Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    29'er kan nok være ett alternativ. Bare ha i bakhodet at dekk er noe dyrere. 29'er har heller ikke like rå akselerasjon som en hybrid/racer pga økt vekt i hjul/dekk. Låsingen på Fox dempere er bra og fungerer i de fleste situasjoner.

Dersom du vet du ikke skal i terrenget så hadde jeg likevel kjøpt hybrid. Trek FX er gode saker.

-Tim

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Anonym skrev:
    Da har jeg slitt ut en krank i år også.

I fjor røyk en Truvativ krank på offroaden etter <1000km.
    I år har FSA kranken på racern gått etter ca 1500 km.

Er de to merkene så mye dårligere enn Shimano?
    Regner med du snakker om kranklageret?

ISIS? Firkantlager? Utenpåliggende?

De billige Truvativ ISIS lagerne er bedritne.
    Skal du ha firkantlager(square taper) så er Shimano verdt å satse på.
    Chris King har kommet med utenpåliggende (X-type) nå, og jeg tipper holdbarheten her er bedre ann alt annet på markedet. Og så ser det lekkert ut.
    Denne er det jeg har: http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx?taxid=54&layout=product
    Er lager det er snakk om på racern.

På "vinterterrengsykkelen" min var det en Truvativ 5D krank som stod på, tror det er firkantlager. Den fikk en XT krank og er nå problemfri.
    "Finterrengsykkelen" min har hatt XT krank og har nå XTR og eneste grunnen til å bytte har vært kosmetisk/vektmessig.

Forrige terrengsykkelen min hadde full LX og den hadde jeg i 10 år uten å bytte annet enn kassett.

Er ganske kritisk til komponenter mht holdbarhet og jeg liker å bruke utstyret mitt uten å måtte bekymre meg for om det skal gå istykker.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Hva med Cyclocross?
    Den har jo ca samme bruksområdet som hybrid.

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    Takk for innspill timc og Anonym.

Det er godt mulig det er best alternativ med en hybrid. Jeg er imidlertid tung, og sykkelen bør tåle bruk også før jeg kommer ned i tosifra... Derfor kan offroadern sin soliditet være forlokkende. Jeg er også usikker på allsidigheten til hybrid mtp underlag.

Cyclocross har ikke vært grundig vurdert grunnet høy pris og dårlige bremser(?), men en sånn kunne på mange måter passet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg så veldig for dårlige bremser på en cyclocross.

T

timc

Gjest
    roarh skrev:
    Takk for innspill timc og Anonym.

Det er godt mulig det er best alternativ med en hybrid. Jeg er imidlertid tung, og sykkelen bør tåle bruk også før jeg kommer ned i tosifra... Derfor kan offroadern sin soliditet være forlokkende. Jeg er også usikker på allsidigheten til hybrid mtp underlag.

Cyclocross har ikke vært grundig vurdert grunnet høy pris og dårlige bremser(?), men en sånn kunne på mange måter passet.
    Jeg var også tresiffret for et halvt år siden. Dersom du velger rett hybrid er ikke soliditet noe problem. Bare ligg unna de letteste rammene og kjipeste hjulsettene. Cyclecross er ett godt alternativ.

Dårlige bremser på cyclescross???? Den skjønner jeg ikke.

-Tim

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror ikke jeg heller ville bekymret meg for dårlige bremser på en cyclocross. Dette er sykler laget for konkurranse på sleipe/sølete jorder og søreuropeisk vinter.

Jeg ville helt klart valgt en sånn til hit-og-dit/pendling. Det blir ganske likt en litt høy og kort racer, men med plass til knotter/pigger om vinteren.

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    OK, legger meg flat og lover å sjekke mine kilder bedre neste gang. Eller aller helst prøve selv.

Er Tri-cross det samme?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har aldri hørt uttrykket tri-cross før...

Ellers kan man jo si at dine kilder har et poeng angående bremsene. På terrengsykler er det som regel skiver eller eventuelt såkalte V-bremser. V-bremser passer ikke med kabeltrekket på racerhendler, derfor har som regel 'gammeldagse' terrengsykkelbremser. Disse er dårligere enn V-bremser, og mye dårligere enn skiver. Dog finnes det en del 'crosssykler med mekaniske skivebremser. Hydrauliske bremser for racerhendler finnes ikke så vidt jeg vet. Sånn sett kan man si at terrengsykler har bedre bremser enn 'crossere'. Ikke at det kommer til å være noe problem på en trim/pendlersykkel, det er mer enn godt nok.

Fordelen med 'cross' er at du får en kvikk, spretten og rask sykkel som også kan brukes om vinteren. Alt du trenger er en dekk-garderobe. ;D

Låsbare dempergafler er fint i og for seg, men de koster penger. Hvis du tror du kommer til å ha den låst hele tida betaler du for en funksjon du ikke bruker.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Og så er det ikke alle låsbare dempegafler som låser 100%.

Min Reba Team 07 skal vandre litt selv når den er låst mens min rimelige RST gaffel på vintersykkelen er 100% stiv i låst posisjon.

Red: Remote pop lock er også veldig kjekt på gaffelen.

T

timc

Gjest
    roarh skrev:
    OK, legger meg flat og lover å sjekke mine kilder bedre neste gang. Eller aller helst prøve selv.

Er Tri-cross det samme?
    Sikker på du ikke mener Triathlon sykkel? Den egner seg i såfall ikke til hverdags. Dempegaffel ville jeg styrt unna da mange hybriddempere er av tvilsom kvalitet og ofte ikke tåler noe særlig av hverken søle eller støt.

-Tim

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    FAAN, nå skrev jeg det supersvaret til hybidmannen, og så overskred jeg innlogget tid. Fitte.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.302
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Uansett - stikkordsform.

Dropp dempegaffel. Det er bare tull når du hovedsaklig skal sykle asfalt. Ikke noe kan gå i stykker, du sparer vekt og penger.

Alle bremser er mer enn sterke nok, om du da veier under 150 kilo. Men jeg vil anbefale deg skivebremser. Du får en sterkere brems, du sliter ikke på felgen, den er like god hele året og du kan justere bremsestyrken mye bedre enn på en felgbrems.

Trek sykkelen har 24 eiker(noe som ikke gir like høy styrke som et godt bygget hjul med 32 eiker, som er normalt) og ganske oppreist sittestilling. Prøvesykle før du kjøper.

Eventuelt kan du få butikkens mekanikere til å bygge om bakhjulet for deg. Enten å bare å stramme det opp for hånd, eller å bytte til en sterkere felg.

Bruk gjerne et par tusen ekstra på en god sykkel.

Vintersykling sliter voldsomt på utstyret i forhold til somersykling.

Sjekk ut Anton Sport sin Gekko Firm+ Street til 9999,- ( http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=5734&cid=658&vid=33094 ) Den har gjennoomført kvalitet rund baut og kunne passe deg godt. (Det må sies at jeg jobber en sjelden gang på Sykkeldelisk).

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    43
    Kona Sutra har vel bukkehornstyre og skivebremser, eller husker jeg galt?
    Mvh Knut

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Knutn skrev:
    Kona Sutra har vel bukkehornstyre og skivebremser, eller husker jeg galt?
    Mvh Knut
    Kjenner ikke den modellen. Men det er som sagt noen modeller der ute med racerhendler/bukkestyre og mekaniske skivebremser. Det er sikkert en super kombinasjon, selv om vanlige crossbremser holder i lange baner til trim og pendling.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kona Sutra... Helt fantastisk navn!

Men den ser ut som en mellomting mellom pakkesel og barnesykkel. Den var ikke fin, og slett ikke så sexy som navnet antydet!

;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er nok først og fremst lasteutstyret som ødelegger mitt inntrykk, ja. Kona lager generelt pene sykler uten at jeg synes dette var en av de bedre...

Ellers ser det ut som den har girskiftere i endene av styret (temposkiftere?), men ikke på bremsehendlene. Det betyr vel at du sitte i bukken for å gire, noe jeg ser som særdeles lite hensiktsmessig. I tillegg tror jeg at Kona generelt lager litt korte og 'oppreiste' sykler, som ikke gir aerodynamikk som andre racere og crossere. Jeg har riktignok bare prøvd en Kona selv.

Jeg ville nok latt denne stå igjen i butikken.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Så ganske nylig en brukt Eddy Merckx cyclocross til salgs.

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    203
    Et spørsmål fra en dame...hun funderer på ny sykkel,-landev.sykk. Har hybrid fra før men ønske en raskare/lettare for lengre dist.tura. Noken m/nyttige råd?

+

T

timc

Gjest
    Finn en som er god å sitte på. Relativt hardt/tynt sete, og en naturlig sitteposisjon.

Utenom det så er det egenlig bare tut og kjør.

-Tim

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.266
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Generelt har kvinner kortere overkropp enn menn, samt litt større avstand mellom sitteknutene (men min kone og jeg bruker samme sadel allikevel: Klassisk Selle Italia Flite uten dilldall).
    F.eks Trek og Cannondale har kvinnespesifikke ferdigracere. Det kan være et sted å starte.

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    43
    Den Rocky Mountain sykkelen så veldig fin ut, Zomby. Vet du noe vekt ?
    Mvh Knut

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    905
    Ett spørsmål rundt felgbremser; hva er galt med når sykkelen begynner å riste når man bremser? Det skjer når man anvender forbremsen. Bakbremsen er helt fin og kan brukes helt hjulet låses. Problemet blir verre jo mer man tar i forbremsen dvs. ramma rister mer og mer.

Er dette en enkel innstillingsjobb? Hvor starter jeg? (sykkelen er relativt ny)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.266
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har muligens slark i styrelageret, men sjekk at bremseklossene har riktig geometri ift. felgen. Fremste del av klossen bør treffe felgen først.

T

timc

Gjest
    Ole_Martin skrev:
    Ett spørsmål rundt felgbremser; hva er galt med når sykkelen begynner å riste når man bremser? Det skjer når man anvender forbremsen. Bakbremsen er helt fin og kan brukes helt hjulet låses. Problemet blir verre jo mer man tar i forbremsen dvs. ramma rister mer og mer.

Er dette en enkel innstillingsjobb? Hvor starter jeg? (sykkelen er relativt ny)

Det kan være kast i felgen.

-Tim

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Knutn skrev:
    Den Rocky Mountain sykkelen så veldig fin ut, Zomby. Vet du noe vekt ?
    Mvh Knut
    Nei. Jeg vet ikke mer enn det som står på cyclecomponents.com, men tipper den er litt tung i forhold til racere i samme prisklasse, mest på grunn av skivebremsene og knottedekkene. Men, ikke mer enn at det har veldig lite å si.

stale

Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    0
    Risting når man bremser? Det kan komme av at bremseklossene står feil vei.

R

Ronny_D

Gjest
    Bremseristing kan ha sammenheng med blødt bremse arrangangemang.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    zerum skrev:
    Et spørsmål fra en dame...hun funderer på ny sykkel,-landev.sykk. Har hybrid fra før men ønske en raskare/lettare for lengre dist.tura. Noken m/nyttige råd?
    Samme råd som til menn som skal kjøpe sykkel. Gå til en skikkelig sykkelbutikk, så får du hjelp av noen som kan.

I Oslo har vi f.eks. Oslo sportslager og Sørensen sykler. De hjelper med å finne riktig størrelse, det viktigste av alt.

Ellers renner markedet over av damesykler uten kurv på styret. Dama Bianca, Valentino? ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.266
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Ellers renner markedet over av damesykler uten kurv på styret. Dama Bianca, Valentino? ;)
    Selvfølgelig. Men hun må være Celestegrønn:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Ruller ikke de rimelige Bianchi modellene ut fra samme fabrikk som Nakamura/Diamant?

Vet iallfall at de bygges i østen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.266
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt være. Men det betyr ikke nødvendigvis at rammene er de samme.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Nå bygges jo snart alt i østen også da.

Jeg har begynt å like deres fargevalg og design nå etterhvert og jeg ville personlig valgt en celestegrønn modell.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.266
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en gammel titanramme (1997) og den er helt og fullstendig celestegrønn. Det er ikke lett å få tak i for tiden, men trøsten må være at det ikke var lett å få tak i Bianchirammer den gang:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.150
    Torget vurderinger
    4
    Der har du sykkel for livet :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…