.

K

knutinh

Gjest
Dere tar heller ikke poenget . Jeg ønsker å gjøre noe med situasjonen til de som er i denne bransjen, og  ved å innføre et forbud, eller påbud, uansett hva det måtte gjelde så vil det nesten alltid komme feil ut for noen.
Spørsmålet er både hvor stor reell fordel noensomhelst får av et forbud, og hvor store ulemper det medfører for noen.
Er det ikke min rett å kjempe for det jeg setter høyt, og imot det jeg er imot i et fritt demokratisk land?
Selvsagt. På samme måte som jeg simpelten gir uttrykk for at jeg er uenig med deg, ikke prøver å nekte deg en mening.
Jeg ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp omgitt av menn som ser på dem som potensielle handelsvarer, jo mer utbredt prostitusjon blir, jo mer dagligdags det blir, jo mer krenkende synes jeg det er for alle kvinner.
Jeg tør påstå at de som blir mest påvirket av holdningene som stammer fra prostitusjon er mørkhudete (ikke-prostituerte) jenter som spaserer i sentrum av Oslo. Stakkars jenter.

Jeg tror at for de fleste jenter er det andre faktorer som i adskillig større grad bidrar til "objektifisering". Du kan jo starte med damebladene som dere kjøper selv.
For holdingene til menn som synes dette er helt ok å kjøpe påvirker alle, ikke bare de som synes det er greit å bli kjøpt. Dere er tre, og har heller ikke klart å overbevise  meg en millimeter om at det dere sier er det riktige, jeg er i grunn bare skuffet over at unge menn i 2007 har slike holdninger til kvinner og ikke har mer respekt for dem og deres kropper og deres liv.
Er du skuffet over at jeg setter frihet høyt, over at jeg vil straffe kriminelle eller at jeg ikke er enig med deg?

På hvilken måte mener du at horekunder påvirker mine holdninger? Dette blir interessant.
Det finnes vel knapt nok en bransje i noe land, som er mer befattet med kriminalitet, utnyttelse  av kvinner osv, uansett hvor mye de måtte “velge” det selv. Og dere er med på å opprettholde dette, ved å forherlige det og dra frem den lille gruppen som driver med dette frivillig og fokusere først og fremst på dem, og ikke alle de som lider og sliter.
Vi simpelten påpeker at det (kan) finnes noen som gjør det frivillig, og grunnen til at jeg provoseres til å gjøre det er at du i din argumentasjon ikke finner rom for at det kan finnes noen.
Det er ikke snakk om å forby et yrke, det er snakk om å forby utnyttelse av en svak gruppe.
Bordell-virksomhet, trafficking og vold er alle forbudt og tildels satsingsområder for politiet. Det virker på meg som om de nødvendige forbudene allerede er til stede, det er andre faktorer som må endres.
Mine meninger har ingenting med moral å gjøre, om man liker å gå til sengs med alle man treffer så vær så god, men å være nødt til å selge seg , som tross alt de fleste av de vi snakke om er, er så krenkende i seg selv, helt uten av noen “dømmer” dem, at det etter mitt syn rettferdiggjør at det settes i gang tiltak for å stoppe det.
For meg vil det være dypt krenkende å gå til sengs med en mann. Men jeg ville ikke ha gjort det frivillig, derfor måtte det være noen som fysisk tvang meg og da er det allerede en kriminell handling.

Det ville ha vært like fælt å ha sex med 10 menn som å ha sex med 10 menn mot betaling. Altså er det handlingen i seg selv som er nedverdigende (for meg personlig), om penger skiftet eier ville være meg revnende likegyldig.

Om ei jente velger å ha sex med 10 gamle menn gratis eller 10 gamle menn mot betaling så ser jeg ikke at det er noen forskjell så lenge handlingen er helt frivillig. Hvis hun blir tvunget til det er det også like galt i begge tilfeller?

Hva synes du om 18-20 årige jenter som henger med suksessrike menn på 50 (story om det i Magasinet for noen uker siden)? Det var opplagt at de ønsket å bli spandert på dyre drinker, ferieturer etc, mens det var noe uklart om de måtte yte noe tilbake eller om de bare var trofeer. Er dette umoralsk eller nedverdigende? Bør det forbys?

De kan da umulig gjøre dette frivillig, tenk så ekkelt, 20årige jenter med gamle griser. Om ikke mennene tvinger dem så må det vel være samfunnet som tvinger dem? Det kan da ikke være mulig at de har kritisk sans og bare liker å sprade rundt med lånt visakort uten andre oppgaver enn å se pen ut?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Dere tar heller ikke poenget . Jeg ønsker å gjøre noe med situasjonen til de som er i denne bransjen, og  ved å innføre et forbud, eller påbud, uansett hva det måtte gjelde så vil det nesten alltid komme feil ut for noen.
Hvorfor ikke heller arbeide for at de skal på best mulig arbeidsforhold, helseundersøkelser, rådgivning og veiledning og en sikker arbeidsplass?

Jo det er lov og selv om jeg mener at dine holdninger gjør værdagen for disse vanskeligere vil jeg like mye forsvare din rett til å ta feil, og så synge det ut så høyt du vil...

Jeg ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp omgitt av menn som ser på dem som potensielle handelsvarer, jo mer utbredt prostitusjon blir, jo mer dagligdags det blir, jo mer krenkende synes jeg det er for alle kvinner.
Prostitusjon forsvinner ikke selv om man forbyr det. Og man kan heller ikke vedta lover som skal endre folks holdninger. Selv om dette ble ivrig utprøvet i tidligere østblokkland.

For holdingene til menn som synes dette er helt ok å kjøpe påvirker alle, ikke bare de som synes det er greit å bli kjøpt.
Ikke kjøpt, men det er ok å bli utleid for en stund hvis det er på bakgrunn av en kontrakt mellom to voksne mennesker. Det er ingenting som skifte eierforhold selv om kan utfører en jobb. Men man fratar kvinnen eiendoms og bruksrett til sin egen kropp ved forbud. Og det er mye mer alvorlig.

Dere er tre, og har heller ikke klart å overbevise  meg en millimeter om at det dere sier er det riktige, jeg er i grunn bare skuffet over at unge menn i 2007 har slike holdninger til kvinner og ikke har mer respekt for dem og deres kropper og deres liv.
Om dette skyldes våre manglende retoriske evner eller din mangel på forståelse er et åpent spørsmål. Jeg er like skufet over at unge menn i 2007 har slike holdninger til kvinner og ikke har mer respekt for dem og deres kropper og deres liv. Og da tenker jeg f.eks. på Audun Lysbakken og hans sammensvorne.

Det finnes vel knapt nok en bransje i noe land, som er mer befattet med kriminalitet, utnyttelse  av kvinner osv, uansett hvor mye de måtte “velge” det selv. Og dere er med på å opprettholde dette, ved å forherlige det og dra frem den lille gruppen som driver med dette frivillig og fokusere først og fremst på dem, og ikke alle de som lider og sliter.
Man hjelper ikke denne gruppen med å ta fra dem levebrødet. Man skal hjelpe dem som trenger hjelp, straffe dem som er kriminelle og la dem som velger dette selv være i fred. Det er viktig å skille mellom disse tre gruppene.

Utnyttelse og tvang er forbudt ved norsk lov allerede, og de som bryter denne loven bør straffes. Men disse, som alle andre, har krav på individuell vurdering og behandlig, og ikke bli behandlet som en gruppe. Det er myndige mennsker vi snakker om og ikke sauer.

Mine meninger har ingenting med moral å gjøre, om man liker å gå til sengs med alle man treffer så vær så god,
Og hva hvis de samtidig kan tjene noen lette tusenlapper på dette. Skal de da plutselig fordømmes`?

men å være nødt til å selge seg , som tross alt de fleste av de vi snakke om er, er så krenkende i seg selv, helt uten av noen “dømmer” dem, at det etter mitt syn rettferdiggjør at det settes i gang tiltak for å stoppe det.

Jeg fester ingen troverdighet ved dine statistiske beregninger som hevder at de fleste er ofre og ikke frivillige deltagere. Her etterlyser jeg dokumentasjon for dine påstander fra uavhengige kilder.

Og må jeg også få komme med en purring til deg: Hvordan kan det ha seg at alle interesseorganisasjonene for de prostituerte jobber for legalisering og sosial aksept av sitt yrke? (F.eks. PION i norge)

G

Gjestemedlem

Gjest
Også litt interessant å lese hva Amnesty International mener om saken.

Eller er dette bare nok et eksempel på at unge menn i 2007 "har slike holdninger til kvinner og ikke har mer respekt for dem og deres kropper og deres liv."?

Liv Jessen receives first ever Human Rights Award from Amnesty International for Prostitutes' Rights work

Eide forklarte hva som lå til grunn for prisutdelingen.

- Vi vurderte mange kandidater. Prisen skulle gå til en person i Norge som hadde markert seg i arbeidet med menneskerettigheter. Vi landet som dere vet på Liv Jessen.

Felles kamp mot kriminalisering
Eva", "Gitte" og "Johannes" er alle viktige representanter når prostituerte fra hele Norden samles til konferanse i Oslo neste måned. Nå vil de nemlig organisere seg for å bli hørt. Utfordringen vil bli å finne en felles nordisk agenda. Det er nemlig ulike problemer i Norge og Sverige.

- Forholdene i Sverige har blitt mye verre etter at kjøp av sex ble ulovlig. For eksempel har ikke jentene tid til å vurdere kunden før de setter seg inn i bilen. Dermed oppstår mange farlige situasjoner og volden har økt, sier "Johannes".

Han forklarte også at politiet som jager sexkjøperne fratar jentene kondomene for å bruke dem som bevis. Dermed øker også smittefaren.

- Dessuten har jentene gått under jorda. De er der, men mye mer usynlig, sier "Johannes".

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/E949F4970F539F57C1256F1E0037D767

S

Stipilo

Gjest
Jeg ønsker å gjøre noe med situasjonen til de som er i denne bransjen, og  ved å innføre et forbud, eller påbud, uansett hva det måtte gjelde så vil det nesten alltid komme feil ut for noen.
Derfor burde politikere og statsmakt være mer bevisst på sin avgrensing.

Jo, sik det er andres rett å være uenig. Har noen forsøkt å stoppe deg?

Jeg ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp omgitt av menn som ser på dem som potensielle handelsvarer...
Da må de nok bli eremitter. Når de kommer i alderen og gutta begynner å spandere drinker på dem, så er det ikke uten baktanker om "gjenytelse".

For holdingene til menn som synes dette er helt ok å kjøpe påvirker alle, ikke bare de som synes det er greit å bli kjøpt.
Ikke hvis det er et legitimt yrkesvalg, underlagt samme rettigheter som andre yrker. Igjen, det dreier seg om å kjøpe en tjeneste, man kan ikke berope seg eierskap av noen. Tilbyderen må når som helst være berettiget å si stopp.

Dere er tre, og har heller ikke klart å overbevise  meg en millimeter om at det dere sier er det riktige
Ikke overraskende, men selvsagt beklagelig.

jeg er i grunn bare skuffet over at unge menn i 2007 har slike holdninger til kvinner og ikke har mer respekt for (...) deres kropper
Alle personer bør være berettiget eierskap over egen kropp og ikke påtvinges noe de ikke vil. Det er da heller ikke det diskusjonen handler om. Det handler om hvorvidt folk som selv gjør et valg bør få lov til det.

Det finnes vel knapt nok en bransje i noe land, som er mer befattet med kriminalitet...
Når organisert virksomhet er forbudt blir det nødvendigvis slik. Ditto for narkotika og andre rekreasjonsmidler forutenom alkohol. Alkoholbransjen er veldig mye mer "ren" enn narkotikabransjen, Cognac er et mer lovlydig distrikt enn rurale Columbia. Det er ikke fordi produktene skiller seg fundamentalt hva angår kjemi, fysiologi, menneskelig påvirkning osv, det er utelukkende på grunn av de kulturelle konnotasjonene.

Det er ikke snakk om å forby et yrke..
Hvis man vil forby prostitusjon som sådan, så jo. Det finnes allerede lover som forbyr vold m.v.

Mine meninger har ingenting med moral å gjøre...
Det tror jeg ikke på.

Ville du blitt sammen med en som jobbet som prostituert?
Hvis det i seg selv var utslagsgivende, så ville det i mine øyne være ganske overfladisk.

Om din dame fant ut at hun ville begynne å prostituere seg, av egen fri vilje selvsagt, ville du hatt noen motforestillinger?
Det er ikke min valg. En partner er et selvstendig individ, ikke min eiendom.

Om du hadde hatt det, så måtte hun vel uansett, siden det er hennes kropp, likevel få lov til å drive med det?
Ja.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
En digresjon :
Det er ganske UTROLIG at det er et marked for prostituerte.

Hva sier det om oss mannfolk? Fly flate, jeg skjems !!!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Stipilo har bragt til torgs uttrykket "KONNOTASJON", jeg har vært nødt til å konsultere norsk fremmedordbok for å  bringe på det rene hva pokker det skal bety. Kunnskapsforlagets blå fremmedordbok har følgende forklaring:

Konnotasjon: Bibetydning, sidebetydning, sekundær betydning, betegnelse for hva som er felles for (bare) de individer som kommer inn under et ords denotasjon (s.d.)
Konnotativ: adj. som gjelder konnotasjoner; som viser sidebetydning

Denotasjon: betengnelse, utpekende betydning, hovedbetydning.

Om bildet nå ble mye klarere...? Hm...

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
En digresjon :
Det er ganske UTROLIG at det er et marked for prostituerte.

Hva sier det om oss mannfolk? Fly flate, jeg skjems !!!
Tja, kanksje at det finnes noen med større kjønndrift enn en en lommekalkulator, at ikke alle er tynget av depressiv skam og skyld på det seksuelle området, at det finnes andre som har forskjellige lyster fra deg, at det gjør noen lykkelig, mao. at de er mennesker...

Ingen grunn til å rakke ned på noen med andre seksuelle preferanser enn deg selv. Noen er fornøyd med å knulle kona hver fredag, av ren pliktfølelse, andre trenger sikkert litt mer variasjon.

Live and let live.

K

kbwh

Gjest
Vi traff noen knakende kjekke jenter en liten havneby i Brasil en gang. De inviterte med seg hele gjengen, jentene i crewet også. De kunne virkelig drive innsalg uten at det ble masete. Om de var undertrykte? Vet ikke. Fattige etter vår standard var de, men vertinnen hadde da hus til seg, sin sønn og sin mor. Og hunden fra Baskerville i bakhagen.

Har visst lite med SV å gjøre dette, bortsett fra at det ville være typisk at en SV-politiker sto fram og fordømte vår omgang med de næringsdrivende kvinnene (bedre at de ikke har til salt i grauten).

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva med dette:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/29/496403.html

er det sikkert at det bare er de nigerianske jentene som synes dette er ubehagelig, utsettes ikke også norske jenter for dette, om de f.eks befinner seg på områder hvor slikt forekommer? Jeg har selv sittet og ventet på bussen i horestrøket i Bergen, spesielt trivelig var det ikke.

Hva er det verste en mann kan oppleve at hans dame og hans beste kamerat gjør bak hans rygg?
Klippe håret på hverandre, gå en fjelltur, tømme boss, spille sjakk eller ha sex ? Jeg vil anta at de fleste vil svare det siste, og at han vil miste både sin beste venn og sin dame etter dette. Hvorfor?
Alle mennesker har innebygde sperrer for hva man kan gjøre med hvem, dette kan ikke samfunnet eller lover forandre. Mennesket er en komplisert mekanisme både fysisk og psykisk, hvor mye du enn prøver å sperre følelsene ute kan du ikke bestemme deg for hvordan du skal reagere. Derfor er jeg fremdeles, hvor mye dere enn måtte mislike det, overbevist om at få mennesker kan leve som prostituert særlig lenge uten å ta psykisk skade av det på en eller annen måte. Det er en grunn til at seksuell trakassering er straffbart, det føles krenkende for dem som opplever det, det er bare sånn mennesker er. Og prostitusjon er så mye mer, selv om det er ”frivillig” så trakker det totalt over menneskenes naturlige grenser.

Menn har til alle tider hatt et stort behov for å kontrollere kvinners seksualitet, til dels til det sykelige som man ser innen islam hvor det er full kontroll og en hel families ære står på spill, til den andre ytterligheten som er prostitusjon hvor tanken er: vil du ikke så skal du, da får vi tilby det som må til for å få viljen med deg. Dette rammer selvsagt de svake, de som er i en så vanskelig situasjon at de må si ja når de egentlig vil si nei. At det finnes kvinner som lever som luksusprostituerte og tjener gode penger uten en gang å betale skatt kan jeg ikke se forandrer på noe. Da har man to alternativer for å løse dette, bordeller er det ene, men det ser jeg som før nevnt flere ulemper med, da står man kun igjen med kriminalisering for å begrense omfanget. Om det finnes bedre forlag har ikke jeg hørt om de.

Litt om Pro-senteret :

http://www.nytid.no/index.php?sk=8&id=2270

” Prosenteret har inngått et samarbeid med flere europeiske organisasjoner som jobber for å få prostitusjon legalisert som arbeid. Mange organisasjoner seiler under falskt flagg, nemlig som HIV- og AIDS-forebyggende tiltak. Arne Randers-Pehrson som jobber på Prosenteret sitter blant annet som policymaker i Europap sammen med direktøren for Røde Tråd i Nederland, Jan H. Visser. Røde Tråd er Europas fremste eksponent for legalisering. Samarbeidet Prosenteret inngår i er altså ikke bare et helse-samarbeid, men en velorganisert sammenslutning for å stoppe alle forsøk på internasjonale, nasjonale og lokale hinder for prostitusjon og sex-kjøp. ”

” Det er ikke lett å orientere seg når Prosenteret, som får 9 millioner kroner i statlige og kommunale midler for å bekjempe prostitusjon, har tettere samarbeid med prostitusjonstilhengere i Europa enn med prostitusjonsbekjempere. Og når Amnesty, som er selve symbolet på menneskerettighetsaktivisme, ikke syntes det er problematisk å ære en kvinne som daglig agiterer for at noen kvinner bør være til salgs.”

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med dette:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/29/496403.html

er det sikkert at det bare er de nigerianske jentene som synes dette er ubehagelig, utsettes ikke også norske jenter for dette, om de f.eks befinner seg på områder hvor slikt forekommer? Jeg har selv sittet og ventet på bussen i horestrøket i Bergen, spesielt trivelig var det ikke.
Det er nok en utrivelig situasjon for dem, men det har også like mye med at de prostituerte ikke blir sosialt akseptert i norge men blir sett ned på av den besteborgerlige politisk korrekte stand. Hvis man arbeider for å få prostitusjon inn i ordnede forhold og bort fra gaten vil de fleste av dissse problemene forsvinne. Prostitusjon forvinner ikke ved streng lovgivning, det bli i beste fall litt mindre synlig for de finere fruer. Og her ligger vel det egentlige problemet.

Hva er det verste en mann kan oppleve at hans dame og hans beste kamerat gjør bak hans rygg?
Det vil nok oppleves som skuffende og trist, men jeg kan tenke meg værre ting som kan skje med et mennske enn at partneren er utro.

Klippe håret på hverandre, gå en fjelltur, tømme boss, spille sjakk eller ha sex ? Jeg vil anta at de fleste vil svare det siste, og at han vil miste både sin beste venn og sin dame etter dette. Hvorfor?
Eiertrang, såret ego, tap av sosial status... so?

Alle mennesker har innebygde sperrer for hva man kan gjøre med hvem, dette kan ikke samfunnet eller lover forandre.
Em av disse sperrene burde være å påberope seg kontroll over andres kropp og frata dem friheten til selv å bestemme hvordan de vil bruke den.

Mennesket er en komplisert mekanisme både fysisk og psykisk, hvor mye du enn prøver å sperre følelsene ute kan du ikke bestemme deg for hvordan du skal reagere.
Derfor er det viktig å skille mellom straffelov og følelser, og ikke basere den første på den siste,

Derfor er jeg fremdeles, hvor mye dere enn måtte mislike det, overbevist om at få mennesker kan leve som prostituert særlig lenge uten å ta psykisk skade av det på en eller annen måte.
Selv om dette skulle være tilfelle er det likevel en persons rett å skade seg selv hvis det skjer med viten og vilje, og hvis fordelene vurderes til å være større enn ulempene ved det. Man skal ihvertfall ikke straffe noen for å utsette seg selv for rissiko for å bli psykisk skadet. Sandviken Sykehus er full av folk med religiøse vrangforestillinger, men skal man forby kristendommen av den grunn?

Det er en grunn til at seksuell trakassering er straffbart, det føles krenkende for dem som opplever det, det er bare sånn mennesker er. Og prostitusjon er så mye mer, selv om det er ”frivillig” så trakker det totalt over menneskenes naturlige grenser.
Feil, det tråkker over dine private grenser. Du er ikke et talsmann for mennskeheten. Påtving ikke andre dine moralbegreper og sett deg selv som dommer over de som ser det andreledes enn deg selv.

Menn har til alle tider hatt et stort behov for å kontrollere kvinners seksualitet, til dels til det sykelige som man ser innen islam hvor det er full kontroll og en hel families ære står på spill, til den andre ytterligheten som er prostitusjon hvor tanken er: vil du ikke så skal du, da får vi tilby det som må til for å få viljen med deg.
Ja det er trist når det er slik. Og de nye forslagene er likeså, kun et forsøk på å kontrollere kvinners seksualitet og bestemme hva som er riktig og til deres eget beste, og ignorere deres rett til selv å velge og bestemme over sin egen kropp.

Da har man to alternativer for å løse dette, bordeller er det ene, men det ser jeg som før nevnt flere ulemper med, da står man kun igjen med kriminalisering for å begrense omfanget. Om det finnes bedre forlag har ikke jeg hørt om de.
Hvilke ulemper ser du med kontrollerte bordeller og masasjeinstitutter i forhold til dagens situasjon da?

Litt fra Kirkens Bymisjon da: (Siden hverken PION eller Amnesty Internasjonal er troverdige nok for deg)

http://www.kirkensbymisjonoslo.no/templates/Page.aspx?id=9663

Som leder for Natthjemmet, Kirkens Bymisjon, har jeg fulgt debatten om kjønnshandel og prostitusjon på nært hold de siste 20 årene. I mitt arbeid møter jeg daglig kvinner i prostitusjonsmiljøet. Flere hundretalls kvinner har fortalt om sine egne erfaringer. Den forskning og erfaring som finnes på dette området, er entydig når det gjelder hvordan kvinner med tilhørighet i prostitusjonsmiljøet fordømmes og undertrykkes. Ikke nødvendigvis fra menn eller de som kjøper deres tjenester, men i høyeste grad fra samfunnet og offentligheten. Erfaringer fra aktuelle prosjekter og sammenlignbare tiltak synes også entydig å vise at ethvert forsøk på å regulere denne virksomheten gir negative resultater. Enten det nå gjelder å kriminalisere og forby prostitusjon, eller forsøk på å regulere den via offentlige bordeller. Eller som nå, regulere trafikken for å ”flytte” miljøet. For kvinnene i prostitusjonen innebærer slike tiltak at de utsettes for ytterligere stigmatisering. Hver enkelt kvinne har mange historier å fortelle om hvordan hun føler seg stigmatisert og fordømt av samfunnet - ulike kvinneorganisasjoner inkludert. Mange mener også at denne stigmatiseringen og fordømmelsen langt overstiger de problemene de måtte møte hos enkelte menn som kjøper deres tjenester.

Arbeidet med å tilrettelegge verdige livsbetingelser for kvinner som prostituerer seg, tydeliggjør nødvendigheten av å forstå kjøp og salg av seksuelle tjenester som et sosialpolitisk problem, og ikke et kriminalpolitisk. Et sosialpolitisk problem kan ikke begrenses eller fjernes ved ulike reguleringstiltak. Bruker vi begrepene makt og avmakt, eller overgriper og offer, er det forståelig at vi griper til kriminalpolitiske tiltak. Men denne analysen er for enkel. For det første kan ikke makt- og avmaktbegrepene enkelt og ensidig knyttes til kjønn, henholdsvis makt til mannen og avmakt til kvinnen. Vi snakker her om mennesker i vanskelige livssituasjoner. Vi må snakke om en fattigdomsproblematikk, spesielt i et globalt perspektiv, vi må snakke om ensomhet og avvisning, vi må snakke om sosiale, økonomiske og psykologiske problemer.

I Sverige er kjøp av seksuelle tjenester kriminalisert. Det har kommet flere rapporter om virkningen av denne kriminaliseringen. Ingen av rapportene kan sies å være vitenskapelige i betydningen av at en har prøvd å analysere virkningen i forhold til prostitusjonsvirksomhet generelt. Rapportene er synsing fra ulike hold. Man vet blant annet ingenting om hvordan kriminaliseringen av prostitusjonen har virket inn på innemarkedet. På gata ser man en viss reduksjon, spesielt i de periodene hvor politiet patruljerer aktivt. De kvinnene man ikke ser på gata lenger, vet man imidlertid ingenting om. De som er dømt for kjøp er menn som har innrømt kjøpet. En innrømmelse er nødvendig, uten den finnes ingen holdbare bevis. Sverige har kriminalisert kjøp av seksuelle tjenester fordi ”dette er noe folk ikke liker å se”

K

knutinh

Gjest
Alle mennesker har innebygde sperrer for hva man kan gjøre med hvem, dette kan ikke samfunnet eller lover forandre.
...
Det er en grunn til at seksuell trakassering er straffbart, det føles krenkende for dem som opplever det, det er bare sånn mennesker er. Og prostitusjon er så mye mer, selv om det er ”frivillig” så trakker det totalt over menneskenes naturlige grenser.
Hvis du hevder at lover og sperrer er allmengyldige så vil vel sosialantropologene komme trekkende med samfunn hvor:
-reverserte kjønnsroller er normen
-drap er akseptert
-det vi ser på som overgrep er normen
-uskrevne regler for sosial omgang er svært forskjellig

Så kan man diskutere seg til døde om en slik relativistisk anskuelse har noe for seg, om det finner "gode" og "dårlige" kulturer, men jeg mener at mye tyder på at mennesket har en ryggmargsrefleks som er veldig "fleksibel" hvis utsatt for kulturell påvirkning fra barnsben. Det eneste som er felles er basale instinkter som frykt for smerte, sult, begjær etc.

FN har vel noen konvensjoner som prøver å sammenfatte allmengyldige rettigheter, men også den er vel farget av vestlig humanistisk/protestantisk tankegang. Personlig synes jeg at det er en bra ting.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Egentlig har jeg ikke tid til dette, beklager om det er ting jeg ikke har svart på, men ser lite poeng i å gjenta meg selv igjen og igjen, har vel gjort det nok allerede.
Jeg og Gjestemedlem er tydeligvis på hver vår planet når det gjelder det meste. Jeg ønsker å hjelpe de svakeste, han er mer opptatt av de sterkes rettigheter, og å ikke miste noen selv.
Interessant at du tror på det bymisjonen sier, når du ellers ikke har tillit til disse menneskene og ser på dem som hjernevaskede fanatikere..
Bordell ser jeg som nevnt ikke som noen god løsning, fordi det vil trekke flere inn i bransjen, og ikke redusere prostitusjon, som etter mitt syn må være det viktigste. Jeg tror ikke at en hore i Nederland har det noe bedre enn en i Norge, selv om man liker å fremstille det sånn.
Samfunnets syn på dette er ikke hovedproblemet, men enkelte menns syn på kvinner.:
Hun skal ikke ha sex fordi hun har lyst, men fordi han har lyst. Det betyr ingenting om hun har det bra, så lenge han har det bra. Menn med den slags holdninger har jeg ingenting til overs for. Heldigvis er de fleste mer som Rjel..

Nå gidder jeg ikke mer. Får heller melde meg inn i SV, så kan jeg påvirke deres syn på andre saker som opptar meg… ;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Men komponenten; Sveriges erfaringer er forsiktig sagt rimelig uklare. Sett at det rent FAKTISK forholder seg slik at de prostituerte får vanskeligere kår, blir mer utsatt for vold og farlige situasjoner; er du da FORTSATT for et forbud? Hvis ja, har du tenkt nøye gjennom HVORFOR?

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Egentlig har jeg ikke tid til dette, beklager om det er ting jeg ikke har svart på, men ser lite poeng i å gjenta meg selv igjen og igjen, har vel gjort det nok allerede.
Jeg og Gjestemedlem er tydeligvis på hver vår planet når det gjelder det meste. Jeg ønsker å hjelpe de svakeste, han er mer opptatt av de sterkes rettigheter, og å ikke miste noen selv.
Jeg lytter det det de selv har å fortelle og prøver å viderbringe deres egne argumenter. Du ser på prostituerte som et samfunsproblem på linje med somaliske negre, muslimer og kriminelle. Noe som vi bør gjemme bort eller vise ut, slik at at det finere borgerskap slipper å se slikt.

Hvem som er på de svakes eller sterkes side får andre bedømme...

Interessant at du tror på det bymisjonen sier, når du ellers ikke har tillit til disse menneskene og ser på dem som hjernevaskede fanatikere..
Ja jeg har ikke mye til over for det de står for ellers, men tenket det kunne være en oppvekker siden du sikkert har mer tiltro til disse enn de andre kildene jeg har henvist til.

Hun skal ikke ha sex fordi hun har lyst, men fordi han har lyst.
Og hva hvis hun har lyst til å ha sex med noen som samtidig sponser hennes økonomi da? Hvorfor skal dine sex lyster bestemme hvem og hvorfor hun kan få lov til å ha sex?

Jeg kan skjønne at du har sluppet opp for argumenter og ser det meningsløse i å gjennta deg selv. Ikke så rart når svært mange av disse fremstår som vikarierende.

Jeg ser det som en del av ditt korstog mot: Muslimer, fattige, blitzere, tiggere, somaliere, narkomane, prostituerte, kriminelle, svarte, skitne, utlendinger som gjør gatene utrygge og lite delikate for pene damer som deg selv.

Og da er det lettere å forstå at ingenting av det jeg og andre har skrevet har hatt noen som helst påvirkning.

K

knutinh

Gjest
Det er interessant at du hevder å sitte på en høy moralsk gyngehest, når dere begge argumenterer ut fra de svakes hensyn?

At du ikke er enig i Gjestemedlems forklaringsmodell er opplagt og helt fair. Jeg synes at det er noe dårlig debatt-skikk å tillegge ham meninger ut fra at han har en skjult agenda (som å forsvare eventuelle egne behov) så lenge han selv prøver å vise hvordan noen av kvinnene selv ønsker legale former.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Men komponenten; Sveriges erfaringer er forsiktig sagt rimelig uklare. Sett at det rent FAKTISK forholder seg slik at de prostituerte får vanskeligere kår, blir mer utsatt for vold og farlige situasjoner; er du da FORTSATT for et forbud? Hvis ja, har du tenkt nøye gjennom HVORFOR?

Honkey
Hva er så grunnen til at SV vil gå inn på dette også her, sannsynligvis med AP som støttespiller, om det viser seg at det i Sverige har gjort situasjonen verre for de det angår? Er de blitt totalt kvinnefiendtlige på sine gamle dager?

Som sagt, om det finnes bedre alternativer så må man vurdere dette. Normalt er det en viss sammenheng mellom tilbud og etterspørsel, om man får ”varen” prakket på seg, så er det lettere å handle, dette brukes for alt det er verdt i butikkene. Når man selv aktivt må oppsøke kvinnene faller mange fra, og når det i tillegg er straffbart er det nok enda flere som bakker ut. Skjult foregår dette allerede i dag, kan ikke se at dette vil bli verre i fremtiden, men politiet må være enda mer på vakt overfor menneskehandlere og halliker.

Du kan spare deg for sjikanen Gjestemedlem, og se etter hva dine egne motiver er. Du antar at mine er rasisme, så da kan vel jeg i samme usaklige ånd anta at dine er at du er redd for å miste dine muligheter til å kjøpe kvinner.

K

knutinh

Gjest
Normalt er det en viss sammenheng mellom tilbud og etterspørsel, om man får ”varen” prakket på seg, så er det lettere å handle, dette brukes for alt det er verdt i butikkene. Når man selv aktivt må oppsøke kvinnene faller mange fra, og  når det i tillegg er straffbart er det nok enda flere som bakker ut.
Dette er ikke noen generellt sannhet. Jeg har latt meg fortelle at "tilgjengelighet" er en veldig dårlig egenskap på sjekkern. Om prostitusjon fungerer tilsvarende skal jeg ikke uttale meg, men jeg kan love deg at lysten til å ta med noen hjem ikke øker når jeg spaserer gjennom tollbugata og har et kobbel av ivrige "selgere" etter meg.

Hvorfor er det helt uinteressant for deg at en kvinne (eller mann) i et offentlig bordell ville ha rett på pensjon, sykepenger, beskyttelse, og sanitære forhold? Hvorfor er det uinteressant at de tilfellene hvor prostitusjon foregår under jorden (som med mindreårige østeuropeere) så har det blitt avdekket groteske forhold med vold og psykisk terror? Satt på spissen : Bryr du deg ikke om disse jentene?

Hvis vi tar en gjennomgang av andre land, tror du at vi vil finne noen som er helt fri for prostitusjon? Tror du vi vil finne at kvinnene i nederland har det verre enn de i norge? Tror du vi vil finne at prostituerte i land med strenge straffer har det bedre enn gjennomsnittet?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan spare deg for sjikanen Gjestemedlem, og se etter hva dine egne motiver er. Du antar at mine er rasisme, så da kan vel jeg i samme usaklige ånd anta at dine er at du er redd for å miste dine muligheter til å kjøpe kvinner.
Det har du jo allerede gjort flere ganger så ingen grunn til å bli hårsår av slikt, eller ... ? :

Men du har nok rett i at det ikke er noen grunn til å bli personlig, og jeg beklager hvis jeg traff et ømt punkt eller om jeg bommet helt. Det var ikke meningen å hevde at du er rasist, men kun å sette spørsmål ved om du virkelig er på de svakes side eller bare vil bli kvitt et brysomt samfunnsproblem. Kvinnelig logikk er jo ikke altid greit å bli klok på. ;)

Hvis det ble oppfattet som sjikane beklager jeg det!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Tja, kanksje at det finnes noen med større kjønndrift enn en en lommekalkulator, at ikke alle er tynget av depressiv skam og skyld på det seksuelle området, at det finnes andre som har forskjellige lyster fra deg, at det gjør noen lykkelig, mao. at de er mennesker...

Ingen grunn til å rakke ned på noen med andre seksuelle preferanser enn deg selv. Noen er fornøyd med å knulle kona hver fredag, av ren pliktfølelse, andre trenger sikkert litt mer variasjon.

Live and let live.
Yeah right.
Sitter du virkelig å forsvarer horekunder eller er det kun for å trekke meg opp?
Andre seksuelle preferanser enn deg selv???
Nå har jeg hørt det og.
Depressiv skyld og skam på det seksuelle området?
Hvis det er meg du sikter til så tar du jaggu feil.
Jeg vil vel påstå at jeg er en normal oppegående kåting, men det betyr ikke at jeg trekker ned på strøket for å kjøpe meg sex når jeg ikke får meg.
Og ærlig talt, det burde ikke være nødvendig for noen.
Ta en håndjager om trykket blir for stort.

Men nu var det ikke meg vi diskuterte.

Hva med det funksjonshemmede da som aldri får seg?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette er ikke noen generellt sannhet. Jeg har latt meg fortelle at "tilgjengelighet" er en veldig dårlig egenskap på sjekkern. Om prostitusjon fungerer tilsvarende skal jeg ikke uttale meg, men jeg kan love deg at lysten til å ta med noen hjem ikke øker når jeg spaserer gjennom tollbugata og har et kobbel av ivrige "selgere" etter meg.

Hvorfor er det helt uinteressant for deg at en kvinne (eller mann) i et offentlig bordell ville ha rett på pensjon, sykepenger, beskyttelse, og sanitære forhold? Hvorfor er det uinteressant at de tilfellene hvor prostitusjon foregår under jorden (som med mindreårige østeuropeere) så har det blitt avdekket groteske forhold med vold og psykisk terror? Satt på spissen : Bryr du deg ikke om disse jentene?

Hvis vi tar en gjennomgang av andre land, tror du at vi vil finne noen som er helt fri for prostitusjon? Tror du vi vil finne at kvinnene i nederland har det verre enn de i norge? Tror du vi vil finne at prostituerte i land med strenge straffer har det bedre enn gjennomsnittet?

-k
Det er ingen enkel løsning på problemet nei. Den enkleste løsningen står vel mennene selv for, de kan bestemme seg for at dette ikke er akseptabelt, det er i hodene på mannfolkene løsningen ligger.
De såkalte luksusprostituerte som i dag opererer i leiligheter har det vel akkurat sånn som de ellers ville hatt det på et bordell, de kan vel også registrere seg som selvstendig næringsdrivende så vidt jeg ve,t og betale skatt og få pensjon.? Jeg tror jeg har hørt om det i alle fall.
De som i dag trekker på gaten vil vel i liten grad få jobbe på et bordell, narkomane og slitne horer er vel neppe fine nok. At ikke hallikene vil ha stor makt over kvinnene også i ordnede former, at de ikke vil utnytte ofre for menneskehandel osv. har jeg overhodet ingen tro på. Gjestemedlem nevnte tidligere kontrollører i utelivsbransjen. Ja hvor mye av snusket tror dere egentlig de oppdager? Toppen av isfjellet og knapt nok det. Om ikke jentene tør å fortelle om overgrep i dag så gjør de neppe i fremtiden. Og de som forteller mister vel jobben, og så importerer man noen fra et annet land som ikke våger. Det er så naivt at det er til å grine av dette. Et sivilisert land har etter mitt syn ikke bordeller, og gjør sitt beste til å hjelpe kvinner ut av prostitusjon. At det bør gjøres på andre måter enn å kun ta fra de kundene er jeg enig i, det er selvsagt ikke nok alene. At vi i Norge sponser en organisasjon som jobber for prostitusjon og ikke for å minske det er ille nok. Men de vil vel beholde jobben sin de og, og da er det vel neppe en genistrek å få de prostituerte over i andre jobber…

..og jeg som skulle holde meg unna dette stedet nå… shit og…

Du traff ingen ømme punkt Gjestemedlem, det bare irriterer når folk blir så til de grader usaklige. Jeg har aldri hevdet, og ikke engang vært overbevist om, at du selv kjøper damer, det håper jeg virkelig ikke, men skal man først bli usaklige, så hvorfor ikke ta godt i… ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Andre seksuelle preferanser enn deg selv???
Nå har jeg hørt det og.
Selv om det kan høres rart ut finnes det sikkert mennesker med en anne seksuell preferanse enn deg. Om de velger å oppsøke profesjonelle for å dekke dette behovet eller kjøpe drinker og dupere fulle kvinner på en bar med påtatt sjarm er vel hipp som happ.

Mange ekteskap er vel heller ikke annet en bekvemmelighetsordning der den ene parten er hore, hushjelp og kokk, mot penger status og økonomisk sikkerhet som gjennytelse. Men skal vi forby giftemål av den grunn?

Depressiv skyld og skam på det seksuelle området?
Hvis det er meg du sikter til så tar du jaggu feil.
Nei jeg sikter ikke til deg, jeg vet da ingen verdens ting om deg og dine preferanser, og ikke vil jeg vite det heller. Jeg sikter til samfunnets pietistiske trangsyn på alternativ seksuell utfoldelse enter det gjelder homofili, prostitusjon, BDSM eller hva som helst utenom det vanlige.

Å påta meg rollen som hyklerisk besteborger bare fordi jeg selv ikke benytter meg av tilbudet finner jeg smakløst og unødvendig. Derfor vil jeg forsvare andres rettigheter selv om det ikke direkte anngår meg.

Hva med det funksjonshemmede da som aldri får seg?
I Nederland er det vanlig at funksjonshemmede får dekket utgifter til prostituerte fra det offentlige. Slik at disse og kan få oppleve et seksualliv som de ellers ville hatt store problemer med. Noe lignende burde ikke være utenkelig i Norge. Her hjemme er det tilnærmet tabu å snakke om funksjonshemmmede som seksuelle mennesker med menneskelige behov.

EDIT:

Det ser ut til at Danmark of Australia også har fulgt opp denne ordningen:

De viser en uvanlig stor respekt for sine medmennesker som er tydelig mangelvare her i det pietistiske nord.

Australian and Danish Governments Providing Prostitutes for the Disabled

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Vel, hvis "profesjonelle" har et annet følelsesliv enn jeg har så er det kanskje hipp som happ.
Det betyr at de er "proffe" og kan holde på med sitt, uten å ta skade på følelsesliv eller psyke.

Men jeg har en mistanke om at det ikke er tilfelle.
Uten å kan dokumentere det, kan jeg bare tenke meg at sexuell samkven med gud og enhvermann må gjøre enn rimelig avstumpa med dårlig selvbilde.
For å ikke å snakke om psyke.
Bare for at noen menn skal få tilfredstilt kjønnsdrifta si.
Herlig !

Kanskje vi skal trekke det enda lenger da?
Vanlige oppegående mennesker som er uheldig å ikke får seg på så så lenge. Skal ikke de bli hjulpen også?
Glem det, de går bare på strøket de.
Der har jo de sine tjenester.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vel, hvis "profesjonelle" har et annet følelsesliv enn jeg har så er det kanskje hipp som happ.
Det betyr at de er "proffe" og kan holde på med sitt, uten å ta skade på følelsesliv eller psyke.

Men jeg har en mistanke om at det ikke er tilfelle.
Uten å kan dokumentere det, kan jeg bare tenke meg at sexuell samkven med gud og enhvermann må gjøre enn rimelig avstumpa med dårlig selvbilde.
For å ikke å snakke om psyke.
Bare for at noen menn skal få tilfredstilt kjønnsdrifta si.
Herlig !

Kanskje vi skal trekke det enda lenger da?
Vanlige oppegående mennesker som er uheldig å ikke får seg på så så lenge. Skal ikke de bli hjulpen også?
Glem det, de går bare på strøket de.
Der har jo de sine tjenester.
Det finnes også eksempler på homofile menn som har hatt flere tusen sex partnere. Skal vi kanskje forby dette også i tilfelle de har et annet følelsesliv enn ditt?

Kanskje sette dem i fengsel så de ikke ender opp som avstumpede ofre?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.620
Torget vurderinger
4
Det har jeg faktisk ikke tenkt på eller tatt stilling til.
Har vel en følelse av at homofile menn er mere ressurssterke enn ei sliten dame på strøket og kan velge selv
hva de vil gjøre med livet sitt.
Men bevares, jeg har tatt feil før. Jeg har ikke fasiten på disse problemene. Det er det vel ingen som har.
Jeg bare har mine meninger, som er lite verdt i de store sammenhenger.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.170
Torget vurderinger
0
Jeg har selv sittet og ventet på bussen i horestrøket i Bergen, spesielt trivelig var det ikke.

Men Kompo da ! :eek: Pene piker gjør da ikke slikt ! :mad:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Men Kompo da !  :eek:  Pene piker gjør da ikke slikt !  :mad:
Nei pene piker tar vel helst taxi de, men jeg er nok ikke verken så fjong, prektig eller fisefin som det ser ut til at mange her liker å tro… ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Her har man selvsagt løsningen på hele problematikken:

http://www.bt.dk/article/20070328/NYHEDER/703280329/1039/A

Jepps det er jo en god løsning. Og så kan man diskutere om det ubehaget det evt. kan være å gå med slør og burka ikke er oppveiet av de fordelene det gir kvinnen:

1. Ingen utlibørlige tilnærminer
2. Ingen seksuelt ladede kommentarer
3. Ingen for forvekseler en med degenererte liberalere.
4. Viser respekt for sømmelighet og ærverdighet.
5. Gir ingen signaler som kan misoppfattes, med mindre man støter på en nerd med spøkelseskladdenfetish.
6. Gir mulighet for anomymitet og beskyttelse fra presse og offentlighet.
7. Bidrar til avseksualisering av det offentlige rom.
8. Beskytter kvinene mot sine egne usømmelige lyster.
9. Unngår at de ender opp som ofre.
10. Viser at de følger rettningslinjer siden de ofte ikke vet sitt eget beste.

Dette er da ikke ukompatibelt med de verdier som både den religiøse høyreside og kraftfeministene står for. Ikke helt ideelt at kleskoden er litt restriktiv kanskje, men noe må man da være villig til å ofre slik at andre får det bedre. Moteblader, egoisme og liberale vyer kan jo ikke være rettesnorer for en moderne kvinne.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jepps det er jo en god løsning. Og så kan man diskutere om det ubehaget det evt. kan være å gå med slør og burka ikke er oppveiet av de fordelene det gir kvinnen:

1. Ingen utlibørlige tilnærminer
2. Ingen seksuelt ladede kommentarer
3. Ingen for forvekseler en med degenererte liberalere.
4. Viser respekt for sømmelighet og ærverdighet.
5. Gir ingen signaler som kan misoppfattes, med mindre man støter på en nerd med spøkelseskladdenfetish.
6. Gir mulighet for anomymitet og beskyttelse fra presse og offentlighet.
7. Bidrar til avseksualisering av det offentlige rom.
8. Beskytter kvinene mot sine egne usømmelige lyster.
9. Unngår at de ender opp som ofre.
10. Viser at de følger rettningslinjer siden de ofte ikke vet sitt eget beste.

Dette er da ikke ukompatibelt med de verdier som både den religiøse høyreside og kraftfeministene står for. Ikke helt ideelt at kleskoden er litt restriktiv kanskje, men noe må man da være villig til å ofre slik at andre får det bedre. Moteblader, egoisme og liberale vyer kan jo ikke være rettesnorer for en moderne kvinne.
Joda.
Et annet, og like bra alternativ, er selvsagt husarrest for menn. Siden opptil 10 % av dem er potensielle overgripere, om man skal tro imamen, og imamer lyver vel ikke?, så bør det beste for alle være at de helt slapp åsynet av damer. Man kan nok oppfordre kvinner til å kle seg tekkelig, men et påbud er du vel neppe for, og alle vil nok ikke følge oppfordringen ,så da er det jo bedre for alle parter om menn holder seg innendørs, så slipper også menn å urettmessig bli straffet for noe de strengt tatt ikke kan hjelpe for.
Dette har vært prøvd i Afghanistan, dog var det der med kvinner, men det fungerte sikkert utmerket etter det jeg har hørt taliban hevde, så da må det vel være muligheter også for oss å teste ut dette? Med tanke på at de fleste forbrytelser begås av menn, vil det bli en vinn-vinn- situasjon ut av det hele for samfunnet. Man får frigjort en masse resurser, f.eks barnehageansatte, fordi når menn likevel er hjemme trenger man ikke barnehager. Trafikkmengden vil gå ned, rushtiden vil bli en drøm. Ansatte i politiet kan begrenses, de prostituerte må over i annet virke, i det hele tatt ser jeg mange klare fordeler ved dette. Selvsagt skal de få lov å gå ut, men kun ved en kvinne ved sin side som anstand, for å passe på at intet straffbart skal forekomme. Dette har jeg stor tro på. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
En annen løsning er å dele landet i to, en for norske kvinner og en for menn. Kvinner burde nøye seg med Finnmark, Nord Trøndelag og Rogaland og Aust Agder. Så kunne kvinnene der lage sine egne kommiteer for akseptabel oppførsel og bruke tiden til å passe på at alle der overholder disse. Så kan frie menn og utenlandske kvinnelige gjkestevikarer ellers leve det gode liv i resten av landet. Ottar klanen f.eks. kunne blitt tildelt Karmøy. Der er det god plass til å gå i tog, oppvarming med fjernvarme fra sentrale bokbål. strøm kan samles i batterier ved å feste dynamoer på pekefingrene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Selv på kunstverk og bilder skal de prostituets fjernes fra bybildet. Det ble tydligvis for drøy kost for feministmafiaen å se noen grovt pixellerte utgaver av negresser med miniskjørt blandt byens borgere...

sukk

Hvilke feige bløtdyr av noen "kunstnere" fullstendig uten integritet som legger seg på kne etter slik kritikk og retusjerer sitt "verk".

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170938

V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Selv på kunstverk og bilder skal de prostituets fjernes fra bybildet. Det ble tydligvis for drøy kost for feministmafiaen å se noen grovt pixellerte utgaver av negresser med miniskjørt blandt byens borgere...

sukk

Hvilke feige bløtdyr av noen "kunstnere" fullstendig uten integritet som legger seg på kne etter slik kritikk og retusjerer sitt "verk".

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=170938

Jeg blir litt forvirret. Dersom man har engasjert utenlandske kunstnere, disse har vært i Oslo og gjort studier og skisser, for deretter å skape et kunstverk der det også er fem afrikanske prostituerte ...

Så er vel ikke problemet rasisme i bildet, men snarere at gatene myldrer med afrikanske prostituerte? Utlendinger sender jevnlig bestyrtede klager til norske myndigheter om tigging, prostitusjon, narkotikamisbrukere i overflod i Oslos gater - og sier med rette at det gir et forunderlig inntrykk i "verdens rikeste land."
Snakk med concierge på et godt Oslohotell om hva utlendingene syns om det norske gatebildet.

Kanskje tror politikerne at bildet kan trylle? Vekk med de prostituerte i bildet, og vips så blir de også borte fra gatene?
;D

Topp Bunn