Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Zomby_Woof skrev:
    Vel, vel. Dama er tross alt dame.
    Kvinnesykling er kvinnesykling. Hvordan hr. Alshus kan påstå hun er bedre enn Mr. Slår-Bettini-i-spurten Arvesen kan jeg ikke fatte ;D

    Har sett henne i aksjon mange ganger, hennes største fordel er at hun er teknisk overlegen de fleste av konkurrentene sine.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Selvsagt er kvinnesykling akkurat det. Kvinner og menn er forskjellige, derfor konkurrerer de i hver sin klasse. Jeg regner med å slippe 'blomster og bier'-forklaringen?

    Et poeng skal likevel være nevnt:

    Bredden i landeveissykling for menn er så enorm at det meste annet blir for bedriftsidrett å regne. Sorry, alle langrennsløpere/skiskyttere og what not.

    Dagens Boasson Hagen, Thor Hushovds Tour-meritter eller Kurt Asles seier over Bettini er så schvæære greier at man nesten må være utlending for å fatte det.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Zomby_Woof skrev:
    Dagens Boasson Hagen, Thor Hushovds Tour-meritter eller Kurt Asles seier over Bettini er så schvæære greier at man nesten må være utlending for å fatte det.
    Har aldri vært så enig i noe noen noengang har sagt.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg bruker diesel til rensing og smøring. Det har jeg lært av Eddy Merckx.
    Få for all del ikke diesel i nava, det løser opp fettet, og nava går tørre!

    Destiny.. :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.051
    Antall liker
    12.130
    Sted
    Hus
    Fint å rense navene med før en setter inn med nytt fett. Diesel er også fint til å smøre kjedet med, men da er det greit å ha et kjede ekstra til å bytte med når det andre går tørt eller vaskes rent av regnvann :D
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.107
    Sted
    Holmestrand
    Stiller meg totalt uforstående til diesel som smøremiddel. Vask ja, smøring?? At asfalten blir glatt betyr ikke at vi snakker om et smøremiddel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.305
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du erfart at diesel ikke egner seg alene som drivverkssmøring på en landeveissykkel, xerxes? Jeg kuttet ut de funky greiene for 7 år siden, og har bare gode erfaringer.

    (Jeg bruker ikke diesel på nav og styrelager og anbefaler det ikke heller, for å si det forsiktig.)
     
    T

    timc

    Gjest
    xerxes skrev:
    Stiller meg totalt uforstående til diesel som smøremiddel. Vask ja, smøring?? At asfalten blir glatt betyr ikke at vi snakker om et smøremiddel.

    Ta å ha litt diesel på felgen din. Det blir glatt og sleipt som pokker. Tar en god stund før det tørker også :)



    -Tim
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    Tror det finns en god del gode smøremiddel nå som ikke fantes på Eddis tid ;)

    Selv liker jeg å bruke teflonbasert spray, og smører heller litt oftere :)

    Destiny.. :)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.140
    Antall liker
    3.234
    Torget vurderinger
    2
    Destiny skrev:
    Tror det finns en god del gode smøremiddel nå som ikke fantes på Eddis tid ;)

    Selv liker jeg å bruke teflonbasert spray, og smører heller litt oftere :)

    Destiny.. :)
    Jeg har etterhvert landet på hyppig smøring med tynn olje som det beste. Men ikke spray, da kommer da bare masse steder man ikke trenger det.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Årets første tur på sykkelen er gjennomført. Nitti minutter på kryss og tvers på Fornebu. Mange små dropp, trapper og kanter. Artig. Blir tur i morra også.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg hadde også min første tur i dag. Milde himmel hvor råtten man kan bli (og det bare ved å sluntre unna trening)....

    Ellers trenger jeg å sette navn på fem sykler. Jeg har et navn: Forte-Marte. Kan noen hjeple meg med de fire andre?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Årets første tur på sykkelen er gjennomført. Nitti minutter på kryss og tvers på Fornebu. Mange små dropp, trapper og kanter. Artig. Blir tur i morra også.
    ikke noe tøysesykling, seigt tråkk og blodsmak må til
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Zomby_Woof skrev:
    Ellers trenger jeg å sette navn på fem sykler. Jeg har et navn: Forte-Marte. Kan noen hjeple meg med de fire andre?
    Navn på sykler er så UFATTELIG nerdete at jeg ikke kan få sagt det. Kjenner noen hyggelige karer på terrengsykkel.no som har navn på syklene sine. Det blir bare dumt.

    Åge, Tor, Emma, Albert, Kåre. Sånn.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Ellers trenger jeg å sette navn på fem sykler. Jeg har et navn: Forte-Marte. Kan noen hjeple meg med de fire andre?
    Navn på sykler er så UFATTELIG nerdete at jeg ikke kan få sagt det. Kjenner noen hyggelige karer på terrengsykkel.no som har navn på syklene sine. Det blir bare dumt.

    Åge, Tor, Emma, Albert, Kåre. Sånn.
    Nei! Odd, Arild, Fredrik og truls
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kutt ut objektifiseringa, gutter. Vi lever tross alt i 2009. Kvinner skal ha navn. Ferdig arbeid! :mad:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det tok kanskje litt av istad. Hva med:

    Caprice, Chantelle, Emmanuelle, Yvette og Marie-Élise
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det nærmer seg...

    Jeg tenkte dog noe litt mer 'etnisk norsk' siden det dreier seg om fem snasne sneller fra Sandnes.  ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.992
    Antall liker
    9.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da har nå jeg kommet i gang.....

    Jeg har nok litt mer beskjedne ambisjoner, men har lagt bak meg ca 10 mil før i dag, også ble det vel 4 mil i dag......Rundt Karlandsvannet, ca 1 time og 45 minutter med en snittfart på 23,5 km/t....Synes faktisk det gikk veldig greit - også var det jo en utrolig fin dag i Bergen i dag.....

    Et par spørsmål da til de besyklede herrer.....har faktisk greid å kjøpe meg 2 par med sykkelsko som begge er litt for små (!!). Går det an å blokke ut sykkelsko.....? Hvis ikke - hva er et greit kombipar til spinning og landeveis...?

    Hvor ofte bytter dere kjede, krank, drev og slike ting...? Merker dere slitasjen (glipptak??) eller skifter man får å unngå at ting ryker og i en kritisk posisjon...?

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Moderne sykkelsko er vel så godt som alltid av en god blanding plast. Jeg tipper det er noe i nærheten av umulig å blokke dem ut.

    Det er nok bare å krype til korset og kjøpe på nytt. Sykkelsko er som ikke passer er vondt etter noen timer. Ellers er det mange gode sko å få. Det ser ut som det har blitt rimeligere de siste par åra også.

    Jeg har korte, brede føtter, og har funnet meg godt til rette i både Diadora og Shimano (1/2-størrelsene til Shim. er bredere). Jeg prøvde også DMT på foten en gang, og det kjentes veldig riktig. Har du lange smale 'pianoføtter' kan jeg ikke komme med noen tips.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sykkelsko må prøves i butikken. Innenfor et merke kan det være forskjeller. Sidi, som er et italiensk merke hadde for neon år siden forskjellig lest på forskjellige sko.

    Så dra ut og prøv forskjellige merker. Ikke vits i å kjøpe de dyreste skoene. Men kjøp den modellen som sitter best på foten.

    Samme med hjelm.
     
    T

    timc

    Gjest
    OMF skrev:
    Da har nå jeg kommet i gang.....

    Jeg har nok litt mer beskjedne ambisjoner, men har lagt bak meg ca 10 mil før i dag, også ble det vel 4 mil i dag......Rundt Karlandsvannet, ca 1 time og 45 minutter med en snittfart på 23,5 km/t....Synes faktisk det gikk veldig greit - også var det jo en utrolig fin dag i Bergen i dag.....

    Et par spørsmål da til de besyklede herrer.....har faktisk greid å kjøpe meg 2 par med sykkelsko som begge er litt for små (!!). Går det an å blokke ut sykkelsko.....? Hvis ikke - hva er et greit kombipar til spinning og landeveis...?

    Hvor ofte bytter dere kjede, krank, drev og slike ting...? Merker dere slitasjen (glipptak??) eller skifter man får å unngå at ting ryker og i en kritisk posisjon...?

    Mvh
    OMF

    Bytter komponenter når de begynner å bli slitt. Du merker slark i kjedet etter rensing f.eks. Drev og krans ser du på gropene mellom taggene. Disse blir skjeve når de blir slitne. Jeg skiftet krans og kjede nå i år, etter ca 1200mil. Drevene forran tåler en sesong til.


    -Tim
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Dagens Paris-Roubaix var virkelig et av de mest underholdende endagsritt jeg har sett, er helt utslitt jeg. De 100 siste kilometerne var jo helt fantastiske, for et drama!
    Synd for Hushovd som tryna mot slutten, men Boonen har ikke vunnet dette rittet tre ganger pga tilfeldigheter. Han tryna ikke på et avgjørende tidspunkt, det gjorde dessverre Hushovd.

    Amstel Gold Race neste søndag, så Fleche Walonne onsdag og så Liege-Bastogne-Liege søndag 27. Sweet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.305
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til og med fruen lar seg engasjere av P-R. -Nå kommer de til skogen! roper jeg, og så kommer hun løpende til sofaen. Hun liker vel å se folk falle og slå seg hun og.
     

    jonjungel

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2008
    Innlegg
    39
    Antall liker
    1
    Fantastisk bra ritt! Har vel sjelden banna så mye til TVen som da Thor falt i Carrefour de l'Arbre :mad:

    Men nå som man har roet seg litt... 3.plass i PR er tross alt veldig veldig bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg skjønner at jeg sov over en 'rysare' i dag. :-\

    Men, men. Sånn er det når man går nattevakt, og i tillegg mangler TV i pendlerkåken.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.285
    Antall liker
    236
    Torget vurderinger
    1
    jonjungel skrev:
    Fantastisk bra ritt! Har vel sjelden banna så mye til TVen som da Thor falt i Carrefour de l'Arbre :mad:

    Men nå som man har roet seg litt... 3.plass i PR er tross alt veldig veldig bra.
    Tror jeg sto å banna i en 1/2 time ::) utrolig trist når Thor veltet :'(

    Destiny.. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trådløs sykkelcomputer ¤@%$!!!!!

    Er det flere som sliter med dette?

    Jeg har en Polar som virker helt greit hjemme. I Setesdalen er den ikke helt til å stole på... Jeg stoppet etter 17,5 km og la inn en pris snus. Da jeg fikk satt meg på sykkelen igjen hadde jeg kjørt 24,5 km. Yeah right!!!

    Jeg hadde en del trøbbel i Ringerikstraktene i fjor også. Begge steder er gamle malmbrudds- og gruvedriftsområder. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

    Pulsmonitorfunksjonen virker som forventet.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tok en tur sent torsdag kveld ut til Bygdø. Makan til møkkatur skal man lete lenge etter. Har relativt solide stidekk på omtrent en kilo per stk. Etter trappa fra Lysakerlokket og ned punga jeg. Brukte vel et drøyt kvarter på å skifte slange.

    Punga så igjen etter nesten en km på sti på Bygdøy. Da hadde jeg ikke flere slanger å ta av. Så jeg ble hentet av en kollega og kjørt hjem.

    Håper det går bedre i morra (idag).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har hatt noen møkkaturer selv.

    Jeg røk kjedet rett i nærheten av Ullevålseter for noen år siden, pakket smilende opp multiverktøyet, fant ut at tappen på kjedebryteren var borte, snakket 'nordnorsk' til meg selv i fem minutter, trillet og bar ned til veien og ringte fatter'n (som reddet meg gangen før), fant ut at han var på harrytur i Sverige, trillet hjem til Kjelsås etter sparkesykkelmetoden, ankom med leggene helt opptyggd etter pedalene. Men det var fint vær...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.307
    Antall liker
    3.754
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hadde endel bomturer på sent nittitall-totusen. Syklet en grustur i 2000, fra Bærum, opp akerselva, opp til Hakloa videre opp til toppen av Sandungen. Klarte kunsverket å ta feil av Svarten og Stryken. (Dette var tiden da jeg ikke hadde med noe særlig utstyr på tur, kun en drikkeflaske og en brødskive, pluss slange. Etter å ha trillet ned en laang bakke, havnet jeg på Stryken, og fikk skiltet "Oslo 42km". Det var jaggu langt over Gjelleråsen for en som var sulten og tørst... Pungterte ovenfor Sinsen. Gikk ned til Aleksander Kiellands Plass før jeg fikk lånt tlf og ringt hjem for å bli hentet.

    Det tror jeg er min værste. ?


    Har også kålet lenge en sen kveld i et digert hogstfelt mellom Kikut og Sandungen uten lys. Ikke spesielt artig.



    Men vi har vel alle hatt diverse turer som har endt i total fiasko... ?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.305
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min første Mallorcauke, 1999.

    Praktfullt vær hele uka. Siste morgenen var like praktfull og 6-7 av oss syklet det som skulle være en herlig tur på småveiene midt på øya. Så kom været. Tempen datt fra 20 til 10 grader, og det haglet. Vi tok motorveien inn til Palma (don't try this at home). Av motorveien, 10km hjemmefra punkterte jeg. I det været og med et pariserdekk som måtte byttes ba jeg gutta komme seg hjem. De dro. Nedkjølt og sukkerkald måtte jeg ha hjelp av noen veiarbeidere til å få av det gamle dekket og det nye på. Det nye ville ikke feste seg ordentlig til felgen på grunn av all fuktigheten. Men jeg trillet da hjem - heller det enn å gå en mil på sokkelesten - med dekket vridd slik at sideveggen ble slitebane. Jeg punkterte igjen på plassen foran hotellet. Det måtte tre vann til i badekaret før jeg sluttet å fryse. Men jeg ble ikke syk.
     
    T

    timc

    Gjest
    Trådløs sykkelcomputer ¤@%$!!!!!

    Zomby_Woof skrev:
    Er det flere som sliter med dette?

    Jeg har en Polar som virker helt greit hjemme. I Setesdalen er den ikke helt til å stole på... Jeg stoppet etter 17,5 km og la inn en pris snus. Da jeg fikk satt meg på sykkelen igjen hadde jeg kjørt 24,5 km. Yeah right!!!

    Jeg hadde en del trøbbel i Ringerikstraktene i fjor også. Begge steder er gamle malmbrudds- og gruvedriftsområder. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

    Pulsmonitorfunksjonen virker som forventet.


    Dårlig batteri i fartssensor? Eventuelt er du akkurat på avstandsgrensen.


    -Tim
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.107
    Sted
    Holmestrand
    timc skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Er det flere som sliter med dette?

    Jeg har en Polar som virker helt greit hjemme. I Setesdalen er den ikke helt til å stole på... Jeg stoppet etter 17,5 km og la inn en pris snus. Da jeg fikk satt meg på sykkelen igjen hadde jeg kjørt 24,5 km. Yeah right!!!

    Jeg hadde en del trøbbel i Ringerikstraktene i fjor også. Begge steder er gamle malmbrudds- og gruvedriftsområder. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

    Pulsmonitorfunksjonen virker som forventet.


    Dårlig batteri i fartssensor? Eventuelt er du akkurat på avstandsgrensen.


    -Tim
    Har du klokka på samme side som sensoren? På fartsensoren ser dette ut til å være kritisk, selv på landeveisykkelen hvor avstanden er kort.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.409
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Har stort bare fine turer jeg.
    Legger ved et bilde fra gårsdagens tur, ypperlige forhold for sykling.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn