Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Tusen takk. Nyttig info. Oppdatering følger.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.305
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Til trening ville jeg helt klart valgt en rendyrket sykkel, ikke en midt-i-mellom-sykkel som hybrid er. Skikkeliag landevei eller alternativt en cyclocross. Eller en terrengsykkel.


    Hvis du virkelig får sansen for sykling, kan det jo hende at du kjøper en sykkel nummer to.


    Hør på Zoomby Woof, han er flink. ;)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Zomby_Woof skrev:
    En ting til om formen, forresten.

    Jeg ble forbikjørt av en eventyrlig vakker kvinne på Mosseveien i dag. Som jeg har sagt før, idrett gjør fantastiske ting med menneskekroppen, spesielt kvinnekroppen. Hadde jeg fått lov av pulsklokka ville jeg holdt hjulet hennes i hvert fall til hun snudde i rundkjøringa ved Tusenfryd.

    Akk. Denne alderdommen!
    Er det en ting som er sikkert, så er det at jeg aldri vil la pulsklokka få hemme mitt forhold til kvinner. ;-)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Dekkene på offroaderen som suger kreftene ut av meg er ganske grove...med noen få pilformete knaster..er det mye å hente på å skifte til andre dekk? og hvike dekk anbefales?

    Jeg sykler hovesaklig på landevei og litt grus
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Forsøk deg med Schwalbe Furious Fred & 70 punds trykk. Det ruller helmaks inntil du evt. punkterer. Ikke skjedd meg enda, men ryktene sier at de ikke er overdrevent holdbaret. Kjørt på mine en mnds tid og det ruller veldig bra...vet noen kaller det "tulle" dekk, men lynraske er de på rett underlag.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Vapor skrev:
    Dekkene på offroaderen som suger kreftene ut av meg er ganske grove...med noen få pilformete knaster..er det mye å hente på å skifte til andre dekk? og hvike dekk anbefales?

    Jeg sykler hodesaklig på landevei og litt grus
    Schwalbe racing ralph er det desidert beste dekket jeg har prøvd ihvertfall. Ruller som bare det på asfalt, og biter seg fast i grusen. Holdbarheten er vel så som så, men kanskje nettopp derfor.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    thomand skrev:
    Vapor skrev:
    Dekkene på offroaderen som suger kreftene ut av meg er ganske grove...med noen få pilformete knaster..er det mye å hente på å skifte til andre dekk? og hvike dekk anbefales?

    Jeg sykler hodesaklig på landevei og litt grus
    Schwalbe racing ralph er det desidert beste dekket jeg har prøvd ihvertfall. Ruller som bare det på asfalt, og biter seg fast i grusen. Holdbarheten er vel så som så, men kanskje nettopp derfor.
    Kjører med Racing Ralph selv, 2.1 EVO. De veier 460 gram, ruller lett, veldig godt grep på grus og så er de punkteringssikre. Ville kjørt med 2.25 hvis ikke jeg hadde hatt så smalt baktriangel.

    Veldig gode dekk.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Er Racing Ralph det rette valget når syklingen til Vapor hovedsaklig skjer på landevei? ::)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Er offroad den rette farkosten når han i hovedsak sykler landevei?
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Det må du spørre Vapor om. Det er han som skrev om sitt behov.

    Det er jo mulig å foreslå at han kjøper en ny sykkel, men det var ikke utgangspunktet hans. Spm. blir kanskje heller hvordan optimalisere offroaderen hans for landevei.

    En digresjon jeg burde holdt meg for god til, men hvor mange kjører ikke biler med firehjuls-trekk og offroad image på landevei... ;D ;) :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har faktisk Kenda Kozmic Lite på ene offroaden (jobb/vintersykkelen), det er jo lette asfaltdekk men de er utrolig kjipe å sykle utafor asfalten med og de ruller ikke så mye lettere enn RR.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det største problemet med terrengsykkel på veien er kombinasjonen av 26" hjul, 44 eller 46 tenner på storeskiva, og 12 som minste på kassetten. Hjuldiamereren med 2" dekk er omtrent den samme som på racer. Skal du ha dekk som ruller virkelig lett er det ingen vei utenom smalere profil. Da blir hjuldiameteren for liten. Jeg har hatt 1,25" slicks og 1,6" semislick på terrengsykkelen. Begge deler rullet helt strålende, men utvekslingen var på tok for lett på veien.

    Så for min del har det gått best på asfalt med vanlige terrengdekk. Jeg har hatt forskjellig, og Hutchinson Python ruller ikke så hakkande gærnt. Nå står det Schwalbe Racing Ralph på, men jeg har faktisk bare brukt raceren i år, med unntak av en tur mellom pendlerkåken og jobben (3 km). Alle skryter jo fælt av disse dekkene, men jeg har ikke prøvd....
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    oddgeir skrev:
    Takk for tips.

    Jeg har satt opp en runde på 38 km som skal sykle 3 ganger pr uke de første ukene. Deretter blir det gradvis lengre turer i tråd med det du foreslår.

    Formen er ikke den beste for tiden. Jeg har det for godt. ;)

    Jeg klarer ikke å bestemme meg for hybrid eller landevei. Akkurat nå tror jeg det blir landeveissykkel, men det endrer seg kanskje underveis i kjøpeprosessen.

    Jeg bør kanskje barbere leggene også tenker jeg. 8)
    Kjøp deg en Cannondale Bad boy - super hybridsykkel laget for fart med stiv ramme og racerdekk. Fin å se på er den også. Jeg bruker den til jobb og er meget fornøyd. Med denne sykler du fra offroaderne og kan holde følge med bukkehornsgutta. Gir, krank osv er ikke helt top-end, men det kan du oppgradere når du sliter det ut. Rett styre og en litt mer oppreist stilling enn på en ren racer gir godt overblikk i trafikken. Dette er en stor fordel om du vil unngå for mange nær døden opplevelser i køen av syklister og matpakkebilister.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    pemek skrev:
    oddgeir skrev:
    Takk for tips.

    Jeg har satt opp en runde på 38 km som skal sykle 3 ganger pr uke de første ukene. Deretter blir det gradvis lengre turer i tråd med det du foreslår.

    Formen er ikke den beste for tiden. Jeg har det for godt. ;)

    Jeg klarer ikke å bestemme meg for hybrid eller landevei. Akkurat nå tror jeg det blir landeveissykkel, men det endrer seg kanskje underveis i kjøpeprosessen.

    Jeg bør kanskje barbere leggene også tenker jeg. 8)
    Kjøp deg en Cannondale Bad boy - super hybridsykkel laget for fart med stiv ramme og racerdekk. Fin å se på er den også. Jeg bruker den til jobb og er meget fornøyd. Med denne sykler du fra offroaderne og kan holde følge med bukkehornsgutta. Gir, krank osv er ikke helt top-end, men det kan du oppgradere når du sliter det ut. Rett styre og en litt mer oppreist stilling enn på en ren racer gir godt overblikk i trafikken. Dette er en stor fordel om du vil unngå for mange nær døden opplevelser i køen av syklister og matpakkebilister.
    Hybridsykler bygd som racer med flatt styre ser dumt ut synes jeg.
    En av de store fordelene med bukkestyre er jo nettop muligheten til å kunne ha ulike grep, forøvrig kan du ha en like oppreist sittestilling med bukkestyre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvis du sykler hybrid og holder følge med 'bukkehornsgutta' er du i bedre form enn dem. ;)

    Racer er raskere enn hybrid. Her gir jeg meg ikke på tørre møkka!
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Zomby_Woof skrev:
    Hvis du sykler hybrid og holder følge med 'bukkehornsgutta' er du i bedre form enn dem. ;)

    Racer er raskere enn hybrid. Her gir jeg meg ikke på tørre møkka!
    Ja, på landevegen kan ingen hamle opp med en lett sykkel med bukkehorn. Men sammenlign en god hybrid med en racer på en strekning der du må veksle mellom sykkelveg, vegbane, opp og ned fortauskanter osv. Etter en hindring drar du fra raceren på en, to, tre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er det en ting som er trafikkfarlig, så er det i hvert fall sånne opp og ned fra fortauet-syklister. Gi meg heller en som sykler som han kjører.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Har du syklet på sykkelvei? Eller i byen? Selv om du følger trafikkreglene treffer du til stadighet på sånne hindringer. De fleste kommuner er jo styrt av usunne bilpolitikere som ikke har vært på to hjul siden de begynte å kjøre bil tidlig i ungdommen. Standarden på sykkelveiene blir også deretter. Det hele er trist !
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Derfor du sykler i veibanen. Det som er det eneste rette stedet hvis man skal ha litt fart på sykkelen.
     

    pemek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Innlegg
    483
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Ja, det er en super følelse å skli avgårde forbi alle de bilistene som velger å stå i kø i sine tunge metallkasser på hjul mens de utålmodig prøver på å rekke kontoret. Jeg kommer først og har samtidig rukket dagens første treningsøkt lenge før de ruller inn i parkeringshuset.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.305
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Da er girene fjernet på landeveissykkelen(som har stått brakk i år) og jeg trenger et nav med bolter som holder seg på plass i den horisontale dropouten. Noen som har tips til hva som funker og som ikke koster skjorta? Ikke fixie.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    pemek skrev:
    Har du syklet på sykkelvei? Eller i byen? Selv om du følger trafikkreglene treffer du til stadighet på sånne hindringer. De fleste kommuner er jo styrt av usunne bilpolitikere som ikke har vært på to hjul siden de begynte å kjøre bil tidlig i ungdommen. Standarden på sykkelveiene blir også deretter. Det hele er trist !
    Byen på sykkel er ingen favoritt i utgangspunktet. Ikke bil heller for å si det enkelt. Jeg kan se en fordel med hybrid, og det er bedre oversikt på grunn av den oppreiste sittestillingen. Men det går an å sitte på toppen av hendlene eller på toppen av styret. Trikkeskinner er en racerdreper. Dekket går akkurat nedi, uten at du nødvendigvis skal samme vei som trikken... Cyclocross kommer forresten ofte med ekstra bremsehendler oppe på styret. Ellers er det ingen umulighet å komme over byens hindringer med racer, 'cross kommer fram de fleste steder. Det var en skribent i Sykkelmagasinet som prøvde 'cross i Birken med en tid rundt egen pers' til tross for to punkteringer (om jeg ikke husker feil).

    Jeg har pendlet en del fra Nordstrand til Grønland på sykkel. Det går fint. Jeg bruker av og til sykkelveiene når jeg trener, men bare der det er 'langt fra folk'. Standarden er som du sier en skam, men ikke ufremkommelig.

    Til slutt.. Alt dette bommer litt på Oddgeirs planlagte bruk av sykkelen. Han skal jo trene... ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Kjøpte en cyclocross i våres som brukes til og fra jobb Vika - Billingstad. Fungerer nesten som en racer, men med ekstra bremsehendler på styret og hjul med høy dekkant. Veldig fornøyd med konseptet, men konstanterer at materialkvaliteten på sykkelutstyr er helt latterlig ift. tidligere.
     

    Vedlegg

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Ole_Martin skrev:
    Kjøpte en cyclocross i våres som brukes til og fra jobb Vika - Billingstad. Fungerer nesten som en racer, men med ekstra bremsehendler på styret og hjul med høy dekkant. Veldig fornøyd med konseptet, men konstanterer at materialkvaliteten på sykkelutstyr er helt latterlig ift. tidligere.
    - Ikke sikkert vi er uenige, men må spørre om hvor du erfarer at materialkvaliteten svikter ifht. tidligere?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    janb skrev:
    Ole_Martin skrev:
    Kjøpte en cyclocross i våres som brukes til og fra jobb Vika - Billingstad. Fungerer nesten som en racer, men med ekstra bremsehendler på styret og hjul med høy dekkant. Veldig fornøyd med konseptet, men konstanterer at materialkvaliteten på sykkelutstyr er helt latterlig ift. tidligere.
    - Ikke sikkert vi er uenige, men må spørre om hvor du erfarer at materialkvaliteten svikter ifht. tidligere?
    Jeg mener noe så enkelt som rust ikke skal forekomme på 3 mnd gammelt utstyr. Og så lurer jeg på om noen av tennene på skiva foran er tråkket av, men det er litt vanskelig å tro og må sjekkes nærmere for å være sikker. Generelt så ser man jo av levetiden på sykkelutstyr er kort; godstykkelse på kransen tilsier at det ikke går lenge før man har bølger.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Må vel si meg enig i at rusten kom vel fort, men vet ikke hvordan sykkelen er behandlet. Vil tro at rust på kjedet vil kunne komme fort f.eks med manglende smøring om det er daglig eksponert for vær & vind.

    Om tennene på skiven foran er tråkket av ( -og ikke slitt ned) ville jeg tatt dette opp med forhandleren.

    - ellers er det vel generellt riktig at ting varer kortere. 3mnd virker dog noe kort... :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du må ikke vise slike bilder, Ole_Martin. Det rykker i handlemuskelen her.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Manglende vask og smøring fører til at ting slites veldig fort.

    Jeg har samme girskiftere og gir foran som Ole_Martin og har brukt sykkelen >10 mil i uka siden 1. mai og alt har holdt seg meget bra.

    Eneste problemet jeg har hatt har vært med kranken (FSA) men etter å ha blitt smurt opp er den fin igjen.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Vapor skrev:
    Dekkene på offroaderen som suger kreftene ut av meg er ganske grove...med noen få pilformete knaster..er det mye å hente på å skifte til andre dekk? og hvike dekk anbefales?

    Jeg sykler hovesaklig på landevei og litt grus
    Får våge utpå en kommentar her selv om jeg sikkert sables ned av bukkehorns-gutta om at dette ikke går fort nok.

    For noen år siden brukte jeg dekk som hadde det jeg vil kalle en "rulleline" midt på dekket. Har søkt etter noe lignende og fant et dekk som heter Schwalbe Landcruiser:



    Det ligner veldig på det jeg brukte den gangen, og det er vel det beste dekket jeg har brukt for fart på asfalt samtidig som man skal ha grep på grus/lysløyper og denslags.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Det så ikke dumt ut roffe....

    Imidlertid så monterte jeg Continental Traffic i går....sånn passe fornøyd...ruller litt bedre...men ble ikke den forskjellen ekspeditøren forestilte meg...pytt-pytt...er nok bare ett spørsmål om tid før jeg kjøper ny og raskere sykkel...

    Landevies sykkel (racer) passer nok dårlig med grusveien og de 2 km jeg har med utrooolig grov og dårlig oljegrus.

    Hybrid er jo ett alternativ..men den Cyclocrossen til Ole Martin så jo fristendes ut, men når jeg søker på nettet etter cyclocross så er det nesten ingen treff...Sykkelsenteret selger en Everest til 7000...noen flere ??
     
    T

    timc

    Gjest
    Absolutt en sykkel å satse på ja. Stiveste og mest responsive hybrid jeg har prøvd. (sammen med Trek FX7.9) FCR rammen er bygd på samme måte som Defy racing rammen.


    -Tim
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som deltok i gjørmefesten nå i helga?

    Sleit ut en kassett fra Rena til Lillehammer og de 3 siste milene var med mer eller mindre krampe hele veien. Vurderte å bryte allerede ved Sjusjøen men det var så mange som brøyt at jeg vurderte det dithen at det ville ta kortere tid å rulle ned til Lillehammer enn å vente på å bli plukket opp.

    Tida ble ikke noe å snakke om, hadde håpet på merket men endte opp ca 1 time bak kravet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, Anonym, og kudos!
    Et par kollegaer var med. Det har visst ikke vært noe særlig morro, med tekniske viderverdigheter og skrubbsår med gjørme i.

    --

    Fant dette bildet hos BOC, fra gaterittet som ble arrangert til inntekt for Kreftforeningen 19/8. Ole-Kristian Ringnes på hjulet til dere-ser-hvem.


    Lance, take me to the front of the peloton, sier billedteksten.

    ;D
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hei anonym. Godt kjempet! Det var et ritt for folk med stål i bein og hode i år.
    (Nei jeg deltok ikke selv)

    Mvh
    Sniff
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Jeg var på XXL i helgen for å se på racer.

    Men de hadde denne også.

    FCR 1 hybridsykkel 09



    Så nå er jeg tilbake i tenkeboksen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Noen her som deltok i gjørmefesten nå i helga?

    Sleit ut en kassett fra Rena til Lillehammer og de 3 siste milene var med mer eller mindre krampe hele veien. Vurderte å bryte allerede ved Sjusjøen men det var så mange som brøyt at jeg vurderte det dithen at det ville ta kortere tid å rulle ned til Lillehammer enn å vente på å bli plukket opp.

    Tida ble ikke noe å snakke om, hadde håpet på merket men endte opp ca 1 time bak kravet.
    Hadde en fortreffelig tur over fjellet på lørdag. Ingen problemer med sykkel, ingen problemer med kroppen, det var kun klokka som gikk for fort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn