Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Noen nevnte at det gjerne legges ut gode terrengsykler for salg etter birken. Noen som har peiling om hvor man finner slikt? Finn?

    Noe spesielt man bør se etter ved bruktkjøp? Vil jo helst ikke ende opp med noe som krever utskiftning av deler for flere tusen i etterkant av kjøp.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Akkurat. Det er slik info jeg trenger. Jeg er jo helt bortreist når det gjelder sykler. Prisen er fin den, men jeg vet ikke hva som er fornuftig for meg da vet du.

    Hvor får jeg kjøpt den der da?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Battaglin får du hos bikeshop.no (Lilland sport i Horten) og cyclecomponents.com (Karlstad, Sverige).

    Jeg har blitt litt lei av Lilland. De er sene til å svare på mail, og tar 'aldri' telefonen. Slitsomt når man hovedsaklig selger på nett og har varer som krever support (som sykler). Cyclecomponents har jeg brukt mye, og alltid vært fornøyd.

    Ellers om du vil strekke deg litt ekstra: Cervelo S1. Strålende utstyrt (Ultegra bortsett fra kranken), rett og slett rasende billig for 15.990,-. Ramma trenger du ikke å være redd for. CSC hadde mange fine turer på den for noen få år siden...

    Most underrated bike in the world according to magazines and pro riders, the S1 (formerly the Soloist Team) is quite simply the best value in road bikes. A 100% pro bike, with victories in Paris-Nice, Critérium International, Liège-Bastogne-Liège, Tour de l’Avénir and many other races.


    Disse finner du flere steder; Oslo Sportslager, Sørensen sykler, og en lang rekke andre. Jeg regner med at det går an å prute til seg en høstrabatt også.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Nå skal ikke jeg være med i Tour de France før om et par år da, selv om CSC-drakta henger klar i skapet. 8)


    Men det er greit å få vite at det må være minimum Shimano 105. Nyttig info.

    Problemet med flere butikker er at de ikke tar inn landeveissykler før til våren, og jeg skal ha sykkel nå.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vett til å si nei når det blir nok. Ingen dårlig egenskap!

    Jeg anbefaler deg som alle andre å ta en tur innom en ordentlig sykkelbutikk. Det er noen kroner å spare hos G-sport/Intersport/XXL og denslags. Men gode råd får du hos folk som sykler selv, og det kan være avgjørende. Logistikkeksperten selger deg den størrelsen han har flest igjen av, ikke den som passer. Da kan det fort bli en Pyrrhosseier...
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Takk for gode råd. Jeg har en kollega jeg diskuterer en del med. Han brukte 3:29 på Birken, :eek: men akkurat nå har han ferie.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    oddgeir skrev:
    Takk for gode råd. Jeg har en kollega jeg diskuterer en del med. Han brukte 3:29 på Birken, :eek: men akkurat nå har han ferie.
    I år? Det er jo s....s fort på det føret!

    Mvh
    Sniff
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er det mulig at kollegaen kommer til å anbefale terrengsykkel?  ;D

    En annen ting:

    Jeg har plutselig ingen planer for mine to siste ferieuker. Jeg trenger jo ikke bruke dagene enkeltvis når jeg har 7-8 kilometer til jobb.

    Jeg kommer nok til å overføre dem til neste år, men jeg tar den nok ut da. Jeg lurer på en sykkelferie i løpet av vinter/ tidlig vår.

    Er det noen som har et forslag til billig 'sykkelferie' (trening, pasta og rødvin) i varmere strøk?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Vett til å si nei når det blir nok. Ingen dårlig egenskap!

    Jeg anbefaler deg som alle andre å ta en tur innom en ordentlig sykkelbutikk. Det er noen kroner å spare hos G-sport/Intersport/XXL og denslags. Men gode råd får du hos folk som sykler selv, og det kan være avgjørende. Logistikkeksperten selger deg den størrelsen han har flest igjen av, ikke den som passer. Da kan det fort bli en Pyrrhosseier...
    Faren min på 180 gikk til Skiens største spesialbutikk for sykler og endte opp med en 22" Marvil hybrid så det er ikke alle spesialbutikker som er så veldig kundeorienterte heller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Sniff skrev:
    oddgeir skrev:
    Takk for gode råd. Jeg har en kollega jeg diskuterer en del med. Han brukte 3:29 på Birken, :eek: men akkurat nå har han ferie.
    I år? Det er jo s....s fort på det føret!

    Mvh
    Sniff
    Den står det respekt av den tida altså. Det er en syk tid.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Anonym skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Vett til å si nei når det blir nok. Ingen dårlig egenskap!

    Jeg anbefaler deg som alle andre å ta en tur innom en ordentlig sykkelbutikk. Det er noen kroner å spare hos G-sport/Intersport/XXL og denslags. Men gode råd får du hos folk som sykler selv, og det kan være avgjørende. Logistikkeksperten selger deg den størrelsen han har flest igjen av, ikke den som passer. Da kan det fort bli en Pyrrhosseier...
    Faren min på 180 gikk til Skiens største spesialbutikk for sykler og endte opp med en 22" Marvil hybrid så det er ikke alle spesialbutikker som er så veldig kundeorienterte heller.
    Ooops! Den var rett og slett stygg!

    Håper inderlig at butikken gikk konk og at eieren måtte selge huset, og bilen, og kjerringa, og ungene, og bikkja, og katta, og alle platene sine!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Zomby_Woof skrev:
    Ooops! Den var rett og slett stygg!

    Håper inderlig at butikken gikk konk og at eieren måtte selge huset, og bilen, og kjerringa, og ungene, og bikkja, og katta, og alle platene sine!
    Nei nå går du for langt. Selge PLATENE sine?? Fy for snakk
    :D
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Jeg syntes jeg har vært så flink å sykle så jeg belønnet meg med denne i dag...

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med nye sykler :)

    roarh du må gjerne poste inntrykk ac X-calibern i tråden.
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Det skal jeg gjøre Anonym. Førsteinntrykket er at det er stas med store hjul.
    Men gi meg noen flere mil så poster jeg igjen.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Takker.. ;D
    Jeg fikk montert kombipedaler, og fikk med sykkelsko..kvir meg for å låse skoene...synes det skal mye kraft til for å løse
    de ut igjen...fikk ikke tid å prøve sykkelen i dag...prøver for første gang låste sko i morgen kveld...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.302
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var såvidt fremdeles noenogtjue da jeg begynte å sykle. Husker en halvtimesøkt i bakgården der jeg klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og...

    Dedikert, man er da mann!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vapor skrev:
    Takker.. ;D
    Jeg fikk montert kombipedaler, og fikk med sykkelsko..kvir meg for å låse skoene...synes det skal mye kraft til for å løse
    de ut igjen...fikk ikke tid å prøve sykkelen i dag...prøver for første gang låste sko i morgen kveld...

    Er det noen justeringsskrue på pedalen din? Jeg "glemte" å sjekke slikt og hadde noen saftige sammenstøt med moder jord, hennes asfalt og røtter før jeg løsnet litt på styggdommen. Litt fortvilet å miste kjedet og pedalene virkelig ikke lar seg klikke ut. Etter justeringen har det ikke vært noe problem.

    Mvh
    Sniff
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Her er den nye jobb-sykkelen min.
    Merida Crossway TFS800-D
    Den har hydrauliske skivebremser, dempegaffel med remote lock-up.
    Shimano SLX girsystem.
    Føler at jeg fikk mye for pengene. Den skulle ha en veil. pris på ca.10k.
    Fikk den for 5500 siden det var den siste de hadde inne.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Finnes det noen nordmenn som driver med skreddersøm av rammer ?
    Jeg er veldig glad i den eldgamle stål Yetien min, men jeg kunne tenkt meg noe satt opp kun for asfalt til bruk til og fra nærliggende postnummer.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Er det noen justeringsskrue på pedalen din?
    Det er mulig....hvordan justerer man, hvor sitter skruen ?

    edit: var en tur bortom butikken og ble vist justeringskruen...så jeg justerer den lettere i dag
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg var såvidt fremdeles noenogtjue da jeg begynte å sykle. Husker en halvtimesøkt i bakgården der jeg klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og...

    Dedikert, man er da mann!
    Min far begynte med sykkelsko (på terrengsykkel) når han var rundt 55. Tror han har ramla litt. Hører rett som det er mamma fortelle at han har slått seg på sykkeltur igjen.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Har et Surly drev liggende i posten. Det blir perfekt på sykkelen... :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vapor skrev:
    Er det noen justeringsskrue på pedalen din?
    Det er mulig....hvordan justerer man, hvor sitter skruen ?

    edit: var en tur bortom butikken og ble vist justeringskruen...så jeg justerer den lettere i dag
    Bra! Lykke til videre

    Mvh
    Sniff
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    janb skrev:
    Roberten skrev:
    Finnes det noen nordmenn som driver med skreddersøm av rammer ?
    Jeg er veldig glad i den eldgamle stål Yetien min, men jeg kunne tenkt meg noe satt opp kun for asfalt til bruk til og fra nærliggende postnummer.
    http://www.johnsenframeworks.com/
    Jeg tok kontakt med ham i våres... og som det står på nettsiden hans, nei det kan han ikke. På spørsmål fortalte han at det var tvilsomt at han noengang ble å ta opp den virksomhet igjenn...
    Veldig synd !
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg var såvidt fremdeles noenogtjue da jeg begynte å sykle. Husker en halvtimesøkt i bakgården der jeg klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og...

    Dedikert, man er da mann!
    Jeg husker min første tur med klikkpedaler. I panikk omfavnet jeg en vilt fremmed lyktestolpe. Utrolig nok følte jeg en slags omsorg fra det kalde stålet...

    Det går bedre nå.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Obsolete Audio skrev:
    janb skrev:
    Roberten skrev:
    Finnes det noen nordmenn som driver med skreddersøm av rammer ?
    Jeg er veldig glad i den eldgamle stål Yetien min, men jeg kunne tenkt meg noe satt opp kun for asfalt til bruk til og fra nærliggende postnummer.
    http://www.johnsenframeworks.com/
    Jeg tok kontakt med ham i våres... og som det står på nettsiden hans, nei det kan han ikke. På spørsmål fortalte han at det var tvilsomt at han noengang ble å ta opp den virksomhet igjenn...
    Veldig synd !
    - jeg har ikke fått med meg alle detaljene her tydeligvis. Er i såfall enig med deg i at det er synd dette ikke blir videreført.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Testet den nye sykkelen i går....det ble en delt opplevelse... :D

    Først og fremst så var den raskere og mye mere komfortabel enn den 12 år gamle offroaderen (som var for stor for meg) var...

    Klikkpedaler var utrolig artig...rene før og etter tidsregningen...men jeg glemte å klikke ut når jeg kom hjem...og utenfor sto naboen og guttungen + noen kamerater..........

    Ellers så lå bakbremsene konstant "på" og skjærmen som var montert tok borti bakhjulet (det regner mye i Bergen)....så jeg måtte inn i butikken å få det fikset idag..ingen stor sak..men jeg synes det er dårlig av en spesialforretning å levere ut sykkelen sånn....jaja nå gleder jeg meg til å sykle i morgen
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.552
    Antall liker
    23.302
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg var såvidt fremdeles noenogtjue da jeg begynte å sykle. Husker en halvtimesøkt i bakgården der jeg klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og klikket inn og klikket ut og...

    Dedikert, man er da mann!
    Jeg husker min første tur med klikkpedaler. I panikk omfavnet jeg en vilt fremmed lyktestolpe. Utrolig nok følte jeg en slags omsorg fra det kalde stålet...

    Det går bedre nå.
    Jeg gjorde noe liknende på min første tur på Rollerblades. Det var utforbakke fra utleiet ned til the path rundt en av de mange lakes i Minneapolis. Rekkevidde er kjekt å ha til tider! Dette var i 1991. Ni år senere måtte jeg til pers igjen på rollerblades, på utdrikningslaget mitt. Såpass inntrykk hadde debuten altså gjort. Og nei, jeg kan ikke gå på skøyter heller.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    må si jeg godtet meg skikkelig ondt når jeg så en gjøk få utskrevet en lapp idag.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Glimrende at politiet endelig gjør noe med slike syklister. Hver gang jeg sykler i byen farer det syklister forbi meg mens jeg står på rødt. Fin instilling å tro at trafikkregler er noe som gjelder andre.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.654
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Altså, er det purk i nærheten, IKKE SYKLE PÅ RØDT, gå av sykkelen og GÅ på rødt. Det gjør iallefall jeg. Samt jeg ser meg rundt i alle retninger før jeg sykler igjennom et kryss.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.305
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Syklet i Aron på lørdagen. Finfin tur, bortsett fra følgende:

    Pungterte, knakk kjedeføreren, ødela bakgiret, og poffet bakdemperen.

    ::)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.392
    Antall liker
    6.106
    Sted
    Holmestrand
    Zomby_Woof skrev:
    Anonym skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Vett til å si nei når det blir nok. Ingen dårlig egenskap!

    Jeg anbefaler deg som alle andre å ta en tur innom en ordentlig sykkelbutikk. Det er noen kroner å spare hos G-sport/Intersport/XXL og denslags. Men gode råd får du hos folk som sykler selv, og det kan være avgjørende. Logistikkeksperten selger deg den størrelsen han har flest igjen av, ikke den som passer. Da kan det fort bli en Pyrrhosseier...
    Faren min på 180 gikk til Skiens største spesialbutikk for sykler og endte opp med en 22" Marvil hybrid så det er ikke alle spesialbutikker som er så veldig kundeorienterte heller.
    Ooops! Den var rett og slett stygg!

    Håper inderlig at butikken gikk konk og at eieren måtte selge huset, og bilen, og kjerringa, og ungene, og bikkja, og katta, og alle platene sine!
    Kan dere forklare meg hvorfor dette nødvendigvis må være feil?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Anonym skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Vett til å si nei når det blir nok. Ingen dårlig egenskap!

    Jeg anbefaler deg som alle andre å ta en tur innom en ordentlig sykkelbutikk. Det er noen kroner å spare hos G-sport/Intersport/XXL og denslags. Men gode råd får du hos folk som sykler selv, og det kan være avgjørende. Logistikkeksperten selger deg den størrelsen han har flest igjen av, ikke den som passer. Da kan det fort bli en Pyrrhosseier...
    Faren min på 180 gikk til Skiens største spesialbutikk for sykler og endte opp med en 22" Marvil hybrid så det er ikke alle spesialbutikker som er så veldig kundeorienterte heller.
    Ooops! Den var rett og slett stygg!

    Håper inderlig at butikken gikk konk og at eieren måtte selge huset, og bilen, og kjerringa, og ungene, og bikkja, og katta, og alle platene sine!
    Kan dere forklare meg hvorfor dette nødvendigvis må være feil?
    Ut fra størrelsen på mannen hadde passende størrelse vært 18" eller 20".
    Effektiv lengde på overrøret blir altfor lang med en sykkel på 22".
    Selv er jeg 188 cm, har ganske lange bein og opplever sykkelen som litt stor.

    Butikken byttet riktignok stem så stemet som står på nå er et justerbart stem som er kort og med stor vinkel oppover for å kompensere for et for langt overrør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn